Lavan ja etupään välissä – DirectOut PRODIGY.MC ja Olli Järveläinen

Olli Järveläinen nojaa DirectOut-räkkiinsä Kulttuuritalo Martinuksen salin lavalla orkesteri-instrumenttien ympäröimänä.

Olli Järveläinen on tehnyt vakuuttavaa uraa live-äänen parissa, ja hänet löytää useimmiten monitorimikserin tai etupään tiskin takaa – tilanteesta riippuen. Viime aikoina hän on työskennellyt muun muassa Vantaan Viihdeorkesterin ja J. Karjalaisen kanssa. Useiden järjestelmien välillä toimiessa on tarvittu joustavuutta ja tarkkaa koordinaatiota.

Tuorein lisä Ollin räkkiin on DirectOut PRODIGY.MC. Audiomuunnin on hankittu eritoten lavarasiaksi sekä muutamia erikoistilanteita varten, mutta se on osoittautunut monikäyttöiseksi ratkaisuksi monen eri projektin ytimessä. Laite on modulaarisuutensa ja laajojen liitäntämahdollisuuksiensa ansiosta lunastanut paikkansa hänen työkalupakkinsa keskipisteenä.

“PRODIGY.MC:n avulla voi tehdä treeneissä ja keikalla asiat samalla tavalla, vaikka etupään mikseri tai näytteenottotaajuus vaihtuisikin,” Olli kertoo. “Aiemmin esimerkiksi orkesterin harjoituksissa Martinuksessa ja konsertissa Musiikkitalossa oli täysin eri patchit ja sample rate -asetukset. Nyt toiminta on yhtenäisempää ja paljon sujuvampaa.”

DirectOut PRODIGY.MC-audiomuunnin ja Netgear-kytkin 4U:n räkissä, jonka päällä on näyttö, jossa näkyy GLOBCON-hallintasovellus.
PRODIGY.MC ja kytkin kompaktissa räkissä

 

Analogista, Dantea ja MADIa rinnakkain

Ollin PRODIGY.MC on rakennettu viidestä MIC8.HD.I– ja kahdesta MIC8.HD.IO-kortista, jotka tarjoavat yhteensä 56 kanavaa HD-analogituloja ja 16 kanavaa analogilähtöjä. Lisäksi räkistä löytyy AES4.SRC.IO-, DANTE.DANTE.SRC.IO– ja kaksi BNC.IO-korttia.

Dante-kortit on liitetty Netgear M4250 -kytkimeen. “Switch on kyllä toiminut, mutta lämpö ja siitä johtuva tuuletinmelu saavat miettimään hiljaisempaa ratkaisua työympäristöihin”, hän toteaa.

4U räkin takapaneeli liittimineen ja kytkettyine piuhoineen
Vain kaksi paneelia kaikille liitännöille!

Näytteenottotaajuus on useimmiten 96 kHz (2FS), mutta PRODIGY.MC:n modulaaristen korttien SRC-muuntimet mahdollistavat työskentelyn joustavasti myös 48 kHz -järjestelmien kanssa. Yhdistelmä tuo Ollille käyttöön räkkinsä 2U:n takapaneelista jopa 64 kanavaa Dantea (128 ch @ 48 kHz), 64 kanavaa MADIa (128 ch @ 48 kHz) ja 56 kanavaa analogituloja – sekä 8 AES-sisääntuloa ja 8 AES-lähtöä.

Käytännön kokemuksia kentältä

Laitteen debyytti tapahtui Vantaan Viihdeorkesterin Kuusijärven luontokonserteissa, joissa PRODIGY.MC toimi stageboksina ja koko konsertti tallennettiin moniraitana. Sen jälkeen laite on ollut mukana VVO:n ja Club For Fiven yhteisproduktiossa sekä useissa harjoituksissa ja konserteissa eri saleissa.

Globcon-ohjelmisto on Ollin mukaan “hyvä ja kätevästi muokattavissa omanlaiseksi käyttöliittymäksi. Virtual-/offline-modella voi tehdä patchit ja muut asetukset valmiiksi vaikka kotona ja ladata suoraan laitteeseen keikkapaikalla. Laite on erittäin toimintavarma, ja se on tärkein asia”.

Olli Järveläisen kasvot heijastuu näytöstä, jossa DirectOutin GLOBCON hallintanäkymä.
GLOBCON-hallintasovellus Ollin tarvitsemilla näkymillä

Kompakti mutta täysiverinen järjestelmä

Ollin valintaperusteet PRODIGY.MC:lle olivat selkeät: kompakti koko ja kahdennetut Dante-portit. Toisena vaihtoehtona olisi ollut huomattavasti suurempi (2 x 5U) ja raskaampi kokonaisuus, mutta nyt kaikki tarvittava mahtuu yhteen 4U:n räkkiin – sisältäen kaikki olennaiset I/O-, IP-, BNC MADI- ja BNC wordclock-liitännät.

Vaikka PRODIGY.MC:ssä ei ole samaa sisäistä prosessointia kuin isovelimallissa PRODIGY.MP:ssä tai uudessa MAVEN.A:ssa, Olli ei näe sitä puutteena:
“Se on siitä huolimatta paljon monipuolisempi kuin perinteinen stageboksi. Modulaarisuutensa ansiosta siitä voi rakentaa oikeastaan mitä vaan haluaa.”

Vantaan Viihdeorkesterin nuottikansio nuottitelineellä Kulttuuritalo Martinuksen salissa, ja etualalla epätarkkana DirectOut GLOBCON-hallintanäkymä.


Lisätietoja, kiitos.