Eppu Normaali määritteli äänen laatustandardit

40 vuotta täyttävä Eppu Normaali on ollut yksi ensimmäisistä d&b-käyttäjistä Suomessa. “Keksijöiden ja kokeilijoiden kerhon” ansiosta suomalaistapahtumien äänenlaadun taso on nykyään korkeampi ja d&b audiotechnik alan standardi.

Kulunut kesä on ollut Eppu Normaalille samanlainen kuin kaikki muutkin kesät bändin 40-vuotisen taipaleen aikana. Yhtä välivuotta lukuunottamatta liki kaksi miljoonaa levyä myynyt, Suomen menestynein kotimainen yhtye ei ole historiansa aikana viettänyt yhtäkään kesää keikkailematta. Nyt elokuussa, Eppu Normaalin uran mittavimmalla, historiallisella keikalla, Tampereen Ratinan stadionilla Eput esittävät läpileikkauksen tuotannostaan yhdessä Tampere Filharmonian kanssa.

Vielä 80-luvulla bändin tyypilliset keikkapaikat olivat tanssilavoja, sittemmin erikokoisia festareita. Paikka kuin paikka, Eppu Normaalilla on ollut aina oma äänikalustonsa.

“Kun aloitettiin 70-luvun lopulla, Tampereen suunnalla ei ollut ainuttakaan firmaa, joka olisi voinut sellaisia palveluita tarjota”, Eppu Normaalin rumpali ja Akun Tehtaan toimitusjohtaja Aku Syrjä kertoo.

Omilla “tekeleillä” kymmenen ensimmäistä vuotta

Maailma oli tuolloin hyvin erilainen: 80-luvun loppupuolelle asti kaupallisia järjestelmiä ei käytännössä ollut myynnissä. Niinpä Eput rakensivat omia äänentoistojärjestelmiään, jopa päätevahvistimia, ja käyttivät niitä bändin kymmenen ensimmäistä vuotta.

“Omissa tekeleissä oli jatkuvaa elementin vaihtoa, kalvot lensivät helposti pihalle”, Syrjä sanoo.

“Meillä oli yhdet kaiuttimet, joihin oli suunniteltu taakse siipiruuvit, että oli nopeampi vaihtaa vioittuneen elementin tilalle uusi”, Eppu Normaalin “kuudes jäsen”, keikkamiksaaja ja Akun Tehtaan myynnistä vastaava Reijo Hammar muistelee.

Eput erotti monista muista aikansa suomalaisbändeistä se, että miehet olivat erittäin tarkkoja livesoundistaan.

“Meillä on aina ollut tietynlainen livesoundi, ja me ollaan oltu siitä aika tarkkoja, että se kuulostaa Eppu Normaalilta”, Hammar sanoo.

“Oltiin keksijöiden ja kokeilijoiden kerho. Tiedettiin keskimääräistä enemmän audiosta. Seurana olivat käytännössä akustiikan labra ja Nokian kaverit, joiden kanssa keskusteltiin audioasioista.”

Nyt Reijo Hammarin (vas.) ja Aku Syrjän luotsaaman Akun Tehtaalla varasto ammottaa lähes tyhjänä, kun kalusto on mahdollistamassa Suomen aktiivista festivaalikesää.

d&b audiotechnik oli heti muutos parempaan

Ensimmäisen kaupallisen PA:nsa bändi hankki 80-luvun lopulla. Se oli Electro Voice Deltamax. 90-luvun alkupuoleen mennessä Eput kuitenkin olivat saaneet tarpeekseen laitteistoon liittyvistä haasteista. Niin sai alkunsa Eppu Normaalin yhteinen taipale d&b audiotechnikin laitteiden ja Mikko Palomäen, sittemmin msonicin perustajan ja toimitusjohtajan, kanssa.

Mikko oli aloittanut d&b audiotechnikin maahantuonnin vuonna 1993, ja sai Eppu Normaalin kokeilemaan laitteistoa. d&b:n MAX-monitorit olivat bändin ensimmäinen iso PA, jonka jälkeen hankittiin C4-sarjan äänentoistojärjestelmä. Nämä hankinnat olivat Syrjän ja Hammarin mukaan selvästi tekninen ja laadullinen hyppy eteenpäin.

“Tuntui, että siihen aikaan muut valmistajat keskittyivät tekemään vaan jotain mustia laatikoita ja kun d&b:n MAXit tulivat markkinoille, oli se aikamoinen hyppäys laadussa ylöspäin. MAX oli aikanaan laadukkain ja käytännöllisin, sekä kestävä kaiutin, jossa tehdas oli miettinyt monia asioita päivittäisen kovan käytönkin kannalta”, Syrjä sanoo.

”Monilta muilta valmistajilta ei myöskään saatu yhtä paljon teknistä tietoa, miten kaiutin käyttäytyy akustisesti. Me tiedettiin aika paljon jo silloin elektroakustiikasta ja myös osattiin kysyä oikeita kysymyksiä”, Hammar kertoo.

Ensiluokkainen äänenlaatu alkoi kiinnostaa muitakin

Kun Eppu Normaalin keikoilla äänenlaatu oli ensiluokkainen, se alkoi kiinnostaa muitakin bändejä. Bändi alkoi vuokrata äänentoistolaitteitaan muille artistille. Ensimmäisten asiakkaiden joukossa olivat Yö ja Popeda.

C-sarjan kaiuttimet, C4 ja C7, tulivat mukaan kuvioihin 90- ja 2000-lukujen vaihteessa, kun sekä Eppu Normaali että muut bändit alkoivat yhä useammin esiintyä isoilla areenoilla.

Tämän muutoksen myötä Eput siirtyivät Q-sarjaan vuoden 2004 tienoilla. Mieleen painunut keikka oli bändin esiintyminen Oulussa, Raksilan pesäpallostadionilla. Sillä keikalla miehet hyödynsivät ensimmäistä kertaa Q1 Line Array -järjestelmää.

“Muistan, kun oltiin siellä kentällä ja olin, että hitsit kun tää kuulostaa hyvältä”, Hammar kertoo.

Sitten 90-luvun, d&b on saanut merkittävän aseman suomalaismarkkinoilla. Voikin sanoa, että Eput ovat sekä nostaneet äänen laatustandardeja että edesauttaneet sitä, että d&b:n laitteet ovat muodostuneet alan standardiksi Suomessa.

“Meillä on ollut alusta lähtien suuri kiinnostus siihen, mikä meidän soundi on, levyjen tekemisestä liveen asti. Haluttiin, että se kaikki on meidän hanskassa”, Syrjä toteaa.

Akun Tehdas sai alkunsa autotallista

Pitkään Syrjä pyöritti bändin laitevuokrausbisnestä Mutalassa, Ylöjärvellä sijaitsevasta autotallistaan. Jatkuvasti kasvavan asiakaskunnan koko alkoi kuitenkin koetella tilojen rajoja.

“90-luvun lopussa alkoi pikkuhiljaa muhia ajatus. Piti ratkaista, että tehdäänkö palveluntuotantoa isommin vai toimitaanko vain bändinä”, Aku kertoo.

2000-luvulle tultaessa ratkaisu oli tehty. Vuonna 2003 Eput avasivat Ylöjärvelle äänen, valon ja tapahtumatuotannon palvelukeskittymän Akun Tehtaan. Riski kannatti, sillä nykyisin Akun Tehdas on yksi alan suurimmista toimijoista Suomessa. Kesäviikonloppuina yritys työllistää jopa satakunta henkeä (mukaan lukien freelancerit).

“Lavallisia tehdään kesäkaudella toistasataa. Se on aika paljon, kun on vain 14-15 viikonloppua”, Hammar toteaa.

J-sarjaa hankittiin Akun Tehtaan kalustoon vuonna 2006, kun 50 Cent vieraili ensimmäistä kertaa Suomessa. Kuva kyseiseltä Hartwall Arenan keikalta.

Raiderit maailmalla sanelevat kaluston

Akun Tehtaan laitehankintoihin ovat aina vaikuttaneet musiikkibisneksen muutokset: tällä hetkellä levymyynti jatkuvasti supistuu, mutta tapahtumien määrä ja koko kasvaa. Kun C-sarjan laitteet olivat vielä 90-luvulla huima kohennus Eppujen äänentoistoon, nyt niillä ei enää pärjäisi isoilla stadioneilla ja festareilla.

“Lavat ovat nykyään isompia ja äänentoistokalustoa on enemmän liikenteessä”, Syrjä sanoo.

Akun Tehdas hoiti 50 Centin ensimmäisen Suomen-keikan äänentoiston vuonna 2006, ja artistin vaatimusten vuoksi hankittiin J-sarjaa, joka oli silloin ulkomaalaisilla bändeillä laajalti käytössä.

“Tykätään tietysti d&b:n järjestelmästä, ja koska se on maailmalla raiderikamaa, niin meillä on oltava sitä. Niin kauan kuin se kelpaa artisteille, meillä on se.”

J:n jälkeen viimeisin hankinta on ollut V-sarja, joka Akun Tehtaalla korvasi Q-sarjalaiset.

“V-sarjalla pystyy jäähallit ja pienet festarit vetämään todella komeasti”, Hammar toteaa.

Eppu Normaalin Ratinan Stadionin 40-vuotisjuhlakonsertin äänentoisto toteutetaan pääosin d&b:n J-sarjan ja V-sarjan kaiuttimilla.

d&b:n laitteissa hyvä jälleenmyyntiarvo

Vaikka laitteistoa on päivitetty, vanhaakin d&b-kalustoa on edelleen käytössä. Akun Tehtaalla onkin erikokoisiin äänentoistotarpeisiin monta eri settivaihtoehtoa. Esimerkiksi A-setissä käytetään T-, V- ja J-sarjaa, B-setissä V-sarjaa, C:ssä vaihtelevasti V:tä ja Q:ta. D-setit puolestaan menevät tavanomaisesti Q- tai T-sarjalla. Tänä kesänä esimerkiksi Ruisrockissa käytössä oli A- ja B-setti, Tammerkosken Sillalla taas D-setit.

d&b audiotechnikiin miehet ovatkin mieltyneet myös siksi, että laitteet ovat olleet kestäviä ja varaosapalvelu on toiminut hyvin, aina kun sille on tullut tarvetta.

“Totta kai se on kohtuullisen hintavaa laitteistoa, mutta säilyttää arvonsa hyvin. Me ei voida ajaa laitteistoa ihan loppuun, ja silloin alkaa kasvaa sen merkitys, että mikä on laitteiston arvo sitten kun me halutaan päästä siitä eroon.”

Akun Tehtaan henkilökunta kouluttautuu säännöllisesti. Huhtikuussa Akun Tehtaalla järjestetyssä d&b audiotechnik -workshopissa käytiin läpi Jonas Wagnerin johdolla ArrayCalc ja R1-ohjelmistoja sekä uutta NoizCalc ympäristömelun mallinnusohjelmistoa.

Luottamuksen perustana yhteinen matka

Eppujen ja d&b:n välille on muodostunut vuosien mittaan tiivis side. Akun Tehdas on d&b:n co-operation partner, ja sen henkilökunta käy säännöllisesti kouluttautumassa laitevalmistajan kursseilla. Eput ovatkin edellyttäneet Akun Tehtaan työntekijöiltä samanlaista henkeä kuin heillä itsellään oli, kun he vielä rakentelivat omat äänentoistolaitteensa.

“Meillä on ollut ääniosastoon tiettyä lukkarin rakkautta. Ollaan haluttu sellaisia henkilöitä, jotka ovat innokkaita ja haluavat kouluttautua. Tämä ei ole leipäpapin hommaa”, Syrjä sanoo.

Myös Eppujen ja msonicin välille on vuosien mittaan rakentunut luottamuksellinen ja mutkaton yhteistyösuhde. Perustana sille on ikimuistoinen kauppojen hierominen toimitusjohtaja-Mikon kanssa vuosia sitten:

“Sovittiin mikeistä ja Kraftin tiskeistä, ja asetettiin kaupan ehdoksi se, että Mikko tuo vehkeet ja syö mustaamakkaraa kauppojen kunniaksi. Mikko sitten tuli kamojen kanssa autolla Mutalaan. Minä mäjäytin kilon mustaamakkaraa ja purkin maitoa konepellille, että vedä siitä. Kyllä se ne söi. Siitä alkoi yhteistyö”, Hammar naurahtaa.