Kuvassa Anton Sonin, taiteilijanimeltään SØNIN. (Kuva: Anton Sonin pressfoto)
Kävimme jututtamassa helsinkiläistä tuottajaa, DJ Anton Soninia hänen ajatuksistaan musan tekemisestä tien päällä. Kuulimme samalla millaisia tilanteita on erityisesti jäänyt mieleen Apollo Twin Duon kanssa työskentelystä. Sonin tunnetaan esimerkiksi hänen Cheekille, Elastiselle (Profeetat), Iisalle, Jannika B:lle ja Reino Nordinille tekemistään platinahiteistä ja Airplay-ykkösistä.
Suomessa häntä työllistää kustannusdiili Warner Music HMC Publishing kanssa, vaikka suurin osa 29-vuotiaan biisinkirjoittajan energiasta suuntautuukin kansainväliseen tekemiseen. Tällä hetkellä tekeillä on saksalaisen Tensnaken syksyllä 2019 julkaistava albumi sekä remix-tuotantoja Swedish House Mafian Axwellin levy-yhtiölle. Anton Soninin kosketus kuuluu lisäksi R3HABin biiseissä. Sessioiden aikana ja hotellihuoneissa syntyvät myös useimmat biisi-ideat ja -äänitykset.
laadukkaan äänityksen takana Apollo Twin Duo MKII
Liikkuvan elämäntavan ansiosta musantekovälineiltä vaaditaan yksinkertaisuutta, selkeyttä ja yhdisteltävyyttä. ”Käytössäni on Apollo Twin Duo MKII, joka sopii minulle täydellisesti. Mun on pystyttävä luottamaan siihen, ettei nauhoittamisen laadusta tarvitse tinkiä tien päällä.”
”Ja Apollo Twinhän selviytyy hyvin hankalista äänityspaikoistakin erinomaisesti – esim. Berliinissä, jossa teen paljon töitä, studiot ja äänityspaikat sijaitsee usein vanhoissa, kaikuisissa tiilitaloissa. Vaikka puitteet ei ole samat kuin äänitysstudiossa, Apollo Twin Duo MKII takaa laadukkaan lopputuloksen.”, Sonin juttelee.
Anton soninin matka Biittimiksauksesta kotona kansainvälisille klubikeikoille
Anton Sonin julkaisi ensimmäisen sinkkunsa Hollannissa 2008, jonka jälkeen hän on elättänyt itsensä enemmän ja vähemmän musiikilla. Omaa musiikkiaan Anton kuvaa näin:
”Siitä paistaa suomalaisuus. Se on mystistä ja siinä on tietty kalevalainen dna. Mulle on Euroopassa sanottu, että mun musa kuulostaa erilaiselta ja silti tutulta. Ihmiset saattavat jakaa musa-kokemuksiaan myös somen kautta. Joku aika sitten sain Instassa kuvan kalifornialaiselta fanilta, joka oli tehnyt maalauksen minun ja Yotton Nothing Like You -biisistä.”
Uralle on mahtunut onnellisia sattumia, mutta ennen kaikkea paljon työtä ja oman vision määrätietoista noudattamista
”Aloitin soittamaan levyjä 11-vuotiaana, kun vanhemmat ostivat mulle ensimmäiset hihnavetoiset levysoittimet ja mikserin. Sitten aloin keräilemään levyjä ja treenaamaan biittimiksaamista. Soitin ensimmäisen klubikeikkani 15-vuotiaana. Ja ennen kuin täytin 18, olin esiintynyt kaikissa senhetkisissä Suomen suurimmissa elektronisen musiikin tapahtumissa. Olen nyt julkaissut enemmän musaa ulkomailla kuin Suomessa ja jotenkin vain onnistunut löytämään sellaiset ihmiset, joiden kanssa on hyvä tehdä yhteisiä proggiksia ja kemiat toimii.
Anton kertoo, että hänen musiikkinsa päätymiseen ensin Hollannin musamarkkinoille liittyy hauska stoori:
”Vuosia, vuosia sitten lähetin eräänä yönä promon eräälle tunnetulle suomalaiselle klubipromoottorille. Promoottori välitti sen sitten hollantilaisen Tiëston managerille, joka piti kuulemastaan.”
”Tensnaken projektit puolestaan käynnistyivät noin seitsemän vuotta sitten siitä, kun Jaakko Salovaara esitteli minut ja mun osaamista australialaiselle laulaja & lauluntekijä Fioralle. Fiora asui silloin Berliinissä ja linkkasi minut puolestaan Tensnakelle. Aluksi avustin Tensnakea biisien tekemisessä, miksasin kiertueilla hänen biisejään ja nykyään kirjoitan biisejä Tensnakelle.”
Anton Soninin vinkit aloitteville musantekijöille
”Ennen kaikkea sanoisin, että ole kärsivällinen ja luota omaan tyyliisi. Sitten vielä muutama juttu: Etsi hyvä porukka ympärillesi, ymmärrä, että musantekeminen on ryhmätyötä ja kasvamista porukan mukana ja muista, että urakehitys ottaa oman aikansa ja asiat tapahtuvat eri ihmisille eri aikaan.”
Anton Soninin kanssa jutellessa toistuu monta kertaa hänen halunsa tuottaa sellaista musiikkia, joka kuulostaa asiakkaalle, ja että paras lopputulos syntyy, kun ihmisillä synkkaa keskenään. Mies myöntää saavansa kiksejä, kun asiakkaalla ja hänellä on yhteinen visio siitä, miltä musiikin pitää kuulostaa.
”Pitää löytää konsepti biisin taakse. Esimerkiksi 31 miljoonaa kertaa Spotifystä ladattu R3HAB & Khrebton biisin You Could Be ensimmäisessä demossa me haluttiin tuoda vanhaa UK-garage-estetiikka amerikkalaiseen klubimusaan. Ja siitä se konsepti sitten lähti kehittymään.”
Tuottaja saa esiin artistin parhaat puolet ja toteuttaa vision
Tuottajan tehtävä on saada artistista paras ulos. Artisti tuo vision ja tuottaja auttaa sen esille. ”Toisille biisien kirjoittaminen on aina asiakaslähtöistä. Biisien yhdessä tekemistä voi melkein verrata terapiaan. Voin myöntää, että olen tarkka kenelle teen biisejä: jotta juttu onnistuu, pitää jakaa samanlainen esteettinen korva, nauttia samantyyppisistä asioista. ”
Kysyimme Antonilta mikä on hänen tapansa saada biisit alkuun: ”Tiedän että jengi käyttää monenlaisia metodeja, mutta olen itse straight forward -tekijä; menen suoraan musiikkiin. Joskus inspiraatio saattaa triggeröityä jostain pienestä sointukulusta tai biitin loopista. Osa musasta syntyy myös suoraan ja kylmiltään studiosessioissa.”
Palataanpa siis vielä lopuksi musantekijän välineisiin.
Parasta Apollo Twin DUo MKII:ssa?
”Mielestäni parasta siinä ovat juuri äänitysominaisuudet ja UAD-plugarit.”
”Me tehtiin kerran Fried Musicin studiolla sellainen vertailu, että verrattiin Neven rautaista etuastetta UAD:n vastaavaan softaan. Lopputulos oli sellainen, että jossain tapauksissa UAD:in versio Nevestä toimi rautaa paremmin: softa soundasi paremmin pop-musassa. Soundi oli lämmin ja kiinteästi kasassa.”
”Suosittelen Apolloa Twiniä kaikille, jotka matkustaa paljon sessioissa ja haluaa studiotason laadun äänitykseen.”