“Mun mielestä Avid on meidän käyttöön ehdottomasti paras ratkaisu.”
Soundonin ääniautoissa on totuttu siihen, että teknologia ei saa olla pullonkaula. Tuotannot kasvavat, kanavamäärät kasvavat ja vaatimukset kasvavat. Kun aikataulu kiristyy ja lähetys alkaa, mikään ei saa kaatua.
Sama periaate näkyy myös yrityksen tuoreimmassa kalustopäivityksessä: molempiin autoihin asennetut Avid E6LX-256 -enginet tuovat lisää varmuutta, kapasiteettia ja vauhtia Soundonin jo valmiiksi tehokkaaseen työrytmiin.
Päivitys on jatkumoa sille kehityskaarelle, josta olemme kirjoittaneet kolmessa aiemmassa artikkelissa. Yhdessä tarkasteltiin Soundonin toisen ääniauton syntyä, toisessa Euroopan ensimmäistä Avid VENUE | S6L-48D -pintaa ja kolmannessa pureuduttiin siihen, miten Soundonin workflow rakentuu Avidin ympärille alusta loppuun. Nyt Soundonin Timo Virtanen kertoo miksi päivityksellä uusiin engineihin on oikeasti väliä.
Pitkä tie kohti nykyistä Avid-ekosysteemiä
Soundonin tarina Avidin järjestelmien kanssa alkaa jo Transmixin ajoilta, jossa Timo työskenteli 18 vuotta. Tuolloin valinta osui Digidesign Profileen ja kakkoseksi jäi vaihtoehtona ollut Euphonix. Siitä hänellä alkoi yli kymmenen vuoden polku Avidin kanssa. Ensin Transmixin Profile päivitettiin Avid VENUE | S6L-32D:hen. Soundonia 2017 perustaessa luonnollinen ratkaisu oli Avid VENUE | S3L-X System 16, jolla tehtiin Voice of Finlandin blindit (ohjelman ensimmäinen vaihe, jossa vain ääni ratkaisee). Tänä päivänä ollaankin jo täysiverisissä S6L-kokoonpanoissa.
Timon näkökulmasta valintojen punainen lanka on yksinkertainen:
“Kun tekee töitä live- ja broadcast-tilanteissa, järjestelmän pitää olla nopea, luotettava ja soundiltaan laadukas. Mun mielestä Avid on meidän käyttöön ehdottomasti paras ratkaisu.”

Soundonilla on käytössä kolme S6L-tiskiä, viisi täyteen ladattua Avid Stage 64 -boksia, Avid Stage 16 -digitaalilavarasiat, pari S3L:ää, Pro Tools | MTRX ja nyt myös kaksi täysin päivitettyä kuorma-autoa, joista kumpikin nojaa uuden sukupolven engineen.
“Fakta on, että kaikki tuotannot kasvaa. Pitää olla varautunut, ettei kanavat lopu kesken.”
Talent Suomi -ohjelman 2012 tuotantokaudella oli 20 kanavaa input-listalla. Ensimmäisen Voice of Finlandin blindissa oli yleisömikkeineen ja kaikkineen 33 kanavaa – tänä vuonna, 64.
Viime vuosien TV-tuotannot ovat kasvaneet niin pitkälle, että kanavamäärät hipovat helposti 100–150 inputin tasoa. Apulannan ja Sinfonia Lahden kanssa Nokia Arenalla oli 128, ja Cheekin Lahden mäkimontun jäähyväiskeikalla oli yli 100.
Isoissa erikoistuotannoissa mennään vielä pidemmälle. Vaikka Helsingin kaupunki lopulta päätti toisin (kanavasplitit otettiinkin etupäästä), tiedustellessaan Soundonilta mahdollisuutta Lauri Porran noin 200 inputin BASSO-teoksen toteuttamiseen, vastaus oli lyhyt: taittuu – koska E6LX-256.
Soundon on ainoa toimija Suomessa, joka pystyy tähän. Irtokamoillakaan tähän ei muut pääse. Uusi MLN-192 Milan-kortti mahdollistaa 216 sisääntuloa yhdellä kortilla HD-moodissa, ja tallennus tehdään Ultimate-lisenssillä varustetussa Pro Toolsissa (molemmissa autoissa on käytössä koneet niin Studio- kuin Ultimate-lisensseillä).

Samalla päivitys on ollut myös raudan ikääntymisen hallintaa. Aiemmat 192-enginet olivat vuosimallia 2017:
“Koneet ei saa laueta, ja tuon ikäinen laite on vanha näissä hommissa.”
Broadcast-ympäristöissä tämä ei ole retorinen heitto vaan kirjaimellinen reunaehto. Suoran lähetyksen äänen katoaminen on aivan eri asia, kuin overhead-mikrofonin pätkähtäminen keikalla.
Ensimmäinen Euroopassa – ja pieni jännitys mukana
Soundonin MAN-autoon asennettu E6LX-256 oli ensimmäinen Eurooppaan toimitettu yksilö.
Tästä seurasi pieni psykologinen ristiriita: luottamus lisääntyi uuden raudan myötä, mutta samaan aikaan oli inhimillistä jännitystä siitä, miten täysin uusi laite käyttäytyy ensimmäisillä keikoilla.
Timo sanoo suoraan, että ekat lähetykset menivät pienellä adrenaliinilla. Eikä syyttä – kaluston yksinkertaisesti täytyy toimia.
Sitä se myös teki.
”Tärkeintä miun mielestä tuossa on, että se on hemmetin nopee. Setuppi on nopee ja operointi on nopee.”
Hengaillaan-ohjelma oli ensimmäinen tuotanto, jossa uusi engine oli käytössä, mutta Voice of Finland, Elämäni biisi, Tanssii tähtien kanssa, Elämä lapselle ja Arja Saijonmaan juhlakonsertti uusitussa Finlandia-talossa ovat niin ikään päässeet osaksi sen tuomia hyötyjä. Linnan Jatkot ja Hengaillaan-ohjelman seuraava tuotantokausi ovatkin jo seuraavat näytön paikat.
VENUE 8 – vaikutukset workflow’hun
Vaikka E6LX-256 tuo lisää prosessointitehoa, suuri osa Soundonin työskentelyn muutoksista liittyy VENUE 8 -softaan.
Automix ja laajennetut trigger-toiminnot ovat muuttaneet työnkulkuja jonkin verran. Timo kutsuu itseään “vanhan liiton äijäksi”, joka on tottunut tekemään puheen automixit käsin – lukemaan ihmisten ruumiinkieltä ja reagoimaan siihen.
Mutta kun automix toimii hyvin, se toimii todella hyvin. Soundonilla automix yhdistetään vielä Cedar-kohinanpoistoon, jolloin saliääni vaimenee puhekanavissa, ja ne erottuvat entistä selvemmin. Kun ne rakentaa huolella, yleisön aplodit eivät myöskään sekoita miksauksen logiikkaa.
“Saliäänimiksaajille aina huudetaan, että hiljemmalle ne PA-tötteröt siellä! Mut nyt ihmetellään miks kukaan ei puutu volumeen. On ollut pakko jo myöntää, että automix työkaluna helpottaa tekemistä.”
Tomeissa ja perkussioissa automix poistaa Timon korviin vähän ankarien kohinaporttien tarpeen ja saa kokonaisuuden elämään nätimmin. Iso merkitys on myös sillä, että tomit ja kongat menevät omiin automix-ryhmiin, kuten esimerkiksi Elämäni biisissä, jossa Timo tekee musat ja Jussi Tervo hoitaa puheet. Tässä dual operator -työskentelyssä viidelle vieraalle on oma automix-ryhmä, joka ohjataan pääpuheryhmään, jossa on mukana myös Katja Ståhlin mikki.
Katsojien kokemus salissa paranee, kun PA:ta voi ajaa kovempaa. Vastavuoroisesti television äärellä oleva miljoonayleisö ei saa siitä osumaa.
Uuden softan myötä periaatteessa mikä vaan järjestelmän toiminto voi toimia triggerinä. Pinnan Color-painikkeille on esimerkiksi ohjelmoitu eri ryhmien automixit päälle/pois -toiminto.
Joidenkin liukujen –60 dB:n kynnysarvon kohdalle taas on ohjelmoitu Riedeliin lähtevä GPIO:n kärkitieto, joka sytyttää keltaisen tally-valon EVS:ssä. Sen ansiosta muun muassa video playbackkejä ajava EVS-kuski tietää, milloin fader on auki, eikä pistä EVS:iä läpikulkuun. Ääni ei tällöin lähde kiertämään, eikä miksaajan tarvitse kaiken muun ohella muistaa huudella komentoon varoituksia asiasta.
Miksatessa Timo on tottunut käyttämään VCA-mittareita, jotka nekin tulivat mieluisana lisänä uusimman softaversion myötä.
Tekemisen fiilis muuttuu, kun rauta on kunnossa
“Noh, ainahan uudet laitteet tuo hyvän fiiliksen.”
Tällä kertaa se ei ole vain tunneasia.
Kun kanavamäärien kanssa ei tarvitse enää nuukailla, mikrofoneja laitetaan tarvittava määrä. Suunnittelu helpottuu. Stage 16 kulkevat kevyesti mukana, ja kaikissa on kuidut valmiina, ja kytkennät voi tehdä ilman ylimääräistä purkua ja roijaamista.
Samalla myös saliäänipuoli hyötyy.
“Kun Soundonin Mikko Hammarén teki Putouksen pari ekaa kautta 32D:llä, automix piti rakentaa MADI-inserttinä Duganilla varustettuun mikseriin. Nyt saman voi tehdä 32D:llä suoraan Avidin sisällä – ilman lisälaitteita ja lisäriskejä.”
Virallisesti premium-tekniikkaa
Yksi päivityksen sivuvaikutuksista on ollut se, että Soundon pystyy nyt vastaamaan suoriin pyyntöihin sellaisissa tuotannoissa, joihin muilla ei ole kalustoa.
Soundonilla on yksiselitteisesti isoin kanavamäärä Suomessa. Tämä on huomattu myös ulkomailla. Yhteistyötarjouksia on tullut, ja Euroopassa seurataan nyt, miten Suomessa hoidetaan isoja tuotantoja.
Myös kahden Pro Tools -koneen täysin irrallinen (full redundant) toteutus on edellytys premium-tasolla. Soundonilla yksi kone hoitaa AVB/Milan-liikenteen ja toinen on neljällä MADI-kortilla MTRX:n kautta HDX-väylässä. Tämä tekee kokonaisuudesta käytännössä immuunin yksittäisen verkon pätkähtämiselle.
“Toinen E6LX-256 tuli siksi, että Soundonilla on oltava identtiset laitteet.”
Autoissa on nyt samat kaiuttimet, samat pinnat ja samat enginet. MAN tekee Elämäni biisiä ja Voice of Finlandia, ja Actros puolestaan Hengaillaan ja Tanssii tähtien kanssa -ohjelmia. Nyt on tarvittaessa mahdollista vaihtaa autoa vain siirtämällä showfilet USB-tikulla.

“Meillä on Euroopan mittakaavassa isoimman kategorian autot – kokonaisuus mahdollistaa korkeimman tason palvelujen tarjoamisen. Meillä on Bricastin M7:t, joilla saa ‘tilan’, eikä vaan jonkun kaiun. Meidän vocal chainissa on Sonnoxia, Empirical Labsin Arousoria, Soothe Liveä, dynaamista EQ:ta ja kaikkea muuta kivaa Avidilta. Bändiryhmän inserteissä huhkii Dangerous Compressor, ja molemmissa autoissa on lisäksi pari TC Electronicin System 6000 -prosessoria. Monet musatuottajat haluavat tehdä meidän kanssa hommia, ja meidän tilaaminen töihin sisältää odotuksen tietystä laatutasosta. Ja mehän tullaan mielellään keikalle, jos pyydetään.”
Tekniikka ei toki yksin ratkaise kaikkea, mutta se helpottaa puhumista premium-laadusta asiakkaiden kanssa.
Mistä premium-soundi?
“Avidin tiskissä soundi on parasta.”
Timo nostaa kätensä aivan suutansa vasten ja toteaa: “Tuottajien mukaan meidän soundi on tässä [‘in your face’].”
Soundonilla pyritään siihen, että päälähtöisesti olisi analogisplitti ja sitten omat etuset. Soundi kuulemma lähtee siitä, kun kuuluisan THAT Corporationin komponenteillä rakennettuja Avidin etuasteita pusketaan tarpeeksi lujaa.
“Kun on tehnyt Elämäni biisiä pitkät ajat analogisplitillä ja omilla stagebokseilla, ja sit tehtiin eräs suora lähetys, jossa jouduttiin ottamaan Dante-splitti toisesta tiskistä, ihmeteltiin, että miten tää kuulostaa niin oudolta? On täsmälleen samat mikit, artistit ja softapohja. Tietty lämpö puuttui heti. Että on niissä eroja!”
Nykyään moni ihmettelee, miten Soundonin tekemät tuotannot kuulostavat niin hyvältä. Syynä on oikeilla ääniautoilla ja oikealla kalustolla tekeminen. Niinikään aiemmin mainitut uudet toiminnallisuudet ja workflowt ovat auttaneet tekemään näillä entistä parempaa jälkeä.
Pitkän kumppanuuden hyödyt
Soundon on käyttänyt msonicia lähes kaikkien päälaitteiden hankintoihin yrityksen alkuajoista asti. Syynä ei ole pelkkä tuotteiden saatavuus, vaan tapa, jolla yhteydenpito toimii: nopeasti, suoraan ja ilman välikäsiä.
Myös Avidin tuki ja tuotekehitystiimi saa kehuja Timolta: “Avid ottaa koko ajan ideoita vastaan ja kehittävät tuotetta. Muutoksia on toteutettu myös hyvin nopeasti, ja tukea on tarvittaessa saanut ihan suoraan Avidiltakin.”

Avid-maailmaan kasvaminen näkyy myös siinä, miten nopeat tuotantokäänteet pystytään hoitamaan.
Kun tuoreimman Tanssii tähtien kanssa -kauden pilotti päätettiin siirtää Soundonin autoon vain päivää ennen, mitään ei oltu ehditty laittamaan valmiiksi auton jo ajaessa paikalle. Uusi E6LX-256 oli fyysisesti paikoillaan mutta vielä kytkemättä.
“Bändi jo soitti lavalla, ja ihmettelin, miksi MADI:iin ei tule mitään. Avasin konepellin ja tajusin, etten ollut vielä edes kytkenyt kortteja! Uudessa enginessä kortit on suunniteltu todella helposti ja nopeasti asennettaviksi, joten show tehtiin lopulta onnistuneesti ja kaikki toimi koko ajan.”
Se on paljon sanottu toimialalla, jossa mikään ei saa mennä väärin aikatauluista huolimatta.
Jokaisen lähetyksen soundcheckissä bändi soittaa kolme ottoa, joista jo ensimmäisen miksaus pitää olla sitä tasoa, että ohjaamo kuulee oleelliset asiat. Kolmannen kohdalla pitäisi käytännössä olla jo valmista.
“Pientä hiomista saattaa vielä ehtiä tekemään Pro Toolsilta ennen varsinaista suoraa lähetystä. Tärkeintä miun mielestä tuossa on, että se on hemmetin nopee. Setuppi on nopee ja operointi on nopee.”
Avid-ekosysteemin ytimessä on luovuus
Olkoonkin niin, että Soundonilla on nyt Euroopan mittakaavassakin tarjolla iso setti, mutta E6LX-256-päivitys ei ole vain lisää kanavia, lisää tehoa tai lisää rautaa.
Se on investointi siihen, että työnkulku toimii, ääni kuulostaa paremmalta ja tekninen tiimi voi keskittyä olennaiseen – itse tekemiseen.
Avid-ekosysteemin ytimessä on ajatus siitä, että teknologian tehtävä on tukea luovaa työtä, ei rajoittaa sitä. Soundonin tapauksessa uusi E6LX-256 antaa juuri sen edun, jonka vuoksi koko Avid-järjestelmä on alun perin valittu:
luotettavuutta, nopeutta ja soundia, joka kestää vertailun missä tahansa tilanteessa.

