Adamson MG10 -monitorit: Olli Järveläisen kokemukset tuoreeltaan kiertueelta

Olli Järveläinen seisomassa demohuonessa kahden Adamson MG10 -kulmamonitorin takana.

Suomen ensimmäiset kahdeksan Adamson MG10 -monitorikaiutinta otettiin kesällä 2025 käyttöön J. Karjalaisen kiertueella, jossa monitorimiksauksesta vastasi Olli Järveläinen. Artistin miksaajana toimivan Ilkka Ruudun tuotantoyhtiö R2 Entertainment toimitti ison osan kiertueen äänikalustosta.

Rundia varten kulmamonitoreiden hankinta oli ajankohtainen, joten Ile ja Olli alkoivat selvittää vaihtoehtoja. Testien jälkeen valinta osui Adamsoniin. Ensimmäinen keikka oli 6.6.2025, ja kesän mittaan J. Karjalainen soitti 27 konserttia ympäri Suomen. Kävimme toiseksi viimeisellä keikalla, Kasarmitorin konsertit -sarjan avauksessa 28.8., jututtamassa Ollia hänen kiertueen aikana kertyneistä kokemuksista Adamsonin uutukaisista.

Varmuutta ja selkeyttä lavalle

Esiintymislavalla kitaroita, vahvistimia, rumpusetti ja taustana roikkumassa iso persialainen matto

Kiertueen alkuvaiheessa Olli testautti uudet monitorit varmistaakseen, että soundi on kohdillaan. “Heti mittauksissa varmistui, että kaiuttimet toimivat juuri niin kuin pitääkin. Kun vertaa aiempiin monitoreihin, MG10 erottuu erityisesti selkeydellä ja tasaisuudella,” Olli kertoo. Ero erääseen tuttuun malliin oli jopa melko huomattava positiivisessa mielessä.

MG10:n alarekisterin toisto on hitusen tuhdimpi aiempiin tuotteisiin verrattuna, joten alkupuolen keikoilla Olli etsi käyttämällään Avid VENUE | S6L-16C -tiskillä sopivan soinnin Jukan miksaukselle alapään ja alamiddlen osalta. Muilta osin työstettävää soinnissa ei ollut – hyvä, sillä Ollin mukaan muusikot joutuvat yleensä vähän totuttelemaan uuteen kalustoon.

Rundin suurin etu hänen mukaansa on ollut varmuus: “Ei tarvinnut miettiä, toimiiko vai ei – koko ajan on sama soundi.” Tätä Olli pitää olennaisena asiana monitoreiden miksaamisessa.

Käytännön havaintoja kiertueelta

Olli kiinnitti erityistä huomiota siihen, miten MG10:t toimivat eri lavatilanteissa:

Akustisen kitaran soundi kantaa hänen mukaansa etäämmälle ilman tiukkaa hotspotia, jolloin Jukan ei tarvitse olla aivan mikissä kiinni kuullakseen hänen miksauksensa hyvin. Kulmien sijoittaminen vierekkäin helpotti myös Jukan laulumikrofonin asemointia aina oikealle kohdalle asettamalla ständin jalat kiinni kulmamonitoreihin.

Näkymä esiintymislavalta Kasarmitorille. Edustalla mikrofoniständi ja kaksi Adamson MG10 -kulmamonitoria sen juuressa vierekkäin.

Rumpalin kohdalla MG10:n integroitu tilttirauta on osoittautunut erinomaiseksi ratkaisuksi, sillä se kulkee koko kaiuttimen pituudelta (toisin kuin pelkät tapit monitorien kulmissa, jotka osoittautuvat hankaliksi, kun monitoria pitää sijoittaa kapeampien keissien päälle). Aiemmin Janne Haaviston monitorit oli pystyssä eikä tarpeeksi korkealla. Paremmin aukeavan kulman (H:50° V:100°) ja jämäkän tilttiraudan ansiosta Jannen molemmille puolille sijoitetut MG10:t istuivat vähän alempana ja olivat huomaamattomammat lavalla.


Kosketinsoittaja Pekka Gröhnin kohdalla Olli kertoo, että näiden monitoreiden suurempi vertikaalinen suuntaavuus helpotti – kuten hän alunperin toivoikin – niiden sijoittamista lähelle soittajaa suhteellisen pienillä risereilla.

Kaksi Adamson MG10 -kulmamonitoria soittajan jakkaran molemmin puolin keyboard-riserilla.

Käytännön etuja

Käytännön työ helpottui: koska MG10 on aktiivikaiutin, kiertueelta jäi pois yksi suuri vahvistinräkki ja kaapelikeissi. “Keyboard- ja rumpurisereissa on kaikki kaapelointi valmiina, joten liittäminen rakentaessa ja purkaessa on entistäkin nopeampaa,” Olli kertoo.

Kokonaisuutena MG10:t ovat osoittautuneet luotettavaksi työkaluksi, joka istuu saumattomasti J. Karjalaisen bändin tarpeisiin. Ne mahdollistavat bändin muusikoille orgaanisemman tunnelman ja luonnollisemman kommunikoinnin lavalla verrattuna korvamonitoreihin, jotka ovat nykyään yleisempi ratkaisu. Myös tästä syystä Ollista huokuu tyytyväisyys, että monitorikaiuttimien markkinoilla on uusi vaihtoehto, joka on käytännön testissäkin nyt todettu maineensa veroiseksi.

Konserttisalikiertue jatkuu syksyllä – ja Adamsonit lähtevät luonnollisesti mukaan.

Olli Järveläinen profiilissa Avid VENUE | S6L-16C -tiskin vieressä Ilkka Ruudun katsellessa vierestä.
Olli Järveläinen (oik) ja Ilkka Ruutu


Adamson lisätietoja, kiitos

INNLED nyt yksinoikeudella msonicilta Suomessa 1.9.2025 alkaen

INNLED nyt yksinoikeudella Suomessa – msonic -uutisteksti valkoisella pohjalla.

msonic on solminut eksklusiivisen maahantuontisopimuksen ranskalaisen INNLEDin kanssa 1.9.2025. Tämä tarkoittaa, että koko INNLEDin valikoima innovatiivisia valo- ja ääniratkaisuja on nyt saatavilla Suomessa. INNLEDin tuotteet yhdistävät selkeyden ja kestävän suunnittelun – ja tuovat tiloihin elämyksellisen tunnelman. Ranskassa valmistetut INNLEDin valaisimet edustavat tinkimätöntä laatua ja tyyliä.

INNLEDin tuotteet on tehty helpottamaan sekä tapahtumien että pysyvien asennusten arkea. Akku- ja verkkovirtakäyttöiset ratkaisut tarjoavat joustavat käyttömahdollisuudet, monipuoliset ohjausvaihtoehdot ja huomaamattoman designin, joka solahtaa moneen tilaan. Ranskalainen laatu ja tyyli yhdistyvät kestävään rakenteeseen ja pitkäikäisyyteen.

Ympäristövastuullisuus kulkee mukana kaikessa tekemisessä. INNLED hyödyntää kierrätettyjä akkuja ja panostaa tuotteiden elinkaaren pidentämiseen tarjoamalla huoltoa ja varaosia. Näin varmistetaan, että ratkaisut näyttävät ja kuulostavat erinomaisilta – mutta myös jättävät mahdollisimman kevyen jäljen ympäristöön.

Olemme ylpeitä voidessamme tuoda INNLEDin elämykselliset ja kestävät ratkaisut Kalliosolaan – ja koko Suomeen. Toivotamme lämpimästi tervetulleeksi uuden kumppanimme.

Bienvenue, INNLED !

Tiedustelut: anssi.mattila@msonic.fi | +358 400 212 922

VALMISTAJAN SIVU

Akun Tehtaan ja Suomen ensimmäinen StageSmarts C72TV Flow-festareilla

Sähkövihreiden aaltojen etualalla teksti "Suomen ensimmäinen StageSmarts C72TV, Flow & Akun Tehdas"

Ensimmäinen Suomeen myyty StageSmarts C72TV meni Akun Tehtaalle ja ajoon Flow-festareille Helsingin Suvilahdessa. Kyseessä on erittäin muokattavissa oleva 400 A Powerlock-keskus, jossa on muun muassa:

  • Kanavakohtainen vikavirta- ja nollasuoja – vikatilanteessa vain kyseinen kanava laukeaa, ei koko kuuden pakki.
  • RCBO:n lauetessa sekä nolla- että vaihejohdin katkeava – kuorma pysyy täysin eristettynä.
  • Hydraulismagneettisten RCBO:jen toiminta ei ole lainkaan sidoksissa lämpötilaan – tasan 16 A ulos koko ajan, kaikissa tilanteissa.
  • Emergency Stop -toiminto
  • C-sarjassa mukana StageSmartsin HMI-tarkkailusofta

 

Akun Tehtaan StageSmarts C72TV-virtakeskus edestä Flow-festiivaaleilla 2025C72TV on suunniteltu tuomaan maksimaalista varmuutta rental-firmoille ja touring-käyttöön. Virtakeskuksen pyörillä varustettu kelluva laiteräkki on mitoitettu helpottamaan lastaamista, ja tuote on saatavissa monenlaisilla liitäntävaihtoehdoilla.

  • 72 kanavaa, kukin 16 A / 30 mA RCBO:lla
  • Powerlock 400 A päävirtaliitäntä ja jatkolähtö
  • 6+1 yksivaiheista apukanavaa, kukin 16A/30mA RCBO:lla
  • 3 voimavirtapistorasiaa (16–63 A) omilla katkaisijoilla ja täysin säädettävillä vikavirtasuojauksilla
  • kattava reaaliaikainen valvonta tulevalle ja lähtevälle sähkölle
  • integroitu verkkopalvelin etävalvontaa varten
  • välitön ylijännitesuojaus

Tiedustelut: Anssi Mattila, +358 40 021 2922, anssi.mattila@msonic.fi

VALMISTAJAN TUOTESIVU


Kuva: Eetu Keski-Lusa / Akun Tehdas

Pete Koskimäki – äänisuunnittelua Avidin kanssa

Pete Koskimäki Soundsgood Audioworks -studion Avid S6 DAW-ohjaimen edessä.

Pete Koskimäki on erityisesti tv-sarjoista ja mainoselokuvista tunnettu äänisuunnittelija ja säveltäjä sekä yksi Tampereen Sorsapuiston kupeessa sijaitsevan Soundsgood Audioworksin omistajista. Yritys tarjoaa huippuluokan äänituotantopalveluja kenttä-äänityksestä loppumiksaukseen, niin suomalaisille kuin kansainvälisillekin tuotannoille.

msonic haastatteli hiljattain Peteä äänisuunnittelijan työhön liittyen sekä muun muassa Avid-tuotteiden roolista hänen työnkuluissaan ja Soundsgood Audioworksin studioissa. Peten ajatuksista huokuu 25 vuoden ajalta kerätty kokemus äänisuunnittelijan työn keskeisistä huomioista ja onnistuneen reseptin aineksista.

Kertoisitko lyhyesti, millaiset Soundsgood Audioworksin kolme eri studiota ovat?

Meille valmistui Dolby Atmos -sertifioitu päämiksaamo vuonna 2020, jonka keskiöstä löytyy Avid S6 ja Pro Tools | MTRX II, ja työasemana on Pro Tools | HDX -järjestelmä. Päämiksaamon 7.4.2-kuuntelu hyödyntää Amphion-kaiuttimia ja on toteutettu Dolby Atmos -speksin mukaisesti akustiikasta lähtien. Vaikka valtaosa projekteistamme toteutetaan yhä 5.1-formaatissa, näen Atmoksen tulevaisuuden formaattina myös tv/suoratoistomaailmassa. Pidän siksi tärkeänä, että meiltä löytyy siihen edellytykset niin ammattitaidon kuin laitteistonkin osalta.

Osan projekteistamme miksaamme Atmos-ympäristössä, vaikka toimitusformaatti olisikin 5.1. Työskentely Atmos-formaatissa tuntuu immersiivisemmältä, ja koen, että miksauksista tulee leveämmän ja avoimemman kuuloisia. Tämä tuntuu välittyvän myös 5.1- ja jopa stereo fold downeihin, eli downmixeihin. Lisäksi on plussaa, että sessiot ovat sitten arkistoissa olemassa Atmoksena, jos sellaiselle myöhemmin tulisi tarvetta.

Vuoden 2025 alussa valmistuneen, yhdistetyn kakkosmiksaamo/äänitystilan 5.1-kuuntelu on rakennettu Genelec The Ones -studiomonitoreilla. Ytimestä löytyy Pro Tools | MTRX Studio sekä Avid S1– ja Avid Dock-ohjaimet. Tila toimii remontin jälkeen myös monipuolisena ADR- ja Foley-äänitystilana.

Meillä on myös Iso-boothinakin toimiva pieni edit, jossa Genelecin stereokuuntelu ja Avid MBOX Studio mahdollistavat esimerkiksi voice-overeiden tekemisen.

Soundsgood Audioworks Dolby Atmos -miksaamo

Hyödynsitte suomalaista ulkopuolista huippuosaamista teknisen ja akustisen suunnittelun osalta rakentaessanne Atmos-päämiksaamon kokonaan uudestaan. Avaisitko tätä projektia ja sen päämääriä?

Kyllä, rakensimme kokonaan uuden Atmos-miksaamon vuonna 2020. Sen akustiikan suunnittelussa Janne Riionheimo ja Perttu Laukkanen Akukonilta tekivät mahtavaa työtä, ja huoneesta tuli ihan mielettömän hyvän kuuloinen. Tämä siitä huolimatta, että Dolbyn suosittelemat jälkikaiunta-ajat Atmos-miksaamolle ovat tyypillistä musiikkitarkkaamoa hieman pidemmät, mikä asetti akustiikkarakenteiden suunnittelulle erityisiä haasteita tämän kokoisessa, suhteellisen pienessä tilassa.

Lisäksi päätimme heti alusta lähtien miettiä koko huoneen signaalitiet ja laitteiston niin, että miksaamo taipuisi mahdollisimman helposti kaikkeen, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Aikaisemmin on tullut huomattua, että studion asteittainen ja jatkuva päivitys johtaa yleensä pikkuhiljaa erilaisiin “purkkavirityksiin”, joten nyt tavoiteena oli välttää se mahdollisimman pitkälle.

Avidin MTRX ja Digital Audio Denmarkin DADman olivat aika ylivoimaisen tuntuinen vaihtoehto laajennettavuutensa ja monipuolisuutensa vuoksi. Myös käytännössä rajattomat routtausmahdollisuudet olivat iso valintakriteeri.

Onko studioiden audioliikenne toteutettu MTRX:n avulla puhtaasti Dante-verkossa?

Käytännössä kyllä. Huoneita on kätevä käyttää Danten avulla ristiin rastiin, hyödyntäen kutakin myös äänitystiloina. Analogiset linjat löytyy varalta, mutta ovat toistaiseksi olleet käyttämättä. Audioliikenne Atmos renderer-yksikölle oli myös kätevää järjestää Dantella MTRX:n avulla. Nykyään käytämme kuitenkin Pro Toolsin sisäistä Dolby Atmos -plugaria, joten renderer on jäänyt työttömäksi.

Viime vuonna päivitimme MTRX:n Pro Tools | MTRX II:een oikeastaan vain, koska halusin saada lisättyä myös Thunderbolt-option Pro Toolsin ulkopuolista ääniliikennettä varten. Kyseistä laajennuskorttiahan ei vanhempaan MTRX:ään saanut.

Avid S6:n Knob- ja Fader-moduulit lähikuvassa

Mitä käytännön hyötyjä päivitetyn MTRX II:n ja DADmanin kombo on tuonut Atmos-miksaamossa työskentelyyn?

Olen ollut äärettömän tyytyväinen tähän järjestelmään ja DADmanin tarjoamiin mahdollisuuksiin! Kiva yksityiskohta meidän DADman-profiilissa on yhden napin takaa löytyvä “leffamiksaamo-simulaattori”. Yhdellä painalluksella neutraali 7.2.4 -kuuntelu muuttuu 5.1-kuunteluksi, jossa surround-kanavat on niputettu pareiksi ja kaiuttimien taajuusvasteet on sorvattu MTRX II:n SPQ-prosessorin avulla jäljittelemään tyypillistä leffasaliäänentoistoa.

Eihän se toki huonetta leffasaliksi muuta, mutta tähänastiset kokemukset miksausten toimivuudesta elokuvasaliympäristössä ovat olleet rohkaisevia. Tällä profiililla valmistellut miksaukset ovat myös elokuvamiksaamoon siirryttäessä olleet balansseiltaan ja dynamiikaltaan hyvin lähellä valmista.

Päivititte hiljattain myös kakkosmiksaamon. Päätittekö hoitaa reitittämisen ja tarkkailukaiuttimien hallinnan samalla ratkaisulla?

Melkein. Muutaman vuoden aikana kerätyt kokemukset päätarkkaamossa johtivat siihen, ettei interfacen ja kuuntelunohjauksen vaihtoehtoja tarvinnut edes miettiä: huoneeseen hankittiin Avidin Pro Tools | MTRX Studio. Kun monitorikontrollerina Atmos-tarkkaamossa on Digital Audio Denmarkin MOM-ohjain, tähän huoneeseen halusimme kokeilla Elgaton Stream Deckiä, jonka sai helposti ohjelmoitua toimimaan DADmanin kanssa.

Avid S6:n automaatiomoduuli lähikuvassa

Miksi päädyitte hyödyntämään Avidin DAW-ohjaimia työaseman ohjaukseen ja miksaamisen?

Äänisuunnittelu- ja tv-miksaustöissä oma workflow on vuosien varrella muovaantunut yhdistelmäksi custom-pikanäppäimiä, hiirellä napsuttelua ja automaatioiden ajelua muutamalla faderilla. Eli varsin kompaktilla ja virtaviivaisella setillä olen pärjännyt. S1 ja Dock täyttivät hyvin päämiksaamon alkuperäiset tarpeet.

Liiketoiminnan kasvaessa ja kakkosmiksaamo/äänitystilan rakentamisen myötä tarvitsimme myös toisen kontrollerin. Vaikka toinen S1-setuppi olisi varmasti ollut toimiva ratkaisu, päätin silti tutkia, voisiko Avid S4 tai S6 jotenkin vielä nopeuttaa miksausta, helpottaa elämää, tai parantaa työn jälkeä? Ja kun manuaalit ja kaikki Coffee & Consoles -videot oli kahlattu läpi, totesin että vastaus kaikkiin näihin kysymyksiin oli kyllä!

S1 ja Dock saivat siis siirtyä uuteen kakkostarkkaamoon, ja päämiksaamoon saapui uudenkiiltävä S6.

Miksi päädyitte valitsemaan nimenomaan Avid S6:n Atmos-miksaamon työkaluksi?

Päädyimme tähän setuppiin pitkän harkinnan jälkeen. S6 on ehkä totuttu näkemään kokonsa ja hintalappunsa puolesta isoihin miksaamoihin soveltuvana järjestelmänä, mutta oma visio oli hieman erilainen. Täysin modulaarisena järjestelmänä S6 antoi mahdollisuuden valita juuri ne moduulit, jotka omaan työnkulkuun sopivat.

Alusta asti oli selvää, että rakennamme custom framen, jossa yhdestä työpisteestä kaikki tarvittava on kurottamatta käden ulottuvilla. Omalla kohdallani se tarkoittaa master- ja automaatiomoduulin lisäksi 16 faderia sekä yhdet knob- ja joystick-moduulit – ei muuta!

Avid S6:n MTM- ja Joystick-moduuli lähikuvassa

Millaiset Avid S6:n ominaisuudet tukevat parhaiten omaa työnkulkuasi?

Tärkeimmät ominaisuudet, jotka mahdollistavat näin kompaktin kokoonpanon, ovat S6:sta löytyvät Track Layouts (Layout Mode) ja Attention Presets. Mun koko workflow perustuu näihin. En siirry miksauksessa raidalta toiselle “perinteisillä metodeilla”, vaan mulla koko navigointi perustuu valmiisiin 16-kanavan layoutteihin. Kun template on alusta asti rakennettu näiden layouttien varaan, on navigointi 500-raitaisessa tuotantokauden mittaisessa draamasarjan sessiossakin salamannopeaa.

Lisäksi Attention-presetit mahdollistavat sen, että minkä tahansa valitun raidan parametrit mäppäytyvät halutessa aina samoihin tuttuihin paikkoihin: eq menee knob-moduulille, panorointi joystick-moduulille, dynamiikka mastermoduulille ja niin edelleen. Oli raita mikä vain, säädettävät parametrit löytyvät tällöin automaattisesti halutuista paikoista, jotka tukevat kutakin työvaihetta parhaalla mahdollisella tavalla.

Miten Avid S6 on käytännössä muuttanut ja nopeuttanut työskentelyä?

Koko S6-investoinnin tärkein tavoite oli tehostaa ja nopeuttaa työskentelyä – erityisesti miksausvaihetta – ja on ollut todella mielenkiintoista kehittää työtapoja S6:n ympärille vaihtoehdoksi hiirivetoiselle miksaamiselle.

Myös leffan miksaaminen omassa pajassa ensin ja sitten siirtyminen esimerkiksi Megurun S6:lle loppusilausta varten aidossa leffasaliympäristössä on ollut mukavasti nopeaa ja saumatonta.

Pete Koskimäki miksaamassa Avid S6:lla Soundsgood Audioworksin Dolby Atmos -tarkkaamossa

Miten oma tyylisi kuuluu työssäsi, vai ohjaavatko projektit aina soundin suuntaa?

Sinänsä en pyri mihinkään omaan soundiin, ennemminkin pyrin löytämään kullekin projektille siihen sopivan soundin. Mutta epäilemättä mullakin joku tietynlainen kädenjälki on, kuten varmaan useimmilla pidempään näitä hommia tehneillä.

Urani alkuvuosina, tai oikeastaan koko ensimmäisen vuosikymmenen, tein valtavasti mainoksia niin radioon kuin telkkariinkin. Sitä kautta mulle on muodostunut lähes pakkomielteinen suhtautuminen tietynlaiseen selkeyteen ja erottelevuuteen oleellisten elementtien – tyypillisesti dialogin – osalta.

Nyt kun ollaan viime vuosina tehty yhä enemmän draamaa ja myös pitkää elokuvaa, niin mun on täytynyt tehdä töitä sen eteen, että jopa hieman pakitan tämän “mainosdynamiikan” suhteen! Draamassa ja varsinkin valkokankaalla dialogi saa – ja täytyykin – hengittää vähän enemmän.

Miten äänisuunnittelu lähtee käyntiin uuden projektin kohdalla käytännössä?

Erityyliset projektit käynnistyvät vähän eri tavoilla. Mutta vaikkapa draamasarjoissa tulen mukaan lähes aina ennen kuvausten alkua, ja eka kosketus tarinaan on monesti käsikirjoitus.

Hyvin alkuvaiheessa myös käydään ohjaajan ja tuottajien kanssa keskusteluja siitä millaista sarjaa ollaan tekemässä ja millainen kerronnan tyyli on. Mitä aikaisemmin ja mitä paremmin ymmärrän asiakkaan vision ja odotukset, sitä helpompi hommaa on lähestyä oikeasta suunnasta, oikealla mentaliteetilla.

Monesti pyrinkin alkuvaiheessa keskustelemaan asiakkaan kanssa mahdollisimman vähän konkreettisista ja teknisistä asioista, ja keskittymään enemmän siihen, mistä esimerkiksi jossain kohtauksessa pohjimmiltaan on kyse. Mitä halutaan kertoa, ja ennen kaikkea miltä sen pitäisi tuntua.

Mun tie elokuva- ja tv-äänen pariin on kulkenut säveltämisen kautta, ja esimerkiksi kuvaan säveltäessähän tarinasta on tärkeää hahmottaa syyt ja seuraukset sekä motiivit ja tunteet, jotka toimintaa ohjaavat.

Soundsgood Audioworksin Dolby Atmos -tarkkaamon asiakastuolit ja diffuusori

Mikä on toimivan vuorovaikutuksen salaisuus asiakkaiden kanssa?

Yksi mun suurimmista ammatillisista vahvuuksistani on kyky saada aikaan ilmapiiri, jossa asiakas saa tuotua näkemyksensä ja toiveensa esiin – tulla kuulluksi ja yleensä myös ymmärretyksi. Kun pohjimmaiset tavoitteet ovat selvillä, on mun työtä keksiä äänikerronnan keinot, joilla niihin päästään. Ja välillähän nuo keinot voivat olla jotain, mitä asiakas ei edes tiennyt haluavansa!

Mulla on ollut onni tehdä töitä monien asiakkaideni kanssa tosi pitkään. Kun yhteisiä projekteja on takana paljon, molemminpuolinen luottamus on olemassa alusta alkaen ja myös yhteinen sävel löytyy melkein kuin itsestään.

Mikä mielestäsi on hyvää äänisuunnittelua tai soundia?

Tietenkin siihen liittyy kaikki tekniset hyvän äänisuunnittelun määritelmät – lopputuloksen täytyy olla laadukkaan kuuloista ja selkeää niissä kuunteluympäristöissä ja formaateissa, joihin tuote on tarkoitettu.

Filosofisesti hyvän äänisuunnittelun määritteleminen on mun mielestä aika monimutkainen asia…ja varmasti vaihtelee paljon projektin luonteesta riippuen. Koska budjetti ja käytettävissä oleva työaika on käytännössä aina erittäin rajallista, sanoisin, että hyvä äänisuunnittelu on ennen kaikkea tarkoituksenmukaista. On löydettävä juuri ne oleelliset asiat, jotka on annetuissa rajoissa toteutettavissa, ja keskityttävä tekemään ne niin hyvin – ja yleensä nopeasti – kuin mahdollista!

Hyvän äänisuunnittelun täytyy myös istua kuvaan saumattomasti ja kuulostaa uskottavalta. Jos katsojan huomio kiinnittyy äänisuunnitteluun, jotain on luultavasti mennyt pieleen!

Lähestyn äänisuunnittelua vahvasti tunne edellä, ja palkitsevinta itselle ovat kaikki ne hienovaraiset asiat, joilla tarinaan tuodaan kerroksia ja ohjataan katsojan huomiota.

Tiivistäisitkö vielä lopuksi Peten vinkit menestykseen äänisuunnittelijana?

Aiemmin mainittujen työtapojen ja toimivan vuorovaikutuksen rakentamisen lisäksi järjestelmällisyys ja määrätietoisuus ovat olennaisia. Samoin oikeiden taisteluiden valitseminen ja oikeisiin asioihin keskittyminen. Nämä edistävät haluttua lopputulosta.

Teknisesti toki rutiinit, templatet, workflowt ja metodit ovat oltava lihasmuistissa, ettei niitä tarvitse opetella silloin, kun kello käy. Ja keskiössä tietenkin ovat luotettavat työkalut!

Soundsgood Audioworks Dolby Atmos -miksaamo punaisessa valaistuksessa


Kuvat: Pete Koskimäki

UA Rackmount Plug-in Promo jatkuu!

Apollo X Gen 2 Rackmount + Plug-Ins Promo

Osta mikä tahansa Apollo X Gen 2 Rackmount interface, niin saat tehokkaan plugaripaketin ilmaiseksi. Arvo noin 1885 €.

Promoa jatkettu 31.10.2025 saakka

Kaikki Apollo X Gen 2 Rack Interfacet on varustettu erinomaisilla muuntimilla. Hyödynnä  uusia ominaisuuksia mm. Auto-Gain, Plug-in Scene, Monitor Controller jne. Miksaa  luotettavasti missä tahansa huoneessa tai kuulokkeilla käyttämällä Sonarworksin® Apollo Monitor Correction -toimintoa. Reaaliaikainen UAD-prosessointi – voit tallentaa Neven, API:n, Manleyn, Auto-Tunen ja satojen muiden plug-innien avulla – Apollo tuo studioosi legendaarisen UA-soundin.

Tiedot ja rajoitukset
Tarjous on voimassa asiakkaille, jotka ostavat promoon kuuluvan Apollo X Gen 2 Rackmount  Interfacen valtuutetulta UA-jälleenmyyjältä 1. elokuuta ja 31. lokakuuta 2025 välisenä aikana. Tarjous on voimassa niin kauan kuin tavaraa riittää, eikä se välttämättä ole saatavilla kaikissa maissa tai alueilla. Asiakkaiden on rekisteröitävä ostoksensa 15. marraskuuta 2025 mennessä saadakseen ilmaiset pluginnit käyttöönsä. Tähän tarjoukseen ei voi tehdä korvauksia. Kaikki kampanjan toteutuminen edellyttää Universal Audion hyväksyntää.

lisätietoja

UA Desktop Plug-ins -kampanja jatkoajalle!

Apollo X Gen 2 Desktop ja ja Twin X DUO USB HE + Plug-ins -promo.

Osta mikä tahansa Apollo X Gen 2 – tai Twin X Duo USB HE -desktop interface, niin saat seitsemän plug-inniä ILMAISEKSI. Arvo noin 950€.

Promoaikaa on jatkettu 31.10.2025 saakka

Hanki joku näistä:

Apollo Twin X DUO USB HE
Apollo Twin X DUO Gen 2 ESS
Apollo Twin X DUO Gen 2 STU
Apollo Twin X QUAD Gen 2 ESS
Apollo Twin X QUAD Gen 2 STU
Apollo x4 Gen 2 ESS
Apollo x4 Gen 2 STU

Saat nämä plug-innit ILMAISEKSI

Neve 1073 Preamp & EQ Collection
A Type Multiband Dynamic Enhancer
UAD Guitar Amp Bundle
EP-34 Tape Echo

Sessioiden tuottaminen on helppoa Apollo Desktop -malleilla. Huippuluokan audiomuunnos, Unison™-mikrofonietuasteet ja reaaliaikainen UAD-prosessointi – voit tallentaa Neven, API:n, Manleyn, Auto-Tunen ja satojen muiden plug-innien avulla – Apollo varustaa studiosi legendaarisella UA-soundilla, joka on rakennettu inspiroimaan tuotantoasi.

Tiedot ja rajoitukset
Tarjous on voimassa asiakkaille, jotka ostavat promoon kuuluvan Apollo X Gen 2- tai Twin X DUO USB HE -Desktop Interfacen valtuutetulta UA-jälleenmyyjältä 1. elokuuta ja 31. lokakuuta 2025 välisenä aikana. Tarjous on voimassa niin kauan kuin tavaraa riittää, eikä se välttämättä ole saatavilla kaikissa maissa tai alueilla. Asiakkaiden on rekisteröitävä ostoksensa 15. marraskuuta 2025 mennessä saadakseen ilmaisia kampanjalaajennuksia. Tähän tarjoukseen ei voi tehdä korvauksia. Kaikki kampanjan toteutuminen edellyttää Universal Audion hyväksyntää.

lisätietoja

 


  

VOLT USB + Plug-in -kampanja jatkuu…

Volt USB Recording Studio + Free Plug-Ins Promo

Osta mikä tahansa promoon kuuluva Volt USB Recording Studio, niin saat ILMAISEKSI varsin tehokkaan softapaketin. Arvo noin 650€.

Hyviä uutisia. Promoaikaa jatkettu! 

Voimassa 31.10.2025 saakka

Hanki joku näistä:

Volt 1
Volt 2
Volt 176
Volt 276
Volt 476
Volt 476P

Saat nämä ILMAISEKSI

UAD Guitar Amp Bundle

Fairchild® Tube Limiter Collection

Opal Morphing Synth

Paketin arvo noin 650€

Pura paketti ja aloita taltiointi välittömästi. Käytössäsi on korkealuokkainen USB-äänikortti, palkittu DAW ja UAD plug-innit ja instrumentit. Volt USB Recording Studio tuo UA-soundin studioosi.

Tiedot ja rajoitukset

Tarjous on voimassa asiakkaille, jotka ostavat promoon kuuluvan Volt USB Recording Studion valtuutetulta UA-jälleenmyyjältä 1. elokuuta ja 31. lokakuuta 2025 välisenä aikana. Tarjous on voimassa niin kauan kuin tavaraa riittää, eikä se välttämättä ole saatavilla kaikissa maissa tai alueilla. Asiakkaiden on rekisteröitävä ostoksensa 15. marraskuuta 2025 mennessä saadakseen ilmaiset plug-innit käyttöönsä. Tähän tarjoukseen ei voi tehdä korvauksia. Kaikki kampanjan toteutuminen edellyttää Universal Audion hyväksyntää.

lisätietoja

Uutuus: Swisson XMT-450 – DMX/RDM-testeri, jota te pyysitte

Swisson XMT-450 -DMX/RDM-testeri, adapterit ja kantopussi

XMT-350 on yksi kaikkien aikojen suosituimmista DMX-testereistä – eikä syyttä. Sitä on myyty kymmeniä tuhansia kappaleita, ja kentältä on kuultu toistuvasti sama viesti: ”Tarvitsemme edelleen yksinkertaisen ja luotettavan testerin ilman ylimääräisiä protokollia.” Swisson kuunteli. Ja nyt toive on muuttunut todeksi.

XMT-450 – kompakti, tehokas ja tulevaisuuteen valmis

XMT-450 on rakennettu XMT-350:n hyväksi todetun perustan päälle, mutta päivitetty vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Kompakti mutta suorituskykyinen XMT-450 on suunniteltu kestämään kovaa käyttöä ja mukautumaan tulevaisuuden tarpeisiin – päivitettävän laiteohjelmiston lisäksi myös rakenne, käyttöliittymä ja akun kesto on viety uudelle tasolle.

Saatavilla heinäkuun lopussa – ennakkotilaukset käynnissä nyt

XMT-450 on jo tilattavissa ennakkoon – varmista omasi ajoissa. Uusi, laadukas kantopussi tulee saataville syyskuun lopussa.


XMT-450 TUOTESIVU

StageSmarts Xi24 – laajennettavaa virranhallintaa tämän päivän esitystekniikkaan

StageSmarts Xi24-virranhallintajärjestelmän lähikuva näytöstä ja säätimistä vihreällä taustalla

StageSmartsin uusi Xi24 tuo asennuksiin kaivattua joustavuutta ja turvallisuutta. 24-kanavainen virranhallintajärjestelmä on suunniteltu erityisesti kiinteisiin asennuksiin, joissa LED-kuormien hallinta vaatii enemmän kuin perinteiset virtakeskukset voivat tarjota. Innovatiivinen modulaarirakenne mahdollistaa aloittamisen perusyksiköllä ja kanavien sekä ominaisuuksien lisäämisen jatkossa tarpeen mukaan.

Xi24:n rakenne on jaettu kahteen osaan, jolloin kaapelointi ja kytkennät on helppo toteuttaa ennen etupaneelin lisäämistä ja käyttöönottoa. Laite voidaan asentaa seinälle tai laiteräkkiin, ja kaapelien sisääntuonti onnistuu useista eri kohdista. Järjestelmä tarjoaa erittäin kattavat turvaominaisuudet, kuten vuotovirtavalvonnan jokaiselle lähdölle ja nopean ylijännitesuojauksen.

Kuormien tilaa voidaan valvoa reaaliajassa tai tarkastella myöhemmin raporttien muodossa. Lisäksi järjestelmää voidaan ohjata etänä sACN- ja ArtNet-protokollien avulla.

Erityistä huomiota on kiinnitetty käyttövarmuuteen kaikissa olosuhteissa – täysi kuormankesto on taattu kaikissa lämpötiloissa. Kuten StageSmartsilla sanotaan: NO POWER, NO SHOW.

Tutustu tarkemmin Xi24:n rakenteeseen, ominaisuuksiin ja käyttömahdollisuuksiin tuotesivulla.


XI24-TUOTESIVU


Kolme StageSmarts Xi24-virranhallintajärjestelmää asennettuna seinälle