Mikki Kuntun vaikuttava visio Kansallisoopperan Reininkullasta toteutettiin Hippotizer-mediaservereiden avulla

Nibelungin sormus eli Ring on Richard Wagnerin neliosainen oopperakokonaisuus, jonka ensimmäinen osa Reininkulta oli kiistatta Suomen kansallisoopperan tämän syksyn odotetuin oopperaspektaakkeli. Oopperataiteen jättiläisenä tunnetun Reininkullan tarinan juuret ulottuvat 150 vuoden päähän, mutta Kansallisoopperan uudessa versioinnissa se oli puettu esitysteknillisesti moderniin asuun. Perinteisen lavastuksen korvasi videoprojisoinnit, jotka toistettiin msonic Oy:n toimittamilla Green Hippon Hippotizer V4+ -mediaservereillä. 

msonicin Johan West on ollut tiiviisti mukana produktiossa Hippotizer- ja video-asiantuntijana. Kävimme tutustumassa Johanin kanssa Reininkullan kulisseihin ennen ensi-iltaa ja samalla tapasimme lavastus-, valo- ja videosuunnittelija Mikki Kuntun, video-operaattori Heikki Riihijärven sekä valaistusmestari Kimmo Ruskelan.

Massiivisen Reininkulta-tuotannon lavastuksen suunnittelu alkoi pari vuotta sitten, kun Mikki Kunttu lähestyi piirrustuksillaan Johania. Siitä alkoi pohdinta, miten taiteellinen visio toteutetaan käytännössä. 

“Mikillä on visio ja meidän tehtävä on miettiä, miten sen voi toteuttaa. Mikki on tunnettu siitä, että hän tekee aina isoja kuvia ja käyttää paljon savua ja valoa. Hän on aina ollut hyvä siinä, että visuaalinen ilme tukee esitystä”, Heikki Riihijärvi kehuu.

“Ringin teoskokonaisuus on aivan poikkeuksellinen. Se on suunnittelijalle “once in a lifetime” -mahdollisuus ja haasteena aivan mammuttimainen möhkäle. Wagnerin musiikki on uskomattoman teatraalista, kertovaa, teksturoitua ja kiehtovaa. Musiikin ohella tarinan universaalius koskettaa ja synnyttää vahvoja mielikuvia. Itsellä on Ringin kanssa ollut sellainen olo, että tämä tuli nyt uralla ihan oikeaan kohtaan. Prosessi on ollut todella inspiroiva”, Mikki Kunttu toteaa.

Reininkullan lavastuksessa videot ja valot olivat pääosassa. Videoita heijastettiin mm. kuusi metriä korkeisiin torneihin.

Järkälemäinen tuotanto asettaa omat haasteensa

Mikki Kunttu kertoo, että haasteita suunnitteluun toi muun muassa se, ettei kyseessä ole vain yksi teos, vaan suunnittelussa on pitänyt ottaa huomioon neljän suuren tuotannon toisiinsa limittyvä kokonaisuus. Kunttu kuvailee sitä “oopperan ultramatkaksi”.

“Haussa on alusta asti ollut nimenomaan visuaalinen pääkonsepti, joka kantaa läpi neljän osateoksen. Uskon että vahvasti screentuotantoon perustuva ratkaisu on ollut hyvinkin oikea. Samaan aikaan on todettava, että itselle Ringissä korostuu teatterin perusasioiden, kuten kolmiulotteisen tilan muokkaamisen, läsnäolon ja ilmaisun fokusointi ja tietysti kaiken kivijalkana musiikin mahtava voima.”

“Teknisemmin ajateltuna prosessi on ollut tietysti haastava, mutta Kansallisoopperan teknisen suunnittelun osaajien kanssa tätä on ollut mahtavaa tehdä. Screenien ja mediaserverien tekniikan vastaavaksi halusin vanhan luottopakkini Johan Westin msonicilta, joten se puoli on ollut parhaissa mahdollisissa käsissä from day one.”

Myös tekniikan väellä oli omat haasteensa siinä, miten näyttävät visiot toteutetaan. Reininkullan lavastuksessa käytettiin muun muassa jättimäisiä, noin kuusi metriä korkeita torneja, joihin heijastettiin videoita, kuten jättiläisten, Koit Soaseppin ja Jyrki Korhosen päät. Soasepp ja Korhonen lauloivat livenä lavan sivuilla, mutta torneissa näkyi ennalta nauhoitetut videot laulajien päistä, jotka synkronoitiin livelaulun kanssa samaan tahtiin.

Jouduimme pähkäilemään pitkään, miten saamme sähkön syötettyä ja kaapelit vedettyä torneihin. Lisähaastetta toi se, että elementit pyörivät ja liikkuivat paljon. Lopulta löysimme toimivan ratkaisun”, Ruskela kertoo.

Mikki Kuntun mukaan Ring-tetralogiaa on suunnittelijalle “once in a lifetime” -mahdollisuus ja haasteena mammuttimainen. “Ringin kanssa ollut sellainen olo, että tämä tuli nyt uralla ihan oikeaan kohtaan. Prosessi on ollut todella inspiroiva”, hän kuvailee.

Työryhmä täynnä huippuammattilaisia

Reininkullan kokoiseen tuotantoon liittyy valtava määrä eri alojen osaajia. Ruskelan ja Riihijärven mukaan tekniikkapuoli on palapelin pieni palanen, mutta varsin näkyvä sellainen. Miehet kertovat, että vuoropuhelu taiteellisen työryhmän ja tekniikan väen kesken on ollut sujuvaa ja mielekästä. Myös Kunttu on samaa mieltä:

“Ringin prosessi on ollut saumaton ja kitkaton. Kimmo Ruskela valaistuksen mestarina on ollut täysin korvaamaton voimavara. Kimmon kokemus aiemmasta Ringistä on auttanut paljon”, hän kiittelee.

Myös 25 vuotta talossa viihtynyt Heikki Riihijärvi saa osan kiitoksista. Hän työskentelee tuotannossa järjestelmäasiantuntijana ja hänen vastuullaan on kaikki videoon liittyvä.

“Videotekniikan vastaavana Heikki Riihijärvi on tietysti suorastaan solistisessa asemassa mitä jokapäiväiseen sujuvuuteen ja luotettavuuteen tulee”, Kunttu suitsuttaa.

Reininkullan videosisällöt tuotti Ari Levelä.  

“Suomessa ei ole montaa henkilöä, jotka osaavat luoda videosisältöä tämänkaltaisiin esityksiin. Ari Levelä on tehnyt hienoa työtä tuotannon eteen”, Johan West sanoo.

Mikki Kunttu komppaa: “Ari Levelä on suomen oloissa täysin poikkeuksellinen lahjakkuus. Ring on meidän toinen yhteistyömme Kansallisoopperalla ja olen enemmän kuin tyytyväinen. On etuoikeus saada tehdä töitä Arin kanssa rennossa ilmapiirissä, mutta korkein tavoittein.”

Kunttu on työskennellyt Kansallisoopperan tuotantojen parissa yli 20 vuotta. Hän kertoo huomanneensa positiivista kehitystä viimeisen kymmenen vuoden aikana muun muassa työtavoissa, -kulttuurissa ja -ilmapiirissä.

“Kansallisooppera on talo, johon on aina suorastaan ihanaa mennä vierailemaan, ja teknisen tekemisen taso on tätä nykyä maailman huippua. Toivon, että matka jatkuu heillä samaan suuntaan ja hyvä ruokkii hyvää vielä enenevässä määrin.”

Reininkullan videoprojisoinnit toistettiin Hippotizer-mediaservereiden avulla. Kuvassa valaistusmestari Kimmo Ruskela (vas.), video-operaattori Heikki Riihijärvi ja Hippotizer- ja videoasiantuntija Johan West.

Kalustoon täytyy voida luottaa

Hippotizer V4+ -mediaserveri ja led screenit ovat ehtineet olla mukana jo useissa Suomen kansallisoopperan ja -baletin tuotannoissa. Laitteiden toimintavarmuus saa niin Riihijärveltä, Ruskelalta kuin Kuntultakin kiitosta.

“Koska mediaserverit ja led screenit olivat iso investointi talolle, halusimme tekniikan, joka ei vanhene nopeasti. Led screen pyörii talossa kymmenisen vuotta, joten sen pitää olla pitkään hyvä”, Riihijärvi kertoo.

Johan West oli apuna led-taulujen hankinnassa. Pitkän tutkimustyön jälkeen tauluiksi valikoitui ROE:n CB3-malliset screenit.

“Tein todella paljon tutkimustyötä, jotta löysin sellaisen LED-taulukokonaisuuden, joka täyttää laatuvaatimukset tässä tuotannossa. Prosessoinnin latenssi ja värien toisto sekä kylläisyys hyvin himmeällä voimakkuudella oli se mitä lähdin hakemaan. Iso osa työtäni on ottaa huomioon laatuvaatimukset budjetin rajoissa, tulevaisuuteen katsoen, jotta laitteet täyttävät mahdollisimman kattavasti tulevienkin tuotantojen tarpeita.”

Riihijärvi ja Ruskela painottavat, että kiireisessä ooppera- ja balettimaailmassa laitteiden luotettavuus on äärimmäisen tärkeää. Harjoitusten ja esitysten vaihtovälit ovat tiukkoja, väliin mahtuu vain muutama hassu tunti. Näin ollen laitteiden toimintahäiriöille ei ole aikaa.

“Riskinhallinta on äärimmäisen tärkeä osa meidän työtä. Kalustoon täytyy voida luottaa ja backup pitää olla”, Ruskela sanoo.

Kunttu kertoo myös, että Hippotizer sopii erityisen hyvin hänen työtavoilleen.

“Mulla on todella pitkä historia Hipon kanssa. On menty läpi useita Euroviisuja plus kymmenet ja kymmenet muut tuotannot. Siinä mielessä omaan työtapaan Hipon “hands-on” layer -systeemi ja nimenomaan live-ohjelmoinnin mahdollisuudet ovat muodostuneet vuosien saatossa todella tärkeiksi. Oma tyylini on tehdä paljon muutoksia ja kokeiluja lennosta harjoitusten aikana ja tähän työtapaan Hippo on käytännössä ainoa vaihtoehto.”


msonicin toimittama videotekniikka Reininkultaan:
  • 6 kpl Hippotizer V4+ Montane RTX
  • 2 kpl Hippotizer V4+ Boreal DP
  • 3 kpl Hippotizer V4+ Karst
  • 6 kpl Datapath FX4 SDI outputsplitteri
  • 3 kpl Luminex GigaCore 12
  • 1 kpl Luminex GigaCore 10 PoE
  • 2 kpl APC 3KVA UPS
  • 2 kpl Stage Smarts C24 PDU
  • Sommer Cable 3GSDI, EtherCon Cat7 pur- ja Socapex kaapelit
  • 54 kpl Chauvet EPIX Strip50 IP prosessoreineen
  • 4 kpl JMC SDI splitteri

Lisäksi msonic on toimittanut Kansallisoopperalle d&b Soundscape-äänentoiston, MDG AtMe -usvakoneet sekä MA NPU:t.

Lisätietoja:

Kuvat Reininkullasta: Ralph Larmann