Tämä Avid-kokoonpano tarjoaa sitä joustavuutta ja tarkkuutta, jota tarvitaan immersiivisten miksauksien hallintaan.
Suurin osa suomalaisista on kuullut Studio Kekkosen tuotantoa, sillä heidän äänitys-, miksaus-, ja tuotantojälkeään voi kuulla sadoissa, ellei tuhansissa kappaleissa sekä kymmenissä elokuvissa ja tv-sarjoissa. Menestys kansainvälisillä areenoilla on myös merkittävää. Viimeisimpänä osoituksena tästä on joulukuussa 2024 European Film Awards -kilpailun “Oscarin” parhaana animaatioelokuvana voittanut Flow. Elokuva on ehdolla myös Golden Globes -gaalassa, parhaan animaation kategoriassa. Maailman toiseksi merkittävimmässä elokuva-alan palkintotapahtumassa vastassa on sellaisia jättiläisiä kuin Disney ja Pixar.
Studio Kekkosen ydinryhmä koostuu kolmesta jäsenestä: Mikko Raita, Julius Mauranen ja Janne Riionheimo. Studion osakkaiden työhistoriaan kuuluu muun muassa Ismo Alanko, Hector, Apocalyptica, Verneri Pohjola, Vesa-Matti Loiri, Olavi Uusivirta, Viitasen Piia, Oranssi Pazuzu ja Vesterinen yhtyeineen. Vallilassa sijaitseva Dolby Atmos -yhteensopiva studio on toteutettu sekä tekniset standardit että esteettisesti miellyttävä ja rentouttava työympäristö mielessä. Huippuluokan tekniikan lisäksi studiossa on kiinnitetty erityistä huomiota tilan viihtyisyyteen ja inspiroivaan ilmapiiriin.
Annetaan puheenvuoro Mikko Raidalle, joka kertoo, miksi Studio Kekkosen ostoslistalle päätyivät Avidin Pro Tools | MTRX Studio, Pro Tools | HDX2 ja Pro Tools | Hybrid Engine. Hän avaa myös juuri toteutettua merkittävää päivitystä Avid S1 ja Avid Dock -ohjainpintoihin.
Reititykset kuntoon Dolby Atmos -työskentelyä varten
Avidin Pro Tools | MTRX Studio on tarkkaamoni uusi tärkein laite. Olen ollut erittäin vaikuttunut sen ja DADMan-ohjelman kuuntelu- ja reititysmatriisin mahdollisuuksista ja monipuolisuudesta. Hankin MTRX Studion muutama vuosi sitten aiemmin käytössä olleen Avid HD IO:n rinnalle, ja erityisesti korvaamaan vanhan XMON-kuuntelumatriisini. Olen käyttänyt XMON-kuuntelua yli sen suunniteltujen ominaisuuksien, jopa Dolby Atmos -miksausten monitorointiin. Koska laite tukee varsinaisesti vain 7.1-kanavanleveyttä, olen joutunut käyttämään kuulokeulostuloja kontrolloimaan Atmoksen lisäulostuloja.
Päivitin studioni aitoon 16-kanavaiseen 9.1.6 Atmos-kuunteluun, ja MTRX Studio on tämän järjestelmän hermokeskus. Uudessa järjestelmässäni hyödynnän MTRX Studion kaikkia ominaisuuksia, kuten 16-kanavaista SPQ-kaiutinekvalisointia ja Bass Management -ominaisuuksia. Itse asiassa tarkkaamokaiuttimieni ja kuulokekuunteluideni käytössä on nyt enemmän kanavia kuin mitä MTRX Studio tarjoaa analogilähtöjen osalta. Jatkan äänitystilan kuulokelähtöjä ADAT-väylän kautta Apogeen DA-muuntimen avulla, koska MTRX Studion 16 analogilähtöä ovat varattuina 9.1.6-kaiutinkuunteluun, ja sen kaksi Mon-analogilähtöä puolestaan stereo- ja monokaiuttimiini. Etupaneelin kuulokelähdöt ovat myös aktiivisessa käytössä tarkkaamokuuntelussa.
9.1.6 Dolby Atmos -päivitykseni yksi suuri motivaatio oli elokuvamusiikin Atmos-miksausten kehittämisen lisäksi miksata musiikkia Atmos Music -formaattiin Tidalissa, Amazon Music HD:ssa ja Applen Spatial Audiona julkaistavaksi.
Nykyisessä kokoonpanossani käytän Pro Tools | HDX2 -järjestelmää, eli kahta Avidin HDX-korttia. Ensimmäinen kortti on kytketty MTRX Studioon, mahdollistaen 64 kanavaa sisään- ja ulostuloja Pro Toolsiin. Toisen HDX-kortin 64 I/O-kanavasta on käytössäni tällä hetkellä 32, joista puolet on kytketty vanhaan HD IO:hon ja loput Apogeen muuntimiin. Nämä muuntimet on yhdistetty suoraan MTRX Studioon ADAT-väylää pitkin.
Suureen osaan töistäni riittäisi yksi HDX-kortti ja MTRX Studio, mutta halusin säilyttää 16 viivekompensoitua analogi-inserttiä kiinteästi kytkettynä HD IO:n kautta räkkikompressoreilleni, Vintagedesignin Neve-tyyliselle summauslaitteelle sekä EMT:n ja Knifin kaikulaitteille. Ennen MTRX Studion käyttöönottoa jouduin säännöllisesti uudelleenkytkemään muuntimieni tuloja ja lähtöjä projektin mukaan moniraitaäänitystä, analogioutboard-miksausta tai surround- ja Atmos-miksausta varten. Nyt pystyn jättämään analogikytkennät enimmäkseen kiinteiksi ja hallitsemaan tarvittavat reititykset virtuaalisesti MTRX:n matriisissa DADMan-ohjelmiston avulla. Tämä on tuonut työpäiviin lisää tehokasta työaikaa ja olennaiseen keskittymistä.
Prosessointivaatimukset erittäin suurille miksauksille
Hankin alunperin Pro Tools | Ultimate -järjestelmään HDX2-raudan pystyäkseni tekemään suuria, monisataraitaisia elokuvamusiikkimiksauksia. Pro Tools | Hybrid Enginen julkaisusta lähtien olen kuitenkin siirtynyt käyttämään sitä, ja nykyään koko miksaus hyödyntää tietokoneen prosessorilla pyörivää natiivimikseriä. Hybrid Enginen ansiosta olen onnistunut käsittelemään raitamääriltään suurempia projekteja kuin mihin HDX2 yksin olisi pystynyt.
Esimerkkinä tästä on Panu Aaltion musiikkien äänitys ja miksaus Supermarsu 2 -elokuvaan 7.1-formaatissa. Projektissa oli yli 650 raitaa Tampere Filharmonian soittamaa musiikkia. Vielä tuoreempi esimerkki on Lauri Porran säveltämät ja Sinfonia Lahden soittamat musiikit Myrskyluodon Maija -elokuvaan. Projektin ns. Master Session raitamäärä oli lopulta yli 1300, vieläpä 96 kHz:n näytteenottotaajuudella. Ennen Hybrid Engineä tähän ei olisi riittänyt edes HDX3-järjestelmä.
Hybrid Engine on mahdollistanut suurempien projektien joustavamman käsittelyn, mutta teen Studio Kekkosessa edelleen myös äänityksiä, joissa hyödynnän HDX-korttien tarjoamaa matalalatenssista kuuntelua. Korttien ansiosta AAX DSP -pluginien käyttö äänitysraidoilla on myös oleellinen osa työnkulkua. En enää juurikaan äänitä “hardiksen” läpi, koska sessioon valmiiksi miksausta varten jäävät pluginit ajavat saman asian ja mahdollistavat tarvittaessa myös ratkaisujen muuttamisen ja prosessorien vaihtamisen.
Atmos Music -miksausten reititys ja renderöinti
Merkittävä motivaattori 9.1.6 Dolby Atmos -päivitykseen oli kehittää elokuvamusiikin Atmos-miksausten lisäksi musiikin miksausta Atmos Music -formaattiin julkaistavaksi alustoilla, kuten Tidal, Amazon Music HD ja Applen Spatial Audio. Rakensin tätä varten täysin uuden reitityksen, joka hyödyntää MTRX Studion ja Dante-verkon ominaisuuksia. Sen sijaan, että olisin käyttänyt Dolby Audio Bridge -kytkentää, olen käyttänyt studioni edellistä miksauskonetta (5.1 Mac Pro) niin sanottuna ”mini-RMU” -järjestelmänä. Nykyinen Windows-miksauskoneeni lähettää Pro Toolsista 64 audiokanavaa ja Atmos-metadatan MTRX Studion kautta Dante-verkon yli Mac Pro:lle. Tämä Mac Pro pyörittää Dolby Atmos Renderer -softaa ja toimii “Atmos-aivoina”, hoitaen Atmoksen Bed- ja objektielementtien toiston studioni 9.1.6-kuunteluun ja toimien samalla masternauhurina Atmos-miksauksille.
Renderöidyt 64 kanavaa Atmoksen Bed- ja objektielementtejä palaavat Dante-verkon kautta 16-kanavaisena 9.1.6-muotoisena renderinä MTRX Studioon, josta ne reititetään kaiuttimiin. Dolby Atmos Renderer tuottaa samalla binauraalisen kuulokekuuntelun ja muut tarvittavat re-render -leveydet, kuten 5.1 ja 2.0 (“tavallinen kaiutinstereo”), jotka reititän MTRX Studion kautta kuulokekuunteluun tai tallennan takaisin Pro Tools -sessioon.
Tämä järjestely tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida Atmos-miksauksen etenemistä myös ilman omaa Atmos-kuuntelujärjestelmää. Re-render-formaatit voidaan lähettää asiakkaalle kotireferenssikuuntelua varten. Tämä reaaliaikainen re-render -paluureitti on yksi syy siihen, miksi olen suosinut MTRX Studion mahdollistamaa Dante-pohjaista työnkulkua integroidun Dolby Audio Bridgen sijaan.
Dolby Atmos -standardi mahdollistaa maksimissaan 128 kanavaa bed- ja objektielementtejä varten, ja tämä olisi täysin hyödynnettävissä HDX2-korttien kautta, jos päivittäisin MTRX Studion sen “isoveljeen”, eli Pro Tools | MTRX II:een lisäkorteilla. Tällöin voisin käyttää yli 16 kanavan SPQ-kaiutinkorjauksia, mikä laajentaisi järjestelmän mahdollisuuksia entisestään. Olen kuitenkin tällä hetkellä tyytyväinen 9.1.6-kanavanleveyden kuuntelutilanteeseen ja Danten 64 Atmos-kanavaan, jotka ovat osoittautuneet riittäviksi sekä musiikki- että elokuvamusiikkitöissäni.
Käytän nykyään osassa projekteistani myös Pro Toolsin uudempaa Internal Dolby Atmos Renderer -työnkulkua, joka on Pro Toolsin viimeisissä päivityksissä kehittynyt hyvin käyttökelpoiseksi. “Mini-RMU” järjestelmäni Danten yli toisella tietokoneella puolustaa silti edelleen paikkaansa, myös itselleni personoidun Dolby Binaural -kuuntelun takia.
MTRX Studio ei pelkästään hallinnoi Atmos-miksausten reititystä, vaan myös studioni kuluttajatason Atmos-referenssikuuntelujärjestelmää. Tähän järjestelmään kuuluvat NVidia Shield TV Pro -mediasoitin, Sonyn Blu-ray -soitin ja Emotivan AV-esivahvistin, jotka mahdollistavat Atmos Music -julkaisujen sekä Atmos-elokuvien ja tv-sarjojen kuuntelun. Olen tällä hetkellä Tidalin, Netflixin, HBO Maxin, Apple TV:n ja Disney+:n tilaaja referenssikuunteluja varten.
Olen myös yhdistänyt studioni Windows-koneen HDMI-lähdön suoraan av-esivahvistimeen, jotta voin arvioida pelialalla käytettyjä Atmos-ratkaisuja ja saada uusia näkökulmia tulevia projekteja varten. HDMI-lähtö tarjoaa minulle myös laadukkaan digitaalisen väylän MTRX Studioon Windows-työpöydältä, selaimesta ja muista audio-ohjelmistoista. Vaihtoehtoisesti voin myös käyttää Dante Virtual Soundcardia monikanavaäänen toisena väylänä esimerkiksi Izotope RX -ohjelmistosta. Olen harkinnut Thunderbolt-option lisäämistä MTRX Studioon, mutta toistaiseksi tämä ei ole ajankohtaista nykyisellä miksauskoneellani. Siinä kun ei ole TB-liitäntää mutta lähiaikoina rakennettavassa seuraavassa koneessani luultavasti on.
Työnkulun sujuvoittaminen Avidin DAW-ohjaimilla
Syksyllä 2024 Studio Kekkosen vanha Avid D-Command 24 ES vaihtui uuteen kokoonpanoon, joka koostuu kolmesta Avid S1 -ohjaimesta, yhdestä Avid Dockista, kahdesta Android-tabletista Avid Control -ohjelma pyörittämiseen, ja kahden S1-laitteen yläpuolella sijaitsevan tietokoneen päänäytön alaosassa olevasta Avid Control Desktop -ohjelmasta. Päätin vaihtaa tähän EUCON-pohjaiseen järjestelmään ennen kaikkea työnkulun sujuvoittamiseksi ja nykyaikaisempien ominaisuuksien hyödyntämiseksi, mutta D-Command oli muutenkin jo eläkeiässä.
Tähän asti kaikki isoimmat työni on rakennettu 24 VCA:lla miksattavaksi D-Commandin liukumäärän mukaan, ja vähintään sama työnkulku piti olla mahdollista uusilla pinnoilla. Uudet ohjaimet ovat kuitenkin tehostaneet projekteissa navigointia erityisesti isoissa sessioissa, joissa eri Spill-moodien (eli ryhmän jäsenten avaaminen liu’uille) käyttö on muuttunut luontevaksi ja Dockin Wheel-moodit nopeuttavat skrollailua ja zoomailua yllättävänkin paljon. Toki VCA:t ja Folderit ovat ennenkin olleet käytössä, mutta nyt niiden käyttömahdollisuudet ovat laajemmat. Myös EQ:n käyttö “potikoilla” on palannut aktiivisemmin repertuaariin EUCON Custom Maps -ominaisuuden ansiosta. Vapaasti kustomoitavien Soft Key -painikkeiden ohjelmointi on myös jo näyttänyt kyntensä: esimerkiksi raitojen värikoodausta tulee tehtyä aiempaa enemmän kun väripaletti aukeaa käden ulottuvilla olevasta napista. Lisäksi EUCON-tuki on toiminut hyvin niin Facebookin, Avid Pro Audio Community:n (DUC) ja msonicin kautta.
Avid S1:n ja Dockin tarjoamat mahdollisuudet yhdistettynä Avid Control Desktop -monitorointiin ja tabletteihin ovat yllättäneet positiivisesti. Tämä Avid-kokoonpano tarjoaa sitä joustavuutta ja tarkkuutta, jota tarvitaan immersiivisten miksauksien hallintaan. Nyt on todella monta syytä olla tyytyväinen!
Mikko Raita – projektit
Mikko Raidan äänitys- ja miksausjälkeä voi kuulla kymmenissä elokuva- ja tv-tuotannoissa, mukaan lukien Panu Aaltion säveltämä Hollywood-elokuva 5000 Blankets ja vuosikymmenen katsotuin kotimainen elokuva, Tiina Lymin ohjaama Myrskyluodon Maija. Musiikkialbumeita hän on työstänyt satoja, ja tällä hetkellä hän on erikoistunut kaikenlaisiin immersiivisiin projekteihin. Mikko nauttii erityisesti projekteista, joissa Dolby Atmos voidaan ottaa huomioon jo äänitys- ja tuotantovaiheessa, mahdollistaen sekä stereo- että Atmos-miksauksen samanaikaisen toteutuksen.
Vuonna 2018 julkaistun Iloisia aikoja, Mielensäpahoittaja -elokuvan myötä Mikosta tuli Suomessa ensimmäinen, joka äänitti ja miksasi musiikkia Dolby Atmoksena elokuviin. Hänen muita Atmos-elokuvamusiikkitöitään ovat mm. Luontosinfonia, Tarhapäivä, Se mieletön remppa sekä vuonna 2024 ensi-iltansa saanut Myrskyluodon Maija.
Mikko oli myös ensimmäisen Suomessa julkaistun kokonaisen Atmos Music -albumin äänittäjä ja miksaaja: vuonna 2022 julkaistu Dantchev Domain: Lions We Are on striimattavissa Apple Musicissa, Tidalissa ja Amazon Musicissa. Viime aikoina Mikolta on julkaistu Atmos-miksauksina mm. Lauri Porran Matter and Time Vantaan Viihdeorkesterin ja brittitähti Stephen Fryn kanssa, Aki Rissasen Hyperreal-trioalbumi, Ninni Poijärven albumi Ikimetsä, Alexi Tuomarilan albumi Departing the Wasteland, säveltäjä Jonne Valtosen (Purple Motion) Mosaic Days -yhtyeen single ja Ida Alanen Trion debyyttialbumi.
Vuoden 2024 joulukuu on ollut erityisen merkittävä: Flow-elokuva voitti European Film Awards -kilpailussa parhaan animaation ”Oscarin” ja on ehdolla samassa kategoriassa Golden Globes -kilpailussa. Mikko miksasi animaatioelokuvan musiikit Studio Kekkosella ja konsultoi sen orkesteriäänityksiä. Elokuvan musiikit miksattiin myös Atmoksena, mutta toistaiseksi julkaisu on vain 7.1 -muodossa. Atmoksen kuuloke-binauraaliversiota hyödynnettiin kuitenkin miksausvaiheessa ohjaaja Gints Zilbalodisin etä-referenssikuunteluja varten. Samanaikaisesti julkaistiin Mikon äänittämä ja miksaama ”Suomen virallinen kansallinen äänimaisema” eli Lauri Porran säveltämä Ääniä, joka on kuunneltavissa Finland.fi sivustolla. Tämän lisäksi Mikon osittain miksaama, Atmos-miksaama, editoima ja masteroima Dalia Stasevskan albumi Dalia’s Mixtape on ehdolla Emma-gaalassa vuoden klassisen musiikin albumiksi. Albumilla soittaa BBC Symphony Orchestra ja sen julkaisija on Applen brittiläinen levy-yhtiö Platoon.
Vuoden 2024 joulukuun jälkeen horisontissa siintää lisää kiinnostavia projekteja. Julkaisua odottaa Tiina Lymin Queen of Fucking Everything tv-sarja, Aleksi Mäkelän Häjyt 2 -elokuva ja Ivalo -tv-sarjan neljäs kausi. Esa Helasvuon EbA-soolopianoalbumi on tulossa julkaisuun stereona ja Atmoksena. Lisäksi Celestial Aeon Projectin ja nuoren Belgialaisen säveltäjän, Arthur Trochin, uutukaiset odottavat Atmos-miksausta. Työn alla on myös luonnon monimuotoisuuteen keskittyvä kansanmusiikkitähtien levy Nouse luonto – lauluja monimuotoisuudesta. Tällä levyllä on luvassa Atmos-miksattuja versioita muun muassa Maija Kauhasen, Maria Kalaniemen ja Friggin kappaleista.
Kuvat: Sakari Röyskö