Kuva: Restasähkö Oy on asentanut Genelecin 4000-sarjan asennuskaiuttimia kymmeniseen pääkaupunkiseudun Picnic-kahvilaan.
Viihtyisä ravintola ansaitsee laadukkaan äänentoiston. Näin ajattelee sähköurakoitsija ja yrittäjä Jesse Tikkala Restasähkö Oy:stä.
Vuonna 2009 perustettu Restasähkö Oy on nimensä mukaisesti erikoistunut ravintoloiden sähköasennuksiin, mutta asiakkaita on myös muilta toimialoilta. Perinteisten sähköasennusten lisäksi yritys asentaa usein kohteisiinsa myös äänentoiston ja valot.
“Ennen sähköurakoitsijaksi ryhtymistä työskentelin kymmenen vuotta ääni- ja valopuolella. On asiakkaan etu, että voimme tarjota kokonaisvaltaisen urakoinnin ja asentaa kaiken kerralla”, Tikkala kertoo.
Restasähkön asiakkaita ovat muun muassa Helsingin Siipiweikot, Ilona-yökerhot sekä useat Picnic-kahvilat. Asennuksissa Tikkala käyttää muun muassa kotimaisen Genelecin 4000-sarjan aktiivisia asennuskaiuttimia, jotka ovat kaupallisiin ja ammattimaisiin AV-asennuksiin suunniteltuja kompakteja ja tehokkaita kaksitiekaiuttimia. Genelecin kaiuttimissa on Tikkalan mukaan äänenlaatu kohdallaan ja ne ovat keränneet runsaasti hyvää palautetta asiakkailta.
“Kun äänentoisto toimii, siihen ei kiinnitetä huomiota. Jos taas äänessä on jotain vikaa, sen huomaa heti. Genelecin kaiuttimet ovat sen tason premium-tuotteita, että niistä ei oikein huonoa kommenttia voi saada”, Tikkala kehuu.
Kaiuttimiin satsaaminen kannattaa
Laadukkaaseen äänentoistoon satsaaminen on Tikkalan mukaan asiakkaalle iso investointi, mutta kannattava sellainen. Tikkalan mukaan asiakkaiden ajattelussa on tapahtunut ilahduttava asennemuutos ja yhä useampi on valmis investoimaan hyvään äänentoistoon.
“Genelecin tuotteet eivät ole markkinoiden edullisimpia, mutta niiden ei tarvitsekaan olla. Jos ostaa halvan äänentoiston, pitää se uusia taas kolmen vuoden päästä uudelleen. Kun satsaa laatuun, myös käyttöikä pitenee.”
Genelecin lisäksi msonic Oy:n asennuskaiutintarjonnasta löytyy myös saksalainen, alan arvostetuimpiin brändeihin lukeutuva d&b audiotechnik. Restasähkö Oy on hyödyntänyt näitä yökerhoihin, teattereihin ja konserttisaleihin suunnattuja kaiuttimia muun muassa Ilona-yökerhojen asennuksissa. msonic Oy teki kohteisiin kaiutinpistesuunnittelun sekä toimitti tuotteet ja Restasähkö asensi kaiuttimet.
“Hyvä äänentoisto on yökerhoissa elinehto. Äänentoiston on oltava niin hyvä, että mikä vaan bändi voi tulla soittamaan”, Tikkala sanoo.
“Laadukas ääni tekee tilasta myös viihtyisän paikan, jossa asiakas on paremmalla mielellä, viihtyy pidempään ja ostaa myös enemmän tuotteita”, hän lisää.
Kaiutinpistesuunnittelun ulkoistaminen vähentää omaa työtaakkaa
Restasähkö on hyödyntänyt Ilona-yökerhojen lisäksi myös muissa kohteissa msonicin Tero Höltän ja Reima Saarisen ammattitaitoa kaiutinpistesuunnittelussa. Suunnittelussa otetaan huomioon tilan akustiikka ja varmistetaan, että äänenpaine on tasainen kaikkialla tilassa. msonic käyttää suunnittelussaaan EASE Address – ja ArrayCalc -suunnittelytyökaluja.
Tikkalan mukaan suunnittelun ulkoistaminen vähentää hänen työtaakkaansa. Käytännössä suunnitteluyhteistyö etenee niin, että asiakas toimittaa Terolle ja Reimalle kohteen pohjakuvat, joiden pohjalta he suunnittelevat toimivat kaiutinpaikat.
“On hienoa, että voin antaa asiakkaalle ammattilaisten tekemän suunnitelman tarjouksen yhteydessä. Asiakkaat arvostavat sitä, että näytän valmiin kaiutinpistekuvan ja kerron suunnitelman pohjalta, miten kaiuttimet kannattaa asentaa”, Tikkala sanoo.
Hyvä yritysten välinen yhteistyö on jatkunut jo vuosia. Jesse Tikkala kertoo msonic Oy:n olevan yksi hänen isoimmista tavarantoimittajistaan. Hänen mukaansa msonic on valikoitunut yhteistyökumppaniksi laadukkaan tuotevalikoiman ja vaivattoman kaupanteon vuoksi.
“msonicin ammattitaitoinen henkilökunta ei ole ottanut edustukseensa huonoja tuotteita. Tykkään, että voin tehdä kauppaa suoraan henkilöiden kanssa, eikä minun tarvitse jonottaa puhelinvaihteessa saadakseni heihin yhteyden. On mukavaa olla tekemisissä hyvien tyyppien kanssa, jotka toimittavat hyviä tuotteita.”