Euroopan ensimmäinen Avid S6L-48D riittää Soundonille jatkuvasti kasvaviin suurtuotantoihin – toistaiseksi

avid-S6L-48-D

Soundonin äänisuunnittelijakonkarit Timo Virtanen ja Jonas Törnblom toivottavat lämpimän rauhallisesti, mutta innokkaina tervetulleeksi Soundonin äänitysautoon. Timon äänestä kuulee heti, että tätä haastattelua on odotettu – hän tosissaan haluaa päästä kertomaan uusimmasta Avid-hankinnastaan. 

Musiikki- ja viihdetuotantojen äänisuunnitteluun keskittyvän Soundonin ammattilaisia työllistää juuri nyt eniten Suomen suosituin, lähes miljoonayleisön tavoittanut laulukilpailu The Voice of Finland. Tositoimiin uuden Avid VENUE | S6L-48D -livemikserin kanssa on päästy The Voice of Finlandin lisäksi Urheilugaalan livelähetyksessä. Seuraavaksi luvassa on muun muassa All Together Now -musiikkiohjelman äänituotanto, Juha Tapion Hartwall Areenan jäähyväiskeikan miksaus sekä SuomiLOVE -konsertin äänityöt.

VENUE | S6L-48D oli saatava

“Heti kun saimme tietää, että Avidilta on tulossa S6L-48D -livemikseri, oli selvää, että me haluamme sen. Soitimme Ossille ja saimme S6L-48D:n The Voice of Finland -ohjelman tuoreimman kauden alkumetreille, kuten oli tarkoitus. Hyödyt ovat olleet merkittävät. S6L-48D:n myötä kaikki on niin helppoa”, Timo Virtanen kuvailee.

Suurin hyöty Timolle on ollut se, että kaikki oleelliset asiat ovat näkyvillä Avid VENUE | 48D -livemikserin pinnassa. Kokonaisuus on visuaalisempi. 

“S6L-48D:n myötä minulla on enemmän asioita näkyvillä. Esimerkiksi The Voice of Finlandissa minulla on vasemmalla puolella bändi ja oikealla valmentajat. TvoF:n battle-osiossa 48 faderia oli täynnä. Kaiken piti olla koko ajan näkyvillä, koska ohjelman valmentajat heittävät läppää keskenään ja he saattavat yhtäkkiä vaikka pyytää bändin soittamaan jotain. Miksaajan on oltava hereillä.”

“Käytännössä huonona puolena on, että nyt joudun kurottamaan pidemmälle. Ennen basari oli ihan tässä lähellä, nyt se on tosi kaukana”, Timo naurahtaa.  

Timo valitsee omaksi VENUE | S6L-48D:n suosikkiominaisuudekseen äänenlaadun.

”Tässä on törkeen hyvä soundi ja erottelevuus.”

Hän korostaa myös S6L:n etuasteen merkitystä.

“Huomasin VENUE S6L:n etuasteen erinomaisuuden, kun olin äänittänyt ja miksannut Elämäni Biisi -ohjelman ensimmäisen kauden 10 jaksoa S6L:llä ja signaali tuotiin Avidin etuasteen läpi. Sen jälkeen teimme yhden jakson muuten samalla setupilla, samalla bändillä ja samoilla mikeillä, mutta jouduin ottamaan signaalin Yamahan etuasteen läpi Dantena. Soundit erosivat toisistaan kuin yö ja päivä.”


Tuotannot ja tekniikka kasvavat käsi kädessä – isot kuviot vaativat toimivan tekniikan

“Ennen S6L-48D:tä tekeminen oli layerilta toiselle vaihtamista, vaikka käytössä oli Avidin S6L-32D. Tuotannot ovat nykyään niin isoja, että olisi harvinaista jos 32 faderia riittäisi ylipäätään yhteenkään bändiin”, pohtii Jonas. 

Kehittyvä tekniikka mahdollistaa isompien tuotantojen tekemisen. 

“Jos mennään yhdeksän vuotta taaksepäin, niin silloin TvoF oli isoin tuotanto Suomessa ja kaikki laitteet olivat äärirajoilla. Livessä oli rajoitteena, että kaikki bändit eivät saaneet olla kuin 48 inputtia, koska enempään ei pystytty”, Jonas valottaa. 

“Ylipäätään isoja tuotantoja on tullut enemmän ja tuotantojen koot kasvavat“, Timo ynnää. 

Viimeisimpänä työn alla Soundonilla on ollut TvoF:n lisäksi muun muassa SuomiLOVE, Tanssii tähtien kanssa ja Elämäni biisi -ohjelmat. Tähän asti Soundonin kanavamäärältään suurimpia tuotantoja ovat olleet SuomiLOVE-livekonsertti sekä valtavat livekeikat, kuten Cheekin jäähyväiskonsertti Lahden mäkimontussa. 

avid-s6l-48d-ohjainpöytä
Paras palaute on se, että meille soitetaan uudestaan. Jos me tehtäis hommat huonosti, ei kukaan meille soittaisi. Ja töitä on piisannut”, toteavat Jonas ja Timo yhdestä suusta.

 

Virtual soundcheck mahdollistaa ennakkotyöskentelyn

Timo Virtanen ja Jonas Törnblom ovat olleet tekemässä The Voice of Finlandin ääniä aina ensimmäisestä kaudesta asti. Nyt yhdeksännellä kaudella Soundonin toteuttama äänikokonaisuus on laajempi kuin koskaan. Koko äänipaketti sisältäen saliäänen, kenttä- ja monikameratallennuksen, äänen jälkityöt sekä livet tehdään kaikki Soundonin kautta. Saliääni toteutetaan yhdessä yhteistyökumppaneiden avulla. Uuden Avidin VENUE | S6L-48D -livemikserin saaminen TvoF:n massiiviseen tuotantoon oli Soundonille erittäin kriittistä. 

Kaikki The Voice of Finlandin harjoitukset nauhoitetaan, ja ennen kuvauksia ohjelman musiikkituottaja Lenni-Kalle Taipale kuuntelee jokaisen vedon ennen kenraaliharjoituksia. 

“On tärkeää, että ennen kenraalinauhoitusta miksaukseen voidaan tehdä muutoksia musiikkituottajan toiveiden pohjalta. Kokonaisuus saadaan hiottua ennen artistin lavalle tuloa. Se on kaiken A ja O, että näin pystyy tekemään”, Timo kiteyttää.

Avidin tarjoama virtuaalinen soundcheck ei ole ainoa laatuaan, mutta Jonas valottaa, mikä tekee juuri Avidin Virtual soundcheckistä erityisen. 

“Avidin S6L-livemikseri ja Pro Tools -ohjelma juttelevat koko ajan suoraan keskenään. Muilla miksereillä täytyy matrisoida kanavat eri tavalla takaisin sisään pöytään, mistä S6L-48D:n kanssa ei tarvitse huolehtia.” 

Ja Timo täydentää: “Kun työskentelen Pro Toolsilla ja VENUE | S6L:llä, niin tarvitaan vain yksi napin painallus. Pystyn ohjaamaan kaikkea suoraan tiskistä.”

avid-s6l-48D-mikseri
Kun mikserin äärelle istahtaa vierekkäin, myös ajatusten vaihto käy helpommin.

 

“Dual Operatorin pääpointti on  se, että musaäänittäjä pystyy keskittymään musiikkiin ja puheäänittäjä puheeseen.”

Timon ja Jonaksen pitkä, yhdessä kuljettu matka kuuluu haastattelun aikana. He täydentävät jatkuvasti toistensa lauseita ja ajatuksia. Kaksikko tapasi ensimmäisen kerran reilut 20 vuotta sitten silloisen suositun suomalaisen musiikkiohjelma Jyrkin kulisseissa. Timo opiskeli tuolloin TTVO:lla, missä hän sai myös ensi kosketuksensa Avidin Pro Toolsiin. Jonas taas kävi media-alan ammattikoulua, jonka jälkeen hän kunnostautui urheilutuotantojen parissa. Timo jätti muusikon saappaat ja keskittyi saliääneen FOH-miksaajana ja nyt TV-tuotantojen äänen parissa on vierähtänyt jo 21 vuotta. Heidän vahvat ääniosaamisalueensa täydentävät toisiaan. Soundonissa Jonas keskittyy puheeseen, käyttömestarin ja assistentin töihin ja Timo taas musiikkiin. 

Yksi S6L-48D:n uusista ominaisuuksista on Dual Operator. 

“Dual Operator on meille merkityksellinen projekteissa, joissa toinen äänittäjä tekee puheet ja toinen musiikin. Voimme työskennellä yhtä aikaa saman mikserin äärellä, kun toisella puolella minä teen musiikin ja Jonas puheet. Pääpointti on se, että musaäänittäjä pystyy keskittymään musiikkiin ja puheäänittäjä puheeseen,“ Timo kiteyttää. 

Aiemmin esimerkiksi SuomiLOVE toteutettiin niin, että Timo teki Soundonin äänitysautolla  musiikit ja Jonas istui toisessa autossa ja teki puheet. Nyt kaikki voi tapahtua yhden auton sisällä. Kun mikserin äärelle istahtaa vierekkäin, myös ajatusten vaihto käy helpommin. 

“Ei tarvitse aina komentolaitteen kautta huudella”, Timo naurahtaa. 

Tositoimiin Dual Operatorin kanssa herrat eivät ole vielä päässeet, mutta odottavat jo innolla tulevia projekteja. Jonas intoutui myös miettimään, miten muuten Dual Operator -ominaisuutta voisi hyödyntää. 

“Kun Timppa on itse aiemmin summannut esimerkiksi kaikki jousisoittimet ja kuorot saliäänelle, voisi Dual Operatoria käyttää isoissa projekteissa myös summamiksaukseen.”

avid-s6l-48D-ohjain
The Voice of Finland -ohjelman slogan “Vain ääni ratkaisee” kertoo hyvin myös siitä, miksi Soundon vastaa ohjelman äänistä. Soundon on vahvimmillaan musiikin parissa ja siksi luonteva kumppani, kun musiikkiin halutaan panostaa.

 

Toimintavarmuus on kaiken A ja O suorissa lähetyksissä

Soundonin päätyötä ovat livelähetykset. Järjestelmä ei saa kaatua, eikä hiljaisia hetkiä voi tulla, kun lähetyksiä seuraavat miljoonayleisöt.

The Voice of Finlandissa ääni tuodaan suoraan splitteriin, joka jakaa sen suoraan kolmeen stageboksiin: Soundonin äänitysautoon, monitoreihin ja etupäähän. Soundonin äänitysauto on kuidulla yhteydessä salissa oleviin Avid Stage 64 rackeihin. Autossa ääni ajetaan kahteen Macbook Prolla pyörivään Pro Toolsiin. Toinen tulee AVB:na ja toinen Avidin MTRX:n läpi.

Vaikka VENUE 6.1 -ohjelmiston myötä tullut redundant recording mahdollistaa kahden Pro Tools -järjestelmän pyörimisen AVB:n kautta, halusimme viedä varmennuksen vielä pidemmälle. MTRX:n myötä kaksi konetta ovat nyt täysin irti toisistaan”, Timo avaa varmuusketjua.

Ääni nauhoitetaan aina Pro Toolsiin ja miksataan. Jos on suora lähetys, niin miksaus tehdään livenä. Pro Toolsia Timo käyttää vain toistamiseen.  

“Teen kaiken tiskillä. Korkeintaan jotain gain-asioita on automatisoitu tai olen tehnyt jotain erikoisefektejä lauluun Toolsilla.”

Jonas valottaa, että Soundonilla ei olla niin sanotusti “hiirimiksaajia”. Työtapa kaikilla Soundonissa musiikkia miksaavilla on se, että kaikki tehdään mikserillä valmiiksi, ennen kuin viedään Pro Toolsiin. ”Näin vältetään myös riskit siitä, jos Tools sattuisi kaatumaan.”

Myös plugareiden toimintavarmuus on oltava taattu. Nyt Soundonilla on käytössä Avidin omien plugareiden lisäksi muun muassa McDSP Live Bundle, Sonnoxin live 2 ja Empirical Labsin Arousor.

“Meillä ei ole varaa siihen, että tiski kaatuu väärien plugarien takia, kun kotisohvilla on miljoona katsojaa. Plugareiden pitää olla toimintavarmoja.”

Timo jatkaa paljastamalla omat suosikkiplugarinsa.

“Arousor on aivan ihana kompura. Kun se tuli, sitä pikkuhiljaa alkoi laittamaan joka paikkaan. Lauluketjussa minulla on yleensä aina myös Sonnoxin dynaaminen EQ. McDSP:stä olen käyttänyt muun muassa monialuekompuraa ja NR800:sta nykyisten äänekkäiden valojen takia.”

Soundonilla on käytössä kaksi DSP-korttia, jotta vääntö ei lopu kesken.

“Meille sanottiin joskus, että ette te tule koskaan tarvitsemaan toista DSP-korttia, yksi riittää hyvin. Ja kas kummaa, viime vuonna tuli täydennykselle tarve. Tähän meni noin kaksi vuotta. Cheekin Lahden keikka katkaisi selkärangan, siellä kanavia oli vaan niin paljon, että DSP loppui. TvoF:ssäkin on toinen DSP-kortti käytössä”, Jonas muistelee. 

soundon-truck-avid-s6l-48D
Soundon keskittyy musiikki- ja viihdetuotantoihin, eikä ole kaivannut livetiskiltään erityisesti broadcast-ominaisuuksia. S6L-48D palvelee näissä tuotannoissa erinomaisesti. Herrat odottavatkin jo innolla seuraavaa S6L-versiota. “Eiköhän meillä käyttöä löydy, kun Avid kehittää tätäkin isompaa pintaa”, Timo hehkuttaa toiveikkaana.

 

Päällekkäistuotannoissa on tärkeää, että kalusto riittää

Kun Soundon äänitti TvoF:n battle-osiota, oli kanavia käytössä yhden täyden Avidin Stage 64 rackin verran. Samaan aikaan toinen Soundonin Avid Stage 64 rack oli Helsingissä Urheilugaalassa, eikä näin ollen rackeja tarvinnut purkaa välillä, vaikka tuotannot osuivat päällekkäin. 

“Pitää olla tuplakuidut, tuplastageboxit ja tuplamikit, jotta voimme hoitaa kaksikin tuotantoa limittäin purkamatta kalustoa toisesta. Ja silti tavara loppuu kesken. Kamoja saa onneksi aina lisää”, naurahtaa Timo.

Avidin MTRX on Soundonilla käytössä monissa tuotannoissa, esimerkiksi All together now -ohjelmassa. Avidin tuotteet tarjoavat liikkumavaraa Soundonin monipuolisiin tuotantoihin. Käytössä on muun muassa HD Native, Pro Tools | S3 -ohjain sekä upouusi Avid S1 -ohjain, joka toimii Soundonilla kontrollerina äänen jälkitöissä. 

“S1 on niin pieni! Pienen kokonsa ansiosta se liikkuu kainalossa kätevästi hotellihuoneeseen. S1-ohjain tuli minulla heti käyttöön. Läppäri ja S1 riittävät jälkityöskentelyyn hotellilla tai kotona”, Timo iloitsee. 

“Meillä on yhä myös S3-ohjain ja kun meillä on kaksi ohjelmaa yhtä aikaa jälkituotannossa, niin Timppa on työskennellyt täällä autossa S1:llä ja Soundonin kolmas ääninikkari, Jussi Tervo, tekee S3:lla toisaalla”, Jonas täydentää. 

Laitetuki saa kiitosta

msonicin ja Avidin tarjoama tuki ja huolto saavat kiitosta Timolta ja Jonakselta. 

“Tuki msonicilta ja Avidilta on ollut erittäin hyvä ja se on meille todella tärkeää. Aiemmassa mikserissä hajosi kerran yksi näyttö. Soitin msonicille ja ongelmaa koitettiin heti ratkaista. Kun se ei ratkennut, sain seuraavana päivänä uuden näytön.” 

“Varsinkin kun tehdään tällaisia juttuja, missä on paljon kuulijoita laitteiden pitää toimia ja jos sattuu jotain, tuen pitää olla saatavilla”, Timo vetää yhteen.

Lisätietoja

Avid Venue S6L products

Ota yhteyttä: Ossi Männikkö, ossi@msonic.fi