Finnvox Studio Oy on Helsingin Pitäjänmäessä vuodesta 1965 lähtien toiminut legendaarinen musiikin ja elokuvaäänen tuotantotalo. Suomen kuunnelluimpien artistien ja yhtyeiden kultalevyt kertovat arvostetun kulttuuritalon historiasta. Nyt ollaan kuitenkin elokuvaäänen miksaamiseen rakennetussa Cinepost -tarkkaamossa.
Äänisuunnittelija Olli Huhtanen viimeistelee Virpi Suutarin Alvar Aallosta kertovaa dokumenttielokuvaa miksausta varten. Keskustelemme äänisuunnittelun tarkoituksesta, siinä käytettävästä tekniikasta ja lopputuloksesta.
”Äänisuunnittelu ja miksaus on hyvin intuitiivista työtä”, Olli Huhtanen aloittaa.
”Äänimateriaalin hallinnan ja prosessoinnin pitää olla selkeää, helppoa ja luotettavaa. Asiakkaillemme, eli elokuvan ohjaajille ja tuottajille haluan tarjota mahdollisuuden osallistua tähän intuitiiviseen ja luovaan prosessiin teknologiasta huolimatta. Loppujen lopuksi kyse on oikeista äänistä oikeassa paikassa, eikä näihin asioihin mielipiteen sanomista tarvitse suotta arkailla.”
Olli kertoo monen elokuvaohjaajan ja tuottajan arvostavan sitä, että Finnvoxilla voidaan tehdä kaikki äänen liittyvä yhdessä paikassa. Tuotannollista säästöä syntyy, kun kommunikaatio ja datan siirto pelaavat jouhevasti. ”Kun leffan äänet ovat niin sanotusti yhden talon työpöydällä ja prosessi on käynnissä, niin voimme nopeasti reagoida säveltäjän uusiin ideoihin ja kuunnella isommalla porukalla miten äänet soivat yhdessä musiikin kanssa, ja miten se kaikkein olennaisin, eli dialogi ja haluttu tunnelma välittyy muutosten jälkeen.”
Elokuvaäänen jälkituotannossa olennaista
Olli Huhtanen kertoo, että kun hän käy miksauspöydän ääressä äänimateriaalia läpi ohjaajan kanssa, olennaisinta on keskittyä asiakkaan ajatuksiin, tunnelman tavoittamiseen ja kuunnella ohjaajan spontaaneja reaktioita – äänisuunnittelija tekee silloin yhteisessä flowssa nopeita muutoksia sisältöihin.
”Tuossa tilanteessa unelmieni miksauspöytä ikäänkuin katoaa ja voimme uppoutua kertomaan tarinaa…”
Unelmien miksauspöytä Cinepost-tarkkaamossa – Avid S6
Finnvoxin tuottaja Mikko Rothfors liittyy keskusteluun ja käy selväksi, että Finnvoxilla panostetaan studiotekniikkaan:
”Konepellin alla pitää olla kaiken kunnossa, jotta meidän musan ja elokuväänen ammattilaiset saavat keskittyä ydinosaamiseensa – parhaan sisällön tuottamiseen asiakkaalle. Valitsimme S6:n Cinepostin tiskiksi, koska tunnistimme uusia tarpeita elokuva-asiakkaissamme – vaatimus Dolby Atmos -miksaamiseen oli esimerkiksi yksi.”
Elokuvaäänen miksaaminen Dolby Atmokseen
Dolby Atmos -äänentoistojärjestelmä tarkoittaa, että kaiuttimet kiertävät pallon muotoisesti elokuvasalin ympäri lattiasta kattoon. Tällöin monesta suunnasta tuleva ääni muodostaa katsojalle entistä kokonaisvaltaisemman elokuvakokemuksen. Elokuvan miksauksen on luonnollisesti oltava Dolby Atmos -formaatissa.
Suomessa on tällä hetkellä noin 10 Dolby Atmos- elämystä tarjoavaa teatteria ja määrä kasvaa koko ajan, kun pelimaailman 360-ääniin tottuneet nuoret vaativat sitä myös elokuvaääniltä. Myös striimaukset kasvattavat Atmos-äänen kysyntää. Äänisuunnittelija Olli Huhtanen kertoo Finnvoxilla olevan täysi tekninen valmius Atmos-miksaamiseen kahdessa yksikössä.
”Äänisuunnittelijana ajattelen, että Atmos-äänen käyttämiselle pitää olla sisällölliset perusteet. Atmos-äänellä voidaan tuoda mukaan leffan kerrontaa täydentäviä tasoja ja parhaimmillaan se auttaa elokuvaa todella paljon! Suosituksen Atmoksen käyttämisestä elokuvassa pystyy antamaan, kun on ensin lukenut elokuvan käsikirjoituksen.”, Olli sanoo.
Avid Pro Tools S6 -mikseri toimii Netflix-kelpoisen äänen miksaamisessa
Finnvoxin Cinepostissa oli aikaisemmin Avid System 5MC-malli, joka päivitettiin loppuvuonna 2019 Avid Pro Tools S6:een.
”Pidän uuden Avid S6:n pinnasta, koska erityisesti ergonomia on siinä parempi. Avid S6-moduulit on helppo sijoittaa käyttäjän tarpeen mukaan ja tehdä käyttäjän työrutiinien mukainen set-up. Kun tulevaisuudessa tarvitaan muutosta, vaihdetaan moduuleiden paikkaa tai lisätään vaikka uusi joystick-pankki.”
Olli Huhtanen pitää Avid S6:n intuitiivisesta käyttöliittymästä, jonka selkeys rohkaisee äänisuunnittelijaa kiinnittämään huomiota myös pienimpiin yksityiskohtiin vaivattomasti.
”Ryhmittelen leffan ääniraidat esimerkiksi niin, että laitan dialogia kahteen ryhmään, samoin atmosfäärejä kahteen, tehosteita vaikkapa yhteen ryhmään ja sitten yksi paketti sound design -tehosteita. Koska VCA löytyy näille ryhmille, voin tarvittaessa spillata koko ryhmän, ja tarvittaessa ottaa vaikka vain yhden näyttelijän repliikin esille ja muokata sitä. On nopeaa ja helppokäyttöistä.”
Olli kiittelee S6:n ominaisuuksia materiaalin hallinnassa esimerkiksi suhteessa Netflixin vaatimuksiin.
”Netflix haluaa, että äänisuunnittelijat toimittavat heille melko pilkottuja stemma-paketteja. Erilaisten miksausversioiden ja stemma-pakettien hallinnoiminen on helppoa S6:n avulla.
Äänisuunnittelijan on hyvä olla välillä hiekkalaatikolla
Puhumme lisää äänisuunnittelijan työkaluista ja ammatillisesta kehittymisestä ja saan tietää, että Finnvoxilla on kokemusta hyvin erilaisten elokuvien äänen tuottamisesta ja jälkikäsittelystä. Finnvoxissa tuotettiin 1970-luvulla Spede-elokuvia ja Risto Jarvan ohjaamia teoksia. Jonkin aikaa talossa keskityttiin musiikkiin, kunnes elokuvien ääni- ja jälkituotanto käynnistyi taas 2009 Mikko Rothforsin tultua taloon.
Olli Huhtanen ja Mikko Rothfors innostuvatkin lopuksi kuvailemaan muutamien taidedokumenttien äänisuunnittelua ja oivalluksia uusista äänellisistä kerrontatavoista:
”Kuvataide-elokuvien ohjaajat ovat ennakkoluulottomia. Taideleffojen äänissä voi kokeilla ja haastaa itseään ja tekniikkaa. Niiden parissa olen rohkaistunut muokkaamaan soundia hyvinkin voimakkaasti: vienyt ääni-ilmaisua immersiivisempään suuntaan ja vaikkapa rakentanut ambiensseja yllättävistä äänilähteistä. Jälkikäteen olen voinut tuoda tätä rohkeampaa ääni-ilmaisua myös muihin tuotantoihin.
Tuottaja Mikko Rothfors havainnollistaa asiaa lisää:
”Esimerkiksi Espoon modernin taiteen museolle EMMA:lle teimme Matti Suurosen Futuro-talon 50-vuotisjuhlan kunniaksi ohjaaja, kuvataiteilija Mika Taanilan ääni-installaation. Tällöin ellipsoidin muotoisen Futuron sisään rakennettiin äänikupoli. Kun kävijä astui sisään taloon, hän katseli Futuron 360-näkymää ja kuuli 18-kanavaisen äänimaailman. Ääniteoksen miksaamisessa käytimme muokattua Dolby Atmos -kuuntelua. Genelec valmisti Futoroon kustomoidut, alkuperäiseen tyyliin sopivat oranssit kaiuttimet. Myös tässä projektissa meille syntyi paljon uusia innovatiivisia työskentelytapoja!
Tutustu aiheeseen!
Lisätiedot Avid S6:sta: Ossi Männikkö, ossi@msonic.fi