Ilkka Ruutu: “Kansainvälisissä, isoissa tuotannoissa tekniikkaan pitää pystyä luottamaan”

Muusikko Ilkka Ruutu on kiertänyt maailmaa vuosikymmenen ajan bändinsä Sunrise Avenuen kanssa. Muusikon uransa lisäksi Ruutu on tehnyt 20 vuoden ajan äänituotantoja ja hänellä on myös kymmenen vuoden kokemus alan vuokraustoiminnasta R2 Entertainment -yrityksessään. Kävimme Vantaalla jututtamassa Ruutua hänen kokemuksistaan äänimiehenä ja siitä, miten Avidin laitteistot auttavat häntä äänituotantoja tehdessä.

Ilkka Ruutu vuokraa Avid VENUE | S6L- sekä S3L-livemiksereitä oman R2 Entertainment -yrityksensä kautta myös muille äänialan ammattilaisille.

Ruutu on pitkän linjan Avid-käyttäjä. Ensimmäisen Avid-tiskinsä hän hankki noin kymmenen vuotta sitten ja vuosien saatossa hänelle on kertynyt vaikuttava repertuaari Avidin tuotteita, kuten kolme Avid VENUE | S6L:ää, kaksi Avid VENUE | S3L:ää sekä Avid Pro Tools | S6 M40-ohjain. Lisäksi Ruutu luottaa Pro Tools | HDX2 -järjestelmään, sekä Pro Tools | HD Omni, Pro Tools | HD I/O 8x8x8 ja Pro Tools | HD Madi -Interfaceihin. Ruutu kertoi meille vaatimattoman rauhalliseen tyyliinsä, miten tuotteet ovat kulkeneet hänen matkassaan ja miten ne vastaavat nykypäivän livetarpeisiin.

Bändin kanssa kiertäminen vie suuren osan Ilkka Ruudun ajasta, minkä vuoksi hän ehtii tehdä äänikeikkoja noin kourallisen verran vuodessa. Äänikeikkojen tekeminen on kuitenkin Ruudun mukaan tärkeää, jotta ammattitaito pysyy yllä. Viime vuosina Avid VENUE | S6L on kiertänyt Ruudun mukana muun muassa Tangomarkkinoiden päätapahtumassa, Vaskivuoren lukion musikaaleissa sekä muutamilla Vantaan viihdeorkesterin keikoilla.

Ruutu kertoo päätyneensä Avidin käyttäjäksi, sillä prosessointitehojen ja laitteistojen luotettavuuden tulee vastata bändin tarpeisiin maailmalla kiertäessä.

“S6L-livemiksereissä on todella hyvä soundi. S3L:ssäkin oli hyvä soundi, mutta siinä ei riittänyt enää prosessointiteho omiin tarpeisiin, joten päivitys oli paikallaan. Mutta monelle sekin on riittävä ja todella hyvä. Se on mukavan kompakti tiski”, hän sanoo.

Avid VENUE | S6L:n nopeus, tehokkuus ja käyttäjäystävällisyys ovat Ilkka Ruudun mielestä livemikserin parhaita ominaisuuksia.

Ruutu kertoo S3L-livemikserin toimineen erityisen hyvin muutaman vuoden takaisessa Vaskivuoren lukion musikaalissa.

“Tein musikaalin kahdella S3L:ällä, joista toisessa oli kolme ja toisessa kaksi stage rackia. Toiseen tiskiin meni laulut ja toiseen bändi ja äänitehosteet. Laitoin snapshotit synkkaamaan midillä ja ohjasin snapshotteja toisella tiskillä.”

Integroituminen helpottaa työtä

“Yksinkertainen” ja “käyttäjäystävällinen” ovat sanat, jotka kuuluvat usein Ruudun suusta hänen puhuessaan Avidista. Ne ovat myös syitä, miksi hän alun alkaen päätyi juuri Avidiin. Monimutkaisilta näyttävät tiskit ovat Ruudun mukaan oikeasti helppokäyttöisiä ja loogisia.

“Avidin tiskeissä on potikka ja vieressä lukee, mitä potikka tekee. Joissain muissa tiskeissä voi olla 30 potikkaa, eikä helposti tiedä, mikä potikka tekee mitäkin. Lisäksi tykkään, että faderi on sormen alla konkreettisesti eikä ainoastaan näytöllä, sillä en ole hiirimiehiä. Toiset tykkää kosketusnäytöstä, mutta itselleni tämä toimii parhaiten”, Ruutu avaa työskentelytapojaan.

“Lisäksi Avidilla tietyt asiat toimii vain niin hyvin yhteen. Esimerkiksi S6L:ien ja Pro Toolsin integrointi on todella hyvä juttu. Myös snapshottien muuntuminen automaattisesti markkereiksi Pro Tools-sessioon helpottaa elämää", hän lisää.

Ruutu työskentelee mieluiten potikoiden ja fadereiden avulla. S6L-livemikseri saa kiitosta siitä, että potikoiden vieressä lukee, mitä mikäkin potikka tekee. “Se helpottaa työtä”, hän toteaa.

 

Virtual soundcheck -ominaisuus antaa aikaa harjoittelulle

Ruutu kertoo olleensa tyytyväinen Avid VENUE | S6L:n tarjoamiin ominaisuuksiin etenkin musikaaleja tehdessä. Kiitosta saa varsinkin virtual soundcheck -ominaisuus.

“Musikaaleissa menee usein niin, että yhdellä näyttelijällä on lyhyt repliikki tai lauluosa, jonka jälkeen vaihtuu seuraavaan näyttelijään. Kun näyttelijät vaihtuvat koko ajan, tulee yhteen biisiin tehdä useita snapshotteja, joissa määritellään kuka näyttelijä on missäkin VCA-ryhmässä. Virtual soundcheck on nerokas ominaisuus, sillä sen avulla pystyn ohjelmoimaan omaan tahtiin jokaisen laulun tai kohtauksen snapshotin, eikä näyttelijöiden aikaa kulu siihen harjoituksissa”, Ruutu kehuu.

“Kun kanavia on paljon ja laulumikrofonejakin parhaimmillaan 30 kappaletta, on hyvä, että liukuja on käden ulottuvilla mahdollisimman paljon”, hän lisää.

Ruutu kertoo, että virtual soundcheck -ominaisuus on helpottanut myös bändiä kiertueilla.

“Teemme bändin kanssa nykyään todella harvoin soundcheckejä. Teknikot voivat tehdä soundcheckin keskenään, mikä vapauttaa aikaa kaikelle muulle.”

Ilkka Ruutu povaa, että digitalisuus ja verkottaminen ovat tulevaisuudessa isoja juttuja alalla. “Toki edelleen tarvitaan myös fadereita ja potikoita”, hän pohtii.

Suuret tuotannot kasvattavat vaatimuksia

Ilkka Ruutu vuokraa Avidin laitteistojaan yrityksensä R2 Entertainmentin kautta myös muille alan ihmisille. Vuokrattavana ovat kolme S6L- ja kaksi S3L-livemikseriä. Suomessa tehdään yhä suurempia musiikkituotantoja, mikä asettaa omat vaatimuksensa myös livemiksereille.

“S6L toimii periaatteessa kenelle tahansa. Se on nopea, helppokäyttöinen, monipuolinen ja potkua löytyy”, Ruutu kehuu.

Yksi Ruudun viime vuoden äänitöistä oli Seinäjoen Tangomarkkinat, jossa hän oli pääkonserttien etupään miksaajana. Kuvassa hänen työpisteensä tapahtumassa. Kuva: Ilkka Ruutu

S6L-livemikserit matkaavat myös Sunrise Avenuen matkassa, sillä mikserin prosessointiteho vastaa bändin tarpeisiin. Tehonsa lisäksi Ruutu on ollut tyytyväinen Avidin laitteiden luotettavuuteen.

“Avidin kanssa ei ole ollut koskaan mitään luotettavuusongelmaa. Hyvä esimerkki luotettavuudesta on se, että päivää ennen Tangomarkkinoita tuli uusi päivitys, joka liittyi stage rackin jakoon kahden mikserin kesken. Tein päivityksen ja testasimme nopeasti toimivuuden. Samalla viikolla konserteissa kaikki toimi moitteetta”, Ruutu juttelee.

“Ja jos jotain on vuosien varrella sattunut tulemaan, niin aina on saanut heti apua. Suomen Avid-piirit ovat sen verran tiiviit, että aina voi soittaa jollekin ja vaihtaa kokemuksia puolin ja toisin”, Ruutu hehkuttaa.

Maailmalla isoilla stadioneilla keikkaillessa on tärkeää voida luottaa laitteistoihin. Ilkka Ruutu kehuu, että Avidin kanssa kaikki pelaa niin kuin pitää.

Oma osaaminen pysyy yllä studiolla

Vaikka Ruutu kertoo olevansa 98 prosenttisesti livemiehiä, on hänellä myös työhuone studiotyöskentelyä varten. Studiolla Ruutu kertoo ylläpitävänsä omaa osaamistaan ja tekevänsä lähinnä miksaukseen liittyviä projekteja.

“Työskentelin ennen Avid C|24 -kontrollerilla, mutta pari vuotta sitten päivitin sen S6-ohjaimeen. Se oli luonteva siirtyminen, sillä pidän fadereista ja potikoista. Tykkään S6-ohjaimesta, sillä se on yksinkertaisen monipuolinen. Se on juuri riittävä tarpeisiini”, Ruutu kertoo studiotyöskentelystään.

Studiolla tulee olla myös hyvät studiomonitorit. Niissä Ruutu luottaa kotimaiseen Geneleciin.

“Minulla on ollut hetken aikaa Genelecin 1238A SAM™-studiomonitorit. Ne ovat 70 kiloa pelkkää lihasta ja ihan sairaan hyvät!”, Ruutu hehkuttaa.

Ilkka Ruutu kiittelee Suomen Avid-yhteisöä: “Aina on joku, jolle voi soittaa ja jakaa kokemuksia.”