Ylen tiloissa Mediapoliksella miksataan ääntä Avid Pro Tools | S6 M40 -ohjaimen ja Pro Tools | MTRX:n avulla

Tampereen Tohlopissa sijaitseva Mediapolis on noin 30 media-alan yrityksen ja organisaation keskus. Täällä majaansa pitää myös Yle, joka tuottaa Mediapoliksen tiloissa muun muassa lasten ja nuorten ohjelmia, draamaa, ajankohtaisohjelmia sekä urheilusisältöjä. Lähes vuosi sitten Ylen miksausstudiossa tehtiin pientä pintaremonttia, vaihdettiin lattia ja lisättiin akustiikkalevyjä.

“Samalla päivitettiin kalusto Avid Pro Tools | S6 M40 -ohjainpintaan, Pro Tools | MTRX audio interfaceen sekä Genelec The Ones -kolmitiekaiuttimiin”, Ylellä sovellusasiantuntijana työskentelevä Pekka Longi esittelee tiloja.

Longi on viihtynyt Ylellä kolmisenkymmentä vuotta, joista viimeiset kuusi vuotta on hurahtanut ylläpidon puolella. Leppoisa ja hymyilevä Pekka Longi vastaa Ylellä muun muassa siitä, että järjestelmät toimivat, tuotannot pyörivät ja laitteet ovat ajan tasalla. Lisäksi hän kehittää työnkulkuja, jotta ääni- ja videopuoli keskustelevat saumattomasti keskenään.

“Avid Pro Tools | S6 mahdollistaa paljon asioita”, Pekka Longi sanoo.

 

Ylellä on pitkä historia Avidin kanssa. Ensimmäiset Avid Media Composerit tulivat taloon 90-luvun taitteessa ja vuoden 1997 paikkeilla saapui ensimmäinen Avid Pro Tools -työasema. Aktiivisesti miksaustyössä Avidia alettiin käyttämään 2000-luvun alkupuoliskolla.

“Ennen nykyistä Avid S6 M40 -ohjainta meillä oli käytössä pitkään Euphonix System 5 MC. Näiden kahden välillä on paljon eroja, ja Avid S6:en toimintojen sisäistämiseen saattaa mennä hetki aikaa. Olen kuitenkin kuullut vain positiivisia kommentteja tuotannon väeltä ohjaimesta”, Longi kertoo.

Pekka Longin mukaan S6 M40:n etuja ovat muun muassa ohjaimen muokattavuus.

“Layerit mahdollistavat sen, että ohjainpinnasta voi muokata juuri itselleen sopivan. Olemme järjestäneet kaiken niin, että asiat ovat käden ulottuvilla. Se lisää ergonomisuutta, kun ei tarvitse kurotella.”

Ohjaimen alla on myös sähköpöytä, jotta halutessaan voi miksata myös seisoma-asennossa. Myös Avid S6:en mastermodulin kosketusnäyttö saa kiitosta ergonomisuuden lisääjänä.

“Avid Pro Tools | S6:ssa on paljon toimintoja, jotka helpottavat tekemistä. Ylipäätään se mahdollistaa paljon asioita.”

Ergonomia on Pekka Longin mukaan tärkeää miksatessa. Avid Pro Tools | S6 -ohjauspinta on järjestelty niin, että turhia kurotteluita ei tarvitse tehdä.

 

Pro Tools | MTRX mahdollistaa useamman lähteen kuuntelun samaan aikaan

Seuraavaksi Pekka Longi esittelee Pro Toolsista pitkää plugarilistaa. Kovassa käytössä Longin mukaan ovat muun muassa Universal Audion, iZotopen ja Audio Easen Altiverb -plug-init.

“Myös Avidin oman Pro-sarjan plugarit ovat oikein käyttökelpoisia ja niillä pääsee pitkälle.”

Ylen miksausstudiossa on käytössä myös Pro Tools | MTRX audio interface. MTRX:ssä on kahdeksan korttipaikkaa ja käyttökirjo ulottuu vaativimmista monikanavaisista, immersiivisistä äänen jälkitöistä musiikkiin. Vastaava Pro Tools | S6 M40 ja Pro Tools | MTRX -kombo löytyy Mediapoliksen lisäksi Ylen tiloista Vaasasta ja kaksin kappalein Helsingin Pasilasta. 

Mediapoliksella Pro Tools | MTRX:n kautta tulevat mikrofonien etuasteet.

“Pro Tools | MTRX:n avulla voimme hyödyntää matrisointia, eli voimme tuoda Dante-verkon yli ääniä. Lisäksi käytössä on MADI-maailma. Dante Via -sovellus on loistava. Se mahdollistaa sen, että käyttäjä voi kuunnella useampaa lähdettä samaan aikaan. Esimerkiksi Pro Tools -session aikana voi kuunnella selaimen kautta, että mikä erikoisefekti sopisi käsillä olevaan miksaukseen.” 

Genelec The Ones -studiomonitorit ovat Ylen miksausstudiossa kovassa käytössä.

Genelec The Ones -studiomonitorit ja immersiivinen ääni luovat vaikuttavan äänimaailman

Myös Genelec on ollut Ylen luottomerkki pitkään. Ensimmäiset Genelecit talossa olivat aikoinaan 1033A-kaiuttimet, jotka loppusijoitettiin Genelecin museoon. Nykyään Ylen miksausstudiosta löytyvät Genelecin The Ones -kolmitiekaiuttimet. 

“The Ones -kaiuttimista on tykätty paljon”, Longi toteaa ykskantaan.

“Pyrimme siihen, että ääni kuulostaa luonnolliselta kotikatsomoissa. Vaikka monelta löytyy kotoa kotiteatterilaitteistoa, kuunnellaan ohjelmia kuitenkin suurimmaksi osaksi television omista kaiuttimista.”

Ylen miksausstudiossa on myös immersiivinen Dolby Atmos -kuuntelu. Longi sanoo yleläisten käyttävän eniten 5.1-kuuntelua, mutta tilassa on mahdollisuus myös 7.1.4-kuunteluun.

“Täällä voi tehdä ja harjoitella Dolby Atmos -leffamiksausta. Tulemme hyödyntämään immersiivistä ääntä myös 360 videotuotannoissa.”

Lopuksi Pekka Longi istuttaa haastattelijan valkokankaan ääreen, sammuttaa valot ja laittaa immersiivistä ääntä hyödyntävän videon pyörimään. Ympäri huonetta sijoitellut Genelecin The Ones -kaiuttimet luovat vaikuttavan äänimaailman, jossa ääniä kuuluu vuorotellen eri puolilta huonetta. Tunnelma on elämyksellinen, kuin elokuvateatterissa.

Ylen tiloista löytyvät muun muassa:

Lisätietoja