Universal Audio L22 Sphere – mallintava mikrofoni

Universal Audio laajensi tuotevalikoimaansa luonnoliseen suuntaan eli mikrofoneihin. Tämä tapahtui kahden yritysoston myötä. Townsend Labs ja Bock ovat nyt osa Universal Audiota.

Townsend Labs L22 Sphere on äärimmäisen mielenkiintoinen mikrofoni, joka on jo aikaisemmin keskustellut jouhevasti UA-tuotteiden kanssa.

 

Äänisuunnittelija, miksaaja, muusikko ja tuottaja Sami Sarhamaa on käyttänyt L22 Sphere -mikrofonia pitkään. Tässä Samin kommentteja mikrofonista.

 

Sitä on tullut kuolanneeksi noita hienoja, mutta varsin arvokkaita vintagemikkejä vuosien varrella ja onneksi saanut niitä käyttääkin silloin tällöin. Budjetissa ei kuitenkaan ole todellakaan ollut varaa moisten hankintaan. No nyt on. Townsend Labsin L22 Sphere-mikki tuo mukanaan kabinetillisen arvomikkejä ja jos nekään eivät riitä, on Universal Audio julkaissut muutaman setin lisää.

Perusmeininki

Sphere on kahdella suurikalvoisella kapselilla varustettu mikrofoni, joka jo sinällään kuulostaa aivan mainiolta, mutta varsinainen pointti on sen mukana tulevat eri mikrofonien mallit AAX-, AU- ja VST-plugareina. Ajatuksena on, että voit äänittää mitä tahansa lähdettä ja jälkeenpäin muuttaa soundia mikkimallia vaihtamalla. Spheren perusvalikoimaan kuuluvat pakollisten U47, U67, U87, C12 ja Elam-mikkimallien lisäksi muun muassa Beyer Dynamicin ja Royerin ribbon-mikkien mallit sekä C414:n ja SM-57:n kaltaisia työjuhtia. Mikin kahta kapselia voidaan käyttää myös stereoäänityksiin kääntämällä mikkiä 90 astetta sivuun ja käyttämällä Sphere-plugarin 180-versiota.

Spheren perusikkunassa näkyy valittu mikki, valittavissa olevat muut mikkimallit sekä suoraan ääneen vaikuttavat parametrit:

Pattern: mikin suuntakuvio, valittavissa kaikki pallosta 8-kuvioon. Tämä on mahdollista mikin kahden kapselin ansiosta, joista toinen ”katsoo” eteenpäin ääntä kohti ja toinen on siihen nähden ”selin”.

Filter: bassoleikkurit alkuperäisen mikkimallin mukaisesti

Axis: mihin ”suuntaan” mikki katsoo, voit siis kääntää mikkiä virtuaalisesti äänityksen jälkeen ja saada aikaan tummemman, hieman hahmottomamman off-axis -soinnin. Toimii parhaiten 45 asteeseen asti.

Proximity: suuntaaville mikeille ominainen bassokorostus, kun ollaan lähellä mikkiä. Ei toimi pallokuviolla.

 

 

UA-mikrofonikokoelmat

Universal Audion Apollo-raudoille on tarjolla kaksi erillistä pakettia mikkimalleja Spherelle, Bill Putnam- ja Ocean Way-kokoelma. Putnam-kokoelmassa on malleja mikeistä, joilla ollaan äänitetty mm. Frank Sinatraa ja Ray Charlesia, tarjolla on siis muiden muassa Telefunken ELA M 251E, Neumann U47, AKG C12A sekä RCA 44. Ocean Way-kokoelma puolestaan tarjoilee käyttöön Ocean Way-studion omistajan, Allen Sidesin mikkikokoelman helmiä; Neumann M49, Sony C800G tai Neumann KM54 sekä monia muita. Toiminnoiltaan ja käyttötavoiltaan nämä UA-mallit ovat täsmälleen samanlaisia kuin Townsend Labsin omat mallit. Townsend-mallit ovat muuten saatavilla myös UA-rautoihin.

Käytännössä

Spherellä äänittäminen ei mitenkään poikkea normaalista äänittämisestä: asetetaan mikki sopivalle etäisyydelle äänilähteestä, kytketään mikki etuasteeseen ja aletaan äänittää. Koska mikissä on kaksi kapselia, tarvitset kaksi kanavaa mikkivahvistusta. Voit äänittäessä käyttää tai olla käyttämättä plugaria äänityskanavassa, toki haluttuun lopputulokseen on hieman helpompaa päästä, jos kuuntelet jo valmiiksi halutun kaltaista ääntä.

Plugarin latenssi on hyvin pieni, joten voit helposti käyttää sitä äänitettäessä, varsinkin jos käytät äänitys-interfacena Universal Audion rautaa ja Sphere-plugarin UA-versiota monitorointiin. Mikin ”raaka” ääni tulee äänittää, jotta mikkimalleja päästään vaihtamaan myöhemmin. Mikin etu normaaleihin mikkeihin tulee ilmiselvänä julki, kun sointia aletaan muokata audio-ohjelmassa: voit muuttaa suuntakuvioita, proximityä, ”kääntää” mikkiä tai vaihtaa koko mikin toiseen. Varsinkin eri vokalistien kanssa on nautinto päästä kokeilemaan ja kokemaan, mikä toinen toistaan hienommista mikeistä imartelisi eniten äänitettävää artistia. Toinen herkkuhetki on akustisten instrumenttien äänittäminen, ei todellakaan ole samantekevää, millä mikillä akustinen kitara tai jousisektio äänitetään. Mikin stereotoiminta antaa varsinkin hyvin soivassa tilassa huomattavan paljon lisää pelimerkkejä käyttöön. Rumpujen tilamikkinä tai overheadina lisäetuna on, ettei sinun tarvitse ripustaa kahta mikkiä, käännät vain Sphereä. Myöskään huolta ei tarvitse kantaa mikkien etäisyyksistä toisiinsa nähden tai asettelun symmetriasta äänilähteeseen nähden.

Erittäin monipuolisen ja mobiilin setin saat, kun yhdistät Sphereen ja läppäriin kaksikanavaisen mikkietuasteen, esimerkiksi Universal Audion Apollo-sarjan Solon, joka ei tarvitse ulkoista virtalähdettä tai hieman tuhdimman Apollo Twin X:n. Saat suoraan valmista jälkeä käyttämällä plugareita UA Consolessa äänitystilassa tai voit säädellä soundia tarpeen mukaan vain monitoroiden ko. plugareiden läpi. Kummassakaan tapauksessa latenssista ei ole häiriöksi.