Kun yksi ääniauto ei enää riittänyt – Soundonin uusi aika on alkanut

On lokakuinen maanantai, kun Soundon Oy:n Timo Virtanen ajelee yhtiön uudella ääniautolla kohti Tamperetta. Matkalla on mukavasti pari tuntia aikaa vaihtaa kuulumisia, ennen kuin auto muuttuu Mediapoliksella musiikkitarkkaamoksi. Edessä ovat Nenäpäivän suora lähetys ja Nokia Arenalta Mestarit-konsertin livelähetys. Uusi auto saa heti ansaitsemansa tulikasteen.

Kolmisen vuotta ennen tätä haastattelua kirjoitimme jutun Soundonin silloisesta 48D-hankinnasta. Juttu oli otsikoitu seuraavasti: Euroopan ensimmäinen Avid S6L-48D riittää Soundonille jatkuvasti kasvaviin suurtuotantoihin – toistaiseksi. Tämä oli osuvasti sanottu, sillä toistaiseksi kesti vajaan kolme vuotta, joiden aikana Soundon pärjäsi vielä yhdellä 48D-tiskillä ja yhdellä omalla ääniautolla. Nyt tilanne on kuitenkin toinen. Soundonilla on kaksi identtistä ääniautoa, joissa kummassakin on S6L-48D-mikseri ja päällekkäisiä tuotantoja tehdään nyt ennätysmääriä. 

Musiikkihommat ovat aina olleet Timon sydäntä lähimpänä, mutta Soundon tekee myös paljon muuta puheohjelmista, urheilusta ja käyttömestarin töistä aina kenttänauhoituksiin. Todellisten äänen moniosaajien tiimi on työskennellyt viime aikoina supersuositun musiikkiohjelma Elämäni biisin lisäksi myös esimerkiksi seuraavien suurten suomalaisten tv-tuotantojen parissa: Tanssii tähtien kanssa, Voice of Finland, Masked Singer, Posse, Putous, SuomiLOVE, sekä keväällä julkaistava Hengaillaan-ohjelma. Lisäksi vuoteen 2022 on mahtunut Mestarit-liven lisäksi Juha Tapion ja Sunrise Avenuen stadionkonserttitaltioinnit. Töitä siis riittää.


Uuden ääniauton ainoa ero vanhaan on se, että uusi auto on kaksi metriä pidempi, ja kaksikymmentä senttiä korkeampi. Muuten ne on varusteltu täysin samalla kalustolla, jotta töihin on helppo lähteä kummalla tahansa autolla.

Kaksi identtistä ääniautoa

Ensimmäinen kysymys kuuluu simppelisti: mitä Timolle kuuluu?

“Eipä tässä, ihan kivasti on töitä. Elokuussa oli viimeksi vapaa viikonloppu.”  

Produktioiden lisäksi aikaa on vienyt tuoreen ääniauton rakentaminen. MAN kuorma-auto hankittiin kesän alussa ja autoa rakennettiin useampi kuukausi. Nyt Soundonilla on kaksi identtistä ääniautoa. 

“Helpottaa paljon työskentelyä, kun voi hypätä kumpaan autoon vaan ja aina on samat kamat mukana.”

Neljä metriä korkean ja kymmenen metriä pitkän Mercedeksen rinnalle Soundon hankki MAN-kuorma-auton, josta rakennettiin lähes identtinen aiemman ääniauton kanssa. Ainoa ero autojen välillä on koko. Uusi auto on kaksi metriä pidempi, ja kaksikymmentä senttiä korkeampi.

“Saatiin lisää avaruutta ja isompi tavaratila. Vanhaan mersuun eivät kaikki kamat meinanneet enää mahtua. Kalustoa alkaa olla niin paljon.”

Muuten autoissa on täysin sama, Genelecin The Ones -kaiuttimilla toteutettu 5.1.-kuuntelu, samat ulkopuoliset raudat, efektit ja prosessointi. Auton tarkan tekniikkalistauksen löydät Soundonin nettisivuilta.  

Mersuun hankitun, aikanaan Euroopan ensimmäisen S6L-48D:n rinnalle uuteen autoon hankittiin luonnollisesti toinen samanlainen Avidin 48D-mikseri. Timo kertoo, että hetken he harkitsivat myös jo aiemmin hankitun S6L-32D:n asennusta vaihtoehtona, mutta ratkaisu syntyi lopulta helposti, koska autojen identtisyydestä ei haluttu tinkiä. Soundon on nyt Euroopan ensimmäinen toimija, jolla on käytössä kaksi S6L-48D-mikseriä.

“Ei harmita lähteä töihin toisella autolla, jos toinen on käytössä. On ihan sama kummalla lähtee, kummatkin ovat yhtä hyviä.” 

Myös yksinkertaiset logistiikka-asiat helpottuvat kahden auton myötä. 

“Me ollaan paljon Tampereella ja Turussa keikoilla. Nyt kun on kaksi samanlaista autoa, ei ole välttämättä pakko ajaa ääniautoa välipäiviksi kotiin pystyäkseen tekemään kotihallissa jälkitöitä.”

Kumpikin auto toimii siis myös jälkituotantostudiona. Kun toinen auto on keikalla, toisella voi vielä tehdä jälkitöitä, kun ei ole kiire seuraavaan paikkaan. 


Soundon on nyt Euroopan ensimmäinen toimija, jolla on käytössä kaksi S6L-48D-mikseriä, yksi kummassakin ääniautossa. Kahdella autolla saadaan jopa 128 kanavaa talteen samaan aikaan.

Kun yksi ei enää riittänyt – ennätysmäärä päällekkäistuotantoja 

Aiemmin Soundonilla on ollut yhtäaikaisia ääniautolla tehtäviä tuotantoja muutaman kerran vuodessa. Tammikuussa, kolme kuukautta toisen auton käyttöönotosta, alkaa seitsemän viikonlopun putki kahden auton keikkoja. Ajoitus toiselle autolle oli siis napakymppi. 

“Nyt voidaan tehdä kahta ohjelmaa samaan aikaan omilla autoilla. Ennen vuokrattiin YLEltä radioautoa, kun oli tuplakeikkoja.”

Soundonin kokonaisuus on yksi maailman isoimpia Avid S6L -setuppeja. Kolme MADI-korttia, kaksi DSP-korttia sekä neljä Stage 64 -stageboksia mahdollistavat paljon. Kummassakin autossa on sama Avidin E6L-192 engine.

“Saadaan samaan aikaan kahdella autolla jopa 128 kanavaa talteen.” 

Soundon on ottanut myös saliääntä mukaan tuotantoihin. Näissä yhtiön oma S6L-32D toimii luottokumppanina. Voice of Finlandin, Joonas Nordman shown ja Putouksen saliäänet ovat Soundonin käsialaa. S6L-32D:llä tehdään paljon myös pienempiä nauhoituskeikkoja, joihin ääniautolla ei pääse. 

Timoa huvittaa miettiessään, miten ajat ovat muuttuneet. 

“Firman alkuvuosina meillä oli mikorofonikalustoa bändimikkeineen sekä langattomineen yhteen, maksimissaan kahteen isoon tuotantoon samanaikaisesti. Nyt meillä voi olla yhtä aikaa neljä tuotantoa pyörimässä.” 

Esimerkiksi langattomia kanavia Soundonilla on nykyään 36. 

Uuteen ääniautoon kaapeloitiin varaus Dolby Atmosta varten. Myös uusi monitorimatriisi taipuu Atmokseen.

Monitorimatriisilla on väliä

“Pitää sanoa, ei vaan pitää hehkuttaa!” Timo aloittaa innokkaasti ja jatkaa:

“Ostettiin monitorimatriisiksi Grace Designin M908. On kyllä aivan järjettömän hyvä vekotin! Se on helpottanut meidän työtä älyttömän paljon.” 

Monitorimatriisilla voi valita, mistä lähteestä ja millä lailla kuunneltava signaali otetaan. Matriisi ottaa eri audioformaatteja vastaan, lähestulkoon mitä vaan. Käytössä matriisi on ollut erittäin monipuolinen.

“Tuotannoissa joudutaan ottamaan kuunteluun signaaleja eri lähteistä, jotka ovat eri kelloissa. Esimerkiksi mikseriä kuunnellaan aes/ebu 96kHz ja kuva-autosta pgm-kuvasta embedattua ääntä 48kHz. Lisäksi musatuottaja saattaa pyytää tarkistamaan jonkin levymiksauksen Spotifysta, läppärin USB:sta. Grace Designin monitorimatriisi kellottuu siis tulevaan äänilähteeseen.“

Myös autossa backuppina toimiva Pro Tools, jonka interfacena on Avidin MTRX, on kytkyssä M908 -monitorimatriisiin. 

“MTRX:n avulla ollaan saatu tehtyä true redundant -tallennus. Käytännössä meillä on siis autossa kaksi täysin toisistaan riippumatonta Pro Tools -konetta, joista toinen on kytkettynä S6L:n AVB:n kautta ja toinen taas MADIna MTRX:n kautta.”

Varaus Dolby Atmokseen

Uusi auto on kaapeloitu Dolby Atmosta varten. 

“Tehtiin rungon sisälle kaapelointi valmiiksi, joten jos tilanne tulee, niin kaapelointi odottaa valmiina ja auto on helposti muokattavissa Atmos-tuotantoja varten.” 

Dolby Atmosta ei rakennettu suoraan uuteen ääniautoon, sillä toistaiseksi Atmosta ei juurikaan tehdä tv-tuotannoissa.

“Mutta ei tiedä mihin tässä mennään. Jos kymmenen vuoden päästä tehdään Dolby Atmos -tuotantoja, niin meillä on valmius siihen. Myös Grace Designin monitorimatriisi taipuu Atmokseen.” 


Kummastakin Soundonin ääniautosta löytyy Genelecin The Ones -kaiuttimilla toteutettu 5.1.-kuuntelu.

Aikakoodi helpottaa suoria lähetyksiä

Lukuisia suoria lähetyksiä tehdessään Timo on oppinut parhaita käytäntöjä. 

Mestareita varten hän sai etukäteen kovalevyllä pari keikkatallennetta kokonaisuudessaan aikakoodissa. Sen pohjalta oli helppo lähteä rakentamaan liveä. Soundon miksaa usein aikakoodissa livelähetysten musiikkiosiot. Timo pohtii tämän olevan Suomessa vielä aika harvinaista. 

“Biisit saattavat olla monimuotoisia ja jos niissä on paljon rakennemuutoksia, silloin aikakoodissa miksaaminen helpottaa omaa muistamista. Esimerkiksi Elämäni biisin loppupotpurissa, jossa starat laulavat vuorotellen laineja, hoituvat lauluvaihdot helposti aikakoodissa.” 

Aikakoodia täytyy kuitenkin vahtia tarkasti ja sen ohjelmointi vie jonkin verran aikaa. S6L:ssä koodaus on tehty kuitenkin aika nopeaksi. 

“Vaikka teknologia auttaa pienentämään virheen riskiä, miinojakin on useita. Jos tekee jonkin virheen, niin LTC Chase -nappulan sijainti täytyy olla lihasmuistissa.”


Timon työtavat kohtaavat hyvin Avid VENUE | S6L -livemiksereiden kanssa.

Dual Operator avaa lisää mahdollisuuksia

Timo rakastaa sitä, että saa tehdä S6L 48D:n isolla pinnalla pelkkää musiikkia. 

“Tykkään erittäin paljon siitä, miten omat työtavat kohtaavat S6L-pintojen kanssa. Tiskiä on erittäin helppo käyttää.”

S6L-48D:n Dual Operator ja iso pinta tarjoaa kuitenkin myös toisenlaistakin käytännöllisyyttä tuotantoihin. Kolme vuotta sitten juttelimme Dual Operatorin tarjoamista mahdollisuuksista, joita Soundonin porukka on nyt päässyt testaamaan käytännössä. 

“Dual Operator on ollut meillä käytössä Elämäni biisissä ja SuomiLOVEssa. Sillä tavalla, että esimerkiksi Jussi tekee puheet toisella puolella mikseriä ja minä musiikit toisella puolen.”

“Onhan se kätevää, että mennään saman pöydän läpi molemmat. Jos olisi 56D tai 64D, niin se olisi vielä kivempi, kun olisi vielä enemmän tilaa kummallakin työskennellä saman tiskin äärellä.”

Timo on ajautunut Avid VENUE | S6L -livemiksereiden ystäväksi vuosien saatossa Digidesignin kautta.

“Tykkään erittäin paljon S6L:n etuasteen soundista. Soundi ei ole kliini, vaan siinä on oma sävynsä, josta tykkään.”

Palvelua, kun sitä tarvitaan

Uusi ääniauto rakennettiin msonicin asiantuntijoiden avulla. 

Sopasen Mika auttoi Sommercablen kaapelointivalintojen kanssa ja Ossi Männikön kanssa suunniteltiin muu auton kalusto. Avidit, Genelecit, Grace Design ja DirectOutin SRC-konvertterit  kaikki tulivat Ossin kautta.”

Timo kiittelee pitkästä ja sujuvasta yhteistyöstä msonicin ammattilaisten kanssa. 

“Oikeasti merkityksellistä on se, että kun tarpeita tulee, niistä voi viestittää heti viikonpäivään katsomatta. Ja palvelu on mieletöntä.”

Tiimi kasvaa

Tuotantojen kasvu merkitsee Soundonille myös ammattilaistiimin kasvua. Parhaimmillaan samaan aikaan keikoilla yhden päivän aikana on ollut jopa 14 henkilöä töissä. Omistajien, Timon, Jonas Törnblomin ja Jussi Tervon lisäksi vakkarina yhtiössä työskentelee Mikko Hammarén, joka siirtyi Soundoniin saliäänipuolelta. Lisäksi Soundon työskentelee useiden freelancereiden kanssa ja keikoille kootaan mukaan aina parhaat osaajat.

Timo korostaakin, että firman kasvaessa on tärkeää löytää ympärille luottotyyppejä, joiden kanssa ennen kaikkea kemiat kohtaavat. Soundonin tekijöiden työnkuvaan kuuluu myös paljon käyttömestarin työtä, joten tekninen osaaminen pitää olla kovalla tasolla. 

Tulevaisuudessa Timo näkee firman suunnan samanlaisena kuin nyt. “Samalla lailla yritetään painaa eteenpäin.” 

Niin tekijöitä kuin kalustoakin tarvitaan siis lisää tulevaisuudessa. 

“Tuotantoja tulee enenevässä määrin. Koko ajan tarvitaan lisää kalustoa ja koko ajan sitä on liian vähän. msonicin Ossille tulee soiteltua usein.”

 

Teksti: Hurja Media


Viikko Soundonin matkassa

Maanantaista perjantaihin viikot kuluvat usein jälkitöiden parissa ääniautoissa, joissa myös Avidin S1- ja S3-pinnat ovat apuna. Viikonloppuisin keskitytään suoriin lähetyksiin. Timo avasi yhden Soundonin viikon esimerkiksi siitä, miten heidän työnsä jakautuu.

Maanantai 
  • Voice of Finlandin blindien miksaus, valmistautuminen Mestarit-keikkaan
Tiistai
  • Voice of Finlandin blindien miksaus, valmistautuminen Mestarit-keikkaan
Keskiviikko 
  • Tampereelle Nenäpäivään siirtyminen ja taltiointi, Timo ja Jonas
  • Joonas Nordman Show, Hammarén + yksi freelancer 
Torstai
  • Nenäpäivän treenit ja kuvaukset, Timo ja Jonas
Perjantai 
  • Nenäpäivän treenit ja suora lähetys, Timo ja Jonas
  • Possen suora lähetys, Jussi
Lauantai 
  • Mestarit-keikan livelähetys Tampereen Nokia Arenalta, Timo, Jonas, Mikko ja Freelancer 
Sunnuntai
  • Tanssii tähtien kanssa Helsingin Angel Films Studio 135:ssa, Timo, Jonas, Mikko ja freelancer

Seuraavalla viikolla Timo työskentelee aina maanantaista keskiviikkoon Mestareitten miksauksen parissa. Torstaista perjantaihin ovat käynnissä Voice of Finlandin jälkityöt ja uuden The Cut -osion kuvaukset. Viikonloppuna jatkuu taas Tanssii tähtien kanssa. Lisäksi loppuvuonna Soundonia tulevat työllistämään muun muassa Joulumielelle, Stadi vs. Lande, Silent Library, Linnan jatkot, Laulu Rakkaudelle, Suurmestari sekä Haluatko Miljonääriksi -tuotannot.