Kalibroidut Genelec The Ones -kaiuttimet auttavat Sami Sarhamaata miksaamaan vaikuttavaa ääntä: “Äänen on oltava ihmisen kokoinen”

Kurvaamme rauhallisella omakotitaloalueella Vantaalla sijaitsevaan, punaisten puutalojen ympäröivään pihapiiriin. Olemme saapuneet msonicin Solja Niemisen ja Genelecin Pasi Pönkän kanssa kalibrointikeikalle msonicin asiakkaan Sami Sarhamaan luokse.

Välitön ja hymyilevä Sami Sarhamaa avaa oven ja toivottaa meidät tervetulleeksi. Freelancerina työskentelevä Sarhamaa on tehnyt töitä äänen parissa yli 35 vuotta. Kokemusta on niin musiikin äänityksestä, miksauksesta kuin tuotannoistakin, ja nykyään hänen päätyöhönsä kuuluvat mainosten, elokuvien, dokumenttien ja tv-sarjojen äänen jälkityöt. Viime aikoina Sarhamaa on työskennellyt muun muassa Olen suomalainen -elokuvan sekä Karppi-tv-sarjan toisen tuotantokauden parissa. Loppuvuoden työlistalla on esimerkiksi ensi vuonna ensi-iltansa saavan Heinähattu, Vilttitossu ja ärhäkkä koululainen -elokuvan äänen jälkityöt.

“Töitä on sovittuna yli puoleksi vuodeksi eteenpäin, mikä on ihana tilanne”, Sarhamaa hymyilee. Vuosien kokemus huokuu Sarhamaasta hänen esitellessä meille paikkoja ja kertoessaan työstään.

Punaiset puutalot ovat kuuluneet Sarhamaan perheelle pitkään. Rakkaan kodin lisäksi täältä löytyy myös Perfect Sound -kotistudio. Tai siis studiot, sillä niitä on samassa pihapiirissä kaksin kappalein. Ensimmäisenä Sarhamaa johdattelee meidät kotinsa yläkertaan, josta löytyy pieni mutta viihtyisä, 3.1-kuuntelulla varusteltu studiohuone. Tätä huonetta Sarhamaa kutsuu “matalan kynnyksen majakseen”. Studion kuuntelu on rakennettu Genelec 8331 SAM™ -studiomonitoreilla sekä subwooferilla. Lisäksi Sarhamaalla on käytössään kaksi Mac-tietokonetta, Pro Tools | HDX-järjestelmä, Universal Audion Apollo x16 Thunderbolt interface ja Avid EUCON-ohjain.

“Kotona työskentelyssä on oma viehätyksensä. Täällä on helppo aloittaa työpäivä kahvikupposen äärellä, viimeistellä projekteja tai keskittyä oman musan tekemiseen”, Sarhamaa fiilistelee.

Sami Sarhamaa nauttii kotona työskentelystä: “Täällä on helppo aloittaa työpäivä kahvikupposen äärellä”.

“Miksatessa on pystyttävä eläytymään”

Naapurissa sijaitsevan, Sarhamaan siskon asuttaman talon yläkerrasta löytyy Samin toinen valtakunta. Tämä studio on kooltaan suurempi ja tunnelma on kuin pienessä elokuvateatterissa. Studion kuuntelu taipuu aina Surround 5.1- ja Surround 7.1-kuunteluihin asti, ja sinne on sijoiteltu kolme Genelec 8331- ja neljä 8030-kaiutinta sekä 7360-subwoofer. Ammattimaisen kuuntelun lisäksi tässä studiossa Samin työtä helpottava työkalu on ääntäläpäisevä, perforoitu kangas. Sarhamaa korostaa, että elokuvan ääntä miksatessa hänen on tärkeää kokea elokuva samalla tavalla kuin elokuvateatterissa.

“Tunne on tärkeä ääntä miksatessa. Etenkin elokuvaprojekteissa on pystyttävä eläytymään. Kun miksaan, äänen on oltava ihmisen kokoinen. Jos kuva on vaikkapa puhelimen kokoinen, on silloin haastavampi tehdä ääntäkään oikean kokoiseksi.”

“Mulle on myös tärkeää, että ääni kuulostaa siltä, miltä se oikeasti kuulostaa. Leffoissa dialogi on usein se kuningas, joka määrittää elokuvan soinnin. Äänen tulee olla miellyttävän kuuloinen ja kaiken pitää olla oikeassa suhteessa toisiinsa. Silloin katsojan on helppo seurata tarinaa ja nauttia elokuvasta eikä miettiä esimerkiksi sitä, miksi puhe kuulostaa hiljaiselta”, Sarhamaa kertoo.

Projektit siirtyvät vaivatta studioiden välillä

Kotistudioidensa lisäksi iso osa Sarhamaan ajasta kuluu Kalevalastudiolla ja Finnvoxin Cinepost-studiolla, joista löytyy Genelecin studiomonitoreilla rakennetut Dolby Atmos -kuuntelut. Sarhamaa kertoo, että Dolby Atmos -kuuntelulla tehtyjä työtilauksia on hänellä noin kerran vuodessa ja loput projekteista toteutetaan 5.1- tai 7.1-kuunteluilla. Se, että kaikissa Sarhamaan käyttämissä studioissa on Genelecin kuuntelu helpottaa hänen mukaansa projektien siirrossa paikasta toiseen.

“Voin tehdä ensin töitä Cinepostissa ja siirtää saman projektin Kalevalaan, ja lopputulos toimii äärettömän hyvin. Toki tila vaikuttaa paljon ääneen, joten studioiden väliset kuuntelut eivät ole täysin identtisiä keskenään, mutta siihen on tottunut ja sen osaa ottaa huomioon. Kalibroimalla kuuntelut saadaan niin hyviksi, ettei sillä ole väliä.”

Samin suuremmassa kotistudiossa kuuntelu on rakennettu Genelec The Ones -studiomonitoreilla. Neljä kaiutinta ja subwoofer ovat piilossa ääntäläpäisevän kankaan takana ja neljä ovat näkyvillä.

 

Genelecin Pasi Pönkkä on kalibroinut Cinepostin, Kalevalastudion ja Sarhamaan isomman kotistudion jo aiemmin, joten tänään on pienen studion vuoro. Pönkkä onkin jo työn touhussa. Sami Sarhamaan pitkän Genelec-historian vuoksi Pönkkä on oppinut tuntemaan millaisen kuuntelun Sarhamaa haluaa, mikä tekee kalibroinnista vaivatonta.

“Pasi tekee työnsä ja mä haluan, että kuuntelu on sen jälkeen skarppi ja neutraali. Kalibroinnissa voi muokata kuuntelua suuntaan tai toiseen asiakkaan mieltymyksen mukaan, mutta mä haluan, että se on niin neutraali kuin mahdollista”, Sami Sarhamaa sanoo.

Sami Sarhamaalle on elintärkeää, että hän voi luottaa studiomonitoreihinsa. 

Miksaajana pahinta mitä voi tapahtua on se, ettet enää luota kuulemaasi. Kuuntelun on oltava totuus. The Ones -sarjan kaiuttimista välittyy todenmukaisuus ja aitous. Kaiuttimet ovat sovitettu studiooni niin, että ääni on kolmiulotteinen. Äänikenttä ei mene pelkästään vasemmalta oikealle, vaan myös takaa eteen. Se helpottaa paljon työskentelyäni.”

Pasi Pönkkä on saanut kalibroinnin valmiiksi ja on testikuuntelun aika. Sami Sarhamaa laittaa oman sooloprojektinsa kappaleen soimaan.

“Kuuntelussa on riittävästi botnea ja yläpääkin kuulostaa hyvältä. Very nice”, Sarhamaa nyökyttelee tyytyväisenä rauhalliseen tapaansa.

”Kun kaiuttimet on kalibroitu, saa ikään kuin kuvitteellisen leiman, että nyt sä voit vetää. Ennen kalibrointiakin voi tehdä töitä, mutta mielellään ei tekisi. Kalibrointi asettaa lähtöpisteen, minkä jälkeen voi tehdä töitä rauhallisin mielin.”

msonic on valtuutettu ja Smart Active Monitor (SAM™) -sertifioitu Genelec-jälleenmyyjä Suomessa

”Me msonicilla haluamme tarjota asiakkaillemme aina parasta. Sen vuoksi pidämme huolen, että asiakkaillamme on vastaavasti myös aina paras msonicin ja laitevalmistajan asiantuntemus käytettävissään”, msonicin Solja Nieminen sanoo.

Lisätietoja:

Mitä kalibrointi oikeastaan on ja miksi se on tärkeää tehdä? Lue täältä juttu The Fried Musicin tuottajian Joonas Angerian ja Matti Mikkolan studioiden kalibroinnista.