Valontekijät-päivitys: Joonas Tikkanen johtaa tuotantojen visuaalisia ja taiteellisia kokonaisuuksia

Aniara-John-C-Hawthorne

Pääkuva: John C Hawthorne / Aniara. Joonas Tikkanen suunnitteli visuaalisuuden Aniaraan, joka Crossing Choirin ja Klockriketeaternin yhteisteos.

 

Joonas Tikkanen esiintyi kaksi vuotta sitten suositussa msonicin Valotekijät-sarjassa. Päivitimme somesta, nykytaiteesta ja arkkitehtuurista inspiraatiota löytävän Joonaksen kuulumiset tähän päivään.

Mitä kuuluu Joonas, millaisten asioiden parissa työskentelet 2019?

”Minulle kuuluu hyvää. Olen siirtynyt enemmän musiikkibisneksen sekä taiteellisen luomisen puolelle, projektien visuaalisen luovan johtajan saappaisiin. Viime aikoina esimerkiksi Chisun, Alman ja Jori Sjöroosin lavojen visuaalisuus on ollut minun käsialaani. Työni on yhdistää lavastus, video ja valo kokonaisuudeksi ja muodostaa niiden kautta sisältöä ja tarinoita.”

”Taiteellisessa luomisessa tarvitaan paljon sosiaalisia taitoja ja tunneälyä; kahdessa vuodessa minulla on ollut onni löytää paljon uusia intressejä ja haasteita. Olen myös huomannut miten paljon teknisestä taustastani on ollut hyötyä visuaalisia kokonaisuuksia luodessani.”

Kaksi vuotta sitten Joonas kertoi työprojekteista TV-puolella.
”Silloin ymmärsin suhteellisen nopeasti, että TV ei vielä ollut minun juttuni. Täytyy tunnustella miltä se tuntuu jos päädyn sen pariin taas työskentelemään. Tein silloin myös paljon näyttämötaiteen projekteja, joissa vastuullani oli yksi tai kaksi juttua. Tunsin vetoa päästä vastuuseen isommista kokonaisuuksista. Musiikin ja visuaalisen puolen yhdistäminen on tarjonnut siihen mahdollisuuden.”


Mitkä asiat vaikuttavat visuaalisten tuotantojen onnistumiseen ja miten vahva tekninen taustasi vaikuttaa taiteelliseen lopputulokseen?

”Oikeanlaisen tyylin tavoittamiseen ja teknisen toteutustavan löytymiseen vaikuttaa suuressa määrin se, että löydän ympärilleni ihmisiä, joilla on sama esteettinen silmä. Renessanssi-taidetta tekemään tarvitaan renessanssia ymmärtävä tekijä, moderniin estetiikkaan toisenlainen osaaja.”

“Siitä, että ymmärtää valojen, videoiden ja lavasteiden rakentamisen teknisiä rajaehtoja, on sekä hyötyä että haittaa. Ymmärryksestä on apua, jos tuotantojen resurssit eivät ole kohdillaan. Toisaalta, on ollut mahtavaa nähdä, miten kenttä on mennyt eteenpäin visuaalisuuteen panostamisessa: Artistit, festariorganisaatiot ja vastaavat tuotannot selkeästi ymmärtävät visuaalisuuden merkityksen yleisön kokemukselle.

“Mutta projektien luomisvaiheessa luovalla johdolla pitää olla uskallusta olla naiivi ja lapsellinen: pitää sanoa rohkeasti, että tälle show’lle tai biisille on tärkeää, että auto on ripustettuna 10 metrin korkeuteen. Sitten vasta lähdetään miettimään, miten se tehdään ja paljonko se maksaa.”


Luovan johtajan roolissa vastaat ihmisten johtamisestakin. Millainen johtaja olet?

”Osaan olla vaativa, mutta vastapainoksi olen mahdollisimman paljon läsnä ja kannustava. Alkavissa projekteissa ja uusien ihmisten kanssa olen opetellut tyhjältä pöydältä aloittamisen taitoa; sitä etten toisi menneiden projektien tapahtumia ja tulkintoja uusiin juttuihin. Visuaaliset projektit ovat tekijöilleen kovasti kokonaisvaltaisia ja kuormittavia. Jos huomaan, että olen menossa mukana liian putkinäköisesti, olen tajunnut rauhoittua ja soveltaa oppimaani asiaa: jos malttaa ottaa etäisyyttä asioihin, lopputulos onkin usein parempi.”

Millaiset projektit siintävät tulevaisuudessa?

“Preppasin hiljattain Chisua ja Almaa Flow-festareille ja syksyllä jatkan heidän klubikeikkojensa visuaalisuuden parissa. Lähden myös Tukholmaan suunnittelemaan valoja ja videoita Kolmen Pennin Oopperaan; esitys saa ensi-iltansa Folkoperanilla syyskuun alussa.”

“Kesällä suunnittelin lavasteet, videot ja valot The Crossing -kuoron ja Klockriketeaternin Aniara-teokselle, joka tulee muuten syyskuussa vierailulle Suomen Kansallisoopperaan! Se onkin erityislaatuinen teos: audiovisuaalinen eepos, jossa matkataan avaruudessa. Musiikki on Robert Maggion säveltämää.”

“Valmistelun alla on myös lavastus, videot ja valot keväällä 2020 Messukeskuksessa esitettävään We Will Rock You -musikaaliin.”

 

JohnCHawthorne_AniaraQuick

Joonas Tikkanen suunnitteli visuaalisuuden Aniaraan, joka Crossing Choirin ja Klockriketeaternin yhteisteos. Kuva: John C Hawthorne.


Alkuperäinen juttu on julkaistu elokuussa 2017

Turkulaislähtöinen valo- ja videosuunnittelija Joonas Tikkanen, 29, rakastaa pleksiä ja myöntää olevansa taivaanrannanmaalari. Tapasimme hänet ja keskustelimme urahaaveista, -unelmista ja -haasteista. 

Olet opiskellut Turussa sähköasentajaksi ja sen jälkeen Tampereella audiovisuaalisen suunnittelun medianomiksi. Mikä sai vaihtamaan sähköhommista valo- ja videosuunnitteluun?

“Kun Elisabeth-musikaali tuli Turun Kaupunginteatteriin vuonna 2005, menin sinne iltahommiin käyttämään seurantaheitintä. Olin ollut aiemmin sähköasentaja ja pidin työstäni, mutta kaipasin jotain muuta.

Teatterin tunnelma, yhteisö ja tekemisen meininki huumasivat minut. Halu opiskella nousi, kun katsoin valosuunnittelija Jukka Kyllösen työntekoa. Kun olin tehnyt kaksi vuotta seurishommia, päätin hakea Tampereelle opiskelemaan. Videoista innostuin opiskellessa, kun osallistuin videojockey-kurssille kaverini kanssa. Valojen ja videon lisäksi teen lavastustakin.”

Joonas Tikkanen 2017
Joonas Tikkanen pitää monipuolisuutta vahvuutena.

Mitä teet juuri nyt?

“Kesällä olin tekemässä ohjaaja Maria Sidin kanssa Pohjantähti-oopperaa Kokkolassa. Tampereen Teatterissa lokakuussa ensi-illan saavaan Ilkka Remeksen Musta sydän -dekkarista tehtyyn näytelmään tein videosuunnittelun. Viimeiset puolitoista vuotta olen tehnyt valo- ja videosuunnittelua muusiikko Mikko Joensuulle ja syksyllä 2016 aloin tehdä myös arkkitehtuurivalosuunnittelua.

Koitan laajentaa omaa kenttääni jatkuvasti. Talojen julkisivuvalaistukset ja kiinteät installaatiot ovat ihan oma maailmansa. Tampere on edelläkävijäkaupunki arkkitehtuurivalosuunnittelussa. Koko kaupungin alueen valaistus on fantastinen.”

Mikä on vahvuutesi suunnittelijana?

“Olen ottanut haltuun kaikki tärkeät tekniset osa-alueet, jotta pystyn keskittymään taiteelliseen luomiseen. Teknisten ongelmien ratkominen vie paljon energiaa luomistyöltä, ja sen vuoksi pistin keväällä 2017 oman yrityksen, HUE Lighting Oy:n pystyyn. Yritän saada lahjakkaita tekijöitä auttamaan minua työssäni. Esimerkiksi videoiden leikkaaminen on Akilleen kantapääni. Osaan leikata, mutta jos otan kaverin jeesimään, se on paljon helpompaa ja jälkikin todennäköisesti parempaa – ja pystyn keskittymään kokonaisvaltaisesti taiteeseen.

Olen aina kaihtanut sitä, että olisin taivaanrannanmaalari eli visualisti, joka sekoilee ympäriinsä, mutta se taitaa olla suurin vahvuuteni tällä hetkellä.”

Joonas Tikkanen on tehnyt 1,5 vuotta valoja ja videota Mikko Joensuulle. Kuva: Tomi Palsa

Onko sinulle muodostunut oma kädenjälki?

“Kuulin viime syksynä, että on vaarallista sanoa, että on oma tyyli, mutta suunnittelijana oma kädenjälki näkyy väistämättä kaikessa. Jokainen valo- tai videosuunnittelija on samalla taiteilija, joka toteuttaa omaa estetiikkaansa.

En uskalla sanoa, että minulla on vielä tunnistettavaa omaa tyyliä, mutta se alkaa muodostua. Olen aina pitänyt pleksimuovista. Tykkään siitä, miten se vaikuttaa valoon, ja mitä valolla voi sen avulla tehdä. Taidan myös olla voimakkaalla kädellä abstrakti, vaikka välillä tyylini voikin olla konkreettista ja kertovaa.

Tein viime syksynä videosuunnittelua Tampereen Teatterin Patriarkka-näytelmään. Sen ohjaaja Samuli Reunanen sanoi, että olen vähän kuin poptaiteilija: otan asioita ja yhdistelen niitä. Se on tosiaan kaiken suunnittelun ydin: leikkaamalla ja liimaamalla teen oman kokonaisuuteni.

Oman tyylisuunnan pitäisi olla ajan hermolla, mutta vähän aallon etupuolella. Suunnittelijan pitää tajuta, mikä nyt on muodissa, mutta keksiä jo seuraava askel, jolla työntää tyyliä eteenpäin koko ajan. Nuorempana olin kuin sieni, joka imi muiden estetiikkaa ja tyylisuuntia itseensä. On onni, että olen saanut ottaa oppia hyviltä tyypeiltä, kuten Mikki Kunttu, jolla olin opiskellessa työharjoittelussa. Nyt voin keskittyä miettimään omaa tyylisuuntaani.”

Mikä on haastavinta työssäsi?

“Oman näkemyksen esittäminen. Harjoittelen koko ajan sitä ja haastan itseäni. Olen perinteinen suomalainen jäyhä tyyppi. Saatan uppoutua ajatuksiini pitkäksi aikaa ja teen ratkaisuita, joista unohdan kertoa ohjaajalle tai työryhmälle.

Myös aika on haaste. Kun on monta projektia kesken yhtä aikaa, haluaisi antaa jokaiselle niistä mahdottoman paljon aikaa, mutta sitä on pakko jakaa. Perfektionismi yhdistää varmaan kaikkia suunnittelijoita ja luovaa työtä tekeviä.”

Lux Helsingissä nähty Hue oli Joonaksen ensimmäinen valoinstallaatio. Kuva: Joonas Tikkanen

Olet ollut alalla jo kymmenen vuotta. Mikä motivoi sinua päivittäin?

“Haasteet ja itsensä haastaminen. Niiden avulla opin uutta. Tekniikka on kehittynyt älyttömästi oman urani aikana. Siitä muodostuu luontainen haaste.

Jos teen yhtä asiaa liian pitkään, se alkaa maistua puulta. Nautin siitä, että olen tavallaan riippumaton eli pystyn tekemään töitä useampaan paikkaan.”

Teet jo valo- ja videosuunnittelua, arkkitehtuurivalosuunnittelua ja lavastusta. Mistä vielä unelmoit?

“Pääsen nyt syksyllä suunnittelemaan videomateriaalia televisiotuotantoon. Se on kiinnostava ala, jonka lainalaisuudet olisi hauska oppia. Myös installaatiotaide kiinnostaa minua. Sain tehtyä Lux Helsinkiin tänä vuonna Hue-nimisen sisätilainstallaation. Siinä oli pleksiä ja valoa – kuinka ollakaan!

Itsenäisen taiteen tekeminen oli todella mielenkiintoista. Siinä on vapaat kädet ammentaa syvimmästään, eikä tarvitse sitoutua lähdemateriaaliin. Toisaalta myös paineet ovat kovat. Olen tottunut siihen, että voin seistä jonkun toisen tuotoksen takana, mutta nyt olin ensimmäistä kertaa yksin.”

Listaa lyhyesti viisi tärkeintä oppiasi.

  1. Ole monipuolinen. “Koulussa puhuttiin paljon siitä, että monipuolisuus on voimavara. Silloin ajattelin, että hitto mitä puppua. Nyt olen tajunnut, että jos en olisi koskaan alkanut tehdä videota valon lisäksi, en olisi työllistynyt, kuten nyt.”
  2. Luota itseesi. “Ensimmäinen reaktio tai idea on yleensä se oikea, mutta opettele myös haastamaan alitajuntasi.”
  3. Vaali sosiaalisia taitoja. “Huomaan, että vanhetessa minussa alkaa olla mulkkumaisia piirteitä, mutta yritän päästä niistä eroon. Työryhmän sisällä kaikilla pitäisi olla hyvä fengshui ja keskusteluyhteyden pysyä. Välillä huomaan, että kun keskityn työhöni, en välttämättä edes moikkaa ketään.”
  4. Ole ylpeä työstäsi. “Kuuntele kehuja, älä vain huonoa palautetta. Kehitä ammatillista itsetuntoasi ja ymmärrä omat arvosi ja vahvuutesi. Jos olet suunnittelija, tee vaikka omat nettisivut. Se on terve tapa markkinoida itseään.”
  5. Opettele sanomaan ei. “Vaikka olisitkin freelancer.”

Tähän mennessä Valontekijät-blogisarjassa on tutustuttu Joonaksen lisäksi jo tekniseen tuottajaan Vilma Tryykiin ja valosuunnittelija Alex Hautamäkeen.