msonic Ääntä, valoa ja hyvää meininkiä
Photo credit: LICHTBILDER - Reinhard Goldmann
Courtesy of Clay Paky-Lightpower

Miksaus on asennetyötä

Kimmo Ahola kertoo matkastaan Nightwishin miksaajaksi

Tapasimme Kimmo Aholan Tampereella Nightwishin Ratinan stadionin keikan yhteydessä. Kimmo vaihtoi kanssamme ajatuksia vuonna 1981 alkaneen uransa varrelta. Kauhavalta kotoisin oleva ja siellä asuva Kimmo Ahola on pitkään alalla toiminut ammattimiksaaja. Viimeisimmät 11 vuotta hän on työskennellyt Nightwishin FOH-miksaajana. Ennen Nightwishia Ahola työskenteli The 69 Eyesin kanssa.

Vuoden 2003 heinäkuussa ulkomailla The 69 Eyesin keikan jälkeen Aholalta kysyttiin, lähtisikö hän miksaamaan Nightwishia seuraavana vuonna alkavalle maailmankiertueelle. “Mietin kolme sekuntia ja vastasin: tottakai. Sitten tajusin, että mullahan on ihan kauhea lentopelko.” Ahola kertoo reaktiostaan. 2004 toukokuussa alkoi Aholan maailmanvalloitus Nightwishin Once-kiertueen puitteissa. Lentopelkoiselle Aholalle Nightwishin leipiin siirtyminen sai aluksi kädet hikoamaan, mutta nyt siedätyshoito on tehnyt tehtävänsä eikä lentäminen enää tunnu miltään.

“Moni on kysynyt, miten tähän tilanteeseen olen päässyt. Varsinkin opetustyön parissa kun työtehtäviä nousee esiin, opiskelijat kysyvät, miten näitä töitä pääsee tekemään”, Ahola kertoo.

“Olin lukiossa kun pistin firman pystyyn vuonna -81. Ja “heti” vuonna 2003 tarjottiin työtä Nightwishilla. Kun tarpeeksi teet hommia, niin 22 vuoden jälkeen voi käydä tällainen kutsu”, Ahola toteaa hymyssä suin. Ahola haluaa muistuttaa tulevia tekijöitä ja alalle tähtääviä siitä, että Suomi on pieni maa, Euroopassa ja maailmanlaajuisesti kiertäviä suomalaisia bändejä on viidestä kuuteen kappaletta. Ja esimerkiksi Ahola on ollut työssään Nightwishilla nyt 11 vuotta, eli vastaavia paikkoja ei avaudu joka vuosi.

“Täytyy olla pitkäjänteisyyttä ja muistaa, että jokainen keikka on yhtä tärkeä.” Aholan kotikylän naapurissa, Kortesjärvellä järjestetään Valehtelun Suomen mestaruuskisat, jotka Ahola käy aina miksaamassa. Ihmiset ihmettelevät, mikä tuo miehen stadioneilta muutaman sadan hengen tapahtumaan. Aholan vastaus on yksiselitteinen: “Se on ihan yhtä tärkeä, kuin mikä tahansa stadionkeikka. Ihmiset ostavat lipun sinne ja siellä on hyvä meininki. Mitään työtä ei pidä ikinä aliarvioida. Pakko ei ole lähteä töihin, mutta sitten jos menee, niin homma pitää tehdä täysillä. Myös yhtäkään lämppäribändiä ei pidä kohdella huonosti. Vuoden päästä se bändi voi olla jonkun festarin päälavalla. Ja se bändi muistaa aivan varmasti, miten heitä on kohdeltu.”

Lisäksi Ahola korostaa, että on tultava ihmisten kanssa toimeen. "Ei auta, vaikka olisi maailman paras omassa työssään, jos ei tule muiden kanssa toimeen. 12-20 tyypin porukalla menee helposti yksi viikonloppu bussissa, mutta kun vietät kuusi viikkoa Amerikassa pikkubussissa kahdentoista ihmisen kanssa, silloin on tultava toimeen ihan eri tavalla”, hän toteaa. Ahola on tyytyväinen työporukkaansa: “Nightwishin kanssa on ollut hyvä olla, mukavia tyyppejä”, hän kertoo.

Aholalta kysytään myös usein, mikä on hyvä PA?

“Muutamia merkkejä ja malleja on, joissa vaihteluväli on pieni. Esimerkiksi d&b audiotechnikin J-sarjasta tai V-sarjasta hyvin harvoin kuulee ihan surkeaa soundia. Mutta on myös olemassa nimeltä mainitsemattomia brändejä, jotka kuulostaa joskus ihan järjettömän hyvältä, mutta sitten kun seuraavana päivänä on sama setti jossain muualla, niin tekisi mieli lähteä kotiin. Mulla raiderissa ykkösenä on aina d&b J-sarja.”

Kiertueella Nightwish on omavarainen äänentoiston suhteen bändin tekniikan puolesta. On omat mikrofonit, omat korvamonitorit, omat mikserit, jotka kaikki lentävät mukana, oli keikka sitten Etelä-Amerikkassa tai Tampereella. Kimmo Aholalla käytössä on Avidin S3-mikserit etupäässä ja monitoreissa. Lisäksi yhtyeen valomiehenä kesän alussa aloittaneella Ville Wahlroosilla on oma pöytä aina mukana. Mitään valoja Nightwish ei kuljeta mukana, eli paikan päälle tarvitaan valot ja PA.

AMS Oy:n PA:na Q1-sarja

Kimmo Aholan oma yhtiö AMS Oy omistaa d&b audiotechnik Q1 -sarjan, jolla on nyt tehty viidestä kuuteen vuoteen keikkoja. Esimerkiksi Seinäjoen Rytmikorjaamolle AMS Oy vuokraa talviaikana Q1-sarjaa, joka on kerännyt osakseen paljon hyvää palautetta. Lisäksi AMS Oy tekee ja on tehnyt paljon isompien festareiden kakkoslavoja ja telttoja, joissa paikalla on 7000-8000 hengen yleisöjä. Esimerkiksi Provinssin saarilava on ollu vuosikausia AMS Oy:n toteutuksia. Q-sarja toimii konserttisaleissa: mm. 2010 vuodesta lähtien Ahola on tehnyt Raskasta Joulua, jossa osassa on käytetty talon PA:ta mutta Q1 on ollut mukana.
 

Luota korviin - älä mittareihin

Ahola muistuttaa, että miksaajan on muistettava, että mittari on hyvä apu, mutta korvilla pitää kuitenkin kuunnella. Mittarit ja mittaussysteemit eivät kuitenkaan tuo lopulta kaikkia asioita esiin - on tärkeä luottaa myös omiin korviin. Mikrofoni huonossa kohtaa voi vaikuttaa mittarin tuloksiin. Vaikka Aholan oma korva on tarkka, ei hän silti osaa sanoa, onko taajuus 470 vai 490 hetsiä, jolloin mittari on hyvä apu.

d&b:stä Ahola mainitsee vielä seuraavaa: “Jos tuntuu siltä, että mikään ei toimi, ota kaikki filtterit pois ja usko siihen, mitä asetuksia tehtaan setä on laittanut ja pääset varmasti hyviin tuloksiin. Välillä tapaa mittarin kanssa tehtyjä PA:n virityksiä, jonka jälkeen soundi kuulostaa varsin mystiseltä. Itselläkin tahtoo käydä miksatessa joskus niin, että tulee aloitettua jokin show file, tekee siihen muutoksia, tekee seuraavan keikan ja tekee taas muutoksia. Sitten kuukauden päästä alkaakin olemaan laulun eekut niin solmussa, että parempi nollata kaikki. Liika ekvalisoiminen on turhaa.”

Haastattelun lopuksi Ahola kertoo tunnelmistaan tulevaa iltaa kohtaan: “Tänne Ratinaan Akun Tehdas on toimittanut PA:n, virittänyt sen ja tekijät ovat tuttuja, joten on todella mielekästä työskennellä. On hienoa kun on iso crew ympärillä, tällaisessa tuotannossa voi silloin keskittyä vain omaan ydinosaamiseen, eli miksaamiseen.”

Nightwishin omaan crew:n kuuluu yhteensä kuusi teknikkoa, jotka ovat jokaisella keikalla mukana. FOH-äänimies, valomies, monitorimiksaaja, rumputeknikko, kitarateknikko ja kiippariteknikko. Ratinassa on mukana lisäksi mm. neljä pyro-miestä, normaalisti keikoilla on kaksi pyro-vastaavaa.  Siirry Nightwishin Ratinan keikan kuvagalleriaan tästä.

Lopuksi kysyimme vielä Aholalta hänen ikimuistoisinta keikkamuistoaan. Niitä riittää kuulemma lukemattomasti, mutta tässä teille yksi:

Lue tästä Vuoden näyttävin valoshow - Nightwish Ratina -artikkeli: haastattelussa Nightwishin valomies Ville Wahlroos sekä Eero Helle ja Mikko Linnavuori.