Miksaaja Jesse Vainion taidokas soundillinen kädenjälki on monelle suomalaiselle ja kansainväliselle huippuartistille tae laadukkaasta lopputuloksesta.
Kun laittaa soimaan esimerkiksi Juha Tapiota, Irinaa, Olavi Uusivirtaa, Happoradiota, Steve’n’ Seagulls’ia, Laura Voutilaista, Sunrise Avenueta tai Sarah Brightman’ia, uppoaa yhtä aikaa syvään, leveään ja tyylikkääseen äänimaailmaan, jonka miksaus on lähtöisin Jessen studiosta.
”Jos asiakas toivoo sinistä taivaanrantaa lopputulokseen, niin sitä pyritään toimittamaan. Miksaaminen on asiakaspalvelua.”, Jesse sanoo.
Teknisesti Jessen miksaus on tulosta analogisen ja digitaalisen miksauksen parhaiden palojen taitavasta ja harkitusta yhdistelystä.
Jesse Vainio nauttii uuden studionsa mahdollisuuksista.
oikea Audio interface tukemaan analogisummausta
Jesse paljastaa, ettei ole suinkaan täysin in the box -miksaaja.
”Työtapaani voisi kutsua hybridi-miksaamiseksi. Käytän yhä analogisia outboard-laitteita, ne antavat arvokkaan lisän sille soundillle, jota asiakkaat ovat tottuneet minulta töitä tilatessaan saamaan.”
”Kaikki miksaukseni raidat menevät mix-bussiin, jossa voi olla 3 – 6 analogista laitetta. Laulussa käytän analogi-kompressoreita, analogi-EQ:ta… Bassot ja rummutkin saavat tarvittaessa analogikäsittelyä. ”, Jesse kuvailee.
Säilyttääkseen haluamansa analogisen soundin lisäarvon työssään, Jesse kertoi hiljattain alkaneensa summaamaan analogisesti. Oikean ja tehokkaan työvälineen valintaa varten hän mainitsee käyttäneensä tuntikausia käydäkseen läpi eri valmistajien teknisiä speksejä.
”Tarvitsin laadukasta analogisummausta varten parhaan mahdollisen AD/ DA -muuntimen, ja se on mielestäni Avid Pro Tools MTRX.”, sanoo Jesse.
Jesse käyttää Avid MTRX:ää siten, että siinä on 16 analogista input-kanavaa ja 32 analogista ulostuloa. Ulostulot 17 – 32 menevät Dangerous Music 2-BUS+ analogisummaimeen.
”Käytännössä kaikki bussit Avid Pro Toolsista menevät analogisummaukseen.” Jesse tiivistää.
Jesse täsmentää vielä lisäksi, että Avid MTRX:ssä hänellä on 8 AES-EBU:a, ja ne ovat melkein kaikki käytössä, koska niillä ohjataan surround-kaiuttimia. MTRX:n kellotus hoituu ulkopuolisella digitaalisella laitteella.
Dangerous Music -analogisummaajan, Avid Pro Toolsin ja MTRX:n yhteen pelaaminen on olennaista.
Harkittu päätös siirtyä analogisesta in-the-box -miksaamiseen
”Olen aina rakastanut klassisen SSL-konsolin soundia, mutta luovuin SSL:n pöydästä 2017.”, Jesse muistelee.
Jutellessamme lisää miksaamisesta, Jesse kertoo, että siirtymä in the box -miksaamiseen syntyi juuri tuolloin muutama vuosi sitten.
”Ymmärsin, että isompaa työmäärää on helpompi hallita in the box- miksaamisessa.”
Työtavan muutosta isosta konsolista ”in the boxiin” puolsi lisääntyneen työmäärän lisäksi muutos miksaajien asiakaskunnan toiveissa.
Tuottajat ja artistit ovat digitaalimiksauksen aikakaudella tottuneet siihen, että miksausta ei tarvitse kommentoida heti ja tässä, kun miksattavan kappaleen säädöt eivät ole ns. enää ”kiinni pöydässä”, vaan että miksaaja kykenee milloin vain re-call’aamaan eli avaamaan miksausversion digiversiosta, tekemään muutokset ja laittamaan taas uutta versiota asiakkaalle kuunteluun.
Toista oli ennen.
”Analogista mikseriä käytettäessä minun piti pyytää asiakkaalta kommentit miksausversioon silloin kun miksaus ja sen säädöt ovat pöydässä. Ja miksaus pysyi kiinni pöydässä niin kauan, kun jokainen taho oli sen hyväksynyt. Siinä piti sitten vähän grillata ihmisiä kommentoimaan puolin ja toisin.”, kuvailee Jesse.
Digitaalinen miksaustapa on siis helpottanut sekä miksaajan että asiakkaan työtä.
Mutta ei siinä kaikki.
”Lisäksi voin sanoa, että kombo Avid MTRX + Dangerous Music 2-BUS+ -analogisummaimen löydettyäni, viimeinenkin kaipaus SSL-konsoliin on häipynyt. Koen, että tällä yhdistelmällä ylitetään jo se SSL:n tarjoama soundillinen kvaliteetti, joka oli vuosien ajan minun kuulokuvallinen vertailukohta.”
Avid MTRX audio interface hyrrää tyytyväisenä Jessen studion ”konehuoneen” puolella.
Fokusta, tekemällä oppimista – ja välillä hiljaisuutta
Kaikella on toki puolensa. In the box- työtavan myötä miksaaja voi ottaa työpäivän aikana käsittelyyn jopa 6 – 7 biisiä, koska säädöt voi helposti palauttaa. Toisaalta työtapa isolla konsolilla antoi tilaa keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.
Useimmat meillä ja maailmalla menestyneet ammattimiksaajat ovat nousseet paikalleen tinkimättömän työmoraalin ja kovan itsekurin avulla.
”Tämä on hankala ammatti tulla huippuhyväksi ja löytää tekniset ratkaisut omaan musiikilliseen estetiikkaan. Oman teknistaiteellisen kombon löytää vain tekemällä, olemalla utelias uudelle, testaamalla ja kokeilemalla.”, Jesse kertoo.
Miksaaminen vaatiikin tekijältään keskittymiskykyä, täyttä omistautumista asialleen, työrauhaa ja hyvän studiotekniikan.
Työrauhan tähän mennessä 25 vuotisen uran ääniteknologian ja miksaamisen parissa tehnyt Jesse Vainio on nyt löytänyt Turun liepeiltä. Akustikko Janne Riionheimon suunnittelema uudenkarhen studion ikkunoista pilkistää meri.
Janne Riionheimo suunnitteli merimaisemissa sijaitsevan studion akustiikan.
Ja kun kerran tekniikasta puhutaan…
…on myös pakko mainita studion interiööriin kuuluvat komeat Genelec 8350 -studiomonitorit.
”Kuunteluna toimi aiemmin Genelecin 8250 -mallit, mutta kyllä näissä uusissa on niihin verrattuna paljon etevämpi ja kehittyneempi DSP. Ääni tulee näillä puoli metriä lähemmäs kuulijaa”, Jesse mainitsee.
Mutta. Miksaajan täytyy studiotekniikan lisäksi pitää huoli myös omasta tekniikasta, motoriikasta, aivojen ja käsien yhteistyöstä ja kuuloaistista.
”Äänityön vastapainoksi nautinkin vapaalla merimaisemista, sporttaamisesta, hiljaisuudesta..”, Jesse kuvailee palautumistaan.
Hyvillä välineillä terveempi äänen vaste, arvokkaamman kuuloinen soundi
Kuten jo mainittua, Jesse käyttää työssään Avid MTRX:ää. Äskettäin hän vaihtoi Avid Pro Tools Native-kortin Avid HDX-korttiin. Vaikka mies on ollut tyytyväinen molempiin kortteihin, Avid HDX:n tuottamasta kuulokuvasta hän on nyt erityisen mielissään. Korttien testauksesta hän kertoo näin.
”Kun avasin Pro Tools Nativella tekemän mix-session HDX:ssä, kuulin eron heti. HDX:llä tehty soundi kuulostaa… (hm, Jesse miettii hetken oikeaa kuvailevaa sanaa) – soundi kuulostaa kalliimmalta ja paremmalta. Lisäksi äänen vaste kuulostaa terveemmältä.”
Näppärä ja pieni Avidin S1 auttaa Jesseä automaatioiden tekemisessä biiseihin.
Sormet fadereilla – vertailua hiiren ja fader-tekniikan välillä
Kun käymme Jessen kanssa vielä läpi asioita, jotka ovat hänen työtapaansa ominaisia, hän mainitsee fadereiden käytön, ja että hankki itselleen pienen Avid S1-mikserin tätä varten.
”Olen tottunut tekemään biiseihin automaatioita fadereilla, enkä niinkään hiirellä. Kun biisi pyörii, saatan mennä kappaleen läpi niin, että pidän sormet fadereilla, jolloin kaikki faderit tekevät eri asioita yhden läpiajon aikana. Eli jos vaikka kuulen, että laulu hukkuu kertosäkeessä, ja toisaalta säkeistössä se soi liian kovalla, kirjoitan sen sitten uusiksi käyttäen Avid S1:tä äänenvoimakkuuden nostamiseen, laskemiseen ja automatisointiin.”
Hiirellä tai faderilla – analogisesti ja digitaalisesti – se asiakkaan toivoma sininen taivaanranta muokkaantuu Jesse Vainion studiossa tilanteen mukaan, tekniikkaa tarpeen mukaan ketterästi hyödyntäen.
Kaikki jutun kuvat: Henkka Niemistö
- Haluatko kuulla lisää jutuissa mainituista ratkaisuista? Ota yhteyttä Ossi Männikköön / ossi@msonic.fi