"*" näyttää pakolliset kentät
Registration for Adamson training on 5–6 November 2025
"*" näyttää pakolliset kentät
Kuvassa yllä: Perttu Korteniemi (keskellä) ja Högin freelancereita.
Kun suomalainen kiertuetekniikkaan erikoistunut Hög päätti investoida uuteen äänentoistojärjestelmään, valinta osui Adamsoniin – brändiin, joka on tuttu ulkomailla töitä tehneille, mutta ei niinkään Suomen markkinoilla. Högin äänisuunnittelija ja projektipäällikkö Perttu Korteniemi ja toimitusjohtaja Matti Kemppainen kertovat, miksi he lähtivät rohkeasti uudelle polulle.
Yrityksen asiakaslista puhuu puolestaan: 30 artistin rosterissa mukana on niin Haloo Helsinki!, Kaija Koo, KUUMAA, Mirella, Robin, Behm kuin esimerkiksi Ibe. Kesällä 2025 keikkoja tehtiin yhteensä noin 500, viidenkymmenen freelancerin voimin. Hög haluaa palvella näitä artisteja yhtä laadukkaasti klubikeikoilta aina areenoille asti, ja PA-investoinnin lisätarve oli käsillä. Oikean merkin valintaa oli pohdittu pitkään.

Hög on ennenkin ottanut Suomessa käyttöön brändejä, joihin se itse uskoo. “Meitä ei pelota hämmentää markkinoita uudella nimellä. Kun tuote on luotettava, hyväsoundinen ja meidän filosofiaan sopiva, uskallamme lähteä täysillä mukaan,” sanoo Kemppainen. Uudella brändillä tekeminen on nimenomaan myös tapa erottautua markkinoilla.
Valinnan taustalla oli perusteellinen harkinta. “Olimme etsineet pitkään kaiutinmerkkiä, joka soveltuisi meidän käyttötarkoitukseen ja filosofiaan, olisi järkevä kustannuksiltaan Suomen markkinoita ajatellen, ja olisi parhaan kuuloinen. Adamsonin viimeistely, laatu ja ennen kaikkea soundi tekivät vaikutuksen,” Korteniemi kertoo.

Pertulla on taustaa maailmankiertueiden järjestelmäteknikkona Englannissa – ura, joka on vaikuttanut myös hänen näkemyksiinsä Adamsonista. “Kiertäessäni Pharrell Williamsin kanssa jo 2014 kuulin ensimmäistä kertaa Adamsonin järjestelmän ja olen siitä lähtien ollut vakuuttunut merkin soundista. Olen seurannut heidän tuotteidensa kehitystä aktiivisesti, ja vuosia olemme pohtineet, olisiko Adamson Högin tuote. Paino, luotettavuus ja sääsuoja ovat kuitenkin askarruttaneet – ei enää. Myös vahvistinteknologia ja workflow [työnkulku] ovat kehittyneet siihen pisteeseen, että nyt oli oikea hetki lähteä mukaan.”
Högin uusi investointi kattaa 12 kpl VGs -subwoofereita, 8 kpl CS10p ja 8 kpl CS7p point sourceja, 6 kpl MG10-monitoreja, sekä tarvittavat virranjakolaitteet (PDS) ja verkkolaitteet (NDS, Luminexin Gigacore-kytkimet).
Adamsonin aktiivimallistosta löytyy erinomaiset, yrityksen itse suunnittelemat päätteet, ja kaiuttimien IP67-luokitus on poistanut huolet säänkestävyydestä. Kahdennetut AVB Milan -verkkoliitännät analogiliitännän kera tuovat vaaditun luotettavuuden signaalitiehen.

Perttu nostaa esiin erityisesti käytännön työn helpottumisen aktiivikaiuttimilla: “Moni miksaaja Högin keikoilla tulee studiotaustoista, ja he kokevat aktiiviset helpommaksi speksata. Kun pelkät virta- ja signaalikaapeli riittävät, ei tarvitse suunnitellessa laskea päätekanavia tai kaapeli-impedansseja. Inventaarionhallinnan saralla on myös iso etu – jos varastojärjestelmä näyttää kaiuttimen vapaaksi, sen voi laittaa keikalle ja se soi. Meidän kaltainen toimija ei koe järkeväksi seisottaa varastohyllyssä kalliita nelikanavapäätteitä jokaista kaiutinta varten. Tämä kaikki tuo luotettavuutta ja vapauttaa resursseja.”

Vergence-sarjan subien valinta oli toki soundillisesti paras, mutta myös varastonhallinnan kannalta järkevä. “Monet kaipaavat kardioidisubeja, mutta niiden ongelma on, että ne ovat tällöin ainoastaan kardioideja. Esimerkiksi pienellä klubilla liian lähellä seinää suuntaavuus ei pääse muodostumaan,” Korteniemi kertoo. Adamsonin VGs-subwoofereista voi rakentaa joka tilaan sopivan ratkaisun, oli se sitten kardioidi tai vaikka end-fire -muodostelma. Ne ovat monipuolisempi vaihtoehto palvelemaan eri käyttötarkoituksissa ja paikoissa.
Isommilla keikoilla ja kiertueilla oma merkittävä hyöty aktiivikaiuttimia käytettäessä liittyy resoluutioon. “Passiivimaailmassa joutuu aina miettimään, kuinka monta kaiutinta linkkaa yhdeksi ryhmäksi, jotta pystyy säätämään mitäkin yleisöaluetta. Nyt kun prosessointi on kaiuttimissa, voimme säätää jokaista yksitellen, ja päätöksiä ei tarvitse tehdä speksatessa.”
Uuteen pakettiin kuuluu niin ikään monipuoliset ripustusosat, jotka tekevät järjestelmästä muuntautumiskykyisen: pystysuunnassa, vaakasuunnassa tai hajautettuna asennettuna – kaikki onnistuu. “Kokonaisuuden monipuolisuus tuo meille joustavuutta palvella kaiken kokoisia ja tyyppisiä tapahtumia, ja FletcherMachinen kanssa tässä on hyvä mahdollisuus myös immersiivisiin toteutuksiin,” Perttu toteaa.
Poikkeuksellinen on myös ArrayIntelligence-softa. Adamson on tällä hetkellä ainoa valmistaja, jolla on samassa softassa sekä suunnittelu että hallinta. Kun järjestelmäsuunnittelu, optimointi, hallinta ja monitorointi ovat kaikki samassa käyttöliittymässä, muuttuviin tilanteisiin kykenee reagoimaan nopeammin ja varmuudella. Ylimääräiset läppärit ja muistitikuilla siirtelyt voi unohtaa. “Järjestelmää voi helposti muokata lennossa vielä virittämisen jälkeen, jos esimerkiksi promoottori päättää avata sivukatsomon lisäyleisölle viime hetkellä. Workflow on nykyaikainen ja tehokas, ja softaa kehitetään koko ajan käyttäjien toiveita huomioiden,” Korteniemi kertoo.

Jotta uusi teknologia pääsee oikeuksiinsa, Hög on panostanut myös koulutukseen. Ensimmäinen Adamson-koulutus on järjestetty jo yhdessä valmistajan kanssa: ensin ArrayIntelligence-ohjelmiston perusteet ja seuraavana päivänä käytännön workshop. Seuraavaa freelancereiden koulutusta syksylle ollaan jo suunnittelemassa.
Mikä Adamsonissa oli se wow-efekti? Perttu ei epäröi: “Soundi. Ja se, että kaikissa kaiuttimissa on sama vaihevaste. Niissä on käytetty samaa HF-driveria, joten ne kuulostavat samalta. Tämä ei toteudu monilla valmistajilla.”
Viimeistelyllä ja käytettävyydellä oli osansa Pertun vakuuttamisessa. Made in Canada -Adamsonit tunnistaa yksityiskohdista, aivan kuten Högin yksityiskohtiin asti hiotut ratkaisut.
Högillä tavoitellaan laadun, asiantuntemuksen ja omistautumisen näkymistä kaikessa ja tiedetään niiden tuottavan lisäarvoa asiakkaille. Hög muun muassa teetättää omanlaisensa kuljetuslaatikot ja räkit, joissa kaikki on selkeästi järjesteltyä ja merkittyä.

Högin mukaan kumppanuus msonicin kanssa on ollut tärkeä osa investointia. “On iso merkitys, että saamme teknistä tukea ja kumppanin, joka ymmärtää meidän liiketoimintaa,” Kemppainen sanoo.
Uusi Adamson-setti on jo ollut käytössä. Samuli Edelmannin & Mikael Persbrandtin Kuolleiden runoilijoiden ilta Sirkus Finlandian teltassa syyskuun lopussa oli erityinen yksittäiskeikka ja suurelle yleisölle tuorein mahdollisuus kokea Adamson-laatua.
Yksi asia on varma: Hög aikoo jatkossakin kulkea rohkeasti eturintamassa ja tarjota suomalaisille artisteille kansainvälisen tason äänentoistoa.
“Ihmiset kaipaavat elämyksiä ja spektaakkeleita, ja Hög haluaa olla mukana tarjoamassa niitä parhaalla mahdollisella tavalla – siksi valinta oli Adamson,” Perttu kiteyttää.
Kuvat: Ville Huuri, Huuri Creative
Helsingin sydämessä sijaitseva Apollo Live Club on jo pitkään ollut yksi kaupungin yöelämän keskipisteistä. Viime vuosien aikana moni suuri keikkapaikka on poistunut katukuvasta – Virgin Oil suljettiin, The Circus lopetti jo vuonna 2020, ja pienempiä venueita on tarjolla rajallisesti. Näissä olosuhteissa Apollo on noussut entistä merkittävämpään rooliin. Keikoista pääsee nauttimaan lähes tuhat henkeä, kun kokonaiskapasiteetti klubissa on noin 1800.
Nyt Apollossa on toteutettu laaja tekninen uudistus, joka tuo huomattavaa lisäarvoa niin esiintyjille kuin yleisölle.
Muutokset eivät rajoitu vain tekniikkaan, vaan myös tilaratkaisuja uudistettiin. Lavan rakenne suunniteltiin kokonaan uudelleen: aiempi kaksitasoinen ratkaisu on korvattu yksitasoisella, mikä kasvatti lavan pinta-alaa ja helpottaa tulevia tuotantoja. Samalla on onnistuttu lisäämään myös asiakaspaikkoja – harvinainen saavutus, sillä normaalisti lavan laajentaminen on suoraan pois yleisötilasta.
Vanha äänentoistojärjestelmä palveli talossa vuodesta 2007, ja nyt se on korvattu kokonaan uudella Adamson IS-sarjan kaiutinjärjestelmällä, johon kuuluu IS7 line array -kaiuttimia sekä IS-sarjan subwoofereita.
IS7 on suorituskykyinen mutta kompakti ratkaisu klubikäyttöön. Kaiuttimet on helpompi sulauttaa visuaalisesti ympäristöönsä, mutta tuottavat silti odotetun keikkatason äänen. Järjestelmä on suunniteltu tarjoamaan tasaisen peiton koko saliin, mikä varmistaa yhtenäisemmän kokemuksen jokaiselle asiakkaalle.
Lavan alle sijoitetut IS219-subit pitävät huolen matalimmista nuoteista, ja lennätetyillä IS118-subeilla saadaan lisää potkua myös parvelle. Uuden järjestelmän energiatehokkuus ja luotettavuus vähentävät ulkopuolisen lisäkaluston tarvetta ja pitävät ylläpitokustannukset kurissa.
”Uuden tekniikan ansiosta voimme palvella kaikkia artisteja paremmin, eikä meidän enää tarvitse vuokrata lisälaitteita. Tämä on myös kustannustehokas malli pitkällä aikavälillä”, todetaan Apollosta.
Nykyaikaan siirtyminen toi mukanaan digitaalisuuden. Apollossa halutaan palvella vierailevia miksaajia mahdollistamalla järjestelmään kytkeytymisen eri formaateissa. Tästä pitää huolen DirectOutin MAVEN.A, jonka avulla järjestelmään pääsee kytkeytymään analogisesti, AES:lla tai DANTE:lla. MAVEN:ista eteenpäin signaali liikkuu DANTE:lla suoraan päätevahvistimiin saakka.
Äänen lisäksi uudistuksen kohteena oli valotekniikka, joka on tuotu kerralla 2020-luvulle ja tehty rider-ystävälliseksi. Vähittäiset päivitykset, kuten yksittäisten kaasupurkauslamppujen vaihto, eivät enää riittäneet. Tilalle on asennettu alalla suositut ja energiatehokkaat LED-ratkaisut, kuten Chauvet Rogue R2X Wash -pesurit, Chauvet Strike Array 2:t ja Strike Bolt 1C:t strobo- ja blinderiefekteille, sekä liikkuvien valojen osalta Claypaky Arolla Spotit ja Arolla Profilet tarkkoihin beam-, spot- ja profiilitehtäviin.
Moderni klubivenue ei myöskään olisi mitään ilman Minuit Une IVL Dice -efektivaloja, jotka tuovat klubiin uuden kolmannen ulottuvuuden. Laitteiden peilaava optiikka ja laajat projektiopinnat luovat tunnelman, jossa valo liikkeineen täyttää koko tilan eikä rajoitu vain lavalle. Tämä tekee IVL Dice -valoista erityisen vaikuttavia klubiympäristöissä, joissa halutaan voimakas visuaalinen kokemus ilman massiivisia rigauksia. Valokeilat pääsevät oikeuksiinsa MDG ATMe -hazerin ansiosta, jonka luoma usva luo tilaan syvyyttä ja tekee valon näkyväksi.
Äänen ja valon taustalla toimii nyt myös moderni verkkoalusta, jossa Luminexin Gigacore-kytkimet mahdollistavat audion ja valojen ohjaustiedon siirtämisen tietoverkossa. Luminode ja Lumisplit puolestaan huolehtivat Ethernet/DMX-muunnoksen ja DMX/RDM-jakamisen valojen ohjausta varten. Monipuolisessa klubikäytössä ratkaisevaa on varmuus, nopeus ja skaalautuvuus – ja Apollossa nämä varmistetaan Luminexin avulla.
Kaiken kaikkiaan tuloksena on näyttävä ja vaikuttava kokonaisuus, jonka modernit ilmeet ovat erinomainen lisä suojeltuun miljööseen.

Tekniikkauudistus tekee Apollosta entistä houkuttelevamman esiintymispaikan ja antaa yleisölle tasapainoisen ja näyttävän kokonaiselämyksen. Projekti toteutettiin yhteistyössä msonicin kanssa, jonka valikoimasta löytyivät sekä äänentoiston, valaistuksen että verkon tarpeisiin soveltuvat ratkaisut.
Apollon uudistus vahvistaa sen asemaa Helsingin klubikentässä: suuri kapasiteetti, historiallinen miljöö ja nyt myös moderni tekniikka muodostavat kokonaisuuden, joka nostaa rimaa koko kaupungin liveklubitarjonnassa.
Legendaarinen analogisoundi koko bändille

Uusi Universal Audio Volt 876 USB Recording Studio on 32-bittinen / 192 kHz -äänikortti ja pitää sisällään kahdeksan vintage-esivahvistinta ja klassisen 1176-tyylisen kompressorin suoraan etupaneelissa. Lopputuloksena on rikas analoginen studiosoundi kaikissa mikrofoneissa ja insturmenteissa jotka kytketään laitteeseen.
Volt 876 -äänikortin on suunnitellut sama tiimi, joka loi legendaariset UA Apollo -äänikortit, joten Volt 876 tarjoaa myös täydellisen ja saumattoman äänityskokemuksen: äänikortin asetusten täydellisen palauttamisen, äänityksen iPhonella tai iPadilla, palkittujen UAD-laajennusten ja -instrumenttien sarjan sekä UA:n uraauurtavan LUNA-äänitysohjelmiston älykkäillä tekoälyyn perustuvilla äänitystyökaluilla.

VOLT 876 USB
Suomen ensimmäiset kahdeksan Adamson MG10 -monitorikaiutinta otettiin kesällä 2025 käyttöön J. Karjalaisen kiertueella, jossa monitorimiksauksesta vastasi Olli Järveläinen. Artistin miksaajana toimivan Ilkka Ruudun tuotantoyhtiö R2 Entertainment toimitti ison osan kiertueen äänikalustosta.
Rundia varten kulmamonitoreiden hankinta oli ajankohtainen, joten Ile ja Olli alkoivat selvittää vaihtoehtoja. Testien jälkeen valinta osui Adamsoniin. Ensimmäinen keikka oli 6.6.2025, ja kesän mittaan J. Karjalainen soitti 27 konserttia ympäri Suomen. Kävimme toiseksi viimeisellä keikalla, Kasarmitorin konsertit -sarjan avauksessa 28.8., jututtamassa Ollia hänen kiertueen aikana kertyneistä kokemuksista Adamsonin uutukaisista.
Kiertueen alkuvaiheessa Olli testautti uudet monitorit varmistaakseen, että soundi on kohdillaan. “Heti mittauksissa varmistui, että kaiuttimet toimivat juuri niin kuin pitääkin. Kun vertaa aiempiin monitoreihin, MG10 erottuu erityisesti selkeydellä ja tasaisuudella,” Olli kertoo. Ero erääseen tuttuun malliin oli jopa melko huomattava positiivisessa mielessä.
MG10:n alarekisterin toisto on hitusen tuhdimpi aiempiin tuotteisiin verrattuna, joten alkupuolen keikoilla Olli etsi käyttämällään Avid VENUE | S6L-16C -tiskillä sopivan soinnin Jukan miksaukselle alapään ja alamiddlen osalta. Muilta osin työstettävää soinnissa ei ollut – hyvä, sillä Ollin mukaan muusikot joutuvat yleensä vähän totuttelemaan uuteen kalustoon.
Rundin suurin etu hänen mukaansa on ollut varmuus: “Ei tarvinnut miettiä, toimiiko vai ei – koko ajan on sama soundi.” Tätä Olli pitää olennaisena asiana monitoreiden miksaamisessa.
Olli kiinnitti erityistä huomiota siihen, miten MG10:t toimivat eri lavatilanteissa:
Akustisen kitaran soundi kantaa hänen mukaansa etäämmälle ilman tiukkaa hotspotia, jolloin Jukan ei tarvitse olla aivan mikissä kiinni kuullakseen hänen miksauksensa hyvin. Kulmien sijoittaminen vierekkäin helpotti myös Jukan laulumikrofonin asemointia aina oikealle kohdalle asettamalla ständin jalat kiinni kulmamonitoreihin.
Rumpalin kohdalla MG10:n integroitu tilttirauta on osoittautunut erinomaiseksi ratkaisuksi, sillä se kulkee koko kaiuttimen pituudelta (toisin kuin pelkät tapit monitorien kulmissa, jotka osoittautuvat hankaliksi, kun monitoria pitää sijoittaa kapeampien keissien päälle). Aiemmin Janne Haaviston monitorit oli pystyssä eikä tarpeeksi korkealla. Paremmin aukeavan kulman (H:50° V:100°) ja jämäkän tilttiraudan ansiosta Jannen molemmille puolille sijoitetut MG10:t istuivat vähän alempana ja olivat huomaamattomammat lavalla.
Kosketinsoittaja Pekka Gröhnin kohdalla Olli kertoo, että näiden monitoreiden suurempi vertikaalinen suuntaavuus helpotti – kuten hän alunperin toivoikin – niiden sijoittamista lähelle soittajaa suhteellisen pienillä risereilla.
Käytännön työ helpottui: koska MG10 on aktiivikaiutin, kiertueelta jäi pois yksi suuri vahvistinräkki ja kaapelikeissi. “Keyboard- ja rumpurisereissa on kaikki kaapelointi valmiina, joten liittäminen rakentaessa ja purkaessa on entistäkin nopeampaa,” Olli kertoo.
Kokonaisuutena MG10:t ovat osoittautuneet luotettavaksi työkaluksi, joka istuu saumattomasti J. Karjalaisen bändin tarpeisiin. Ne mahdollistavat bändin muusikoille orgaanisemman tunnelman ja luonnollisemman kommunikoinnin lavalla verrattuna korvamonitoreihin, jotka ovat nykyään yleisempi ratkaisu. Myös tästä syystä Ollista huokuu tyytyväisyys, että monitorikaiuttimien markkinoilla on uusi vaihtoehto, joka on käytännön testissäkin nyt todettu maineensa veroiseksi.
Konserttisalikiertue jatkuu syksyllä – ja Adamsonit lähtevät luonnollisesti mukaan.

msonic on solminut eksklusiivisen maahantuontisopimuksen ranskalaisen INNLEDin kanssa 1.9.2025. Tämä tarkoittaa, että koko INNLEDin valikoima innovatiivisia valo- ja ääniratkaisuja on nyt saatavilla Suomessa. INNLEDin tuotteet yhdistävät selkeyden ja kestävän suunnittelun – ja tuovat tiloihin elämyksellisen tunnelman. Ranskassa valmistetut INNLEDin valaisimet edustavat tinkimätöntä laatua ja tyyliä.
INNLEDin tuotteet on tehty helpottamaan sekä tapahtumien että pysyvien asennusten arkea. Akku- ja verkkovirtakäyttöiset ratkaisut tarjoavat joustavat käyttömahdollisuudet, monipuoliset ohjausvaihtoehdot ja huomaamattoman designin, joka solahtaa moneen tilaan. Ranskalainen laatu ja tyyli yhdistyvät kestävään rakenteeseen ja pitkäikäisyyteen.
Ympäristövastuullisuus kulkee mukana kaikessa tekemisessä. INNLED hyödyntää kierrätettyjä akkuja ja panostaa tuotteiden elinkaaren pidentämiseen tarjoamalla huoltoa ja varaosia. Näin varmistetaan, että ratkaisut näyttävät ja kuulostavat erinomaisilta – mutta myös jättävät mahdollisimman kevyen jäljen ympäristöön.
Olemme ylpeitä voidessamme tuoda INNLEDin elämykselliset ja kestävät ratkaisut Kalliosolaan – ja koko Suomeen. Toivotamme lämpimästi tervetulleeksi uuden kumppanimme.
Bienvenue, INNLED !
Tiedustelut: anssi.mattila@msonic.fi | +358 400 212 922
Ensimmäinen Suomeen myyty StageSmarts C72TV meni Akun Tehtaalle ja ajoon Flow-festareille Helsingin Suvilahdessa. Kyseessä on erittäin muokattavissa oleva 400 A Powerlock-keskus, jossa on muun muassa:
C72TV on suunniteltu tuomaan maksimaalista varmuutta rental-firmoille ja touring-käyttöön. Virtakeskuksen pyörillä varustettu kelluva laiteräkki on mitoitettu helpottamaan lastaamista, ja tuote on saatavissa monenlaisilla liitäntävaihtoehdoilla.
Tiedustelut: Anssi Mattila, +358 40 021 2922, anssi.mattila@msonic.fi
Kuva: Eetu Keski-Lusa / Akun Tehdas
Pete Koskimäki on erityisesti tv-sarjoista ja mainoselokuvista tunnettu äänisuunnittelija ja säveltäjä sekä yksi Tampereen Sorsapuiston kupeessa sijaitsevan Soundsgood Audioworksin omistajista. Yritys tarjoaa huippuluokan äänituotantopalveluja kenttä-äänityksestä loppumiksaukseen, niin suomalaisille kuin kansainvälisillekin tuotannoille.
msonic haastatteli hiljattain Peteä äänisuunnittelijan työhön liittyen sekä muun muassa Avid-tuotteiden roolista hänen työnkuluissaan ja Soundsgood Audioworksin studioissa. Peten ajatuksista huokuu 25 vuoden ajalta kerätty kokemus äänisuunnittelijan työn keskeisistä huomioista ja onnistuneen reseptin aineksista.
Meille valmistui Dolby Atmos -sertifioitu päämiksaamo vuonna 2020, jonka keskiöstä löytyy Avid S6 ja Pro Tools | MTRX II, ja työasemana on Pro Tools | HDX -järjestelmä. Päämiksaamon 7.4.2-kuuntelu hyödyntää Amphion-kaiuttimia ja on toteutettu Dolby Atmos -speksin mukaisesti akustiikasta lähtien. Vaikka valtaosa projekteistamme toteutetaan yhä 5.1-formaatissa, näen Atmoksen tulevaisuuden formaattina myös tv/suoratoistomaailmassa. Pidän siksi tärkeänä, että meiltä löytyy siihen edellytykset niin ammattitaidon kuin laitteistonkin osalta.
Osan projekteistamme miksaamme Atmos-ympäristössä, vaikka toimitusformaatti olisikin 5.1. Työskentely Atmos-formaatissa tuntuu immersiivisemmältä, ja koen, että miksauksista tulee leveämmän ja avoimemman kuuloisia. Tämä tuntuu välittyvän myös 5.1- ja jopa stereo fold downeihin, eli downmixeihin. Lisäksi on plussaa, että sessiot ovat sitten arkistoissa olemassa Atmoksena, jos sellaiselle myöhemmin tulisi tarvetta.
Vuoden 2025 alussa valmistuneen, yhdistetyn kakkosmiksaamo/äänitystilan 5.1-kuuntelu on rakennettu Genelec The Ones -studiomonitoreilla. Ytimestä löytyy Pro Tools | MTRX Studio sekä Avid S1– ja Avid Dock-ohjaimet. Tila toimii remontin jälkeen myös monipuolisena ADR- ja Foley-äänitystilana.
Meillä on myös Iso-boothinakin toimiva pieni edit, jossa Genelecin stereokuuntelu ja Avid MBOX Studio mahdollistavat esimerkiksi voice-overeiden tekemisen.
Kyllä, rakensimme kokonaan uuden Atmos-miksaamon vuonna 2020. Sen akustiikan suunnittelussa Janne Riionheimo ja Perttu Laukkanen Akukonilta tekivät mahtavaa työtä, ja huoneesta tuli ihan mielettömän hyvän kuuloinen. Tämä siitä huolimatta, että Dolbyn suosittelemat jälkikaiunta-ajat Atmos-miksaamolle ovat tyypillistä musiikkitarkkaamoa hieman pidemmät, mikä asetti akustiikkarakenteiden suunnittelulle erityisiä haasteita tämän kokoisessa, suhteellisen pienessä tilassa.
Lisäksi päätimme heti alusta lähtien miettiä koko huoneen signaalitiet ja laitteiston niin, että miksaamo taipuisi mahdollisimman helposti kaikkeen, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Aikaisemmin on tullut huomattua, että studion asteittainen ja jatkuva päivitys johtaa yleensä pikkuhiljaa erilaisiin “purkkavirityksiin”, joten nyt tavoiteena oli välttää se mahdollisimman pitkälle.
Avidin MTRX ja Digital Audio Denmarkin DADman olivat aika ylivoimaisen tuntuinen vaihtoehto laajennettavuutensa ja monipuolisuutensa vuoksi. Myös käytännössä rajattomat routtausmahdollisuudet olivat iso valintakriteeri.
Käytännössä kyllä. Huoneita on kätevä käyttää Danten avulla ristiin rastiin, hyödyntäen kutakin myös äänitystiloina. Analogiset linjat löytyy varalta, mutta ovat toistaiseksi olleet käyttämättä. Audioliikenne Atmos renderer-yksikölle oli myös kätevää järjestää Dantella MTRX:n avulla. Nykyään käytämme kuitenkin Pro Toolsin sisäistä Dolby Atmos -plugaria, joten renderer on jäänyt työttömäksi.
Viime vuonna päivitimme MTRX:n Pro Tools | MTRX II:een oikeastaan vain, koska halusin saada lisättyä myös Thunderbolt-option Pro Toolsin ulkopuolista ääniliikennettä varten. Kyseistä laajennuskorttiahan ei vanhempaan MTRX:ään saanut.
Olen ollut äärettömän tyytyväinen tähän järjestelmään ja DADmanin tarjoamiin mahdollisuuksiin! Kiva yksityiskohta meidän DADman-profiilissa on yhden napin takaa löytyvä “leffamiksaamo-simulaattori”. Yhdellä painalluksella neutraali 7.2.4 -kuuntelu muuttuu 5.1-kuunteluksi, jossa surround-kanavat on niputettu pareiksi ja kaiuttimien taajuusvasteet on sorvattu MTRX II:n SPQ-prosessorin avulla jäljittelemään tyypillistä leffasaliäänentoistoa.
Eihän se toki huonetta leffasaliksi muuta, mutta tähänastiset kokemukset miksausten toimivuudesta elokuvasaliympäristössä ovat olleet rohkaisevia. Tällä profiililla valmistellut miksaukset ovat myös elokuvamiksaamoon siirryttäessä olleet balansseiltaan ja dynamiikaltaan hyvin lähellä valmista.
Melkein. Muutaman vuoden aikana kerätyt kokemukset päätarkkaamossa johtivat siihen, ettei interfacen ja kuuntelunohjauksen vaihtoehtoja tarvinnut edes miettiä: huoneeseen hankittiin Avidin Pro Tools | MTRX Studio. Kun monitorikontrollerina Atmos-tarkkaamossa on Digital Audio Denmarkin MOM-ohjain, tähän huoneeseen halusimme kokeilla Elgaton Stream Deckiä, jonka sai helposti ohjelmoitua toimimaan DADmanin kanssa.
Äänisuunnittelu- ja tv-miksaustöissä oma workflow on vuosien varrella muovaantunut yhdistelmäksi custom-pikanäppäimiä, hiirellä napsuttelua ja automaatioiden ajelua muutamalla faderilla. Eli varsin kompaktilla ja virtaviivaisella setillä olen pärjännyt. S1 ja Dock täyttivät hyvin päämiksaamon alkuperäiset tarpeet.
Liiketoiminnan kasvaessa ja kakkosmiksaamo/äänitystilan rakentamisen myötä tarvitsimme myös toisen kontrollerin. Vaikka toinen S1-setuppi olisi varmasti ollut toimiva ratkaisu, päätin silti tutkia, voisiko Avid S4 tai S6 jotenkin vielä nopeuttaa miksausta, helpottaa elämää, tai parantaa työn jälkeä? Ja kun manuaalit ja kaikki Coffee & Consoles -videot oli kahlattu läpi, totesin että vastaus kaikkiin näihin kysymyksiin oli kyllä!
S1 ja Dock saivat siis siirtyä uuteen kakkostarkkaamoon, ja päämiksaamoon saapui uudenkiiltävä S6.
Päädyimme tähän setuppiin pitkän harkinnan jälkeen. S6 on ehkä totuttu näkemään kokonsa ja hintalappunsa puolesta isoihin miksaamoihin soveltuvana järjestelmänä, mutta oma visio oli hieman erilainen. Täysin modulaarisena järjestelmänä S6 antoi mahdollisuuden valita juuri ne moduulit, jotka omaan työnkulkuun sopivat.
Alusta asti oli selvää, että rakennamme custom framen, jossa yhdestä työpisteestä kaikki tarvittava on kurottamatta käden ulottuvilla. Omalla kohdallani se tarkoittaa master- ja automaatiomoduulin lisäksi 16 faderia sekä yhdet knob- ja joystick-moduulit – ei muuta!
Tärkeimmät ominaisuudet, jotka mahdollistavat näin kompaktin kokoonpanon, ovat S6:sta löytyvät Track Layouts (Layout Mode) ja Attention Presets. Mun koko workflow perustuu näihin. En siirry miksauksessa raidalta toiselle “perinteisillä metodeilla”, vaan mulla koko navigointi perustuu valmiisiin 16-kanavan layoutteihin. Kun template on alusta asti rakennettu näiden layouttien varaan, on navigointi 500-raitaisessa tuotantokauden mittaisessa draamasarjan sessiossakin salamannopeaa.
Lisäksi Attention-presetit mahdollistavat sen, että minkä tahansa valitun raidan parametrit mäppäytyvät halutessa aina samoihin tuttuihin paikkoihin: eq menee knob-moduulille, panorointi joystick-moduulille, dynamiikka mastermoduulille ja niin edelleen. Oli raita mikä vain, säädettävät parametrit löytyvät tällöin automaattisesti halutuista paikoista, jotka tukevat kutakin työvaihetta parhaalla mahdollisella tavalla.
Koko S6-investoinnin tärkein tavoite oli tehostaa ja nopeuttaa työskentelyä – erityisesti miksausvaihetta – ja on ollut todella mielenkiintoista kehittää työtapoja S6:n ympärille vaihtoehdoksi hiirivetoiselle miksaamiselle.
Myös leffan miksaaminen omassa pajassa ensin ja sitten siirtyminen esimerkiksi Megurun S6:lle loppusilausta varten aidossa leffasaliympäristössä on ollut mukavasti nopeaa ja saumatonta.
Sinänsä en pyri mihinkään omaan soundiin, ennemminkin pyrin löytämään kullekin projektille siihen sopivan soundin. Mutta epäilemättä mullakin joku tietynlainen kädenjälki on, kuten varmaan useimmilla pidempään näitä hommia tehneillä.
Urani alkuvuosina, tai oikeastaan koko ensimmäisen vuosikymmenen, tein valtavasti mainoksia niin radioon kuin telkkariinkin. Sitä kautta mulle on muodostunut lähes pakkomielteinen suhtautuminen tietynlaiseen selkeyteen ja erottelevuuteen oleellisten elementtien – tyypillisesti dialogin – osalta.
Nyt kun ollaan viime vuosina tehty yhä enemmän draamaa ja myös pitkää elokuvaa, niin mun on täytynyt tehdä töitä sen eteen, että jopa hieman pakitan tämän “mainosdynamiikan” suhteen! Draamassa ja varsinkin valkokankaalla dialogi saa – ja täytyykin – hengittää vähän enemmän.
Erityyliset projektit käynnistyvät vähän eri tavoilla. Mutta vaikkapa draamasarjoissa tulen mukaan lähes aina ennen kuvausten alkua, ja eka kosketus tarinaan on monesti käsikirjoitus.
Hyvin alkuvaiheessa myös käydään ohjaajan ja tuottajien kanssa keskusteluja siitä millaista sarjaa ollaan tekemässä ja millainen kerronnan tyyli on. Mitä aikaisemmin ja mitä paremmin ymmärrän asiakkaan vision ja odotukset, sitä helpompi hommaa on lähestyä oikeasta suunnasta, oikealla mentaliteetilla.
Monesti pyrinkin alkuvaiheessa keskustelemaan asiakkaan kanssa mahdollisimman vähän konkreettisista ja teknisistä asioista, ja keskittymään enemmän siihen, mistä esimerkiksi jossain kohtauksessa pohjimmiltaan on kyse. Mitä halutaan kertoa, ja ennen kaikkea miltä sen pitäisi tuntua.
Mun tie elokuva- ja tv-äänen pariin on kulkenut säveltämisen kautta, ja esimerkiksi kuvaan säveltäessähän tarinasta on tärkeää hahmottaa syyt ja seuraukset sekä motiivit ja tunteet, jotka toimintaa ohjaavat.
Yksi mun suurimmista ammatillisista vahvuuksistani on kyky saada aikaan ilmapiiri, jossa asiakas saa tuotua näkemyksensä ja toiveensa esiin – tulla kuulluksi ja yleensä myös ymmärretyksi. Kun pohjimmaiset tavoitteet ovat selvillä, on mun työtä keksiä äänikerronnan keinot, joilla niihin päästään. Ja välillähän nuo keinot voivat olla jotain, mitä asiakas ei edes tiennyt haluavansa!
Mulla on ollut onni tehdä töitä monien asiakkaideni kanssa tosi pitkään. Kun yhteisiä projekteja on takana paljon, molemminpuolinen luottamus on olemassa alusta alkaen ja myös yhteinen sävel löytyy melkein kuin itsestään.
Tietenkin siihen liittyy kaikki tekniset hyvän äänisuunnittelun määritelmät – lopputuloksen täytyy olla laadukkaan kuuloista ja selkeää niissä kuunteluympäristöissä ja formaateissa, joihin tuote on tarkoitettu.
Filosofisesti hyvän äänisuunnittelun määritteleminen on mun mielestä aika monimutkainen asia…ja varmasti vaihtelee paljon projektin luonteesta riippuen. Koska budjetti ja käytettävissä oleva työaika on käytännössä aina erittäin rajallista, sanoisin, että hyvä äänisuunnittelu on ennen kaikkea tarkoituksenmukaista. On löydettävä juuri ne oleelliset asiat, jotka on annetuissa rajoissa toteutettavissa, ja keskityttävä tekemään ne niin hyvin – ja yleensä nopeasti – kuin mahdollista!
Hyvän äänisuunnittelun täytyy myös istua kuvaan saumattomasti ja kuulostaa uskottavalta. Jos katsojan huomio kiinnittyy äänisuunnitteluun, jotain on luultavasti mennyt pieleen!
Lähestyn äänisuunnittelua vahvasti tunne edellä, ja palkitsevinta itselle ovat kaikki ne hienovaraiset asiat, joilla tarinaan tuodaan kerroksia ja ohjataan katsojan huomiota.
Aiemmin mainittujen työtapojen ja toimivan vuorovaikutuksen rakentamisen lisäksi järjestelmällisyys ja määrätietoisuus ovat olennaisia. Samoin oikeiden taisteluiden valitseminen ja oikeisiin asioihin keskittyminen. Nämä edistävät haluttua lopputulosta.
Teknisesti toki rutiinit, templatet, workflowt ja metodit ovat oltava lihasmuistissa, ettei niitä tarvitse opetella silloin, kun kello käy. Ja keskiössä tietenkin ovat luotettavat työkalut!
Kuvat: Pete Koskimäki