ABBA:n Benny Anderssonin studion Dolby Atmos -päivitys

Mono Music -studion Avid S6-käyttöpinta ja Dolby Atmos -kuuntelun Genelec The Ones -etukaiuttimet studion takavasemmalta kuvattuna.

ABBA:n Benny Anderssonin Mono Music -studiossa Tukholman Skeppsholmenissa alkoi uusi aikakausi, kun analoginen kuuntelujärjestelmä päivitettiin Dolby Atmosiin

Benny Andersson, ABBA-yhtyeen legendaarinen säveltäjä ja muusikko, ei tarvitse esittelyjä. Hän on jättänyt merkittävän jäljen musiikin historiaan ja luonut Skeppsholmenissa sijaitsevan studionsa myötä ainutlaatuisen luovan tilan aivan Tukholman sydämeen. Bernard Löhr on Bennyn luotettu äänittäjä/miksaaja, ja äänittää sekä miksaa kaikki hänen projektit. Yhdessä he ovat luoneet musiikillisia mestariteoksia tässä kulttuurisesti ja historiallisesti merkittävässä rakennuksessa aina 1990-luvulta lähtien.

Viime vuosina Mono Music -studio on kokenut perusteellisen remontin ja päivityksen analogisesta studiosta immersiiviseen äänityöhön soveltuvaksi Dolby Atmos -tilaksi.

Voyage-albumi oli sysäys remontille

Kun ABBA valmistautui julkaisemaan kauan odotetun Voyage-albuminsa vuonna 2021, Benny Andersson kohtasi uuden ja jännittävän haasteen. Universal Music ja Apple Music vaativat, että albumi miksattaisiin immersiivisessä Dolby Atmos -formaatissa. Tämä edellytti koko studion perusteellista remontointia.

Kulttuurisesti merkittävä studiorakennus on Ruotsin valtion omistuksessa, joten remontti vaati huolellista suunnittelua ja toteutusta. Projekti oli mittava – esimerkiksi alkuperäinen studio siirrettiin alakerrasta yläkertaan.

”Studio on nyt paljon pienempi mutta huomattavasti kodikkaampi kuin ennen”, toteaa Bernard Löhr.

ABBA:n Benny Anderssonin luottomiksaaja Bernard Löhr msonicin Marcus Bergqvistin kanssa Mono Music -studiossa Avid S6-miksauspöydän takana.
Bernard Löhr (vas.) ja msonicin Marcus Bergqvist
Teknologiset innovaatiot Dolby Atmos -miksaukseen

Alkuperäisessä studiossa oli analoginen miksauspöytä, joka ei enää täytä nykyaikaisen miksaamisen vaatimuksia – erityisesti, kun biisejä ja projekteja täytyy vaihtaa useita kertoja päivässä.

Uudeksi ohjauspinnaksi valittiin Avid Pro Tools | S6 varustettuna 32 liu’ulla. Tämä mahdollistaa tehokkaamman työnkulun, kun sekä Benny että Bernard voivat käyttää ohjainpintaa samanaikaisesti.

”Avid S6 -ohjauspinta on sopivan kokoinen ja helppokäyttöinen. Esimerkiksi kaikkiin kaikuihin pääsee käsiksi tavalla, joka sopii Bennylle”, sanoo Bernard.

Bernard kertoo edelleen suosivansa Avid Pro Tools | HDX:ää sen alhaisen latenssin vuoksi. Interface kuitenkin päivitettiin Avid Pro Tools | MTRX Studioon, koska se tukee Dolby Atmos -monitorointia ja tarjoaa monipuoliset työkalut kaiuttimien kalibroimiseen ja bassohallintaan. MTRX Studion ohjaus tapahtuu suoraan Avid S6 -pinnasta, tarjoten saumattoman työnkulun. Lisää tuloja ja lähtöjä saatiin laajentamalla MTRX Studio Avid Pro Tools | Carbon Pre -hybridijärjestelmällä.

Vaikuttava kuuntelukokemus tuotetaan Genelec “The Ones” -kaiuttimilla ja kahdella subwooferilla 7.2.4 -kokoonpanossa. Kaiutinratkaisu tarjoaa erinomaisen äänen koko Dolby Atmos -järjestelmälle.

”Dolby Atmos -formaatti kuulostaa mahtavalta – ei pelkästään minun mielestä, vaan sekä Bennyn että ulkopuolisten asiakkaiden mielestä. Dolby Atmos on ollut onnistuneesti käytössä jo useissa projekteissa”, kehuu Bernard.

Mono Music -studiossa lähikuvassa Bernard Löhr. Taustalla epätarkkana Genelec The Ones -kaiutin.
Bernard Löhr sanoo olevansa erittäin onnellinen uudesta ohjainpinnasta. “Joustavuus on S6:n paras ominaisuus”, hän kertoo.
Edistynyttä Dolby Atmos -miksausta ulkoisella RMU:lla

Dolby Atmos -miksaaminen vaatii paljon prosessointitehoa. Mono Musicissa käytetään ulkoista Dolby Atmos RMU:ta (Rendering and Mastering Unit) keventämään Pro Tools -koneen prosessorin kuormaa ja varmistamaan äänituotannon sujuvuus sekä tehokkuus.

Sävellysjärjestelmän integrointi Pro Toolsiin

Tärkeä osa Bennyn sävellystyötä ja luovaa prosessia on Synclavier-syntetisaattori. Se on integroitu suoraan alakerran sävellyshuoneesta yläkerran Pro Tools -järjestelmään. Integrointi mahdollistaa saumattoman siirtymän säveltämisestä miksaukseen ja antaa Bennylle mahdollisuuden toteuttaa musiikillista visiotaan parhaalla mahdollisella tavalla yhdessä tiiminsä kanssa.

Mono Music -studio sisältä takaoikealta laajakulmalla kuvattuna. Genelec The Ones -kaiuttimet Dolby Atmos -kuuntelua varten. Avid S6-käyttöpinta miksaamista varten.
Ikoninen Mono Music -studio Skeppsholmenissa on ainutlaatuinen luovuuden ja innovaation keskus, jossa Benny Andersson ja Bernard Löhr ovat työskennelleet yhdessä jo 90-luvulta lähtien. Studio on myös lukuisten ulkopuolisten asiakkaiden käytössä.
Äänikokemuksia pitkälle tulevaisuuteen

Studion tilaremontti alkoi keväällä 2022 ja jatkui lähes vuodenvaihteeseen saakka. Tekniset asennustyöt saatettiin valmiiksi vuoden 2022 lopussa, ja uusi studio otettiin uudelleen käyttöön keväällä 2023.

Benny Anderssonin studio Skeppsholmenilla on kokenut vaikuttavan muodonmuutoksen huippumoderniksi studioksi, jossa Dolby Atmos -tekniikka tarjoaa vertaansa vailla olevia äänikokemuksia. Uusimman teknologian ja huolellisen suunnittelutyön ansiosta studio pysyy musiikillisen innovaation ja luovuuden keskuksena vielä pitkään tulevaisuudessa.

Mono Music -studion sisäänsä kätkevä, kulttuurisesti merkittävä punatiilirakennus ulkoa kuvattuna aurinkoisena päivänä Skeppsholmenissa.
Historiallisen rakennuksen uumenissa on käytössä viimeisintä huipputeknologiaa immersiivisten äänikokemusten luomiseksi.

 

msonic oy on allekirjoittanut DOLBY CERTIFIED SERVICE PARTNER -sopimuksen, joka valtuuttaa markkinoimaan, konsultoimaan ja tukemaan Dolby Atmos studioita Suomessa ja Ruotsissa. msonic tarjoaa virallisen Dolby Atmos kalibroinnin, Atmos studioiden suunnittelun, sekä tarvittavien laitteiden konsultoinnin ja myynnin.