Valosuunnittelija Pietari Koskenniemi ja artisti Bess halusivat luoda Bessin klubikeikkojen lavashow’hun Berliinin teknoklubeilta tuttua reivitunnelmaa. Laseria oli saatava mahtumaan pienillekin keikkalavoille. msonic toimitti ratkaisuksi Minuit Unen IVL Photon-valoefektin.
“Tiesin, että IVL Photonin avulla laserit voisi tuoda klubeille helposti, turvallisesti ja näyttävästi. Kun näytin Bessille, mitä kaikkea Photonilla saa aikaan, hän rakastui siihen heti ensinäkemältä”, Pietari kertoo.
Juttelimme Pietarin kanssa hänen IVL Photon -käyttökokemuksista sekä hänen urastaan valosuunnittelun ja -operoinnin parissa. Lue jutusta myös Bessin kommentit uusista valoista!
Maanjäristysten tutkimisesta takaisin tapahtuma-alalle
Lapsesta asti musiikkia harrastanut Pietari Koskenniemi teki ensimmäisen valokeikkansa vuonna 2010. Itseoppinut valon ammattilainen opiskeli valotöiden ohella myös geofysiikkaa ja tutki Suomen maanjäristyskantaa Seismologian instituutissa. Lopulta opinnot ja tutkimustyö saivat jäädä vuonna 2019, kun Pietari siirtyi kokopäiväisesti freelancer-yrittäjäksi tapahtuma-alalle.
“Minulla oli tapana Seismologian instituutilla katsoa lounastauolla hienoja keikkavideoita ja miettiä, että olisi siistiä vielä joskus päästä tekemään samanlaisia. Kun Joel Siirtola pyysi minua mukaan tekemään Pikku G:tä vuonna 2018, tajusin että minulla on kaikki edellytykset siihen. Oivalsin, että haluan tehdä valosuunnittelua ja operoida keikkoja täysipäiväisesti, koska se on sitä, mille sydämeni palaa. Musiikille ja sen visualisoinnille.”
Pietari on oman yrityksensä ohella osakkaana Hög Light & Sound Oyssä. Hän on tehnyt valosuunnittelua ja -operointia mm. Vesalalle, Robin Packalenille ja ibelle. Hänen kädenjälkeään on voinut ihailla myös Elämä lapselle -konsertissa ja Jääkiekon MM-kisoissa.
IVL Photon teki lähtemättömän vaikutuksen
Hög vastasi Bessin kevään klubikiertueen teknisestä ja visuaalisesta tuotannosta. Pietari Koskenniemi suunnitteli ja ohjelmoi valot ja Joel Pitkänen toimi keikkojen valo-operoijana. Kun Pietari ja Bess alkoivat suunnitella yhdessä kiertueen visuaalista konseptia, saivat he vision reiveistä.
“Lähdimme miettimään, mikä tukisi tätä visiota. Halusimme laseria, stroboa ja savua. Isoa efektiä, mutta välillä vähän pimeääkin estetiikkaa. Tiesin, että IVL Photon-valoefekti sopisi tähän kuin nenä päähän”, Pietari kertoo.
IVL Photon on ranskalaisen Minuit Unen 3R-laserluokan valoefekti. Se on pidemmälle kehitetty versio aiemmasta IVL Carré-mallista.
“Kun saimme itse tuotteen toimistolle, tuijottelimme sitä Bessin kanssa hyvän tovin Alppilan pimenvässä iltapäivässä. Photon teki heti ensinäkemältä lähtemättömän vaikutuksen Bessiin.”
Bess: “En ole ikinä nähnyt näin siistejä valoja”
Bess kertoo ihastuneensa IVL Photon -valoihin niin paljon, että ne päätyivät myös uuden Kädet Ylös -albumin promokuviin.
“En ole ikinä elämässäni nähnyt mitään näin siistejä valoja! Ihastuin valojen miltei rajattomiin mahdollisuuksiin värien, muotojen ja tunnelmien luomisessa. Sävyt ja muodot on tarkka ja herkkä asia, ja näillä pystyy tekemään just eikä melkein oikeat sävyt eri biiseihin. Ahh, love it!”
Bess kertoo, että IVL Photon -valot tukevat hyvin hänen housesta vaikutteita saavaa musiikkiaan.
“Minuit Unet kuvittaa tätä musiikillista sielunmaisemaa ja mun musaa just sillä tavalla kuin pitikin. Ei mitään tavallista, vaan taianomaista ja monipuolista ilmaisua. Vähän Matrixia, vähän Berliiniä, Tomorrowlandia ja jotain aivan omaa ja uniikkia. Sanomattakin selvää, kuinka paljon ne tuovat extraelämystä keikkoihin”, artisti hehkuttaa.
“IVL Photon vaatii uudenlaista asennoitumista suunnittelijalta”
IVL Photonissa on liikkuva keskusosa ja kahdeksan tilttaavaa, beam- ja frost-puolilla varusteltua peiliä, joten valaisimen tarjoamat efektimahdollisuudet ovat valtavat. Pietarin mukaan IVL Photon vaatii suunnittelijalta uudenlaista asennoitumista – hyvällä tavalla.
“Kun suunnittelen perinteisellä setillä tiedän hyvin mitä on mahdollista saada aikaan. Photon on niin monipuolinen, että siinä saa aluksi jonkin aikaa miettiä miten saan valosta kaiken irti. Minkä kokoisia valosäteet ovat, miten ne liikkuvat ja niin edelleen. Suunnittelu pitää aloittaa ikään kuin toisesta suunnasta.”
Bessin kiertuetta ennakkoon ohjelmoidessa Pietari pohti, kuinka paljon Photonille pitäisi jättää tilaa, jotta efektit pääsisivät parhaiten oikeuksiinsa.
“Päädyin antamaan sille setissä aika paljonkin tilaa, mutta valo-operaattori Joel soitti ensimmäisen keikan jälkeen ja kertoi, että Photon potki tosi hyvin läpi ja vähemmälläkin tilan antamisella olisi pärjännyt. Suomen klubeille riittää siis hyvin potkua, vaikka kyseessä onkin R3-luokan laser. Mikään toinen lamppu ei pysty samaan.”
Pietari mainitsee, että IVL Photon tarvitsee kaverikseen laadukkaan usvan, jotta efekteistä saadaan kaikki irti.
“Meillä on käytössä msonicilta MDG ATMe, joka on markkinoiden paras usvakone.”
Helppoa ja näyttävää – turvallisesti
Pietarin mukaan Photonin yksi suurimmista hyödyistä on sen monipuolisuus ja uniikkius. Sen avulla on mahdollista tuoda laserit turvallisesti pienillekin keikkapaikoille ja tehdä jotain mitä ei joka keikalla näe.
“Photonilla saa luotua täysin ainutlaatuisia ja näyttäviä lookeja. Sellaisia, joita perinteisillä lasereillakaan ei ole mahdollista toteuttaa. Pienempiä lasereita on ollut pitkään markkinoilla, mutta eivät ne ihan tällaisia ole ollut.”
Pietari kiittelee myös IVL Photon helppoa käyttöönottoa.
“Minuit Une on tehnyt tosi hyvää työtä luodessaan file-pohjat kaikille tunnetuimmille valopöytämerkeille kuten MA Lightingille, joka meillä on käytössä. Niistä voi suoraan ottaa presettejä ja layouteja käyttöön. Se helpottaa työtä ja käyttöönottoa paljon.”
“Kun esityöt tehdään hyvin, ei keikoilla tarvitse selviytyä”
Pietari Koskenniemi kertoo luottavansa taiteellisessa prosessissaan hyviin esivalmisteluihin. Esityksen suunnitteluvaiheessa artistin kanssa ollaan tiiviisti yhteydessä ja pohditaan yhdessä, millaista sanomaa ja tunnelmaa valoilla ja visualisoinneilla halutaan välittää.
“Ennen ohjelmointia esitän artistille moodboardin, jossa kuvailen ehdotukseni siitä, millainen konsepti voisi olla ja millaiset tunnelmat, muodot ja ajatukset tukisivat kokonaisuutta, jota artisti haluaa musiikillaan välittää. Konseptointivaiheessa tuodaan isosti oma taiteellinen näkemys mukaan, mutta artistin toiveet ja visiot otetaan myös vahvasti huomioon.”
Kun esityksen visuaalinen suunta on selvä, alkaa esityksen ohjelmointi. Pietari kertoo käyttävänsä valo-ohjelmoinnissa aikakoodeja aina silloin kun se on mahdollista ja järkevää.
“Hyvällä esisuunnittelulla varmistetaan se, että keikoille voi mennä suorittamaan työtä ja toteuttamaan visiota eikä vain selviytymään. Selviytyminen on tosi raskasta ja itse haluan välttää sitä.”
“Kouluttautuminen kehittää tapahtuma-alaa”
Seuraavaksi Pietari suuntaa katseensa kohti vilkasta tapahtumakevättä ja festarikesää. Lisäksi hänet pitää kiireisenä syksyllä 2022 aloitetut opinnot Metropolian Esitys- ja teatteritekniikan monimuotolinjalla. Opintojen tavoitteena on olemassa olevan osaamisen täydentäminen ja alan kehittäminen.
“Koen, että tapahtuma-alalle on tärkeää saada lisää standardeja. Muun muassa työajat, tauot, turvallisuus ja työssä jaksaminen ovat asioita, jotka ovat olleet tällä alalla toissijaisia asioita. Näen, että alan kouluttaminen lisää tietoa ja vie alaa eteenpäin”, hän sanoo ja lisää: “Kouluttautuminen edistää myös alan järjestäytymistä, mikä sai uutta puhtia koronan aikana. Se on tosi hyvä juttu. Vielä on paljon töitä tehtävänä, mutta haluan olla mukana kantamassa korteni kekoon.”
Kuvat: Ville Huuri / Huuri Creative