Järvenpää-talon Adamson S-sarja: haastattelussa Saku Tamminen

Järvenpää-talon lava suoraan edestä kuvattuna. Lavan etureunan kohdalla katosta on ripustettu Adamson S7 line array -kaiuttimet molemmin puolin, sekä S119-subwooferit keskellä. Lavan keskellä on musta flyygeli ja pianojakkara sivuttain.

Järvenpää-talossa otettiin tovi sitten käyttöön Adamson S-sarjan line array -kaiutinjärjestelmä, ja huhtikuussa msonic kävi jututtamassa Saku Tammista kokemuksistaan sen parissa. Uusi järjestelmä sisältää kahdeksan S7-kaiutinta kummallakin puolella, neljä keskellä lentävää S119-subia ja neljä IS5c-etufilliä. S-sarja on paritettu Dantella varustettujen Lab Gruppenin PLM+ -sarjan päätevahvistimien kanssa, joten asiakkaille voi tarjota mahdollisuuden ajaa ääni DANTELLA sisään ilman päätteitä edeltäviä muuntajia.

Avataan ihan alkuun haastateltavan taustaa hieman. Saku on kerännyt alan kokemusta toistakymmentä vuotta ja on toiminut nyt jo viidettä vuotta Järvenpää-talolla ääni- ja valaistusmestarina. Alun perin lukiossa esitystekniikkaan herännyt kiinnostus vei musiikkiteknologian opintojen kautta ensin freelancerina tehtyjen äänitys- ja videotöiden pariin. Ääni- ja valosuunnittelijan taidot puolestaan karttuivat pienimuotoisessa teatteritoiminnassa ja klubikeikoilla työskennellessä. Lopulta tie johti Järvenpäähän – ensin Krapin Pajalle ja lopulta Järvenpää-talolle sijaisuuden kautta vakituiseen pestiin.

Saku Tamminen kuvattuna alaviistosta Järvenpää-talon lavalla. Takana katossa riippuu kahdeksan kappaletta Adamson S7 -line array kaiutinta.
Saku ja Adamson S7-banaani

Millä tavoin Adamsonin kaiutinjärjestelmä edustaa Sakun mielestä nykyajan äänitekniikan huippua? “Semmoinen tietynlainen tasapainoisuus, ettei siinä joudu tekemään kompromisseja. Ääni on aika valmis paketista ja kompensoidaan vain sitä tilaa mihin se tuodaan. Sen pystyn allekirjoittamaan oman kokemuksen perusteella. Uusi Adamsonin järjestelmä kestää enemmän äänenpainetta ja headroomia on enemmän. Kovaa soitettaessa soundi ei muutu epämiellyttäväksi esimerkiksi 2–4 kHz:n kohdalla, toisin kuin edellisen ja monen muun järjestelmän kohdalla kokemus on osoittanut. Ei kukaan vierailijakaan ole sitä pahemmin virittänyt – joskus joku on lähinnä halunnut vähän lisätä bassoa genren niin vaatiessa”, hän pohtii.

msonicin Pro Audio -segmentin myyntipäällikkö Antti Tuoriniemi vahvistaa, että vaikka preseteistä toki löytyy kompurat ja limitterit, Adamsonilla suojaus nojaa moneen kilpailijaan verrattuna laajempaan headroomiin. Kooltaan pienemmät kaiuttimet kykenevät tuottamaan enemmän äänenpainetta.

Ostoksille

Uuden kaiutinjärjestelmän hankinta muuttui ajankohtaiseksi, kun Järvenpää-talon vanha järjestelmä oli tullut tiensä päähän. Selkeyden ja äänenlaadun kanssa oli myös jatkuvasti haasteita. Vanhalle setille erityisen haastavia tuotantoja olivat etenkin musikaalit, jotka tyypillisesti sisältävät laajan kattauksen musiikkia sekä kuoro- ja puheosuuksia. Toistoteho oli aiemmin riittämätön taaimmaisille riveille ja miksauspisteelle(!), joten harkinnassa oli viivelinjan käyttäminen väliaikaisratkaisuna. Myös vierailevien artistien edellyttämät muutokset työllistivät turhaan.

msonicin palvelutaso maahantuojana (luotettava, tuttavallinen, nopea reagoimaan) saa kiitosta Sakulta. Niinpä Adamsonin demosetti haluttiin testiin ja varta vasten syksyn musikaalia varten, jolloin myös toinen saman hintaluokan kaiutinjärjestelmä oli kokeiltavana. Käyttökokemusten pohjalta – myös vierailevien ammattilaisten osalta – oli ilmiselvää, että S-sarja oli harppauksia edellä laadullisesti.

Hän huomauttaa, että S-sarjan valinta Järvenpää-talon uudeksi kaiutinjärjestelmäksi sinetöityi viimeistään taloudellista realiteettia arvioidessa. Raaka totuus kun on, että Adamsonin maailmassa sama taloudellinen panostus riittää miltei tuplasti suurempaan määrään spekseiltään ja laadultaan vähintään yhtä tasokasta ripustettavaa kalustoa. Mittaluokaltaan ero on ratkaiseva.

Käyttöönotto

Järvenpää-talon neljä lennätettyä Adamson S119-subwooferia kuvattuna alaviistosta.
Neljä Adamson S119-subia keskellä lentämässä

Adamson teki hyvän vaikutuksen jo heti alussa. Saku kertoo hämmästyneensä, kun itse EMEA-johtaja Jochen Sommer saapui asentamaan ja virittämään järjestelmää yhdessä Järvenpää-talon teknisen tiimin ja maahantuojan kanssa. Sommer osoitti todellista intohimoa aiheeseen ja aitoa kiinnostusta Järvenpää-talon projektia kohtaan. Tämän kaltainen sitoutuminen valmistajan taholta on asiakkaalle lisäarvo, joka ei ole mitattavissa suoraan euroissa, Saku tuumii.

Toinen wau-elämys oli basso, jota näemmä nyt vihdoin kuultiin salissa ihan oikeasti. Järjestelmän laatu, sijoittelu ja oikea mitoitus olivat avaintekijöitä myös subitaajuuksien toistoon. Neljä S119-subia tarjoavat reilusti tehoa tarpeeseen nähden. Myös ulkopuoliset artistit ovat kehuneet kokonaan lennätettyä settiä, eikä juuri kukaan ole kokenut tarpeelliseksi tuoda omia lattiasubeja kuullakseen sysäykset paremmin lavalla.

Yksi Järvenpää-talon lavan etureunan Adamson IS5c-etufilleistä lähikuvassa. Etäällä taustalla epätarkkana flyygeli ja pianojakkara.
Yksi Adamson IS5c-etufilleistä lavan etureunassa komeilemassa

Se, miten Adamsonin järjestelmä vastaa siihen, mihin luureilla työstäessä pyrkii, oli kolmas mairitteleva kokemus. “Edellisen kaiutinjärjestelmän kanssa säädöt eivät vastanneet sitä, mitä kuulokkeissa kuuli. Hyvä esimerkki tästä oli Jiri Nikkisen Beatles-keikka. Kun avasin vanhalla järjestelmällä tehdyn showfilen, niin se kuulosti Adamsoneilla melko lailla erilaiselta – hyvässä mielessä. Se oli riemastuttava ahaa-elämys jo heti alkumetreillä”, hän selostaa.

Antti Tuoriniemi kommentoi niin ikään, että samaa tyytyväisyyttä ilmaisi todella moni miksaaja Krapin Pajalla, jossa S-sarja oli käytössä koko kesän 2022 ja 2023. Miksaaja toisensa perään koki, että Adamsonin setti vastaa todella herkästi ja helposti todennettavasti niihin muutoksiin ja korjauksiin, mitä tekee. Ja kymmenien paikalla vietettyjen keikkojen saldona eritoten yleisöltä saadut kehut äänenlaatuun liittyen yllättivät määrältään ja lämmittivät mieltä.

Käyttäjäkokemus ja asiakaspalaute

Sakun mukaan järjestelmän on osoitettu palvelevan kaiken tyyppisiä tuotantoja mainiosti. Jopa yksinkertaisissa puhetilaisuuksissa puheen selkeys on olennaisesti parempi aiempaan verrattuna, ja kampasuodinefekti on hävinnyt lähes kokonaan. S-sarjan myötä toistoteho riittää salin takaosaan asti ja istuinpaikat ovat entistä tasavertaisemmat kuuntelukokemusta ajatellen. Asiakaspalautetta esimerkiksi laulun heikosta kuuluvuudesta jollain kohtaa ei ole tullut yleisöltä enää samaan tahtiin.

S-sarjan toimivuudesta kertoo myös se, että Adamsoniin siirtymisen myötä yhä useammat artistit ja tuotannot ovat valinneet käyttää salin omaa kaiutinjärjestelmää. Monilla kun on tyypillisesti oma setti, jonka he tuovat mukanaan paikkaan kuin paikkaan.

Saku Tamminen lähikuvassa istumassa Järvenpää-talon salissa. Taustalla miksauspiste epätarkkana.
Järvenpää-talon ääni- ja valaistusmestari Saku Tamminen

Saku kiittelee vähentyneitä lisätöitä, kun salin omaa järjestelmää ei tarvitse ottaa alas. Ruuvaaminen vähenee myös miksatessa, kun soundit ovat lähtökohtaisesti toimivammat. Töihin on mukavampi tulla, kun työkalujen erityisen hyvä toimivuus yllättää positiivisesti ja inspiroi tekemään vielä parempaa duunia.

Hän jatkaa: “Jokaikinen uusi produktiovieras on kehaissut jollain tapaa, että onpa hyvä järjestelmä. Yleisön puolelta taasen on tullut huomattavasti vähemmän negatiivista palautetta äänenpaineen liiallisuudesta, vaikka desibelit on samat. Tämä kertoo nimenomaan siitä, että S-sarjan yläkerta on miellyttävä kuunnella.” Adamsonin aikakaudella Saku on saanut yleisöltä positiivista palautetta harvakseltaan ja samaa ovat kokeneet useat vierailevat miksaajatkin. Anteeksipyytämisen tarve ja siihen liittyvä stressi on vähentynyt vakuuttavan kaiutinjärjestelmän myötä.

Tulevaisuus

Tarkimmille lukijoille vahvistettakoon, että kuvissa näkyvät ripustuspaikat trusseineen ovat tosiaankin väliaikaiset. Optimoidut ripustuspisteet edellyttävät muutoksia salin rakenteisiin ja muuhun tekniikkaan. Lopullinen sijoittelu odottaa siis vielä toteutustaan. Tämän jälkeen järjestelmän viritykselle tehdään vielä loppusilaus.

Nykyinen taloussuhdanne asettaa esitystekniikka-alalle haasteita. Saku pohtii, kuinka tärkeää on nyt – jos ei muulloinkin – olla avoin arvioimaan ja hyödyntämään totutusta poikkeavia teknisiä vaihtoehtoja. Määrätietoisesti testaamalla saa todennettua teknologian speksit paikkaansa pitäviksi ja vahvistettua tavoitteiden mukaisen toiminnallisuuden. Mahdolliset säästöt voi kanavoida joko muuhun tekniseen, sisällölliseen tai palveluun liittyvään. Näillä eväillä parhaimmillaan nostaisi koko alan tasoa Suomessa.

Adamson S-sarjan valinta uudeksi kaiutinjärjestelmäksi on osaltaan varmistamassa Järvenpää-talon paikkaa laadukkaan teknologian edelläkävijöiden joukossa. msonicilla jäämme kuulolle, millaisia muita rohkeita ja innovatiivisia ratkaisuja tekniikan ja tuotantojen suhteen Järvenpää-talolla jatkossa tehdään.

https://www.jarvenpaatalo.fi/

LUE LISÄÄ