Studio Kekkonen Avid MTRX Studio, HDX2 + Pro Tools Hybrid Engine

Suurin osa suomalaisista on kuullut Studio Kekkosen tuotantoa, sillä heidän äänittämät, tuottamat ja miksaamat biisit ovat aina listojen kärkisijoilla. Menestys kansainvälisillä areenoilla on myös varsin merkittävää. Studio Kekkosen ydinryhmä koostuu kolmesta miehestä: Mikko Raita, Julius Mauranan ja Janne Riionheimo. Studio sijaitsee Vallilassa ja se on toteutettu teknisten ja esteettisten standardien mukaisesti. Huippuluokan tekniikan lisäksi studiossa on kiinnitetty huomiota tilan viihtyisyyteen ja inspiroivaan luonteeseen.

Annetaan puheenvuoro Mikko Raidalle. Hän kertoo miksi ostoslistalle tuli piirrettyä AVID MTRX Studio, HDX2 ja Pro | Tools Hybrid Engine.

Avid MTRX Studio on tarkkaamoni uusi tärkein laite. Olen ollut erittäin vaikuttunut sen ja DADMan-ohjelman kuuntelu- ja reititysmatriisin mahdollisuuksista ja monipuolisuudesta. Hankin MTRX Studion aiemmin käytössä olleen Avid HD IO:n rinnalle ja erityisesti korvaamaan vanhan XMON-kuuntelumatriisini. Olen käyttänyt XMON-kuuntelua yli sen suunniteltujen ominaisuuksien jopa Dolby Atmos  -miksausten monitorointiin, mutta koska laite tukee varsinaisesti vain 7.1 -kanavanleveyttä olen joutunut käyttämään kuulokeulostuloja kontrolloimaan Atmoksen lisäulostuloja.

Avid MTRX Studio on tarkkaamoni uusi tärkein laite.

Olen päivittänyt studioni aitoon 16-kanavaiseen 9.1.6 Atmos-kuunteluun, ja MTRX Studio on
tämän järjestelmän hermokeskus. Käytän uudessa järjestelmässäni MTRX Studion kaikkia
ominaisuuksia, kuten 16-kanavaista SPQ-kaiutinekvalisointia ja Bass Management –
ominaisuuksia, ja itse asiassa tarkkaamokaiuttimieni ja kuulokekuunteluideni käytössä on nyt
enemmän kanavia kuin MTRX Studiossa olevat analogilähdöt – jatkan äänitystilan
kuulokelähtöjä ADAT-väylällä Apogeen DA-muuntimen kautta, koska MTRX Studion 16
analogilähtöä ovat jo käytössä 9.1.6-kaiutinkuuntelussa ja sen 2 Mon-analogilähtöä ovat
käytössä vaihtoehtoisissa mono- ja stereokaiuttimissani. MTRX Studion etupaneelin
kuulokelähdöt ovat myös käytössä tarkkaamokuuntelussa.

Nykyisessä kytkennässäni minulla on käytössä HDX2-järjestelmä, eli 2 kappaletta Avid HDX
-kortteja. Ensimmäinen HDX-kortti on kytketty MTRX Studioon mahdollistaen 64 kanavaa sisään- ja ulostuloja Pro Toolsiin, ja toisen HDX-kortin 64 I/O-kanavasta nyt käytössä on 32. Näistä 16 kanavaa ovat kytketty vanhaan HD IO:hon ja toiset 16 Apogeen muuntimiin, jotka ovat myös kytkettyinä suoraan MTRX Studioon ADAT-väylää pitkin.

Suureen osaan töistäni riittäisi pelkkä HDX ja MTRX Studio, mutta halusin säilyttää 16
viivekompensoitua analogi-inserttiä räkkikompressoreilleni, Vintagedesignin Neve-tyyliselle summauslaitteelle sekä EMT:n ja Knifin kaikulaitteille kiinteästi kytkettynä HD IO:n kautta –
ennen MTRX Studiota jouduin uudelleenkytkemään muuntimieni tuloja ja lähtöjä kulloisenkin
työn mukaan moniraitaäänitystilanteen, analogioutboard-miksauksen ja surround- tai
Atmosmiksausten välillä. Nyt voin jättää analogikytkennät enimmäkseen kiinteiksi ja tehdä
tarvittavia reitityksiä myös virtuaalisesti MTRX:n matriisissa DADMan-ohjelmistossa.

Hankin alunperin Pro Tools Ultimaten raudaksi HDX2-järjestelmän pystyäkseni tekemään
suuria, monisataraitaisia elokuvamusiikkimiksauksia, mutta Avid Hybrid Enginen julkaisusta
lähtien olen siirtynyt käyttämään sitä eli koko miksaus hyödyntää tietokoneen prosessorilla
pyörivää natiivimikseriä, ja olen jo tehnyt HDX2 ennen tukemaa raitamäärää suurempia
miksauksia, kuten Panu Aaltion scoremusiikkien miksaukset Supermarsu 2 -elokuvaan 7.1-
formaatissa. Tuossa projektissa meillä oli yli 650 raitaa Tampere Filharmonian soittamaa
musiikkia, eli tähän olisin tarvinnut HDX3-järjestelmän ennen Hybrid Engineä. Toisaalta teen
edelleen äänityksiä Studio Kekkosella, joissa pystyn hyödyntämään HDX-korttien tarjoamaa
varmaa matalalatenssista kuunteluketjua, ja pystyn käyttämään AAX DSP -plugineita
äänitysraidalla, jotka jäävät sessioon miksausta varten valmiiksi – en enää usein äänitäkään
“hardiksen” läpi, koska plugin sessiossa ajaa saman asian mutta mahdollistaa tarvittaessa
ratkaisujen muuttamisen ja myös prosessorien vaihtamisen.

9.1.6 Dolby Atmos -päivitykseni yksi suuri motivaatio oli elokuvamusiikin Atmos-miksausten kehittämisen lisäksi miksata musiikkia Atmos Music -formaattiin, eli Tidaliin, Amazon Music HD:hen ja Applen Spatial Audiona julkaistaviksi.

Olen rakentanut koko uuden kytkennän tätä varten ja myös siten, että voin hyödyntää MTRX Studion ja Dante-verkon mahdollisuuksia. Dolby Audio Bridge -kytkennän sijaan käytän studioni edellistä miksauskonetta, 5.1 Mac Prota ns. “mini-RMU” -tyyliin. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyinen Windows- miksauskoneeni lähettää Pro Toolsista 64 audiokanavaa ja Atmos-metadatan MTRX Studion kautta Dante-verkon yli Mac Prolle, jossa Dolby Atmos Renderer -softa toimii “Atmos-aivona”, ja hoitaa Atmoksen Bed- ja objektielementtien toiston studioni 9.1.6-kuunteluun, sekä toimii Atmos-miksausten masternauhurina.

Dolby Atmos Renderer-softan käsittelemät 64 kanavaa Atmoksen Bed- ja objektielementtejä
palaavat Dante-verkon kautta 16-kanavaisena 9.1.6 -muotoisena renderinä MTRX Studioon,
josta ne reititetään kaiuttimiin. Lisäksi Atmos Renderer lähettää binauraalisen
stereokuuntelun ja 2.0- “kaiutinstereon” sekä mitkä vaan muut tarvittavat Rerender-leveydet
(kuten 5.1) MTRX Studioon, josta saan ne omaan kuulokekuunteluuni sekä äänitettyä
takaisin Pro Toolsin raidalle ja sieltä vaikkapa asiakkaalle kotireferenssikuunteluun jotta he
voivat arvioida Atmosmiksauksen edistymistä, vaikka heillä ei olisi omaa Atmos-
kuuntemahdollisuutta. Juuri tämän tosiaikaisen rerender-pauureitin takia pidän tällä hetkellä
enemmän tästä Dante-pohjaisesta Dolby Atmos Renderer -työskentelystä jonka MTRX
Studio mahdollistaa, integroidun Dolby Audio Bridgen sijaan.

Atmos-standardi käyttää bed- ja objektielementeille maksimissaan 128 kanavaa, jonka
pystyisin hyödyntämään HDX2-korttien kautta, jos päivittäisin MTRX Studioni täyteen MTRX-
malliin sopivilla lisäkorteilla varustettuna. Tämä mahdollistaisi myös yli 16 kanavan SPQ-
kaiutinkorjausten käytön, mutta toistaiseksi olen tyytyväinen nykyiseen 9.1.6
kuuntelutilanteeseen ja 64:ään Atmoskanavaan – musiikki- ja elokuvamusiikkitöissäni tämä
on ollut tähän asti riittävä määrä.

Mac Pro ja Dolby Atmos Renderer -yhteyden lisäksi MTRX Studion kautta reititetään Atmos-
kuluttajakuuntelujärjestelmäni, jossa pystyn kuuntelemaan NVidia Shield TV Pron, Sonyn
Bluraysoittimen ja Emotivan AV-esivahvistimen kautta julkaistuja Atmos Music-tallenteita
sekä Atmos- elokuvia ja TV-sarjoja. Tällä hetkellä tilaan referenssikuunteluita varten Tidalia,
Netflixiä, HBO Maxia sekä Disney+ -palvelua, ja suunnitelmissa on yhdistää myös studion
Windows-koneen HDMI-lähtö AV-esivahvistimeen ja tutkia minkälaisia Atmos-ratkaisuja
pelialalla on tällä hetkellä käytössä.