Tuottaja, muusikko ja miksaaja Oona Kapari: “Mulle merkityksellistä on se, millaiseen taiteelliseen lopputulokseen voin päästä teknologian avulla”

Lumoavan miksaaja, muusikko ja tuottaja Oona Kaparin hymy ja energia tarttuu. On kulunut vain kolme päivää hänen debyyttialbuminsa masteroinnin valmistumisesta. Tunnelma studiolla Helsingin Arabiassa on mieletön. Kymmenen vuotta sitten aloitetun Maailmojen murheet -albumin tekeminen on tullut päätökseensä. 

“Tuntuu erikoiselta, olen tehnyt albumia superpitkään, ja nyt se on kokonaan valmis! Ei tarvitse eikä voi enää palata biiseihin. Toisinaan on tosi onnellinen ja toisinaan tosi tyhjä olo.“ 

Vuosiin on mahtunut ura Finnvoxilla, lukuisia artisteja, tuotantoja, soittamista ja kasvamista. Nyt on aika keskustella tekniikasta, naiseudesta ja musiikista. 

Musiikkia Oona Kapari on tehnyt aina. Miksaajana, äänittäjänä ja tuottajana hän on toiminut viimeiset kymmenen vuotta. Viimeisimpänä oman albumin lisäksi hänen työpöydälleen ovat päässet Arosa Ensemble, Jutta Annala, Gea, Antinranta, Pikku Kukka, Tuuletar ja Juurakko. Lisäksi Oona keikkailee kitaristina Likka-nimisessä bilebändissä.

Hän on myös monelle tuttu äänittäjä ja miksaaja Finnvoxin studioilta. Musiikkiteknologiksi valmistuttuaan Oona haki Finnvoxille työharjoitteluun ja päätyi työskentelemään siellä kahdeksan vuotta. Finnvox oli hänelle unelmien paikka: studio, laitteet ja ihmiset ympärillä saivat nuoren ammattilaisen inspiroitumaan. Tuotannollisten töiden määrän kasvaessa tuntui järkevältä avata oma studio, Kuohu Records. 

Maailmojen murheet kasvoi ja kypsyi Oonan kanssa

Oona kuvailee itseään artistina vahvaksi, äänisuunnittelijana intuitiiviseksi, miksaajana pipertäjäksi ja tuottajana empaattiseksi. 

“Artistina olen vahva, koska haluan kirjoittaa tarinoita ja asioita, jotka on rehellisiä ja aitoja. En kumartele mihinkään suuntaan, vaan teen tasan sitä, mikä on mun persoona.” 

Musiikki on hänelle väylä purkaa omia tuntoja. Kymmenen vuoden aikana kypsynyt Maailmojen murheet on aito kasvutarina, joka käsittelee aikuistumista, naiseksi kasvamista ja erilaisia paineita, väsymistä ja jaksamista. Vuosien varrella Oonan ajatus albumista on muuttunut. Paljon biisejä on jäänyt pois ja uusia tullut tilalle. Albumi on kasvanut yhdessä Oonan kanssa, ja se tekee levyn tarinoista ja koko albumista henkilökohtaisen ja persoonallisen. “Tämä on ollut mielettömän tärkeä ja pitkä matka. Ajallisesti tää oli myös mulle se kasvamisen aika.”

Oonalle tärkeintä musiikin tekemisessä ovat tarinat, tekstit ja se, että on jotain asiaa sanottavana. Kun tarina ja teksti ovat syntyneet, Oona tutkii, miten tarina tuetaan soundillisesti. “Teen aina musiikkia niin, että teen tekstin ja melodian ensin, ne syntyvät lähekkäin. Kun olen hakenut melodian ja sointukierron, lähden etsimään oikeaa biittiä. Biisini ovat aluksi usein slovareita ja rytmiset kuviot sekä lopullinen tempo muodostuvat vasta tuotantopöydällä”. 

Biisit rakentuvat pala palalta. Liidien ja stemmojen äänityksen jälkeen Oonan on pidettävä taukoa, jos hän aikoo itse myös miksata biisin. Maailmojen murheet -albumilla Oona Kapari on tehnyt kaiken itse. Hän toteaa, että yksin tekemisessä on se negatiivinen puoli, että prosessi on paljon hitaampi kun tekee yksin, verrattuna siihen, jos tekijöitä olisi kolme. Miksaaminen pitää aloittaa aina tyhjillä korvilla. 

Oona Kapari tarjoilee feminiinistä energiaa, lempeyttä ja empaattisuutta artistina, musiikin tuottajana ja miksaajana. Kuva: Sanna Paajanen

Äänikortti nopeuttaa käsityötä studiolla

Oona kiinnostui tekniikasta ensimmäisen kerran, kun alkoi äänittää ja rakentaa kokonaisuuksia. Tekniikka on hänelle kuitenkin ennenkaikkea mahdollistaja, joka tarjoaa erilaisia reittejä määränpäähän.

“Mulle merkityksellistä on se, millaiseen taiteelliseen lopputulokseen voin päästä teknologian avulla.”

Oonan studio, Kuohu Records täyttyy lukuisista soittimista ja työpisteen keskiössä ovat Applen Mac mini, Avidin Pro Tools, Genelecin 8341A -studiomonitorit ja Universal Audion Twin X Quad -äänikortti, joilla hän loihtii musiikkinsa juuri sellaiseksi kuin haluaa. 

Oona pitää siitä, että musiikissa on paljon yksityiskohtia, joten studiolla menee reilusti aikaa efektien rakentamiseen. Hän tekee runsaasti käsityötä ja käyttää musiikissaan paljon automaatioita. “Äänitän ensin puhdasta signaalia, jonka jälkeen teen sille paljon asioita. Efektoin, pilkon audiota ja käytän paljon volyymi-, EQ- ja efektiautomaatioita biiseissä.” 

Huhtikuussa Oona Kaparin studiolle muuttanut uusi Universal Audion Apollo Twin X Quad -äänikortti on ollut korvaamaton apu työskentelyssä ja nopeuttanut tekemistä.

“On mahtavaa, että mulla on tää laite tuossa pöydällä, ja siinä on mono-nappi ja muut kontrollit. Se helpottaa elämää, kun pystyn ketterästi vaihtamaan kuulokkeista kaiuttimiin, sekä kuuntelusta etuasteen säätöihin.”

Uusi äänikortti mahdollistaa sen, että hän pääsee helposti liikkumaan äänittämisen ja tuottamisen välillä. Lisäksi Oona kehuu, että soundi, joka tulee sisään Twin X Quad -äänikorttiin on kohinatonta ja säätövapaata soundia, ja se nopeuttaa jälkityötä. 

Soundimaailma syntyy Universal Audion plugareilla ja Geneleceillä

Apollo Twin X Quad -äänikortti on Oonan ensikosketus Universal Audioon. Hän valitsi äänikortin suositusten perusteella. 

“Halusin löytää itselleni parhaiten sopivan ratkaisun. Kysyessäni suosituksia, moni suositteli Mac Mini ja Apollo -yhdistelmää ja Universal Audion etuasteita ja mallinnuksia kehuttiin paljon. Lopulta päätös oli ilmiselvä. Päädyin Twin X Quad:iin plugareiden ja mallinnusten vuoksi.” 

Eikä valittamista ole ollut. 

“Plugarit on ollu ihan sairaan hyviä! Olen ollut tosi tyytyväinen esimerkiksi Pultecin EQ:hin. Ja se on ihanaa, että AMS Neven etuasteet ovat nyt käytettävissäni, koska totuin käyttämään niitä Finnvoxilla.“

Näiden lisäksi Oona nimeää plugarisuosikeikseen Tubetecin kompuran ja SSL:n master -lohkon. Kaikki ovat sellaisia, joita hän on aiemmin käyttänyt analogisena Finnvoxilla. Lisäksi uudesta äänikortistaan Oonalla on ollut käytössä kaikuja Lexiconilta ja EMT:n kaiut 140 ja 250 sekä 1176-kompressori. Kaikkiin uuden äänikortin mahdollisuuksiin Oona ei ole vielä edes ehtinyt tutustua, vaan on nyt omaa albumiaan viimeistellessään tehnyt valintoja, joihin osaa luottaa. 

“On ollut kiva siirtyä käyttämään tuttuja ja turvallisia laitteita. Tiedän, että tulee hyvää jälkeä ja tiedän, miten plugarit toimii ja soundaa.”

Kuohu Recordsin studiolla Oonan työskentelyä nopeuttavat Genelecin kaiuttimet ja Universal Audion äänikortti. “Twin X Quad -äänikortin plugarit soundaa hyvälle ja kun tiedän miten ne toimii, minimoin säätämisen.” Kuva: Jirina Alanko

 

Kuuntelussa Oona luottaa Genelecin 8341A -studiomonitoreihin. 

“Kun kaiutin on väritön, se kertoo totuuden, millainen soundi on oikeasti. Genelecit ovat selkeät ja puhtaat kaiuttimet. Moni muu kaiutin on kompromissi soundiltaan tai omansa värinen.”

Geneleceillä Oona pystyy tekemään valintoja sen mukaan, mitä audiossa oikeasti on. 

“Mun korvat ovat tottuneet Genelecin kuunteluun, joten mun kannattaa tehdä Geneleceillä. Kun teen näillä, tiedän mikä on lopputulos. Sitä ei tarvitse arvailla.”

Suhtautuminen alalla muuttuu koko ajan 

Oona työskentelee miesvaltaisella alalla. Hänellä se on vaikuttanut tekemiseen sekä positiivisesti että negatiivisesti. Hän on oman uran aikana joutunut useammassa kohtaa taistelemaan luottamuksesta. On ollut työtilanteita, joissa mitkään muut asiat eivät ole voineet vaikuttaa uskon puutteeseen, kuin Oonan sukupuoli. Hiljattain yhdelle tuottajalle Oona joutui sanomaan, että on käyttänyt Pro Toolsia kymmenen vuotta, ettei tarvitse selittää näitä asioita. 

“Siinä kohtaa kun pääsen studioon jonkun ihmisen kanssa ja ruvetaan tekemään töitä, ei ole mitään ongelmaa. Ihmiset huomaa nopeasti, että tiedän ja osaan työni.”

Toisaalta Oona näkee, että naiseus on tuonut hänelle herkemmin sellaiset asiakkaat, jotka tarvitsevat feminiinistä energiaa, lempeyttä tai empaattisuutta musiikkiinsa. “Kohtaan artisteja, jotka ovat liian monta kertaa on törmänneet studiolla siihen, että heille puhutaan vähättelevään sävyyn, osoitetaan luottamattomuutta taitoihin tai kykyyn ymmärtää teknologiaa. Minä en toimi näin. Olen myös saanut työtilaisuuksia sen vuoksi.”

Oona kokee tilanteen muuttuvan koko ajan yhä nopeammin ja isommin. Kun Likka-yhtye aloitti kymmenen vuotta sitten keikkailun, oli ihmeellistä, että mimmejä tuli soittamaan. Nyt tilanne on toinen. Oona uskoo, että muutos tapahtuu paljon myös päättävien tahojen kautta. “Olisi huippua saada Suomessa AR:ksi, radioiden ja suoratoistopalveluiden päälliköiksi, levy-yhtiöihin ja päättäviin asemiin enemmän naisia.”

Myös äänipöydän takana Oona toivoisi näkevänsä useammin naisia. 

“Moni kansainvälisten listojen kärjissä olevista naisartisteista on miesten tuottamia. Olisi kiva muutos nähdä listoilla naisten tuottamia miesartisteja. Tai muunsukupuolisten.”

Naisena miesvaltaisella alalla Oona on kohdannut luottamuspulaa, mutta kun ruvetaan töihin, luulot kaikkoavat. “Studiolla ihmiset huomaavat nopeasti, että tiedän ja osaan työni.” Kuva: Hannu Huhtamo

 

“Naistuottajia on enemmän, kuin kuvitellaan”

Lopuksi Oona haluaa lähettää terveisensä musiikkialan muille naistekijöille. Hän on työskennellyt todella paljon naistuottajien kanssa, jotka eivät kutsu itseään tuottajiksi. Tekijöitä, jotka äänittävät itse instrumenttinsa ja tekevät trackinsa ja kaiken tuotannon, niin itselleen, kuin bändeillekin, mutta eivät miellä itseään tuottajiksi.

“Älkää ajatelko, ettette osaa tai ymmärrä. Tiedän, että naistuottajia on enemmän, kuin kuvitellaan! Osin niitä ei vaan tuoda esiin ja osin he eivät tuo itse itseään esiin. Minullekin oli vaikeaa alkaa kutsua itseäni tuottajaksi. Sitten tajusin, että olen tehnyt tuottajan töitä vaikka kuinka pitkään, lopetin vähättelyn ja nostin tuottajan hatun päähän.”

Kapari toivoon, että yhä useammat tajuavat, ettei tuottamisessa ole kyse mistään sen kummemmasta, kuin että tuo esiin oman visionsa, tekee vision valmiiksi ja on vastuussa omasta projektistaan.

“Kun mä teen töitä, silloin keskityn vain siihen. Siinä kohtaa mun sukupuolella ei ole mitään merkitystä itselleni. Olen saanut paljon hienoja oivalluksia alalla pitkään miksanneiden työtä seuratessa ja upeiden muusikoiden kanssa työskennellessä.“ Kuva: Jirina Alanko

 

Oona Kaparin ensimmäinen täyspitkä, Maailmojen murheet -albumi on julkaistu 16.10.2020.