Näin syntyi Bridge over beloved water -valoteos Porvoon valot -tapahtumaan 

bridge-over-beloved-water

Millaisiin asioihin pitää varautua julkiseen kaupunkiympäristöön ja monelle ihmiselle tuttuun ja merkitykselliseen paikkaan rakennettavan valoteoksen suunnittelussa? Millaisia oivalluksia katsoja voisi kokea valotekniikan ja musiikin avulla?

Teoksen suunnittelija msonicin Lighting Sales Manager Janne Koivulahti kertoo prosessista. 

Lumovat sillankannakkeet

“Teoksen suunnittelu lähti ihastumisestani sillankannakkeiden ruuduista ja niiden toistuvuudesta. Koin ne kehyksiksi, joiden kautta näki seuraavaan kehykseen. Valoilla halusin korostaa kehyksiä ja niiden syvyysvaikutelmaa. Mietin saisiko neljään silta-arkkuun luotua liikettä valolla. Ja koska ruutuja voisi katsella ristiin diagonaalisesti, niitä voisi kenties hyödyntää värien ja gobojen avulla.”

Valaisimien tehon mitoittaminen

“Muutamaan seikkaan piti varautua erityisesti. Ensimmäiseksi piti miettiä teoksen kokonaisleveyttä. Sillassa oli neljä pilaria noin 19 metrin välein, joten teoksen leveys kasvoi 80 metriin. Vaikka mallinsin sillan ja sen valaisun Capture-ohjelmalla, oli hieman hankalaa sanoa miten jonkin valaisimen teho riittäisi luonnossa. Suuret mittasuhteet ja pitkä välimatka aiheuttavat sen, että valaisimien heittotehot ovat vaikutukseltaan täysin arvaamattomia. Lisäksi ihmissilmä näkee valon eri tavoin.” 

 

Päätökset valorakennuksen sijoittamisesta

“Valonheittimien valintaan alkoi tammikuun kuluessa vaikuttaa yhä oleellisemmin se, ettei Porvoonjoki ollut vielä jäässä. Joen keskellä oleville arkuille pääsy alkoi tuntua vähän kinkkiseltä. Vaikka joki olisikin jäässä, sillan alla virtaus on aina kovempaa ja jää heikompaa. Tässä vaiheessa vähensin suunnitteluriskiä siirtämällä valorakennuksen pelkästään sillan itäpuolelle. Valinta osoittautui hyväksi, sillä yleisön kulkureitti tulisi olemaan itäpuolelta siltaa, eli katselusuunta on sama valolähteen suunnan kanssa.” 

Häiriövalon mallintaminen ja vaikutus kokemukseen

“Kolmas vaikeasti varauduttava seikka oli vielä katuvaloista ja muusta ympäristövalosta tuleva häiriövalo. Häiriövalon mallintaminen oli vaikeaa; eikä pelkästään häiriövalon määrä, mutta miten se tulisi vaikuttamaan teoksen pimeämpiin kohtiin ja kontrastiin. Pohdin, latistaisiko häiriövalo sellaista kohtaa, jonka halusin valaista nopeasti ja tehokkaasti vaikuttavan näköiseksi. En myöskään halunnut, että teokseni jokin kohta muuttuisi ympäristövalon takia katuvalojen tapaan monokromaattisen keltaiseksi.” 

Ideaali sää valoteokselle? 

“Kävimme 28. tammikuuta Broadway Finlandin kanssa testaamassa valoheitinten käyttöä, jolloin huomasin, että ainoa mihin enää oli vaikea varautua oli sää. Ideaali-sää olisi pari astetta pakkasta ja kevyt sumu jäästä vapaan joen yllä. Tällöin valokiilat saisi näkymään sumussa, mikä parantaisi teoksen näyttävyyttä useampaan suuntaan. Jos joki virtaisi vapaana, seni sula pinta mahdollistaisi veden käyttämisen reflektiivisenä elementtinä sillan kannakkeisiin.. Lopulta Capture-mallinnuksen avulla alkoi syntyä ideaa valaisuun. “

Yleisön tulkinnat jännittävät aina

“Nuoruuteni Porvoossa viettäneenä olen ylittänyt kyseisen sillan monesti eri tavoin ja eri vuoden ja vuorokauden aikoina. Siksi sillan ja varsinkin sen vähemmälle huomiolle jäävien osin valaisu tietyssä viitekehyksessä tuntuu merkitykselliseltä. 

Nyt helmikuun alussa, kun tapahtumaan on alle kaksi viikkoa, koostan juuri teosta rytmittävän musiikin ja aloitan teoksen esiohjelmoinnin. Tällä hetkellä ajatukset pyörivätkin siinä, millaisen sisällöllisen oivalluksen ja kokemuksen voin toteuttaa. Etukäteen en halua paljastaa tietenkään mihin pyrin, ettei teos olisi liian alleviivaava, mutta samalla haluan myös jättää tilaa erilaisille tulkinnoille. Toivon koskettavani katsojaa symbolisella tasolla.  Ymmärrän hyvin, että joillekin julkisten tilojen valaisu on jo sinällään uutta, varsinkin tutussa arkiympäristössä, ja siksipä se voi olla varsin avartava kokemus monelle tapahtumaan osallistujalle.” 

 

Janne Koivulahti: Bridge over beloved water -valoteos Mannerheiminkadun sillan kohdalla Porvoossa 14.-15.2.2020. 

Teoksen rakentaja: Broadway Finland

 


Juttua päivitetty valofestivaalin jälkeen..

Installaatio sai ihmiset tarttumaan hetkeen

Yleisö otti Porvoon Valot -festivaalin huikeasti vastaan, Janne Koivulahti päivitti tapahtuman jälkeen.

“Teos onnistui yli odotusten: Valonheittimiä oli riittävästi, sillan alla oleva pilarit toimivat vielä paremmin kehysjonona kuin mallinnuksessa. Lisäksi lopputilanne, jossa peilipallo sai aikaan bileiden tunnelman sillan alle, sai ihmiset hymyilemään ja jotkut jopa tanssimaan. Taideteoksen tekijälle ihmisten hymy ja riemu olikin välittömintä palautetta, jonka teos jätti jälkeensä.”

Taustamusiikkina toiminut rock ja pop toivat teokseen räväkkyyttä ja juhlinnan tuntua. Hetkessä eläminen korostui, kertoi Janne

“Jos tulevaisuutta ei olisi, emmekö silloin juhlisi juuri tätä tässä, itseämme ja elämäämme tässä hetkessä, vaikkapa Porvoon Mannerheimintien sillan alla helmikuisena iltana.”