Kulttuuritalo Valve sai uudet kaiuttimet kesän 2016 alussa. Restasähkö Oy toimitti d&b audiotechnik -kaiuttimet ja kulttuuritalon henkilökunta vastasi itse asennuksesta. Tero Hölttä ja Reima Saarinen tekivät R1-ohjainpinnan, loppuvirityksen ja vastasivat järjestelmän optimoinnista. Käyttäjiä kuunneltiin tarkasti, ja ideoita sinkoili puolin ja toisin. Voittajia tässä ideariihessä olivat kaikki ja varmasti suurin voittaja on saliin saapuva asiakas.
Oulun keskustassa sijaitseva Kulttuuritalo Valve on kulttuuritoiminnan estradi, joka tarjoaa paljon myös lastenkulttuuria tukevia toimintoja. Valveen satojen tapahtumien vuosi täyttyy erilaisista teatterielämyksistä, elokuvista, konserteista ja alueellisista kulttuurituotannoista.
DJ-keikat, sirkus ja seminaarit vaativat kaikki erilaisia asioita äänentoistolta. Nyt syksyn ensimmäiset esitykset on jo tehty uudella äänijärjestelmällä ja d&b audiotechnik ArrayProcessing-järjestelmä takaa soundit niin tulevilla Oulun musiikkijuhlilla kuin Oulun kansainvälisellä lasten- ja nuorten elokuvien festivaalillakin.
Kulttuuritalo Valven äänimestari Timo Pirttimaa on ollut mukana projektin alusta asti ja kertoi meille äänentoistojärjestelmän uudistuksen lähtökohdista.
Valvesalin aiempi äänentoistojärjestelmä koostui erimerkkisistä kaiuttimista, joista osa oli yli 15 ja osa yli 20 vuotta vanhoja. PA oli avonaiseen teleskooppikatsomoon suunnattu point source -järjestelmä, joka ei soveltunut muihin käyttötarkoituksiin. Lisäksi äänitarkkaamon äänimaisema poikkesi merkittävästi katsomosta.
“Erimerkkiset side fillit ja jopa keskenään erimerkkiset kulmamonitorit sotkivat äänikuvan täysin. Kaikki oli analogista”, Kulttuuritalo Valven äänivastaava Timo Pirttimaa toteaa.
Kaiutinjärjestelmän uusiminen oli osa koko Valvesalin äänijärjestelmän digitalisointia.
“Signaalin reitittämiseen oli valikoitunut Dante-verkko (Digital Audio Network Trough Ethernet). Tavoitteenamme oli, että ensimmäisen A/D-muunnoksen (Analog to Digital) jälkeen signaali pidetään digitaalisena aina vahvistimille saakka”, Pirttimaa kertoo.
Vanhaa analogista kaapelointia ei kuitenkaan haluttu purkaa, vaan se haluttiin Danten reduntanttisuudesta huolimatta pitää varalla. Tähän oli löydettävä kaiutinvalmistajalta ratkaisu.
Suunnittelussa lähdettiin käyttötarkoituksista
“Meidän oli saatava samat olosuhteet tarkkaamoon ja katsomoon sekä kolmemetriselle katsomon eteen jäävälle alueelle, joka on lisäpenkkejä varten. Sama alue oli myös saatava katetuksi bändilavan edestä, jolloin tila jää tyhjäksi”, Pirttimaa kuvailee.
Uuden äänentoistojärjestelmän olisi siis palveltava aiempaa monipuolisemmin erilaisissa tilanteissa ja otettava huomioon Valvesalissa järjestettävien tapahtumien tarpeet.
“Katsomon alta paljastuvalle permannolle miksataan ylhäältä tarkkaamosta käsin. Vierailevien miksaajien pystyttäessä etupäänsä lattialle yläkerta on kyettävä hiljentämään talon henkilökunnan työergonomian vuoksi.”
Oli siis löydettävä tilaan sopiva Line Array PA ja siitä ohjaava ohjelmisto erilaisten presettien rakentamiseksi. Kaikki muut kaiuttimet valittiin tämän ympärille samaa merkkiä äänimaiseman eheyden nimissä. d&b audiotechnik tarjosi tähän sopivan ratkaisun.
“5.1-järjestelmää tarvitaan elokuvafestivaaleja varten ja viemällä side fillit takanurkkiin saadaan tehtyä taka-fillien ja B22 -subien kanssa kattava äänimaisema esimerkiksi messutilaisuuksiin. Lisäksi B22-subeilla toistetaan 5.1 systeemin LFE kanavaa. ”
“Kun tarjoamme tilaa, tekniikka ja asiantuntemusta, on kaluston oltava myös yleisesti tunnettua. Vieraileville äänisuunnittelijoille, miksaajille ja muusikoille on tarjottava arvoisensa työkalut. Settiä on myös voitava täydentää tapauskohtaisesti, joten laitteiden vuokralle saatavuus on myös tärkeää”, Pirttimaa toteaa.
Reima Saarinen avaa meille seuraavaksi, miten monipuolisesti d&b audiotechnikin ArrayProcessingia hyödynnetään Kulttuuritalo Valveella ja kertoo tarkemmin salin uudistetusta äänentoistojärjestelmästä.
Pääkaiuttimissa ArrayProcessing on omiaan
Pääkaiuttimina Left ja Right toimivat Y-sarjan Y8- ja Y12-kaiuttimet. Neljä ylimmäistä kaiutinta ovat Y8-kaiuttimia ja alin on Y12.
d&b audiotechnik toi alan ammattilaisten käyttöön ArrayProcessing (AP) -järjestelmän vuoden 2015 keväällä. “Sama soundi joka jakkaralle” on AP:n kunnianhimoinen tavoite. Kulttuuritalo Valveella ArrayProcessingia hyödynnetäänkin monipuolisesti.
Valvesalissa on teleskooppikatsomo, ja yleisö voi olla nousevassa katsomossa tai tasaisella lattialla. Mikseri sijaitsee nousevan katsomon takana keskellä. Tämä luo omat haasteensa äänentoiston optimointiin.
Y-sarjan kaiuttimet on suunnattu ensin kattamaan koko katsomoalue. Tavoitteena oli saada äänenpaine tasaiseksi ja sama taajuusvaste koko tilaan. Työ aloitettiin mallintamalla kokonaisuutta ArrayCalc-ohjelmistolla sekä mittaamalla ja kuuntelemalla paikan päällä. Näin todettiin suunnitelma toimivaksi.
Vaikka katsomo olisi aina samanlainen muodoltaan, niin ArrayProcessing kykenee hämmästyttävän hyvin pitämään esimerkiksi alakeskialueen tasaisena koko katsomoalueella. Varsinkin pienemmissä Line Array -järjestelmissä haasteena on ollut se, että lähempänä kaiuttimia alakeskiääniä on ollut enemmän ja niiden hiipuessa kauempana on yläkeskialue ottanut vallan. Samoin ArrayProcessing kompensoi myös korkeiden taajuuksien vaimentumaa eri etäisyyksille.
Kun katsomon muotoa muutetaan, ladataan uusi AP-preset ja taajuusvaste säilyy hienosti koko katsomossa.
Johtuen rajoitetusta vapaasta korkeudesta, on keskikaiutin toteutettu kahdella V-sarjan point source -kaiuttimella. V10P-kaiuttimet ovat poikittain ja hoitavat katsomon etu- ja takaosaa. Kaiuttimet ovat omissa kanavissaan ja kaiuttimien vahvistusta pystytään säätämään erikseen. Näin saatiin äänenpaine säilymään tasaisena.
Sub-osasto
Sub-osastosta vastaa keskellä Centerin sivuille ripustetut kaksi V-SUB -kaiutinta. Kun etäisyyttä saadaan ensimmäisiin katsojiin niin myös matalilla taajuuksilla saadaan aikaiseksi tasainen kattavuus. Infrataajuuksia varten on kaksi uutta B22-subwooferia.
V10P
V10P point source -kaiuttimia Valveella on kuusi. Kaksi kaiuttimista toimittaa Centerin virkaa, ja kaksi niistä toimii surround-takakaiuttimina, tai SuperDisco -modessa toisena parina tanssilattialle. Lavan päässä oleva V10P-kaiutinpari toimittaa super discon lisäksi side fillin virkaa, ja tarvittaessa ne toimivat näyttämön takakaiuttimina. V10P-kaiuttimet suoriutuvat tehtävistään mainiosti. Lavapään V10P-paria hyödynnetään kolmeen eri paikkaan: side fill, SuperDisco / näyttämön takakaiuttimet tai B22-subwooferin päällä lattialla esimerkiksi jos DJ tällaisen setin haluaa itselleen.
M4 on Valveen uusi kulmamonitori
Festarilavoilla Suomen standardiksi muodostuneet M4:t löytää jatkossa myös Valveen lavalta. Niitä löytyy seitsemän kappaletta eli aika monesta keikasta selvitään talon omilla kulmilla.
30D-vahvistin osaa hommansa
d&b audiotechnikin asennusvahvistimet 10D ja 30D ovat monipuolisia laitteita. Niissä on neljä analogista ja digitaalista AES/EBU-tuloa. Kaikkiin neljään prosessointi-/vahvistinkanavaan saadaan valittua mikä tahansa sisääntulosignaali tai niiden yhdistelmä. Käytännössä siis kyseessä on 8/4-matriisi. Valvesalissa on seitsemän 30D-vahvistinta.
Vahvistimissa on lisäksi viisi GPIO-porttia asennusten tarpeisiin ja niiden avulla vahvistimet saadaan notkeasti taittumaan moneen tilanteeseen. 30D-vahvistimessa prosessointia riittää APn pyörittämiseen ja hienosäädön tekemiseen. Ekvalisaattorissa on jokaiselle kanavalle kaksi kappaletta 16-alueisia täysparametrisia EQ:ta.
Viritykset tehtiin toisiin EQ:hin ja ne ovat piilossa salasanan takana, ja toinen EQ taas on jätetty käyttäjälle näkyviin master-EQ:ksi. Näin paluu arkeen käy vaivattomasti päivittäin.
Nykyiset digitaaliset signaalit toimivat oikein konfiguroituina hyvin. Aika ajoin tulee kuitenkin hetkiä, jolloin paluu analogiseen signaaliin on tarpeen. Tähän kannattaakin siis valmistautua. d&b:n kanssa tämä onnistuu ottamalla R1:stä käyttöön fallback-toiminto. Kun päätteille syötetään AES/EBU-signaalia tuloihin 1/2 ja signaali katkeaa, vahvistin alkaa kuuntelemaan tuloja 3/4. Näihin Valveella on kytketty analogiset signaalit.
Samanlaisia toimintoja löytyy monelta muultakin valmistajalta, mutta d&b audiotechnik on askeleen edellä tässäkin asiassa. Usein tällainen toiminto tarkkailee erillistä pilottisignaalia tai AES-kelloa. Kun signaali häviää, tapahtuu vaihto. Mutta jos esimerkiksi kaapeloinnista johtuvassa viassa signaali tulee ja menee, hinkkaa toiminto digitaalisen ja analogisen signaalin välillä räpseen säestämänä.
d&b:n 30D-vahvistin tarkkailee Dante-kanavanimeä, jonka DS10 osaa poimia Dante-striimistä ja muuntaa AES-signaalin kylkeen. Jos syöttävän laitteen Dante-kanavanimi katoaa verkosta, vahvistin vaihtaa tuloksi analogisen. Vahvistin ei vaihda takaisin digitaaliseen automaattisesti, vaan käyttäjän tulee tehdä tämä itse kun on saanut Dante-verkon takaisin pystyyn.
R1-käyttöliittymä
Tero Hölttä on tehnyt toimivan käyttöliittymän R1:een, jossa on riittävästi asioita näkyvillä, mutta sekoilun mahdollisuudet on piilotettu salasanan taakse.
Asennus on tehty todella siististi ja uusi kaiutinjärjestelmä on valmis monen vuoden rupeamaan. Tervemenoa ja hyvää meininkiä tuleville keikoille, toivottavat Reima ja Tero!