Valontekijät-päivitys: Allu Hautamäki luo Ellipsin kiertueen valoja ja nauttii tv-puolen töistä

alex hautamäki
Pääkuva Helsingin Uusivuosi 2019 -tapahtumasta Senaatintorilta.
Kuvaaja: Atte Mäläskä

Julkaisimme 2017 suosittua Valontekijät-sarjaa, jossa yksi haastateltava oli Alex, Allu, Hautamäki. 
Päivitimme nyt Allun kuulumiset tähän päivään ja näin hän kertoo elämästään heinäkuussa 2019:

”Tässähän tapahtunut vaikka mitä vuoden 2017 jälkeen. Musisointi on jäänyt harrastukseksi ja olen keskittynyt kokonaan valoihin ja videoihin, se on niin mun juttu! Tämän kevään ja kesän olen kiertänyt ja kierrän Ellipsin mukana: keväällä tehtiin klubirundi ja kesällä tehdään 29 festaria.”

”Alkuvuonna olin mukana parissa tv-ohjelmassa, joista Ylellä pyörivässä Elämäni Biisi-ohjelmassa toimin video-operaattorina. Tämä työ tuli visuaalista suunnittelua tekevän K-Lightin kautta. Sain aikasemmin tehdä myös K-lightin porukan kanssa SuomiLOVEa Tampereella. Ja heti sen perään tein Gladiaattorit tv-ohjelmaa, jossa olin valo-operaattorina Akun tehtaan kautta. Suomi Loven tekoa on muuten ohjelmassa myös tulevana syksynä.”

 

Mitä olet oppinut TV-töiden myötä valosuunnittelusta?

“Joo, tv-puolen jutut on kyllä niin erilaisia live-puoleen verrattuna ja niistä on oppinut paljon. Kaikki on tarkempaa ja kamerakulmat pitää ottaa hyvin huomioon. Voit luoda vaikka kuinka hyvän jutun, mutta jos se ei satu kameran silmään, se saattaa mennä ohi! Lisäksi olen saanut oppia, että kameralla pystyy luomaan hienoja juttuja, jotka yhdistettynä valoon ja videoon saavat yhdessä aikaan jotain todella siistiä!”, kertoo sympaattinen Allu.


Alkuperäinen juttu julkaistu 2017.

Uudessa Valontekijät-blogisarjassa esitellään kiinnostavia tyyppejä valojen takaa. Ensimmäisessä osassa tavataan 19-vuotias valosuunnittelija ja valo-operaattori Alex Hautamäki, joka tekee valoja Mikael Gabrielille, Reckless Lovelle ja Santa Cruzille.

“Sain ensimmäiset värivalot, kun täytin kolme. Sen jälkeen leikin niillä treenikämpällä: vaihdoin polttimoita ja suuntailin niitä eri tavalla”, valosuunnittelija ja -operaattori Alex “Allu” Hautamäki, 19, kertoo.

Teini-ikäisenä Allu tutustui Pöheikön Pölläystä ja Räikkä Raikaa -tapahtumaa järjestävässä ylöjärveläisessä Rantajätkät-yhdistyksessä Tampere-talon valosuunnittelijaan Jussi Kamuseen.

“Laitoimme Rantajätkien tapahtumissa kimpassa lamppuja ja hän kertoi, miksi ne laitetaan niin kuin laitetaan. Hän on tsempannut minua ja ollut reilu, koska on antanut omaa aikaansa, vaikka olisi voinut tehdä homman nopeammin ja helpommin, jos ei olisi opettanut minua.”

Alex “Allu” Hautamäki, 19, kiittää oppi-isiään alalle tsemppaamisesta. Kuvaaja: Janita Autio

Jussin lisäksi Allulla on ollut toinenkin oppi-isä: Popedan valomies Jarmo Kallio. Alexin isä Costello Hautamäki on tehnyt pitkän uran Popedan kitaristina, ja siksipä Allukin on pyörinyt pienestä pitäen bändin keikoilla.

“En halunnutkaan enää olla keikoilla takana, vaan tulla eteen katsomaan, mitä näen yleisön puolelta. Aloin kysyä yhä useammin Jarmolta, voisinko tulla hänen kanssaan. Hän huomasi, että olin kiinnostunut valoista ja kertoi ennen keikkoja tai niiden jälkeen, miten hommat toimivat. Jossain vaiheessa Jarmo neuvoi kokeilemaan itse”, Allu kertoo.

Ja pian Allu pääsikin harjoittelemaan Jarmon kanssa isoille festareille.

“Jarmo kertoi, että tuosta löytyvät blinderit ja tuosta strobot. Hän totesi, että tiedät kyllä biisit, joten ota iskut ja hän hoitaa liikkuvat lamput.”

Harjoittelun jälkeen Allu pääsi ottamaan haltuunsa kokonaisen kappaleen.

“Jarmo neuvoi keskittymään siihen, että teen yhden hienon tilanteen. Jos hän näki, että olin epävarma, hän ehdotti, mitä voisin tehdä.”

Ensin basisti, sitten valomies

Allu on soittanut ala-asteikäisestä asti bassoa Rockwalli-bändissä isoveljensä ja kavereidensa kanssa.

“Kun oli oma bändi, jonkun oli hoidettava vehkeet kuntoon: miettiä, mitä tarvitsemme ja mitä kannattaisi ostaa ja mitä ei. Kysyin hyviä vinkkejä ja otin tekniikan haltuuni. Silloin tajusin, että tätähän voisi tehdä työkseen.”

Kun aluksi Allu saattoi tehdä vuodessa sata keikkaa basistina ja kymmenen valomiehenä, viimeisen neljän vuoden aikana  tilanne on kääntynyt päälaelleen.

“Kyllä mä olen valosuunnittelija ja valo-operaattori, enkä basisti. Ja nykyään harvat soittokeikat tuntuvat tosi kivoilta.”

Ennen tätä kesää Allu on tehnyt sirpaleisesti valohommia. Nyt on hyvä keskittyä vain yhteen projektiin.

Valotiskien perusoppi festareilta

Tämän kesän Allu kiertää Mikael Gabrielin kanssa Suomea, mutta normaalisti hän tekee valot Reckless Lovelle ja Santa Cruzille.

“Nyt on ensimmäinen kesä, kun olen keskittynyt vain yhteen hommaan. On kiva, kun pääsee tekemään eri hommia, mutta kun pystyy tekemään yhtä kerrallaan, voi keskittyä siihen, että tekee siitä parhaan mahdollisen.”

Ja on tässä kesässä muutakin hienoa: se, että pääsee festareille.

“Alalla on hienoja ihmisiä. Parasta kesäfestareilla on kun näkee porukkaa. Kun pyörin nuorempana Popedan mukana festareilla, opin valotiskien perusopin. Tekniikkatoimittajia on niin monia ja valotiskejä erilaisia, että on ollut hyvä päästä näkemään, miten eri ihmiset tekevät asiat valotiskeissä ja poimimaan itselle ne tavat, joista tykkään.”

Muusikkotausta näkyy valotyössä

Mikael Gabrielin kanssa kiertäessä Allu on myös tajunnut, mikä erottaa hänet muista tekijöistä.

“Tuotantopäällikkömme Karri Soilamo sanoi hyvin keikkaa katsoessa, että on hienoa, että lamput, jotka ohjelmoin, tekevät biisiä, ja Väinö Toppisen tekemät videoscreeneillä pyörivät materiaalit taas biisin sisältöä. Teen valoja todella rytmisesti ja bändin ehdoilla. Ehkä siinä näkyy muusikkotaustani.”

Kun Allu lähti tekemään Reckless Loven ensimmäisiä keikkoja neljä vuotta sitten, hän kuunteli bändin kappaleita monta yötä putkeen.

“Pyöritin biisejä repeatilla, jotta sain ne selkärankaani. Jotkut ovat sanoneet, että saatan napata kappaleesta jonkun pikkujutun, vaikka pienen rumpufillin, joka jäisi huomaamatta, ellen korostaisi sitä valoilla. Kaikki eivät välttämättä ole yhtään musikaalisia, vaan tekevät valot ihan eri tavalla. Onneksi oikeaa tyyliä ei ole, vaan jokaisella on omansa. Valojen tekeminen on kai vähän niin kuin urheilua: jokaisella pelaajalla on oma kikkansa, mutta tärkeintä on lopputulos.”

 

Pääkuva Helsingin Uusivuosi 2019 -tapahtumasta Senaatintorilta.
Kuvaaja: Atte Mäläskä