“Dare to Dream”, Claypakyn mukana 2019 Euroviisuissa

Euroviisujen valorigissä 406 Clay Paky-valaisinta

Tel Avivissa 18.5.2019 järjestettyjen Eurovision laulukilpailun tunnuksena oli “Dare to Dream”. Laulukilpailun voitti Alankomaiden Duncan Laurence, valosuunnittelijoina toimivat Ronen Najar ja Dakar Azulay.
Valorigissä näkyi 406 Claypaky-valaisinta, mukana olivat myös uudet Axcor 600 ja Sharpy Plus, ajattomien Sharpy Wash:in ja Scenius Unico:n ohella. Osram toimi jälleen kerran kisan virallisena valaistuspartnerina. Seuraavat Euroviisut kisataan 2020 Hollannissa. 

Eurovision Song Contest:ia (ESC, suomeksi Euroviisut) pidetään yhtenä maailman upeimmista ja kiinnostavimmista televisiotapahtumista. Tämä kilpailu kykenee herättämään loputtoman tunteiden kirjon markkinoiden parhaiden teknologioiden muodostamaa kuvauksellista taustaa vasten. Näitä teknologioita käyttävät ja hallitsevat korkeimman tason ammattilaiset, jokaisella osa-alueella. Kisan tuotantopäällikkönä toimii Ola Melzig, joka valitsi ainoastaan parasta teknologiaa esityksiin tukenaan tanskalainen LiteCom –vuokrayritys.

Luotettavuus ja suorituskyky ratkaisivat valaisinten valinnan


Vuoden 2019 kisan valaisu uskottiin
Ronen Najarille ja Dakar Azulaylle. He ovat israelilaisia valosuunnittelijoita, jotka kykenivät yhdistämään omat vahvuutensa live-, musikaali- ja televisio-osa-alueilla varmistaen, että kisan edellyttämä korkea laatu saavutetaan. Päätös, monien edellisten vuosien tapaan, oli valita Claypaky-tuotteet niiden luotettavuuden ja suorituskyvyn vuoksi.

Show:n valosuunnitelma perustui Florian Wiederin ajatukseen luoda lavaste, joka muistuttaa Daavidin tähteä, Israelin valtion symbolia.

Ronen Najar kertoo:

“Käytössä oli kaikkiaan noin 1600 valaisinta päälavalle sekä 200 vihreälle huoneelle. Valaisimet olivat suurelta osin LED:ejä; tämä päätös edellytti kattavaa tutkimusta, jotta tasapaino valittujen  5000K – 5600K -värilämpötilojen suhteen saavutettaisiin. Tällä saatiin tulos, joka ei ole liian lämmin ja joka painottuu hieman vaaleanpunaisen suuntaan.”

Valaistusta ja videoita simuloitiin kuukausi

Tämän vuoden esiintymispaikkaan Expo Tel Aviviin rakennettiin oma huone tapahtuman ennakko-ohjelmointiin. Täällä valaistuksen, videoinnin ja lähetystoiminnan miehistöt viettivät kuukauden valaistusta ja videoita simuloiden. Myös kameroiden liikeradat tutkittiin, jotta ajoituksien optimointi onnistuisi paremmin, kun siirryttäisiin itse tapahtumapaikalle.

406 Claypaky -valaisinta (66 Axcor 600:a, 152 Sharpy Wash:ia, 116 Sharpy Plus:aa sekä 72 Unico:a) hoitivat leijonanosan tapahtuman valaisusta. Varsinkin Sharpy Plus:it yhdistettyinä koko salin katon peittäviin kolmioihin mahdollistivat erityiset spot-beam -efektit.

“Valaisimien valinnassa pääasia oli saada mahdollisimman paljon irti katon kolmiomuodoista” kertoo Ronen Najar. “Työskentelimme tiiviisti Claypakyn henkilökunnan kanssa löytääksemme parhaan ratkaisun ja useita kuukausia ennen tapahtumaa vierailimmekin yhtiön Italian Seriatessa sijaitsevassa pääkonttorissa tutustuaksemme kunnolla eri projektoreihin.

Scenius Unico, jota käytettiin pääasiassa lavan ja taustakankaan välisiin korkeisiin ja mataliin taustavalaistuksiin, oli tuote, joka teki meihin suurimman vaikutuksen. Sen monipuoliset ominaisuudet tekevät siitä erittäin joustavan, näin ollen se oli selvä valinta käytettäväksi suunnitelmassamme”jatkaa Ronen.

“Uusimmista Claypaky-innovaatioista valitsimme käyttöön Axcor Profile 600:n ja Sharpy Plus:n. Molempia oli asetettu katon kuultavien kolmioiden sisään ja ympärille. Axcor 600:ia käytettiin myös eri artistien settien valaisuun ja tarpeen mukaan lavan ympäri kulkevan rampin valaisuun. Lopuksi Sharpy Wash:eja käytettiin pelkästään yleisön valaisuun” päättää Ronen.

 

Erittäin tärkeää mille tahansa televisiotuotannolle on säilyttää tasapainoinen valon voimakkuus joka puolella lokaatiota

“Saimme helposti säilytettyä saman voimakkuuden läpi koko shown ja samalla säilytettyä tasapainon seurantavalojen, taustavalaistuksen sekä muiden järjestelmän valojen välillä. Tämä saavutettiin luonnollisesti yhdessä videon kanssa helpottaen näin myös kameraoperaattoreiden työtä,” lisäsi Ronen Najar.

OSRAM,  tapahtuman virallinen valaisupartneri sekä Claypakyn henkilökunta olivat tapahtumaan erittäin tyytyväisiä.

Vuoden 2019 Euroviisujen voiton korjasi hollantilainen Duncan Laurence kappaleellaan “Arcade”. Kappale kukisti “Soldi”-kappaleellaan kisanneen Italian Mahmoodin vain 27 pisteellä. Finaali-illan erityisimpiä hetkiä oli Madonnan esiintyminen; hän tulkitsi uusiksi yhden kuuluisimmista hiteistään, “Like a Prayer”:in, esitellen myös uuden “Future”-singlensä, jonka hän esitti yhdessä amerikkalaisen rapperin Quavo Migos:in kanssa.

Ensi vuoden ESC:ia isännöi Hollanti, kyseessä on kansainvälisen tapahtuman 65 kerta.

Claypaky on osa monikansallista Osram:ia ja maailmanlaajuinen referenssi valaisun ammattilaisten keskuudessa. Clay Paky -valoja käytetään teatterin, television, live-tapahtumien, muotimaailman, messujen ja näyttelyiden huipputuotannoissa ja niitä asennetaan parhaisiin klubeihin, baareihin, teemapuistoihin, liiketiloihin, konferenssitiloihin sekä arkkitehtonisiin ympäristöihin.

 

  • msonic oy maahantuo ja myy Clay Paky-valaisimia Suomessa.
  • Lisätietoja: Janne Koivulahti, janne@msonic.fi
  • Clay Paky -valaisimet
  • Artikkelin kuvat: Ralph Larmann