Stadin ammattiopiston AV-ohjelmasta valmistuu vuosittain video- ja äänialan ammattilaisia. Vuosittain näillä koulutuslinjoilla aloittaa opintonsa 18 uutta opiskelijaa. Opinnoista valmistutaan keskimäärin kolmessa vuodessa ja opintoihin sisältyy runsaasti työharjoittelujaksoja.
Jututimme AV-Stadin ääni- ja videopuolen opettajia sekä koulutuspäällikkö Jaana Vestergreniä. He kertoivat, miten ajantasaisella ammattitekniikalla tuetaan tulevaisuuden ammattilaisten oppimista. Kun pro työvälineet ovat opiskelijoille tuttuja jo työelämään astuessa, on työhön integroituminen helpompaa.
Koulutuspäällikkö Jaana Vestergrenin mukaan Avidin laitteistoja on Stadin ammattiopistossa käytetty jo vuosien ajan. Laitevalintoja AV-Stadissa ohjaa opettajien näkemys siitä, millä laitteistoilla on tehokkainta kouluttaa opiskelijoita tulevaan ammattiinsa.
“Olemme päätyneet käyttämään Avidia opettajien toiveiden kautta. Opettajamme ovat alansa asiantuntijoita ja he tietävät millä työkaluilla opiskelijoita kannattaa opettaa.”
Interplay mahdollistaa samanaikaisen työskentelyn 20 työpisteestä käsin
Videopuolella käytössä on noin 30 Media Composeria ja Unity ISIS 5500 -kovalevypakka. Interplay on kytketty sekä videoluokan koneisiin että koulun editointihuoneisiin eli sinne on pääsy samanaikaisesti liki 20 työpisteestä.
Avidin ohjelmistojen ja laitteistojen yhteensopivuus ääni- ja videopuolella mahdollistaa AV-Stadissa ennennäkemättömän yhtenäisen työnkulun. Oppilaitoksessa käytössä olevan Avidin Interplay-järjestelmän, Avid Centralin ja Avidin tarjoamien pilviominaisuuksien ansiosta samaa mediamateriaalia voidaan käsitellä samanaikaisesti luokkahuoneissa, editeissä ja kotona.
Tehokkaan, yhtenäisen työnkulun merkitystä ei voi oppilaitoksissa vähätellä. Lineaarinen työskentely on projektien aikataulupaineiden vuoksi mahdotonta. Samankaltaisiin aikataulupaineisiin opiskelijat saavat tulevaisuudessa tottua myös työelämässä.
“Interplayn ansiosta opiskelijat voivat samanaikaisesti työstää samaa kokonaisuutta. Eihän siinä ole mitään järkeä, että työstämme pelkästään kuvaa kaksi kuukautta äänipuolen samalla pyöritellessä peukaloitaan. Vuoropuhelu Pro Toolsin kanssa nopeuttaa huomattavasti projektien etenemistä jälkituotannossa”, huomauttaa Elovuori.
AV-Stadissa opiskelijat tekevät opintojensa aikana yhteensä kolme lyhytelokuvaa. Näissä projekteissa opiskelijat pääsevät kokemaan elokuvanteon koko prosessin aina käsikirjoituksesta äänityöskentelyyn ja värimäärittelyyn asti.
“Käytämme Media Composeria, sillä samalla laitteistolla tehdään parhaillaan kaikki suuret elokuvat Yhdysvalloissa ja Englannissa. Lisäksi Media Composer on Avidin ohjelmana yhteensopiva Pro Toolsin kanssa”, toteaa liikkuvan kuvan ja editoinnin opettaja Kari Elovuori.
AV-Stadissa seurataan paitsi kotimaisen ammattikentän menoa, myös kansainvälistä kenttää. Oppilaitoksesta lähtee vuosittain opiskelijoita vaihtoon ulkomaille ja monella opiskelijalla on kiinnostusta työllistyä ulkomaille valmistumisensa jälkeen. Kun opiskelijat ovat jo koulunpenkillä oppineet käyttämään suurten elokuvatuotantojen käyttämiä ohjelmistoja, on heidän helpompi työllistyä myös kansainvälisiin projekteihin.
Raja ääni- ja video-opiskelijoiden välillä hälvenee
Yhtenäinen työnkulku arkipäiväistyy Elovuoren mukaan parhaillaan työelämässä. Siksi opiskelijoiden on hyvä jo opiskellessa tottua tekemään yhteistyötä yli vanhojen raja-aitojen. Esimerkiksi samanaikaisesti kun kentällä kuvataan materiaalia, voidaan jo editissä aloittaa leikkaamisen valmistelutyöt.
Myös äänilinjan opettaja Väisäsellä on kunnianhimoinen tavoite muokata työkulttuuria.
“Haluamme kaataa raja-aitoja ääni- ja kuva-ammattilaisten välillä. Aiemmin AV-puolella työskenneltiin periaatteella, että jokaisella on oma tonttinsa jota työstetään yksin omassa kopissa. Nyt saman projektin äärellä työskentelee hyvin verkottunut työryhmä, joka kommunikoi jatkuvasti keskenään. Työryhmät voivat työskennellä samanaikaisesti saman materiaalin äärellä eri huoneissa tai tarvittaessa eri maissa. Tällainen prosessiosaaminen on tulevaisuudessa oleellinen osa ammattitaitoa”, muistuttaa Väisänen.
Laitteistojen monipuolistuminen on Väisäsen mukaan vienyt AV-alaa eteenpäin aimo harppauksin hänen uransa aikana.
“Nykyteknologian mahdollistama mediahallinta on upeaa. Itse kasvoin äänipuolen tehtäviin aikana, jolloin kuljetimme hirvittävät määrät magneettinauhoja pakettiautoilla. Sitten tulivat irtokovalevyt, jotka hajosivat ja katosivat helposti. Avidin ISIS-tallennusalusta mahdollistaa sen, ettei mediaa tarvitse konvertoida tai siirtää vaan se voidaan avata mistä tahansa työpisteestä ja jatkaa heti työskentelyä. Lisäksi tiedostonhallinta, varmuuskopiointi ja arkistointi onnistuu kaikki Avidin tekniikalla”, Väisänen toteaa.
Avid Pro Tools | S6 on näppärä ottaa haltuun
Ääniopetuksessa opinnot etenevät perusasioiden kautta; Pro Tools-ohjelmistojen käytöstä kohti Avid Pro Tools | S6 -ohjaimella työskentelyä ja projektien läpivientiä.
“Kaikki alkaa itse musiikista. Opiskelijat käyvät läpi koko studiotyöskentelyn työnkulun äänittämisestä aina masterointiin asti. ISIS on tärkeässä roolissa myös äänipuolella”, kertoo äänipuolen opettaja Ari Outila.
AV-Stadilla käytössä on Pro Tools I/O, kolme Pro Tools | HDX:ää sekä kolmessa ääniluokassa natiivit Pro Toolsit. Lisäksi koululla on kaksi omni-pohjaista studiota. Varsinainen ääniluokka on täynnä iMac-tietokoneita, joilta kaikilta löytyy Pro Tools. Yhteensä Pro Tools -ohjelmistoja löytyy koulusta reilut 70 kappaletta.
Avid Pro Tools | S6 on AV-Stadilla tärkeä työkalu. Projekteissa yhden ohjaimen äärelle mahtuu työskentelemään kolmesta neljään opiskelijaa. Väisänen toteaa kokonaisuuden toimivan hämmästyttävän hyvin.
“S6 on ollut helppo ottaa haltuun ja muutaman tunnin harjoittelun jälkeen oppilaat käyttävät mikseriä jo melko monipuolisesti.”
Mutta mitä mieltä opiskelijat ovat AV-Stadin laitteistoista? Pääsimme seuraamaan toisen vuoden ääniopiskelijoiden Ossi Lehtosen, Jaakko Kauton ja Leo Lindgrenin työskentelyä. Kolmikolla oli työnalla Saarenmaa-projektiin kuuluvan Puolitiessä-lyhytelokuvan työstäminen.
”Pro Tools ja S6-ympäristö ovat todella hyviä. Näin hienoja kontrollereita ei juuri muissa suomalaisissa toisen asteen oppilaitoksissa ole,” kertovat opiskelijat.
Äänilinjan opettaja Ilkka Väisänen muistuttaa, että vaikka laitteistot ovat vain työvälineitä, säästää helposti käyttöönotettava laitteisto aikaa koulujen tärkeimmälle tehtävälle.
“Äänityöläisen tärkeimmät työkalut ovat omat korvat. Mitä helpommin työkalut on otettavissa haltuun, sitä enemmän opiskelijoillemme jää aikaa ja energiaa harjoittaa äänitarkkailun taitoa”, Väisänen toteaa.
Genelecin kaiuttimilla opitaan kuuntelemaan
Koulussa on seitsemän editointihuonetta, joista jo viidessä on käytössä ja kahteen on remontin jälkeen tulossa 5.1.-ääni. AV-Stadilla kaiuttimiksi ovat valikoituneet kotimaiset Genelecit. Myös Genelec on AV-Stadin kumppanuusyritys ja kaiuttimia löytyykin jokaisesta editointihuoneesta. Väisänen kertoo, että myös tämän kotimaisen kaiutinvalmistajan arvopohja on vaikuttanut hankintapäätökseen.
“Genelec on laadukas, ammattipuolella käytetty ja arvostettu merkki. Kaiuttimet sopivat pienistä, yhden hengen tiloista luokkiin ja isompiin tiloihin. Yksinkertaisesti Genelecit ovat hyviä tarkkailukaiuttimia, joiden huolto ja tuki pelaa.”
Genelecin yhteensopivuus työelämään saa kiitosta myös Outilalta.
“Meille tärkeintä on, että että opiskelijat oppivat kuuntelemaan ja tekemään töitä äänen kanssa, niin että he tietävät miltä asioiden pitää kuulostaa.”
S3L-livemikseri taipuu opetuksessa myös Pro Tools -kontrolleriksi
Äänen opettaja Ari Outilan työnkuvaan kuuluu myös saliäänin opettaminen. AV-Stadilta löytyy pieni äänentoistojärjestelmä, jossa d&b audiotechnikin kaksi subia, kaksi filliä, C6 ja pari stageboksia.
Avid VENUE | S3L -livemiksereitä AV-Stadilta löytyy kaksi kappaletta. Toinen sijaitsee auditoriossa ja toinen kulkee PA-setin mukana. Tulevaisuudessa on suunnitelmissa hyödyntää S3L:ää myös kontrollerikäytössä.
Outila kertoo, että S3L-livemiksereihin päädyttiin niiden monipuolisuuden ja yhteensopivuuden ansiosta.
“Digitiskejä on paljon erilaisia. Luotettavuuden ja huollon lisäksi S3L:n käyttölogiikka ja se, että pystymme käyttämään S3L-ohjainta myös Pro Tools -kontrollerina ovat meille tärkeitä asioita.”
AV-Stadilla on myös Avidin muita kontrollereita live-käytössä kuten Artist-sarjaa, joten siirtymä S3L-livemikseriin oli luonteva valinta.
“S3L:n käyttölogiikka ja värikoodausasiat ovat meille tuttuja Artist-sarjan kautta. Myös samat plug-init ovat hyödynnettävissä.”
Oppilaitokset tarvitsevat luotettavia yhteistyökumppaneita
Ammattiohjelmistojen käyttäminen vaatii oppilaitoksilta resursseja, joita oppilaitoksissa ei välttämättä ole omasta takaa. Laitteistojen huolto- ja tukipalvelut ovat ammattivälineissä sellaisia, joita oppilaitosten omat IT-asiantuntijat eivät pysty tekemään. Siksi pitkäjänteinen yhteistyö msonicin kanssa on ollut AV-Stadin mieleen.
“Olemme saaneet msonicilta tukea aina sitä pyytäessämme sekä vastauksia kysymyksiimme. Odotan innolla msonicin nyt aloittamaa Avid-huoltoa. Oppilaitoksilla on kova tarve saada tukea ammatilaitteiston huollon suhteen” muistuttaa koulutuspäällikkö Vestergren.
Ilkka Väisänen kokee tärkeänä, että tekniseltä kumppanilta saa tukea myös tulevaisuuden visiointiin.
“On mieletöntä tehdä yhteistyötä msonicin kanssa. Saan heidän kauttaan paljon ideoita ja ajantasaista tietoa tulevista jutuista. Meitä koulutetaan ja meitä myös kuunnellaan. Yhteistyömme ansiosta olen jopa saanut oman featuren Pro Toolsiin.”
AV-Stadissa opiskelijoita ei kasvateta kuplassa, vaan heidät tutustutetaan jo opintojen aikana avoimesti av-alaan. Parhaillaan rakenteilla on Helsingin Opetusviraston pyynnöstä immersiivinen huonetila, jossa yhdistyvät av-perusopetuksen kaikkien linjojen osaaminen äänistä videoon ja valoihin.