Tampere-talon Isoon saliin asennettiin d&b audiotechnikin V-sarjan kaiuttimet

Pohjoismaiden suurimmassa konsertti- ja kongressikeskuksessa, Tampere-talossa eletään muutoksien aikaa. Mittavan remontin ja uusien palveluiden avaamisen lisäksi talossa on uudistettu paljon myös tilojen tekniikkaa. Helmikuun loppupuolella uudistuksen koki Ison salin kaiutinjärjestelmä, kun saliin asennettiin d&b audiotechnikin V-sarjan kaiuttimet. msonic oy:n Teron ja Reiman lisäksi suunnitteluun ja käyttöönottoon osallistui Timo Liski Sound Solutions Finland Oy:stä.

Kävimme tapaamassa Tampere-talon av-teknikoita Hannu “Sidi” Mäki-Laurilaa ja Kai Saastamoista. Miehet kertoivat, miten uusi asennus paransi Ison salin kuuluvuutta ja mitä etuja ArrayProcessing -teknologian hyödyntäminen toi.

Kai Saastamoinen (vas.) ja Hannu “Sidi” Mäki-Laurila ovat tyytyväisiä Ison salin uuteen äänentoistoon. Taustalla näkyvät katossa roikkuvat klassisen musiikin akustointilevyt eivät ole kiinteä osa Ison salin akustointijärjestelmää.

 

Hannu Mäki-Laurilalla on pitkä historia av-teknikon työstä. Hän kiersi 80-luvulla freelancerina muun muassa Yön ja Juice Leskisen teknikkona ja Tampere-talossa hän on viihtynyt aina 90-luvulta saakka.

Myös Kai Saastamoinen on viihtynyt talossa pitkään. Kesällä tulee kuluneeksi 13 vuotta siitä, kun hän aloitti talossa melkein heti valmistuttuaan Tampereen ammattikorkeakoulusta Virtain toimipisteestä.

Tampere-talossa on luotettu pitkään d&b audiotechnikin kaiuttimiin. Ison salin aiempi kaiutinjärjestelmä oli Q-sarjaa, joka oli asennettu vuoden 2005 alussa.

“Järjestelmä oli jo päivityksen tarpeessa. Uuden sarjan asennus olisi voitu tehdä paljon aiemminkin, mutta halusimme tehdä pohjatyön huolella. Lisäksi sopivan asennuspäivän löytäminen oli haastavaa, sillä Isossa salissa tapahtuu koko ajan. Sopivan päivän löydyttyä asennus piti tehdä yhden päivän aikana, mutta siinä onnistuttiin”, Mäki-Laurila kertoo.

Päätös V-sarjan asentamisesta oli tehty jo useampi vuosi sitten. Miehet toteavat, että kyseinen sarja on ollut haaveissa jo pitkään.

“Kuulin ensimmäisen kerran V-sarjan kaiuttimia Isossa salissa pari vuotta sitten, kun eräs esiintyjä toi omat kaiuttimet mukanaan. Kuultuani ensimmäiset sävelet kaiuttimista, päätös oli tehty. Nuo tulevat meille seuraavaksi!”, Saastamoinen naurahtaa.

Lavalta yläkatsomon takariviin on matkaa 46 metriä. Mäki-Laurila kehuu, että äänenpaine on tasavahva aina viimeiselle riville saakka.

“Nyt jokaisen jakkaran kuuluvuus on yhtä vahva”

Ison salin kapasiteetti on 1800 henkilöä ja lisäkatsomon avulla se saadaan laajennettua 1900 henkilöön. Aiemmassa asennuksessa saliin jäi muutama penkki, joiden kuuluvuus oli selvästi heikompi, joten paikat jäivät myymättä asiakkaille.

“Uudessa asennuksessa pääkaiuttimia siirrettiin noin 10 senttiä ja käännettiin hieman sisäänpäin. Sen myötä jokainen jakkara on yhtä vahva kuuluvuudeltaan ja kaikki paikat voidaan myydä”, Saastamoinen sanoo.

“Viimeisten penkkien etäisyys lavalta katsottuna on 46 metriä. Kuuluvuus on tasalaatuinen aivan viimeiselle riville saakka”, Mäki-Laurila kehuu.

Tasainen äänenpaine saatiin aikaan ArrayProcessing -teknologiaa hyödyntämällä, ja tämä onkin Mäki-Laurilan ja Saastamoisen mukaan uuden asennuksen parhaita puolia. Sekä Mäki-Laurila että Saastamoinen olivat kuunnelleet ääntä tiloissa, joissa ArrayProcessing on käytössä, ja oli selvää, että teknologia oli saatava myös Tampere-taloon.

“ArrayProcessingin avulla kuuluvuus ei kärsi eri tilajärjestelyissä”, Mäki-Laurila kertoo.

 

Mäki-Laurilan mukaan ArrayProcessing sopii Isoon saliin erityisesti siksi, että salissa käytetään lukuisia erilaisia tilajärjestelyitä. Uusi asennus on suunniteltu niin, että kuuluvuus on samanlainen kaikissa tilajärjestelyissä.

“Välillä parveke on pois pelistä kokonaan ja välillä on taas lisäkatsomoita käytössä. Ammattilaisten virittämä ArrayProcessing antaa meille tietyn ennustettavuuden. Tulee saliin kuka tahansa vierailija, niin tällainen vanhempikin av-sekatyömies osaa laittaa napista painamalla äänet kohdilleen”, Mäki-Laurila vitsailee.

“Lisäksi järjestelmä kuulostaa hyvältä oli kyseessä sitten rokkikeikka tai klassisen musiikin konsertti”, Saastamoinen lisää.

Uusi järjestelmä onkin päässyt tositoimiin jo monissa eri tilaisuuksissa. Se on ehtinyt palvella muun muassa lastenkonserteissa, kokoustilaisuuksissa, Rocky Horror Show -musikaalissa sekä Apocalyptican ja The 69 Eyesin konserteissa. Mäki-Laurila toteaa, että myös vierailevat teknikot ovat ottaneet uuden järjestelmän ilolla vastaan.

“Uusi tekniikka on herättänyt keskustelua myös sosiaalisessa mediassa alan ammattilaisten keskuudessa”, hän sanoo.

Left/Right-kaiutinklusterit koostuvat kymmenestä kaiuttimesta. Kahdeksan niistä on V8- ja kaksi V12-kaiuttimia. Lisäksi pääkaiuttimien taakse asennettiin neljä V-sub-kaiutinta molemmin puolin.

 

d&b audiotechnik on Tampere-talon luottomerkki

d&b audiotechnikin tuotteita on edustettuna myös muissa Tampere-talon tiloissa. Ison salin vanha Q-sarja jatkaa palvelemistaan Sorsapuistosalissa. Lähes 500 paikkaiseen Pieneen saliin valikoitui viisi vuotta sitten T-sarjan kaiuttimet. Lisäksi monitoimisalit Duetto 1 ja 2 ovat varustettu V7P-kaiuttimilla. Myös uuden Tuhto-ravintolan äänentoistoa aiotaan kohentaa tulevaisuudessa d&b audiotechnikin kaiuttimilla.

Mäki-Laurilan mukaan d&b audiotechnikin tuotteiden laatu on ollut syynä, miksi d&b:stä on muodostunut talon luottomerkki.

“Lisäksi äärimmäinen luotettavuus on plussaa. d&b on ollut turvallinen valinta.”

“Uusi järjestelmä kuulostaa hyvältä, oli kyseessä rokkikeikka tai klassisen musiikin konsertti”, Kai Saastamoinen sanoo.