Klas Granqvist on kuulunut The Voice of Finlandin äänitekniseen henkilökuntaan Suomen TvoF:n ensimmäisestä kaudesta 2012 lähtien. Hän vaihtoi elokuussa 2019 livemikserinsä Avid Venue S6L 32D-144 -järjestelmään. Meille tarjoutui mahdollisuus päästä näkemään Klas eräänä ohjelman nauhoituspäivänä Porvoon Taidetehtaalla. Tavatessamme Klas teki S6L:llä päälleäänityksiä yhdessä TvoF:n musiikkituottaja Lenni-Kalle Taipaleen kanssa.
Klas, kerro mistä vastaat The Voice of Finland-tuotantojen tekniikassa?
”Hoidan kaiken monitoroinnin eli laulajien ja bändin monitoroinnin. Lisäksi minulta tulevat kaikki käytettävät taustanauhat. Juuri nyt ajan metronomiklikkiraitoja sisään. Nykymusiikin kappaleissahan on esiohjelmoituja rytmejä ja harmoniaosuuksia ja ne tulevat täältä playback-maailmasta. Kaikki kappaleet mennään metronomitempolla, koska kyseessä on tv-tuotanto ja tuotantoyhtiö haluaa kestojen olevan aina samat.”
Kuinka S6L toimii taustanauhojen ja liveäänen yhdistämisessä?
”S6L:n myötä tajusimme mahdollisuuden saada ennakkotuotantoa mukaan nauhoitustilanteeseen. Käytännössä asia menee niin, että äänitän moniraitana The Voice of Finland -bändin treenit. Sen jälkeen pystymme musiikkituottajien kanssa tekemään töitä etukäteen niin, että bändi soi nauhalta ja Lenni soittaa tarvittavat osuudet bändin päälle. Tämän jälkeen materiaali siirretään taustanauhakoneelle. S6L on avannut aivan uuden maailman musiikkituotantojen ennakkotuotantoihin.”
Käytit aikaisemmin Avidin Profile-mikseriä. Mihin asioihin S6L on vaikuttanut työssäsi?
”Profile ei olisi pitemmän päälle taipunut varsinkaan näihin tv-tuotantoihin. Myös S3 on ollut minulla käytössä. S6L:n ja ProToolsin yhteensopivuus helpottaa merkittävästi livetilanteen moniraitatyöskentelyä. Esimerkiksi ProTools-session luominen mikserin konfiguraation perusteella, kanavakohtainen live- tai ProTools-inputin valinta sekä snapshotien ja memory locationeiden yhteistoiminta ovat työskentelyä nopeuttavia ominaisuuksia.”
”Aikaisemmin oli usein epävarmuutta siitä, mikä äänikortti on kyseessä ja mitä väylää käytetään. Samoin tasojen kanssa oli haasteita, koska gain-rakenne ei ole ollut aivan sama äänikortteja yhdistäessä. Oli hankalaa, että gain-rakennetta joutui muuttamaan erikseen äänikortin asetuksista. Erilaiset rakenteet taas tuottivat sen, että livemateriaali ja nauhalta tullut materiaali eivät olleet samalla tasolla.
”S6L:ssä tämä ongelma on hoitunut ihan luonnostaan, kun aineiston saa heitettyä Virtual SoundCheck -moodiin, jolloin tasot pysyvät sitten koko ajan samoina. Lisäksi etuna on se, että jos huomaan Virtual Soundcheckillä, että äänitysvaiheessa on ollut esimerkiksi väärät gainit, niin pystyn kompensoimaan ne siinä vaiheessa, kun palataan takaisin live-puolelle. Gainit päivittyvät automaattisesti oikeiksi. ”
Avid S6L ja Klas ovat the Voice of Finlandin sentraali-Santra
Monitoriteknikkona vastaat äänihenkilökunnan sisäisestä viestintäjärjestelmästä. Kerro vähän lisää siitä.
” Kyllä vain. Koko äänitekninen porukka ja bändi ovat yhteydessä S6L:n kautta toisiinsa.”
”S6L on luonteva solmukohta kaikelle kommunikaatioliikenteelle. Koska musiikkituottaja Lenni on osa bändiä, niin Lennin pitää pystyä juttelemaan sinne ja tänne, ja ihmisten pitää pystyä juttelemaan Lennille. Minä olen S6L:n kanssa takahuoneen ”Santra” ja välitän puheluita eteenpäin.”
”S6L:ssa tapahtuvat monitorointikuuntelut, lisäksi minulta menee puheyhteys salimikserille ja takaisin. Bändin kommunikaatiomikit tulevat minulle niin että kuulen ne missä tilanteessa tahansa. Minulta menee puheyhteys Timo Virtaselle Soundonin ääniautoon ja sieltä takaisin. Tarvittaessa voin kytkeä sen signaalin etupäähän tai musiikkituottaja Lennille. Lisäksi musiikkikoordinaattori Nikolla on mikki ja hän voi puhua Lennille, kun laulaja odottaa vuoroaan. Kuvaussihteerille menee puhelinja ja jatkossa äänitarkkailijalle rakennetaan komentolinja.”
Kuva: Klas Granqvist kommunikoi takahuoneesta lavalla kappaleiden pituuksia laskevalle musiikkituottaja Lenni-Kalle Taipaleelle
Aikamoinen yhdistelmä sisäistä viestintää siis. Miten S6L on selviytynyt muuten The Voice of Finlandin äänituotannossa?
”S6L on osoittautunut tosi selkeäksi hektisissä tuotantotilanteissa. Eri toimintoihin pääsee hyvin käsiksi eventeillä, mutta toivottavasti ohjelmiston kehittyessä action-puolella pääsisi yksityiskohtaisemmin käsiksi mikserin parametreihin.”
”Ensinnäkin iso pinta on helpottava asia. Se, ettei kaikkea tarvitse hakea layereiden takaa. Parissa kuukaudessa olen oppinut, että S6L:ssä on mieletön määrä ominaisuuksia. Tuttuja S6L:n käyttäjiä jututtaessa olen huomannut, että jokaisella on omia mieltymyksiä, joihin S6L:ssa ihastuu.
Muutamiin asioihin olen kuitenkin erityisen tyytyväinen:
- Funktiopainikkeita on tosi paljon pinnassa käsillä,
- Jokaiselle sessiolle pystyy määrittämään encoder-maailman sellaiseksi kuin haluaa,
- Universe-näkymä ja siinä tekemisen mahdollisuudet vapauttavat muuta käyttöpintaa,
- Layouteissa ei tarvitse olla välttämättä mastereita näkyvillä, vaan masterit voivat olla Universe-näkymässä, jolloin kaikki 32 liukua toimii input-kanavina. Tällöin säästän paljon tilaa pinnasta.
Millaisissa haasteissa sinun ja S6L:n matka jatkuu ja muuttuuko mikserin käyttö siirryttäessa nauhoituksista live-lähetyksiin?
”Tv-tuotannoissahan se jatkuu. Seuraavaksi olemme mukana itsenäisyyspäivänä varmistelemassa Linnan jatkot -ohjelman äänimaailmaa. The Voice of Finlandin nauhoitukset jatkuvat talvella ja huhtikuussa alkavat suorat lähetykset.”
Mikserikäyttö pysyy melko samana riippumatta siitä mennäänkö nauhalle vai livenä. Perusrakenne on sama: snapshot per biisi. Jotkut asiat ovat kappalekohtaisia ja tiettyjä asioita ajetaan käsin. S6L:n snapshot-maailmaa aionkin opetella lisää, siinä tuntuu olevan mahdollisuuksia vaikka mihin. ”
”Tärkeintä tv-tuotantojen äänitekniikan onnistumisessa on tietenkin hyvä ja toistensa työtavat tunteva tuotantoporukka sekä luotettava tekniikka. Pitää tietää mitä haluaa saada aikaiseksi ja siten niitä onnistumisia syntyy. The Voice of Finlandin kohdalla tämä yhtälö toteutuu erinomaisesti!”
Tuotantotiimi aloittaa laulajien haastattelut takahuoneen ovella, joten päätämme haastattelun ja laskemme Klasin lounaalle. Onnea matkaan!
Lisätietoja
- Ossi Männikkö, ossi@msonic.fi