Antti Patronen: “KLANG:technologiesin 3D-korvamonitorointi saa bändin soittamaan paremmin”

Muun muassa Suomen suurimmissa live-tapahtumissa järjestelmäsuunnittelijana työskennelleellä Antti “Barska” Patrosella on 15 vuoden kokemus av-alalta. Tapahtumatuotantoyritys AV Pro Oy:ssä työskentelevällä Patrosella on laaja kokemus erilaisista työtehtävistä niin live-, tv- ja studioäänen parissa. Patrosen viimeisimpänä projektina on ollut Chisun syyskiertue.

Chisun syyskiertueella Patronen on päässyt hyödyntämään KLANG:technologiesin 3D-korvamonitorointituotetta, KLANG:fabrikia.

Antti Patrosen kokemukset KLANG:technologiesin 3D-korvamonitorointi -teknologiasta ovat erinomaisia. Kuva: Chisu

 

Patronen kertoo, että aloittaessaan työskentelyn KLANG:fabrikilla, oli selvää, että korvamonitoroinnin sääntökirja menisi uusiksi. Tilaa asioiden sijoittelulle on enemmän verrattuna perinteiseen stereokuunteluun.

“Kun tilaa on enemmän voi monet soundit pitää luonnollisempina kuin ennen. Ja koska soundeista voi tehdä luonnollisempia ja isompia, ja niille on enemmän tilaa kuin ennen, soittajan oman instrumentin tasoa voi laskea. Niin sanottu maskaus loistaa vahvasti poissaolollaan”, Patronen selventää.

Chisu-projektissa Patronen on tehnyt viisi 3D-kuuntelua muusikoille ja lopputulosta hän kuuntelee äänipöydän kautta digitaalipaluita hyväksikäyttäen.

Patrosen mukaan KLANG:fabrikin kanssa on täytynyt muuttaa käsitystä myös perinteisestä signaalinkuljetuksesta ja siitä, missä ja millä varsinaiset kuuntelut miksataan.

“Itse päädyin tekemään niin, että vahvistus ja signaalin muokkaus tapahtuu perinteisesti äänipöydässä ja tasojen säätö sekä 3D-panorointi KLANGissa. Alkuperäinen pelkoni “kaksinkertaisesta” miksereiden määrästä siis osoittautui siinä mielessä turhaksi, että keikkatilanteessa liukuja liikutellaan ainoastaan Klangin ohjaussoftassa – aivan kuten ennenkin”, Patronen kertoo.

Patrosen työpiste Chisun syyskiertueella. Kuva: Antti Patronen

“Bändi soittaa paremmin kuin ennen”

Kun Antti Patronen pääsi käyttämään KLANG:fabrikia ensi kertaa treeneissä bändin kanssa, ei innostukselta voitu välttyä. Istuttuaan rumpusetin taakse hän huomasi, että kaikki rumpusetin isot elementit välittyivät paremmin kuin stereokuuntelussa. Vaikka koko bändillä ei oltu vielä harjoiteltu, oli jo nyt selvää, että muutos oli tervetullut.

Patronen ei halunnut mainostaa bändille suureen ääneen tekniikan muutoksesta. Olihan edellisellä systeemillä tehty noin 80 keikkaa, joten Patronen ei halunnut herättää ennakkoluuloja uutta teknologiaa kohtaan. Vastaanotto oli kuitenkin positiivinen.

“Solistin kommentti neljän biisin jälkeen oli huojentava. Hän sanoi, ettei hänellä ole ikinä ollut niin hyvää kuuntelua. Perinteisempään kuunteluun tottuneet muusikot olivat ensin hieman ymmällään. Nekin, jotka ovat tottuneet soittamaan in-earien kanssa itsekseen ymmärtävät kyllä 3D-kuuntelun idean, mutta sisäistäminen vei aikaa hieman enemmän”, Patronen sanoo.

Patrosen mukaan treeneissä huomasi, että bändi soitti paremmin kuin ennen. Se ei ollut Patroselle kuitenkaan yllätys. “Kaikkien kuuntelu muokkautui niin, että miksaus oli tasapainoisempi. Pikkuhiljaa oman soittimen taso tippui ja tippui, kunnes olimme hyvin vahvasti “full mix” -tyyppisessä tilanteessa. Käytännössä ainoa asia mitä ruuvasin, oli soittimien paikat, jolloin jokaisen omalle soittimelle löydettiin oma paikka pienemmällä äänenpaineella”, Patronen selventää.

Yhtyeen kitaristi, Jussi Jaakonaho totesi uudesta teknologiasta seuraavasti:

”3D -kuuntelulla saa instrumentit paremmin tärkeysjärjestykseen. Omalle soittimelle löytyy helpommin tilaa, mutta oman suorituksen kannalta ei-välttämättömätkin musiikilliset elementit pystyy pitämään selkeästi mukana. Kuuntelusta saa näin rikkaamman, avaramman ja rauhallisemman.”

Antti Patronen kertoo olleensa tyytyväinen myös mahdollisuuteen olla yhteydessä suoraan valmistajaan. Kun systeemi on uusi ja oma järjestelmä ei ole yksinkertaisimmasta päästä, on hän ollut keikkojen välissä paljon yhteydessä suoraan KLANG:technologiesiin.

“Yhteyshenkilöt ovat todella avuliaita, vastaavat heti maileihin ja ovat innostuneita ottamaan vastaan muutos- ja parannusehdotuksia. Tuolla asenteella uskoisin, että tuote muuttuu nopeastikin vieläkin innovatiivisemmaksi ja käyttäjäystävällisemmäksi”, hän kehuu.

Chisun syyskiertueella Patronen on päässyt hyödyntämään KLANG:fabrik:ia.

 KLANG:technologies 3D-korvamonitorointi on oikeasti jotain uutta

Reima Saarinen avasi, mistä KLANG:technologiesin 3D-korvamonitorointi -teknologiassa oikein on kyse.

Tuorein edustus pro audio -osastollamme on saksalainen KLANG:technologies. Ensimmäiset KLANG-tuotteet ovat olleet markkinoilla vajaat pari vuotta, mutta tuotteiden kehityshistoria on paljon pidempi. Ensimmäiset ideat tuotteesta alkoivat sinkoilla jo kahdeksan vuotta sitten. KLANG:technologies on siirtänyt korvamonitoroinnin aivan uudelle tasolle. Äänen tulosuunta voidaan määrittää 360 astetta ja myös äänen tulosuunnan korkeus tottelee ohjausta.

KLANG:technologies tarjoaa 3D-korvamonitorointiratkaisuja niin live- ja studioympäristöihin kuin teattereiden orkesterimonttuihin.

Elokuussa Phil Kamp KLANG:technologiesilta piti Nosturilla parina päivänä mainiot demot. KLANG herätti ansaittua kiinnostusta ja demoissa oli jengiä kivasti paikalla.

KLANG on softaa ja rautaa. Softa toimii tietokoneella Windows- tai Mac-ympäristössä. Älypuhelimilla ja tableteilla käyttöjärjestelmät ovat IOS sekä Android.

Sisääntuloina KLANG:issa toimivat Dante tai ADAT-väylä ja lähdöt ovat analogisia linjalähtöjä tai kuulokeulostuloja. Madi-kortti on tulossa lisävarusteeksi input-osastolle.

KLANG:app

KLANG:app on softa, jolla ohjataan jokaisen muusikon kuuntelua erikseen. Ohjaus tapahtuu millä tahansa edellä kerrotulla laitteella, mihin olet asentanut sovelluksen.

Tasot tietysti ovat säädettävissä ja sijoittelu näkyy kuuntelukuvassa. 3D-ääni rakennetaan kahdella eri sivulla, toisella sivulla säädetään äänen tulosuuntaa 360 astetta horisontaalisti ja toisella sivulla päätetään äänen tulosuunta korkeutena. i3D-modessa voidaan valita horisontaalista äänikuvasta vielä eri syvyyksiä.

Kymmenen eri laitetta voidaan yhdistää ohjaamaan kuunteluja.

Esimerkiksi fiksut ryhmittelyt ja äänen tulosuunnan säätö ryhmä kerrallaan auttavat maaliin pääsyssä.

KLANG-rauta

Tuhdeimmassa KLANG:fabrik-raudassa sisääntuloja ja kuuntelevia muusikoita voidaan valita eri määriä. 32 sisääntulolla saadaan mukaan kuusi käyttäjää ja 12 sisääntulolla saadaan 16 käyttäjää tilanteeseen. 24 sisään kahdeksalle käyttäjälle on perusasetus ja juuri tämä määrä saadaan analogisia 2-kanavaisia stereolähtöjä KLANG:fabrikilla aikaiseksi.

KLANG:vier on keskusyksikön ja kuulokevahvistimien yhdistelmä neljälle muusikolle.

KLANG:quelle taas on 4-kanavainen stereokuulokevahvistin Dante-sisääntulolla. KLANG:quelle löytyy kahtena eri versiona.

 KLANG:fabrik

KLANG:fabrik on ”iso keskusyksikkö” noin kahdeksalle muusikolle. Analogisia ulostuloja löytyy kahdeksan Left/Right-paria. 64 x 64 Dante sisään/ulos, 32 x 32 ADAT, tupla virtalähde ja analogilähdöt XLR-liittimillä.

 KLANG:vier

Vier on pienempi keskusyksikkö. 24 x 8 Dante ja 24 sisään ADAT-liitännällä, neljä kuulokevahvistinta etupaneelissa, analogiset lähdöt sullottuna D25-liittimeen.

KLANG:quelle

KLANG:quelle on 4-kanavainen kuulokevahvistin Dante-sisääntulolla. Räkkiasennettavana verkkovirralla toimiva versio on saanut rinnalleen PoE-sähköllä toimivan version. Tähän pienempään laitteeseen tapaa myös ulkopuolisella virtalähteellä jos PoE-sähköä ei ole saatavilla. KLANG:quelle toimii missä tahansa Dante-ympäristössä kuulokevahvistimena.

Kaikissa kuulokelähdöissä on kolmiasentoinen kytkin 12 desibelin pykälin ja tämän lisäksi tietysti potentiometri. Kytkimellä saadaan hienosäätö osumaan aina hyvin potikalle.

KLANG:vector

KLANG:vector on tulossa oleva tuote. Se on kuulokejohto jossa on suunta-anturi. Näin miksauksen suunta säilyy aina oikeana artistin pörrätessä lavalla.

Lue lisää KLANG:technologiesista täältä.