Hög luottaa Adamsoniin – rohkea investointi tulevaisuuden äänentoistoon

Högin henkilökuntaa rivissä kahden VGs-subwooferin äärellä. Tekstinä "Högin valinta on Adamson".

Kun suomalainen kiertuetekniikkaan erikoistunut Hög päätti investoida uuteen äänentoistojärjestelmään, valinta osui Adamsoniin – brändiin, joka on tuttu ulkomailla töitä tehneille, mutta ei niinkään Suomen markkinoilla. Högin äänisuunnittelija ja projektipäällikkö Perttu Korteniemi ja toimitusjohtaja Matti Kemppainen kertovat, miksi he lähtivät rohkeasti uudelle polulle.

Yrityksen asiakaslista puhuu puolestaan: 30 artistin rosterissa mukana on niin Haloo Helsinki!, Kaija Koo, KUUMAA, Mirella, Robin, Behm kuin esimerkiksi Ibe. Kesällä 2025 keikkoja tehtiin yhteensä noin 500, viidenkymmenen freelancerin voimin. Hög haluaa palvella näitä artisteja yhtä laadukkaasti klubikeikoilta aina areenoille asti, ja PA-investoinnin lisätarve oli käsillä. Oikean merkin valintaa oli pohdittu pitkään.

Högin Perttu Korteniemi ja msonicin Antti Tuoriniemi Adamson-kaiutinpinon molemmin puolin.

Miksi Hög valitsi Adamsonin äänentoistojärjestelmän

Hög on ennenkin ottanut Suomessa käyttöön brändejä, joihin se itse uskoo. “Meitä ei pelota hämmentää markkinoita uudella nimellä. Kun tuote on luotettava, hyväsoundinen ja meidän filosofiaan sopiva, uskallamme lähteä täysillä mukaan,” sanoo Kemppainen. Uudella brändillä tekeminen on nimenomaan myös tapa erottautua markkinoilla.

Valinnan taustalla oli perusteellinen harkinta. “Olimme etsineet pitkään kaiutinmerkkiä, joka soveltuisi meidän käyttötarkoitukseen ja filosofiaan, olisi järkevä kustannuksiltaan Suomen markkinoita ajatellen, ja olisi parhaan kuuloinen. Adamsonin viimeistely, laatu ja ennen kaikkea soundi tekivät vaikutuksen,” Korteniemi kertoo.

Adamson Vergence- ja CS-sarjan kaiuttimia sekä dataräkki koulutustilassa, jossa isot näytöt jalustoilla.

Pertulla on taustaa maailmankiertueiden järjestelmäteknikkona Englannissa – ura, joka on vaikuttanut myös hänen näkemyksiinsä Adamsonista. “Kiertäessäni Pharrell Williamsin kanssa jo 2014 kuulin ensimmäistä kertaa Adamsonin järjestelmän ja olen siitä lähtien ollut vakuuttunut merkin soundista. Olen seurannut heidän tuotteidensa kehitystä aktiivisesti, ja vuosia olemme pohtineet, olisiko Adamson Högin tuote. Paino, luotettavuus ja sääsuoja ovat kuitenkin askarruttaneet – ei enää. Myös vahvistinteknologia ja workflow [työnkulku] ovat kehittyneet siihen pisteeseen, että nyt oli oikea hetki lähteä mukaan.”

Luotettavat aktiivikaiuttimet ja parempi inventaarionhallinta

Högin uusi investointi kattaa 12 kpl VGs -subwoofereita, 8 kpl CS10p ja 8 kpl CS7p point sourceja, 6 kpl MG10-monitoreja, sekä tarvittavat virranjakolaitteet (PDS) ja verkkolaitteet (NDS, Luminexin Gigacore-kytkimet).

Adamsonin aktiivimallistosta löytyy erinomaiset, yrityksen itse suunnittelemat päätteet, ja kaiuttimien IP67-luokitus on poistanut huolet säänkestävyydestä. Kahdennetut AVB Milan -verkkoliitännät analogiliitännän kera tuovat vaaditun luotettavuuden signaalitiehen.

Mustaan tennariin puettu jalka Adamson MG10-kulmamonitorin päällä.

Perttu nostaa esiin erityisesti käytännön työn helpottumisen aktiivikaiuttimilla: “Moni miksaaja Högin keikoilla tulee studiotaustoista, ja he kokevat aktiiviset helpommaksi speksata. Kun pelkät virta- ja signaalikaapeli riittävät, ei tarvitse suunnitellessa laskea päätekanavia tai kaapeli-impedansseja. Inventaarionhallinnan saralla on myös iso etu – jos varastojärjestelmä näyttää kaiuttimen vapaaksi, sen voi laittaa keikalle ja se soi. Meidän kaltainen toimija ei koe järkeväksi seisottaa varastohyllyssä kalliita nelikanavapäätteitä jokaista kaiutinta varten. Tämä kaikki tuo luotettavuutta ja vapauttaa resursseja.”

VGs-subwooferit ja järjestelmän joustavuus

Kuusi kahden kappaleen VGs-subipinoa etuviistosta kuvattuna.

Vergence-sarjan subien valinta oli toki soundillisesti paras, mutta myös varastonhallinnan kannalta järkevä. “Monet kaipaavat kardioidisubeja, mutta niiden ongelma on, että ne ovat tällöin ainoastaan kardioideja. Esimerkiksi pienellä klubilla liian lähellä seinää suuntaavuus ei pääse muodostumaan,” Korteniemi kertoo. Adamsonin VGs-subwoofereista voi rakentaa joka tilaan sopivan ratkaisun, oli se sitten kardioidi tai vaikka end-fire -muodostelma. Ne ovat monipuolisempi vaihtoehto palvelemaan eri käyttötarkoituksissa ja paikoissa.

Isommilla keikoilla ja kiertueilla oma merkittävä hyöty aktiivikaiuttimia käytettäessä liittyy resoluutioon. “Passiivimaailmassa joutuu aina miettimään, kuinka monta kaiutinta linkkaa yhdeksi ryhmäksi, jotta pystyy säätämään mitäkin yleisöaluetta. Nyt kun prosessointi on kaiuttimissa, voimme säätää jokaista yksitellen, ja päätöksiä ei tarvitse tehdä speksatessa.”

Uuteen pakettiin kuuluu niin ikään monipuoliset ripustusosat, jotka tekevät järjestelmästä muuntautumiskykyisen: pystysuunnassa, vaakasuunnassa tai hajautettuna asennettuna – kaikki onnistuu. “Kokonaisuuden monipuolisuus tuo meille joustavuutta palvella kaiken kokoisia ja tyyppisiä tapahtumia, ja FletcherMachinen kanssa tässä on hyvä mahdollisuus myös immersiivisiin toteutuksiin,” Perttu toteaa.

ArrayIntelligence ja moderni workflow helpottavat arkea

Poikkeuksellinen on myös ArrayIntelligence-softa. Adamson on tällä hetkellä ainoa valmistaja, jolla on samassa softassa sekä suunnittelu että hallinta. Kun järjestelmäsuunnittelu, optimointi, hallinta ja monitorointi ovat kaikki samassa käyttöliittymässä, muuttuviin tilanteisiin kykenee reagoimaan nopeammin ja varmuudella. Ylimääräiset läppärit ja muistitikuilla siirtelyt voi unohtaa. “Järjestelmää voi helposti muokata lennossa vielä virittämisen jälkeen, jos esimerkiksi promoottori päättää avata sivukatsomon lisäyleisölle viime hetkellä. Workflow on nykyaikainen ja tehokas, ja softaa kehitetään koko ajan käyttäjien toiveita huomioiden,” Korteniemi kertoo.

Högin Perttu Kortemäki ja msonicin Antti Tuoriniemi pitämässä käyttäjäkoulutusta Adamsonin kaiutinjärjestelmästä isoja näyttöjä käyttäen.

Jotta uusi teknologia pääsee oikeuksiinsa, Hög on panostanut myös koulutukseen. Ensimmäinen Adamson-koulutus on järjestetty jo yhdessä valmistajan kanssa: ensin ArrayIntelligence-ohjelmiston perusteet ja seuraavana päivänä käytännön workshop. Seuraavaa freelancereiden koulutusta syksylle ollaan jo suunnittelemassa.

Soundi, vaihevaste ja viimeistely vakuuttavat

Mikä Adamsonissa oli se wow-efekti? Perttu ei epäröi: “Soundi. Ja se, että kaikissa kaiuttimissa on sama vaihevaste. Niissä on käytetty samaa HF-driveria, joten ne kuulostavat samalta. Tämä ei toteudu monilla valmistajilla.”

Viimeistelyllä ja käytettävyydellä oli osansa Pertun vakuuttamisessa. Made in Canada -Adamsonit tunnistaa yksityiskohdista, aivan kuten Högin yksityiskohtiin asti hiotut ratkaisut.

Högillä tavoitellaan laadun, asiantuntemuksen ja omistautumisen näkymistä kaikessa ja tiedetään niiden tuottavan lisäarvoa asiakkaille. Hög muun muassa teetättää omanlaisensa kuljetuslaatikot ja räkit, joissa kaikki on selkeästi järjesteltyä ja merkittyä.

Högin Adamson-dataräkki hämärässä Sirkus Finlandian teltassa.

Kumppanuus ja tulevaisuuden suunta

Högin mukaan kumppanuus msonicin kanssa on ollut tärkeä osa investointia. “On iso merkitys, että saamme teknistä tukea ja kumppanin, joka ymmärtää meidän liiketoimintaa,” Kemppainen sanoo.

Uusi Adamson-setti on jo ollut käytössä. Samuli Edelmannin & Mikael Persbrandtin Kuolleiden runoilijoiden ilta Sirkus Finlandian teltassa syyskuun lopussa oli erityinen yksittäiskeikka ja suurelle yleisölle tuorein mahdollisuus kokea Adamson-laatua.

Yksi asia on varma: Hög aikoo jatkossakin kulkea rohkeasti eturintamassa ja tarjota suomalaisille artisteille kansainvälisen tason äänentoistoa.

“Ihmiset kaipaavat elämyksiä ja spektaakkeleita, ja Hög haluaa olla mukana tarjoamassa niitä parhaalla mahdollisella tavalla – siksi valinta oli Adamson,” Perttu kiteyttää.


Kuvat: Ville Huuri, Huuri Creative