msonic palkittiin Chauvetin kasvusta EMEA-alueella

Chauvetin Goran Dončić ojentaa Mikko Palomäelle ja Timo Koljoselle palkinnon

Helmikuun alussa ISE-messuilla msonicilla oli suuri kunnia vastaanottaa palkinto eniten Chauvet-liiketoimintaa vuonna 2024 kasvattaneena maahantuojana EMEA-alueella. Suomessa Chauvetin kysyntä kasvoi yli 80%, ja Chauvetin laadukkaat tuotteet ovatkin yhä kysytympiä esitysvalaistuksen ammattilaisten joukossa maassamme.

Messuilla esiteltiin myös runsaasti Chauvet-uutuuksia, joiden luotamme kiinnostavan asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme myös tänä vuonna. Olemme toimineet Chauvetin maahantuojana jo yli 15 vuoden ajan – aina msonicin perustamisesta lähtien.

Olemme ylpeitä ja kiitollisia Chauvetille luottamuksesta meitä kohtaan, ja sitoudumme jatkamaan yhteistyötä motivoituneena Chauvet-kumppanina myös tulevaisuudessa!

Kuvassa palkinnon ojentaa Chauvetin Goran Dončić, Senior European Business Development Manager EMEA, ja ylpeät vastaanottajat ovat msonicin hallituksen puheenjohtaja Mikko Palomäki ja toimitusjohtaja Timo Koljonen.

Sininen laatikko Congratulations-tekstillä ja Chauvetin myöntämä lasinen pokaali

Esitysvalaistuksen uutuuksia ISE-messuilla 2025

Ihmisiä ISE-messujen sisäänkäynnin luona ison videoseinän edessä

CHAUVET Professional uutuudet

CHAUVET Professionalin osasto kuhisi sekä kävijöistä että uutuuksista. COLORado Solo Bar -LED-battenit oli ripustettu näyttävästi geometrisiin muotoihin, ja niiden päästä päähän ulottuvat ruudut mahdollistavat monipuolisen pikseliohjauksen myös ulkokäytössä (IP65). Samaa tuoteperhettä täydensi uutuus COLORado 3 Quad Zoom, joka tarjoaa sekä kapean että laajan keilan kompaktissa koossa.

Esillä oli myös Maverick Silens 2X Profile -teatteriheitin sekä uusi touring-malli Maverick Storm 1 Flex, joka tuottaa täysin tasaisen valokiilan ilman hot spotteja – jopa kapeimmillaan. Lisäksi entuudestaan tuttu Rogue Outcast 1 BeamWash oli nyt nähtävillä Marine Gray -versiona, jossa sekä pinnoite että tekniikka kestävät vaativimmatkin ulko-olosuhteet.Chauvet uutuusvalaisimia

Erityistä huomiota herätti monipuolinen STRIKE V -pesuri, varustettuna sähköstaattisella kalvolla ja mustalla stealth-suodattimella. Tämä IP65-luokiteltu malli taipuu moneen: voit esimerkiksi hallita yhdessä universumissa tilt-toimintoa, toisessa pisteledejä mediaserverillä ja kolmannessa rengasledejä toisella mediaserverillä.

Messuilla esiteltiin myös uusi WELL-tuoteperhe, joka hyödyntää akkukäyttöisiä RGBWW-ledejä. Esillä olivat WELL POD2, WELL POD3, WELL Panel X, WELL Batten 14 ja tyylikäs krominvärinen WELL Fit. Nämä kompaktit ratkaisut soveltuvat erinomaisesti niin rakenteiden kuin ihmisten valaisemiseen ketterästi, ja lataus tapahtuu kätevästi suljetuissa kuljetuslaatikoissa.Chauvet Professional WELL-tuoteperhe

Claypaky uutuudet

Claypakyn osaston katseenvangitsijana toimi näyttävä seinä, joka oli rigattu täyteen Tambora-tuoteperheen Linear, Stormy ja Rays -valoja, kaikki pikseliohjauksessa ja valmiina ulkokäyttöön.

Kompaktien beam/pesurien puolella nähtiin Mini-B Sparky Aqua, joka sisältää 330 SMD-lediä järjestettynä kymmeneen erikseen ohjattavaan rinkulaan – ja tarjoaa efektit, kuten tehokkaan strobon. Mini-B Aqua PX puolestaan näytti, miten pikseliohjatulla värillä saa sekä kapeita että leveitä valokeiloja.Claypaky ISE 2025 -uutuudet rivissä

Järeämmässä kalustossa IP66-luokitus jatkui: Arolla Aqua LT takaa kirkkaan valkoisen valon suuriin tiloihin, kun taas Arolla Aqua Wash HC tuottaa 6000 K valkoista erinomaisella värintoistolla (CRI <95).

Mutta kaikki ei ole lediä! Euroopan messulavalla nähtiin ensi kertaa tymäkkä Ultimo Hybrid – 550 watin lyhytkaarivalaisin neljällä veitsellä, joka tekee kaiken: beam, spot, pesuri ja profiili – eikä jää tehossa toiseksi.

Portman Lights uutuudet

Visuaalisen muotoilun mestari Portman Lights esitteli messuilla näyttävän OMNIRAYn. Tämä uutuus kuuluu valmistajan lanseeraamaan Hybrid Utility Fixture -kategoriaan, eli silmiä hiveleviin hybridiheittimiin. PAR-kannu, blinder ja beam samassa upeassa paketissa. Näillä et saa tylsää esitystä tekemälläkään!

Esillä olivat myös AMULET ja EVO ELEMENT – silmiä hivelevät uutuudet, joissa tungsten-emulointi on viety jälleen uudelle tasolle.Portman Lights OMNIRAY-mainos ja kolme valaisinta eri etukansilla

Kädet valossa – päivän täydeltä esitysvalaistuksen innovaatioita

Kädet valossa Ääniwallissa -tapahtuman juliste. Claypaky, Chauvet Professional ja Minuit Une logot. Teksti: Se oli siinä – katso, mitä koettiin!

msonic järjesti Kädet valossa -demotyöpajan ja koulutuspäivän Ääniwallissa 28.1.2025. Ilmaiseen tapahtumaan kokoontui alan huippuvalmistajia, asiantuntijoita ja uutuustuotteita, jotka tarjosivat syväluotauksen esitysvalaistuksen maailmaan. Paikalla oli ammattilaisia teattereista, nuorisotoimista, suunnittelutoimistoista, integraattoreista, rental-yrityksistä ja mediataloista – unohtamatta freelancereita sekä alan opiskelijoita.

Tapahtumaympäristönä teollinen Ääniwalli

Ihmisiä keskustelee klubin tiloissa. Taustalla efektivalojen ja profiiliheittimien valokeiloja.Tapahtuman industrial-henkinen miljöö ei ollut sattumaa. Ääniwalli, joka remontoitiin viime vuonna, on paitsi tyylikäs myös sopivan tilava monipuoliselle tapahtumapäivälle. Se tarjosi aidon tapahtumaympäristön, jossa osallistujat pääsivät tutkimaan ja kokeilemaan valaisimia käytännössä. Ääniwallin valosuunnittelija Anna Myllyluoma esitteli, miten tilan tekniikka on toteutettu dialogissa tilan teollisen arkkitehtuurin kanssa.

Monelle Ääniwalli oli uusi tuttavuus. Klubin valotekniikkaan kuuluu muun muassa Chauvet COLORado PXL Curve 12 -valaisimia, joiden visuaaliset efektit olivat koettavissa koko päivän ajan.

Chauvet Professional – valosuunnittelua ammattilaisen otteella

Chauvet Professionalin osastolla osallistujia opasti Amy Kerr, kokenut valosuunnittelija ja tuotetukihenkilö. Amy on työskennellyt eri brändien parissa laajasti, joten hänen kanssaan oli helppo keskustella ja kuunnella hänen näkemyksiään niin kiertueiden kuin teatterituotantojenkin tarpeista.

Esillä olivat myös uutuustuotteet:
COLORado Solo Bar 6
Maverick Silens 1X Profile
Maverick Silens 2X Profile
COLORado PXL Curve 12

Henkilö katsoo Chauvetin valaisimilla valaistua seinää. Takana taustakangas Lontoon katunäkymällä.Amy oli tuonut mukanaan palan Lontoota omalaatuisen taustakankaan muodossa, joka havainnollisti, miten esimerkiksi hiljaiset ja sofistikoituneet Silens-profiilit käyttäytyvät erilaisissa lavasteissa. Alan sisällä hiljaisuuden merkitys on noussut yhä tärkeämmäksi – ja nyt moni pääsi toteamaan, että se on täysin saavutettavissa.

Minuit Une – IVL-efektivalot seisauttivat

Ihmisten päitä lavan edessä, jossa Minuit Une IVL-efektivalojen esitys.Minuit Unen erikoisvalaistusratkaisut olivat tapahtuman puhutuimpia elementtejä. IVL-erikoisasiantuntija ja käyttäjäkokemuspäällikkö Denis Yachmenyov sekä vientimyyntipäällikkö Moncef Ait Fora esittelivät IVL Dice– ja IVL Photon -valoja immersiivisellä, ohjelmoidulla show’lla. Esitys oli sovitettu Ääniwallin tilaan ja oli tyyliltään uutta monen silmille. Esitys vangitsi katselijat kerta toisensa jälkeen, ja moni kuvasi sitä vaikuttavaksi. Esitys osoitti, miten hienosti tuotteet soveltuvat esimerkiksi klubikäyttöön. Ei ihme, että Ääniwallin omaan kalustoon kuuluu myös IVL-efektivalot.

IVL-valaisinmallisto on loistava luova työkalu, jonka avulla on helppo luoda upeita lavastuksia.
– Denis Yachmenyov

Usea henkilö profiilikuvassa katsomassa ja kuvaamassa valoesitystä.

IVL ei ole vain efekti – se on tapa lähestyä valosuunnittelua eri kulmasta. On kysyttävä, mitä haluan valoilla tehdä, toteaa Denis. Moni yllättyi myös siitä, kuinka monipuoliset ohjelmointimahdollisuudet IVL tarjoaa ilman, että valopöydän kanavia tarvitaan kohtuuttomasti.

Moncef esitteli myös Service Extension Kitin, jonka avulla IVL-valojen moduulit voi vaihtaa itse. Tämän hankkimalla takuu laajenee viiteen vuoteen ja sisältää rajattomasti vaihtomoduuleja, joten keikoilla on aina varaosat mukana.

Claypaky – teatterista kiertueelle

Claypakyn kiertue- ja touringheittimiä rivissä valaisemassa yläviistoon.Claypaky-osastolla Suomen kärkinimiin kuuluva Pekka Olava esitteli kattavasti niin kiertue- kuin teatteriheittimiä. Myös Tambora Batten ja Tambora Linear 100 kiinnostivat molemmissa segmenteissä. Teatteripuolella Rhapsodya– ja Sinfonya-profiilit keräsivät erityisesti kiitosta hiljaisuudestaan ja valotehostaan.

Hiljaisuus on selvästi yksi esitysvalaistuksen suurimpia trendejä tällä hetkellä.
– Janne Engeldahl

MDG – kun ilma ei riitä

Jotta valot näkyvät, tarvitaan myös oikeanlainen ilmasto. MDG:n theONE ja ATMe pitivät huolen siitä, että Ääniwallin tila täyttyi sopivasta määrästä utua, savua ja usvaa, joka nosti valotehosteet esiin. TheONE touring-versio, suunniteltu erityisesti keikkakäyttöön, on ripustettavissa turvallisuusstandardien mukaisesti ja kestää kovaa käsittelyä vankan putkikehikon ansiosta.

StageSmarts – virranhallinnan uusi standardi 

Tapahtumatekniikan virranjakelu on oma maailmansa, ja StageSmartsin äärimmäisen luotettavat huippuluokan C12– ja C24-distrot olivat esittelyssä liiketoiminta- ja asiakastukipäällikkö Tristan Brouwerin johdolla. Hänen opastuksella pääsi pureutumaan myös HMI-hallintasovellukseen, joka tarjoaa järjestelmäteknikoille käyttäjäystävällisen etämonitoroinnin vaativissa ympäristöissä.

Kaksi henkilöä keskustelee. Toisen naamaan osuu kirkas valokeila.

StageSmartsin järjestelmät tarjoavat:
Luokkansa paras sähköturvallisuus – Suojaa sähköiskuilta, ylikuormitukselta, oikosuluilta, nollajohtimen katkeamiselta ja muilta vaaratilanteilta maksimaalisen turvallisuuden varmistamiseksi.
Laadukkaimmat katkaisijat – Hydraulis-magneettiset vikavirtasuojakytkimet johdonsuojalla lämpö-magneettisten sijaan, tarjoten paremman turvallisuuden ja luotettavuuden.
Sulakkeiden turhien laukeamisten ehkäisy – Käynnistys- ja vikavirtojen (esim. LED-näytöt ja vahvistimet) optimoitu käsittely varmistaa paremman suojan loisteholta ja turvaa keskeytymättömän toiminnan.
Reaaliaikainen seuranta ja diagnostiikka – Kehittynyt kuormanseuranta tunnistaa poikkeavuudet ja ehkäisee häiriöt ennen niiden eskaloitumista.

Tutustu StageSmartsin teknologiaan tässä erinomaisessa lyhyessä blogissa, joka takuuvarmasti auttaa ymmärtämään luotettavan sähkönjakelun haasteet ja merkityksen sekä sen, miten StageSmarts ratkaisee ne paremmin kuin muut valmistajat.

Luminex & Swisson – valoverkkojen ytimessä

Juha Kiuru keskustelee kahden henkilön kanssa ison ledinäytön äärellä.

Ammattitason järjestelmissä IP-pohjaiset protokollat, kuten Art-Net, sACN, KiNET ja RTTrPL ovat jo arkipäivää perinteisen DMX:n rinnalla tai sen tilalla. Luminexin verkkoratkaisut olivat näyttävästi esillä, ja Juha Kiuru esitteli GigaCore 18t -kytkimiä ja LumiNode 12 -nodeja sekä Araneo-softaa, joka tekee verkon hallinnasta äärimmäisen yksinkertaista. Jo perustiedoilla käyttäjä kykenee esimerkiksi luomaan eri tuote- tai liikennetyypeille (AoIP, videon striimaus, TCP/UDP, Multicast…) toimivat VLAN:it (Araneossa nimetty “Groups”).

Uutuutena Araneossa on MA-integraatio, joka tuo koko valoverkon ja MA-valopöydät osaksi samaa visuaalista käyttöliittymää.

Swissonin Ethernet DMX -ratkaisut olivat testattavissa Chauvetin osastolla, jossa valopöytä ja valot keskustelivat XND-8R5 -noden ja XSP-5R-5R -splitterin kautta. Paikalla oli myös XMT-500 DMX-testeri – laite, joka on noussut esitysvalaistuksen ammattilaisten työkalupakin vakiokalustoon. Harva tätä “punaista linkkaria” keikoillaan testannut suostuu sitä enää palauttamaan.

Verkostoitumista ja livekohtaamisia

Tapahtuman anti ei ollut pelkästään tekninen – monille tärkeintä oli päästä kohtaamaan kollegoita ja vaihtamaan ajatuksia livenä. Pandemiavuosien jälkeen vastaavia tapahtumia ei ole Suomessa juurikaan järjestetty, ja nyt niille selvästi on tilausta. Innokkaimmat viihtyivät ensi minuuteista purkuun asti.

Kiitokset kaikille osallistuneille, ja erityismaininta Hodarifillarille, joka piti energiatasot korkealla maukkailla eväillä! Lopuksi kiitos myös mahtaville kumppaneille.

Nähdään seuraavassa tapahtumassa!

Ryhmäkuva tapahtuman mahdollistaneista kumppaneista.(Vas-oik: Mikko Korhonen, Amy Kerr, Anna Myllyluoma, Pekka Olava, Denis Yachmenyov, Mikko Skyttä, Janne Engeldahl, Juha Kiuru, Tristan Brouwer ja Moncef Aif Fora)


Kuvagalleriassa lisää kuvia:

 

Avid S6L demopäivät 3.–4.3.2025

Avid VENUE S6L demopäivät msonicissa -juliste

MSONICISSA TAPAHTUU!

Viikolla 10 (3.–4.3.2025) järjestämme demopäivät Avid VENUE | S6L -uutuuksille. Chris Lambrechts Avidilta esittelee VENUE 8.0 -softalla varustetun E6LX-256 -enginen msonicin tiloissa (Kalliosolantie 3). Mukana myös Pete Knuutinen, Ilkka Ruutu sekä Ossi Männikkö.

  • Aika: 3.–4.3.2025 – varaa aika!
  • Paikka: msonic oy, Kalliosolantie 3, Vantaa
  • Esittelijä: Chris Lambrechts, Avid Applications Specialist – Live Sound | Solutions Development

Täytä alla oleva lomake ja varaa itsellesi 50 minuutin esittelyaika!
Voit myös lähettää aikaehdotukset osoitteeseen: ossi@msonic.fi

Jokaiseen ajankohtaan voi ilmoittautua enintään kolme henkilöä, jonka jälkeen kyseinen aika ei enää näy listalla. Jos et ole täysin varma aikataulustasi ja haluat varmuudeksi ilmoittautua useampaan ajankohtaan, pyytäisimme, että ilmoittautuisit korkeintaan kahteen ja peruisit toisen niistä sähköpostitse mahdollisimman pian.

Mikäli organisaatiostasi olisi osallistumassa enemmän kuin kolme henkilöä samaan ajankohtaan, pyytäisimme yhtä varanneista ilmoittamaan lomakkeen lopussa olevassa vapaassa tekstikentässä muiden osallistujien määrän ja nimet. Otamme yhteyttä mahdollisimman pian ilmoittautumisenne varmistamiseksi.

Maanantaina 3.3. osallistumisaikoja on klo 12–18. Lounastauko klo 15–16.
Tiistaina 4.3. osallistumisaikoja on klo 10–16. Lounastauko klo 12–13.

Tervetuloa!


Tapahtumaan ilmoittautuminen on nyt suljettu.

Avid VENUE | E6LX-256 -prosessori

Konserttilava ja yleisö miksauspöydän takaa nähtynä. Iso VENUE | E6LX-256 -prosessorin kuva lavan kohdalla, ja alla teksti: esittelyssä VENUE 8.0 ja E6LX-256.

Avid VENUE | E6LX-256 tarjoaa suurimman raitamäärän VENUE | S6L-järjestelmille, tarjoten enemmän tuloja ja lähtöjä monimutkaisille bussi- ja ryhmäreitityksille. Se mahdollistaa tuotannot, joissa on laajemmat kanavamäärät ja enemmän lähtöjä, poistaen rajoitteita ja vapauttaen luovuuden esitysten rakentamiseen.

E6LX-256 tukee vaativaa esityssuunnittelua, monitorointia, cue-hallintaa ja miksausta. HDX DSP -prosessointi ulottuu jokaiselle kanavalle, joten kaikista vaativimpien yleisöjen odotukset täyttävä äänenlaatu on saavutettavissa.

E6LX-256:n fyysistä rakennetta on myös parannettu lisäämään vakautta ja huollettavuutta kiertueilla. Modulaarisuus mahdollistaa prosessorin liittämisen olemassa oleviin järjestelmiin laajennusten tai muutosten tekemiseksi. Taaksepäin yhteensopivuus on taattu yhtenäisen Avid VENUE | S6L -miksausjärjestelmän parissa.

Hiljattain julkaistu VENUE 8.0 -softa on suunniteltu tukemaan E6LX-256 -prosessoria ja tuo mukanaan hyödyllisiä parannuksia työnkulkuun, kuten:

  • laajennettu Virtual Sound Check kattaa kaikki tulot
  • laajennettu Events System mahdollistaa enemmän triggereitä ja toimintoja per triggeri
  • parannukset monitorimiksaukseen: VCA-mittarit lisätty ja mikä tahansa lähtö on nyt asetettavissa Mix to Monitors -oletukseksi
  • lisätty Automix

Summa summarum: kanava- ja bussimäärien rajoitukset on minimoitu, ja kaikkein monimutkaisimmat teatteri- ja live-tuotannot ovat nyt mahdollisia toteuttaa.

VENUE | S6L -TUOTEPERHE


Katso esittelyvideot alla:

Apollo Twin X Duo Gen 2 Kampanja-aikaa jatkettu

Kampanjamainos. Säästä ostaessasi Apollo Twin X DUO Gen 2. Voimassa 28.2.2025 saakka.

Päivitä studiosi Universal Audion uudella Apollo Twin X Duo Gen 2 -äänikortilla.
UA-jälleenmyyjältäsi saat hyvän hintaedun, kun toimit ennen 28.2.2025.

Uusi Apollo Twin X on varustettu erittäin korkearesoluutioisella audiomuunnoksella, Unison™-mikrofonietuasteilla ja reaaliaikaisella UAD-prosessoinnilla. Voit tallentaa Neven, API:n, Manleyn, Auto-Tunen ja muiden plug-innien avulla ilman latenssia. Apollo Twin X tuo vuosikymmeniä insipiroineen analogisoundin suoraan työpöydällesi.

JÄLLEENMYYJÄT

 

 

APTXDG2-ESS

Apollo Twin X DUO Essentials+

APTXDG2-STU

Apollo Twin X DUO Studio+

 

Lisätietoja

Mikko Raita – immersiivisen äänen huipulle Avidilla

Mikko Raita Studio Kekkosessa

Tämä Avid-kokoonpano tarjoaa sitä joustavuutta ja tarkkuutta, jota tarvitaan immersiivisten miksauksien hallintaan.

Suurin osa suomalaisista on kuullut Studio Kekkosen tuotantoa, sillä heidän äänitys-, miksaus-, ja tuotantojälkeään voi kuulla sadoissa, ellei tuhansissa kappaleissa sekä kymmenissä elokuvissa ja tv-sarjoissa. Menestys kansainvälisillä areenoilla on myös merkittävää. Viimeisimpänä osoituksena tästä on Flow, joka voitti palkinnon parhaana animaatioelokuvana sekä European Film Awards -kilpailussa joulukuussa 2024 että Golden Globesissa tammikuussa 2025. Jälkimmäisessä, maailman toiseksi merkittävimmässä elokuva-alan palkintotapahtumassa vastassa oli sellaisia jättiläisiä kuin Disney ja Pixar, ja nyt jännitys on päällä mahdollisesta Oscars-ehdokkuudesta.

Kultalevyjä Studio Kekkosen seinällä
Jalometallilevyjä Studio Kekkosen seinällä (Kuva: Mikko Raita)

Studio Kekkosen ydinryhmä koostuu kolmesta jäsenestä: Mikko Raita, Julius Mauranen ja Janne Riionheimo. Studion osakkaiden työhistoriaan kuuluu muun muassa Ismo Alanko, Hector, Apocalyptica, Verneri Pohjola, Vesa-Matti Loiri, Olavi Uusivirta, Viitasen Piia, Oranssi Pazuzu ja Vesterinen yhtyeineen. Vallilassa sijaitseva Dolby Atmos -yhteensopiva studio on toteutettu sekä tekniset standardit että esteettisesti miellyttävä ja rentouttava työympäristö mielessä. Huippuluokan tekniikan lisäksi studiossa on kiinnitetty erityistä huomiota tilan viihtyisyyteen ja inspiroivaan ilmapiiriin.

Laaja kuva selän takaa Mikko Raidasta miksaamassa Studio Kekkosella
Mikko Raita on yksi Studio Kekkosen perustajista ja pääkäyttäjistä

Annetaan puheenvuoro Mikko Raidalle, joka kertoo, miksi Studio Kekkosen ostoslistalle päätyivät Avidin Pro Tools | MTRX Studio, Pro Tools | HDX2 ja Pro Tools | Hybrid Engine. Hän avaa myös juuri toteutettua merkittävää päivitystä Avid S1 ja Avid Dock -ohjainpintoihin.

Reititykset kuntoon Dolby Atmos -työskentelyä varten

Käsi säätää laiterackissa olevaa Pro Tools | MTRX Studio -keskusyksikköä
Pro Tools | MTRX Studio on tarkkaamon uusi tärkein laite

Avidin Pro Tools | MTRX Studio on tarkkaamoni uusi tärkein laite. Olen ollut erittäin vaikuttunut sen ja DADMan-ohjelman kuuntelu- ja reititysmatriisin mahdollisuuksista ja monipuolisuudesta. Hankin MTRX Studion muutama vuosi sitten aiemmin käytössä olleen Avid HD IO:n rinnalle, ja erityisesti korvaamaan vanhan XMON-kuuntelumatriisini. Olen käyttänyt XMON-kuuntelua yli sen suunniteltujen ominaisuuksien, jopa Dolby Atmos -miksausten monitorointiin. Koska laite tukee varsinaisesti vain 7.1-kanavanleveyttä, olen joutunut käyttämään kuulokeulostuloja kontrolloimaan Atmoksen lisäulostuloja.

Päivitin studioni aitoon 16-kanavaiseen 9.1.6 Atmos-kuunteluun, ja MTRX Studio on tämän järjestelmän hermokeskus. Uudessa järjestelmässäni hyödynnän MTRX Studion kaikkia ominaisuuksia, kuten 16-kanavaista SPQ-kaiutinekvalisointia ja Bass Management -ominaisuuksia. Itse asiassa tarkkaamokaiuttimieni ja kuulokekuunteluideni käytössä on nyt enemmän kanavia kuin mitä MTRX Studio tarjoaa analogilähtöjen osalta. Jatkan äänitystilan kuulokelähtöjä ADAT-väylän kautta Apogeen DA-muuntimen avulla, koska MTRX Studion 16 analogilähtöä ovat varattuina 9.1.6-kaiutinkuunteluun, ja sen kaksi Mon-analogilähtöä puolestaan stereo- ja monokaiuttimiini. Etupaneelin kuulokelähdöt ovat myös aktiivisessa käytössä tarkkaamokuuntelussa.

9.1.6 Dolby Atmos -päivitykseni yksi suuri motivaatio oli elokuvamusiikin Atmos-miksausten kehittämisen lisäksi miksata musiikkia Atmos Music -formaattiin Tidalissa, Amazon Music HD:ssa ja Applen Spatial Audiona julkaistavaksi.

Nykyisessä kokoonpanossani käytän Pro Tools | HDX2 -järjestelmää, eli kahta Avidin HDX-korttia. Ensimmäinen kortti on kytketty MTRX Studioon, mahdollistaen 64 kanavaa sisään- ja ulostuloja Pro Toolsiin. Toisen HDX-kortin 64 I/O-kanavasta on käytössäni tällä hetkellä 32, joista puolet on kytketty vanhaan HD IO:hon ja loput Apogeen muuntimiin. Nämä muuntimet on yhdistetty suoraan MTRX Studioon ADAT-väylää pitkin.

Mikko Raita kuvattuna pään yläpuolelta miksaamassa Studio Kekkosella

Suureen osaan töistäni riittäisi yksi HDX-kortti ja MTRX Studio, mutta halusin säilyttää 16 viivekompensoitua analogi-inserttiä kiinteästi kytkettynä HD IO:n kautta räkkikompressoreilleni, Vintagedesignin Neve-tyyliselle summauslaitteelle sekä EMT:n ja Knifin kaikulaitteille. Ennen MTRX Studion käyttöönottoa jouduin säännöllisesti uudelleenkytkemään muuntimieni tuloja ja lähtöjä projektin mukaan moniraitaäänitystä, analogioutboard-miksausta tai surround- ja Atmos-miksausta varten. Nyt pystyn jättämään analogikytkennät enimmäkseen kiinteiksi ja hallitsemaan tarvittavat reititykset virtuaalisesti MTRX:n matriisissa DADMan-ohjelmiston avulla. Tämä on tuonut työpäiviin lisää tehokasta työaikaa ja olennaiseen keskittymistä.

Prosessointivaatimukset erittäin suurille miksauksille

Hankin alunperin Pro Tools | Ultimate -järjestelmään HDX2-raudan pystyäkseni tekemään suuria, monisataraitaisia elokuvamusiikkimiksauksia. Pro Tools | Hybrid Enginen julkaisusta lähtien olen kuitenkin siirtynyt käyttämään sitä, ja nykyään koko miksaus hyödyntää tietokoneen prosessorilla pyörivää natiivimikseriä. Hybrid Enginen ansiosta olen onnistunut käsittelemään raitamääriltään suurempia projekteja kuin mihin HDX2 yksin olisi pystynyt.

Esimerkkinä tästä on Panu Aaltion musiikkien äänitys ja miksaus Supermarsu 2 -elokuvaan 7.1-formaatissa. Projektissa oli yli 650 raitaa Tampere Filharmonian soittamaa musiikkia. Vielä tuoreempi esimerkki on Lauri Porran säveltämät ja Sinfonia Lahden soittamat musiikit Myrskyluodon Maija -elokuvaan. Projektin ns. Master Session raitamäärä oli lopulta yli 1300, vieläpä 96 kHz:n näytteenottotaajuudella. Ennen Hybrid Engineä tähän ei olisi riittänyt edes HDX3-järjestelmä.

Yläpuolelta kuvattuna Studio Kekkosen Avid Dock ja kolme S1-ohjainta, joilla Mikko Raidan kädet miksaamassa

Hybrid Engine on mahdollistanut suurempien projektien joustavamman käsittelyn, mutta teen Studio Kekkosessa edelleen myös äänityksiä, joissa hyödynnän HDX-korttien tarjoamaa matalalatenssista kuuntelua. Korttien ansiosta AAX DSP -pluginien käyttö äänitysraidoilla on myös oleellinen osa työnkulkua. En enää juurikaan äänitä “hardiksen” läpi, koska sessioon valmiiksi miksausta varten jäävät pluginit ajavat saman asian ja mahdollistavat tarvittaessa myös ratkaisujen muuttamisen ja prosessorien vaihtamisen.

Atmos Music -miksausten reititys ja renderöinti

Kuvakaappaus Dolby Atmos Renderer -sovelluksesta Studio Kekkosessa
”Vanha” työtapa, jossa Dolby Atmos Renderer ”mini-RMU” -käytössä Lauri Porran Matter and Time -projektissa.

Merkittävä motivaattori 9.1.6 Dolby Atmos -päivitykseen oli kehittää elokuvamusiikin Atmos-miksausten lisäksi musiikin miksausta Atmos Music -formaattiin julkaistavaksi alustoilla, kuten Tidal, Amazon Music HD ja Applen Spatial Audio. Rakensin tätä varten täysin uuden reitityksen, joka hyödyntää MTRX Studion ja Dante-verkon ominaisuuksia. Sen sijaan, että olisin käyttänyt Dolby Audio Bridge -kytkentää, olen käyttänyt studioni edellistä miksauskonetta (5.1 Mac Pro) niin sanottuna ”mini-RMU” -järjestelmänä. Nykyinen Windows-miksauskoneeni lähettää Pro Toolsista 64 audiokanavaa ja Atmos-metadatan MTRX Studion kautta Dante-verkon yli Mac Pro:lle. Tämä Mac Pro pyörittää Dolby Atmos Renderer -softaa ja toimii “Atmos-aivoina”, hoitaen Atmoksen Bed- ja objektielementtien toiston studioni 9.1.6-kuunteluun ja toimien samalla masternauhurina Atmos-miksauksille.

Renderöidyt 64 kanavaa Atmoksen Bed- ja objektielementtejä palaavat Dante-verkon kautta 16-kanavaisena 9.1.6-muotoisena renderinä MTRX Studioon, josta ne reititetään kaiuttimiin. Dolby Atmos Renderer tuottaa samalla binauraalisen kuulokekuuntelun ja muut tarvittavat re-render -leveydet, kuten 5.1 ja 2.0 (“tavallinen kaiutinstereo”), jotka reititän MTRX Studion kautta kuulokekuunteluun tai tallennan takaisin Pro Tools -sessioon.

Mikko Raita miksaa Dolby Atmosta kuulokkeet päässä
Ilme kertoo, että personoitu Dolby Binaural -kuuntelu toimii hyvin

Tämä järjestely tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida Atmos-miksauksen etenemistä myös ilman omaa Atmos-kuuntelujärjestelmää. Re-render-formaatit voidaan lähettää asiakkaalle kotireferenssikuuntelua varten. Tämä reaaliaikainen re-render -paluureitti on yksi syy siihen, miksi olen suosinut MTRX Studion mahdollistamaa Dante-pohjaista työnkulkua integroidun Dolby Audio Bridgen sijaan. 

Dolby Atmos -standardi mahdollistaa maksimissaan 128 kanavaa bed- ja objektielementtejä varten, ja tämä olisi täysin hyödynnettävissä HDX2-korttien kautta, jos päivittäisin MTRX Studion sen “isoveljeen”, eli Pro Tools | MTRX II:een lisäkorteilla. Tällöin voisin käyttää yli 16 kanavan SPQ-kaiutinkorjauksia, mikä laajentaisi järjestelmän mahdollisuuksia entisestään. Olen kuitenkin tällä hetkellä tyytyväinen 9.1.6-kanavanleveyden kuuntelutilanteeseen ja Danten 64 Atmos-kanavaan, jotka ovat osoittautuneet riittäviksi sekä musiikki- että elokuvamusiikkitöissäni.

Mikko Raita miksaamassa Studio Kekkosen Dolby Atmos -studiossa
Dolby Atmos -miksausta kuulokkeilla

Käytän nykyään osassa projekteistani myös Pro Toolsin uudempaa Internal Dolby Atmos Renderer -työnkulkua, joka on Pro Toolsin viimeisissä päivityksissä kehittynyt hyvin käyttökelpoiseksi. “Mini-RMU” järjestelmäni Danten yli toisella tietokoneella puolustaa silti edelleen paikkaansa, myös itselleni personoidun Dolby Binaural -kuuntelun takia.

MTRX Studio ei pelkästään hallinnoi Atmos-miksausten reititystä, vaan myös studioni kuluttajatason Atmos-referenssikuuntelujärjestelmää. Tähän järjestelmään kuuluvat NVidia Shield TV Pro -mediasoitin, Sonyn Blu-ray -soitin ja Emotivan AV-esivahvistin, jotka mahdollistavat Atmos Music -julkaisujen sekä Atmos-elokuvien ja tv-sarjojen kuuntelun. Olen tällä hetkellä Tidalin, Netflixin, HBO Maxin, Apple TV:n ja Disney+:n tilaaja referenssikuunteluja varten.

Olen myös yhdistänyt studioni Windows-koneen HDMI-lähdön suoraan av-esivahvistimeen, jotta voin arvioida pelialalla käytettyjä Atmos-ratkaisuja ja saada uusia näkökulmia tulevia projekteja varten. HDMI-lähtö tarjoaa minulle myös laadukkaan digitaalisen väylän MTRX Studioon Windows-työpöydältä, selaimesta ja muista audio-ohjelmistoista. Vaihtoehtoisesti voin myös käyttää Dante Virtual Soundcardia monikanavaäänen toisena väylänä esimerkiksi Izotope RX -ohjelmistosta. Olen harkinnut Thunderbolt-option lisäämistä MTRX Studioon, mutta toistaiseksi tämä ei ole ajankohtaista nykyisellä miksauskoneellani. Siinä kun ei ole TB-liitäntää mutta lähiaikoina rakennettavassa seuraavassa koneessani luultavasti on.

Työnkulun sujuvoittaminen Avidin DAW-ohjaimilla

Käsi pyörittää Avid Dockin säätöpyörää
Dockin Wheel-moodit nopeuttavat skrollailua ja zoomailua yllättävän paljon

Syksyllä 2024 Studio Kekkosen vanha Avid D-Command 24 ES vaihtui uuteen kokoonpanoon, joka koostuu kolmesta Avid S1 -ohjaimesta, yhdestä Avid Dockista, kahdesta Android-tabletista Avid Control -ohjelma pyörittämiseen, ja kahden S1-laitteen yläpuolella sijaitsevan tietokoneen päänäytön alaosassa olevasta Avid Control Desktop -ohjelmasta. Päätin vaihtaa tähän EUCON-pohjaiseen järjestelmään ennen kaikkea työnkulun sujuvoittamiseksi ja nykyaikaisempien ominaisuuksien hyödyntämiseksi, mutta D-Command oli muutenkin jo eläkeiässä.

Avid S-1 rivistö ja näytöllä Control Desktop
Uusi Avid S1-rivistö ja Control Desktop näytön alareunassa sujuvoittavat isojen miksausten tekemistä

Tähän asti kaikki isoimmat työni on rakennettu 24 VCA:lla miksattavaksi D-Commandin liukumäärän mukaan, ja vähintään sama työnkulku piti olla mahdollista uusilla pinnoilla. Uudet ohjaimet ovat kuitenkin tehostaneet projekteissa navigointia erityisesti isoissa sessioissa, joissa eri Spill-moodien (eli ryhmän jäsenten avaaminen liu’uille) käyttö on muuttunut luontevaksi ja Dockin Wheel-moodit nopeuttavat skrollailua ja zoomailua yllättävänkin paljon. Toki VCA:t ja Folderit ovat ennenkin olleet käytössä, mutta nyt niiden käyttömahdollisuudet ovat laajemmat. Myös EQ:n käyttö “potikoilla” on palannut aktiivisemmin repertuaariin EUCON Custom Maps -ominaisuuden ansiosta. Vapaasti kustomoitavien Soft Key -painikkeiden ohjelmointi on myös jo näyttänyt kyntensä: esimerkiksi raitojen värikoodausta tulee tehtyä aiempaa enemmän kun väripaletti aukeaa käden ulottuvilla olevasta napista. Lisäksi EUCON-tuki on toiminut hyvin niin Facebookin, Avid Pro Audio Community:n (DUC) ja msonicin kautta.

Avid S1:n ja Dockin tarjoamat mahdollisuudet yhdistettynä Avid Control Desktop -monitorointiin ja tabletteihin ovat yllättäneet positiivisesti. Tämä Avid-kokoonpano tarjoaa sitä joustavuutta ja tarkkuutta, jota tarvitaan immersiivisten miksauksien hallintaan. Nyt on todella monta syytä olla tyytyväinen!


Mikko Raita – projektit

Mikko Raita istuu Studio Kekkosen tuolilla kyynärpäät polvillaMikko Raidan äänitys- ja miksausjälkeä voi kuulla kymmenissä elokuva- ja tv-tuotannoissa, mukaan lukien Panu Aaltion säveltämä Hollywood-elokuva 5000 Blankets ja vuosikymmenen katsotuin kotimainen elokuva, Tiina Lymin ohjaama Myrskyluodon Maija. Musiikkialbumeita hän on työstänyt satoja, ja tällä hetkellä hän on erikoistunut kaikenlaisiin immersiivisiin projekteihin. Mikko nauttii erityisesti projekteista, joissa Dolby Atmos voidaan ottaa huomioon jo äänitys- ja tuotantovaiheessa, mahdollistaen sekä stereo- että Atmos-miksauksen samanaikaisen toteutuksen.

Vuonna 2018 julkaistun Iloisia aikoja, Mielensäpahoittaja -elokuvan myötä Mikosta tuli Suomessa ensimmäinen, joka äänitti ja miksasi musiikkia Dolby Atmoksena elokuviin. Hänen muita Atmos-elokuvamusiikkitöitään ovat mm. Luontosinfonia, Tarhapäivä, Se mieletön remppa sekä vuonna 2024 ensi-iltansa saanut Myrskyluodon Maija.

Mikko oli myös ensimmäisen Suomessa julkaistun kokonaisen Atmos Music -albumin äänittäjä ja miksaaja: vuonna 2022 julkaistu Dantchev Domain: Lions We Are on striimattavissa Apple Musicissa, Tidalissa ja Amazon Musicissa. Viime aikoina Mikolta on julkaistu Atmos-miksauksina mm. Lauri Porran Matter and Time Vantaan Viihdeorkesterin ja brittitähti Stephen Fryn kanssa, Aki Rissasen Hyperreal-trioalbumi, Ninni Poijärven albumi Ikimetsä, Alexi Tuomarilan albumi Departing the Wasteland, säveltäjä Jonne Valtosen (Purple Motion) Mosaic Days -yhtyeen single ja Ida Alanen Trion debyyttialbumi.

Vuoden 2024 joulukuu oli erityisen merkittävä: Flow-elokuva voitti European Film Awards -kilpailussa parhaan animaation ”Oscarin” ja sai Golden Globes -ehdokkuuden samassa kategoriassa – ehdokkuus vahvistui voitoksi tammikuussa 2025! Mikko miksasi animaatioelokuvan musiikit Studio Kekkosella ja konsultoi sen orkesteriäänityksiä. Elokuvan musiikit miksattiin myös Atmoksena, mutta toistaiseksi julkaisu on vain 7.1 -muodossa. Atmoksen kuuloke-binauraaliversiota hyödynnettiin kuitenkin miksausvaiheessa ohjaaja Gints Zilbalodisin etä-referenssikuunteluja varten. Samanaikaisesti julkaistiin Mikon äänittämä ja miksaama ”Suomen virallinen kansallinen äänimaisema” eli Lauri Porran säveltämä Ääniä, joka on kuunneltavissa Finland.fi sivustolla. Tämän lisäksi Mikon osittain miksaama, Atmos-miksaama, editoima ja masteroima Dalia Stasevskan albumi Dalia’s Mixtape on ehdolla Emma-gaalassa vuoden klassisen musiikin albumiksi. Albumilla soittaa BBC Symphony Orchestra ja sen julkaisija on Applen brittiläinen levy-yhtiö Platoon.

Vuosi 2025 alkoi erittäin vahvasti Tiina Lymin Queen of Fucking Everything tv-sarjan ja Ivalo -tv-sarjan neljännen kauden julkaisuilla, ja horisontissa siintää lisää kiinnostavia projekteja. Julkaisua odottaa Aleksi Mäkelän Häjyt 2 -elokuva ja Esa Helasvuon EbA-soolopianoalbumi, joka julkaistaan stereona ja Atmoksena. Lisäksi Celestial Aeon Projectin ja nuoren Belgialaisen säveltäjän, Arthur Trochin, uutukaiset odottavat Atmos-miksausta. Työn alla on myös luonnon monimuotoisuuteen keskittyvä kansanmusiikkitähtien levy Nouse luonto – lauluja monimuotoisuudesta. Tällä levyllä on luvassa Atmos-miksattuja versioita muun muassa Maija Kauhasen, Maria Kalaniemen ja Friggin kappaleista.

Laaja kuva selän takaa Mikko Raidasta miksaamassa Studio Kekkosella
9.1.6 -levyinen Dolby Atmos -järjestelmä kuulostaa juhlavalta

Kuvat: Sakari Röyskö

Swisson nyt yksinoikeudella msonicilta Suomessa

Swisson nyt yksinoikeudella Suomessa – msonic -uutisteksti punaisella pohjalla.

Olemme innoissamme saadessamme ilmoittaa merkittävästä virstanpylväästä: msonic on 1.12.2024 alkaen Swissonin yksinoikeudellinen maahantuoja Suomessa. Tämä uusi sopimus kuvastaa sitoutumistamme tarjota teille, arvoisat asiakkaamme, vain parhaat esitystekniikan työkalut ja teknologiat, jotta voitte jatkossakin olla alan eturivin ammattilaisia.

Sveitsissä suunniteltu ja valmistettu Swissonin tuotevalikoima on synonyymi luotettavuudelle ja tarkkuudelle, ja laitteilla onkin kahden vuoden tehdastakuu. DMX/RDM-jakajat ja -testauslaitteet, langattomat DMX-ratkaisut, himmentimet, Ethernet DMX -solmut ja Gigabit Ethernet -kytkimet tarjoavat kaiken, mitä tarvitaan saumattomaan tiedonjakoon ja ohjaukseen erityisesti esitysvalaistuksen parissa.

Olemme erittäin tyytyväisiä, että uuden sopimuksen myötä voimme tarjota ennennäkemättömän pääsyn Swissonin huippuluokan ratkaisuihin, joissa laatuun omistautuminen vastaa myös msonicin tapaa toimia.

Uskomme, että voimme nyt tarjota teille entistä monipuolisemmat menestyksen työkalut.


VALMISTAJAN SIVU