Filharmonian Puistokonsertissa tehtiin historiaa – d&b Soundscape pääsi tositoimiin

Tampereen Sorsapuistossa on elokuisena perjantai-iltapäivänä odottava tunnelma. Aurinkoinen ilma on houkutellut jo innokkaimmat kuulijat paikalle piknik-eväineen, vaikka soundcheck on vasta aluillaan. 

Hyvää kannattaakin odottaa. Tampere-talon ja Tampereen Sähkölaitoksen järjestämässä Filharmonian Puistokonsertissa tehdään nimittäin tänä vuonna historiaa, kun konsertin äänentoistona käytetään d&b Soundscape -järjestelmää ensimmäistä kertaa Suomessa näin isolla mittakaavalla.

“Kyllä tässä on vähän perhosia vatsassa”, Tampere-talon av-teknikot Hannu “Sidi” Mäki-Laurila ja Kai Saastamoinen hymyilevät. 

Saastamoinen kertoo saaneensa idean Soundscape-järjestelmän käytöstä Puistokonsertissa vuosi sitten. Hän oli käynyt ISE-messuilla Soundscape-demossa ja vaikuttunut kuulemastaan.

“Olin puulla päähän lyötynä, että mikäs tämä tällainen on. Aloin pohtia, että voisiko Soundscapea hyödyntää Filharmonian Puistokonsertissa. Soitin messujen jälkeen Akun Tehtaalle ja aloimme yhdessä Samuel Merisalon kanssa suunnitella projektia. Silloin kenelläkään ei ollut tätä järjestelmää Suomessa, joten aloimme toteuttamaan koko juttua ihan tyhjästä. Nyt ollaan tässä”, Kai Saastamoinen iloitsee. 

“Soundscapen avulla orkesteri kuulostaa hyvältä myös yleisön sivuilla”

d&b Soundscape edustaa alan uusinta teknologiaa. Se tarjoaa äänisuunnittelijoille ja -teknikoille työkalut yhä elämyksellisempien ja visuaalisempien äänimaailmojen luomiseen.

Akun Tehdas hankki d&b audiotechnikin Soundscape-järjestelmän msonic Oy:stä, jossa Reima Saarinen ja Tero Hölttä preppasivat Akun Tehdasta sen käyttöön. Ennen Puistokonserttia sitä on ehditty käyttää vain muutamissa pienemmissä tilaisuuksissa. Akun Tehtaan järjestelmäteknikko Samuel Merisalo suhtautuu kuitenkin tulevaan iltaan rennosti. 

“Ennakkotöihin on kulunut muutama päivä. Olen käynyt ottamassa mitat ja tehnyt suunnitelmat. Myös itse designin tekemiseen käytin jonkin verran aikaa. Yksi päivä meni rakennukseen, eilen oli viritys- ja treenipäivä ja tänään orkesterin mikitys”, Merisalo luettelee rauhalliseen tapaansa.

Sidi Mäki-Laurila (vas.), Kai Saastamoinen ja Samuel Merisalo vastasivat Filharmonian Puistokonsertin äänentoistosta.

 

Siinä missä perinteistä äänentoistoa käyttäessä paras kuuluvuus on ollut muutamalle jakkaralle yleisön keskiosassa, nyt Soundscapen äänilähteiden lokalisoinnin avulla optimaalinen kuuntelupaikka on paljon laajempi. 

“Jos haluaa kuulla miten äänilähteiden lokalisointi toimii, kannattaa etsiä kuuntelupaikka maksimissaan 50 metrin päästä lavasta. Tällöin kuulee eri soittimien sijoittelusta kuuluvat erot. Mitä kauemmaksi lavasta siirrytään, sitä kapeammaksi äänen lokalisointi toki muuttuu. Lokalisoinnin etu on se, että orkesteri kuulostaa hyvältä myös yleisön sivuilla”, Samuel Merisalo selventää. 

“Hyvä ennakkosuunnittelu tekee miksaamisesta helppoa”

Puistokonsertin miksaamisesta vastaava Sidi Mäki-Laurila kertoo jännittäneensä aluksi sitä, mitä Soundscapen käyttö tarkoittaa hänen työnsä kannalta. Eroja perinteiseen left/right -systeemiin on paljon. Jännitys osoittautui kuitenkin pian turhaksi, kun hän pääsi ennakkosuunnittelun pariin ja tutustui Soundscapen työtä helpottaviin ominaisuuksiin. 

“Soundscapen kanssa miksatessa ennakkosuunnittelun merkitys korostuu. Graafisen objektisijoittelun tekeminen etukäteen ennen soundcheckiä on tärkeää sekä se, että valmiin systeemin kanssa tehtävään tsekkaukseen on käytettävissä tallenne, jossa instrumenttiryhmät ovat omilla raidoillaan. Tein tätä tarkoitusta varten salissa orkesterin harjoituksessa tallenteen, jossa esimerkiksi jouset oli viidellä raidalla: ykkös- ja kakkosviulut, alttoviulut, sellot ja kontrabassot. Soundcapen kanssa soitinryhmäsijoittelua tehdessä pitää unohtaa left/right-maailma kokonaan, Mäki-Laurila kertoo.

“Kaikkein suurin juttu on ollut se, kuinka helppoa on saada eri soitinryhmät esille. Esimerkiksi puupuhaltimien nyanssit ovat esillä jo valmiina. Mitään ei tarvitse kaivella väkisin esiin, eikä tarvitse tehdä soundillisia kompromisseja kuten vanhassa left/right -systeemissä on tarvinnut tehdä silloin, kun on näin iso koneisto lavalla. Kun ennakkosuunnittelu on tehty hyvin, on miksatessa työtä vähemmän. Se helpottaa paljon työskentelyä”, hän lisää. 

Konsertin kaiuttimina käytettiin d&b:n Y- ja V-sarjaa. “Meillä on 93 päätekanavaa ja jokaisessa on yksi kaiutin perässä. Isommat arrayt ovat V-sarjaa, niitä on 12 per puoli. Keskellä olevat arrayt ovat Y-sarjaa ja niitä on kahdeksan. Sitten meillä on neljä viivetornia sekä erillisiä point source -kanavia ulkofilleinä”, Samuel Merisalo kertoo.

 

Kai Saastamoinen sanoo pistäneensä merkille, että Mäki-Laurila ja Merisalo ovat työskennelleet konserttiin valmistautuessa tiiviisti yhdessä. 

“Joo, järjestelmäteknikon ja miksaajan yhteistyön tärkeyttä ei voi liikaa korostaa. Se on toiminut tosi hienosti Samuelin kanssa. Mä voin keskittyä täysin omaan duuniin ja se on ihan parasta. Samuel ja Akun Tehtaan tiimi hoitaa kaiken muun. Ei muuta kuin kanavat auki ja menoksi”, Mäki-Laurila kiittelee.

“Lisäksi me Tampere-talon teknikot olemme saaneet loistavaa tukea msonicilta sekä tässä että aiemmissa projekteissa”, hän lisää.

Rohkeasti kokeilemaan

Saastamoinen, Mäki-Laurila ja Merisalo kannustavat myös muita testaamaan Soundscapea. 

“Kollegoille sellaisia terveisiä, että kokeilkaa! Vaikka vähän saattaa tuntua, että onko tämä liian riskiä tehdä jotain uutta, niin kannustan ehdottomasti testaamaan”, Saastamoinen rohkaisee.

“Meillä on Akun Tehtaalla resurssit tehdä Soundscape-keikkoja. Sitä pystyy hyödyntämään kaikkialla klubeista isompiin saleihin. Omissa haaveissa olisi päästä testaamaan sitä Helsingin Jäähallin Black Boxissa ja Helsinki Festivalin Huvilateltassa. Kerron mielelläni lisää aiheesta kiinnostuneille”, Merisalo lisää.

Lopulta on h-hetken aika. Santtu-Matias Rouvalin johtaman orkesterin taikomat sävelet saavat aikaan kylmät väreet. Orkesteri kuulostaa todella hyvältä. Hurmioituneista katseista ja raikuvista aplodeista päätellen myös kaikki 12 500 paikalle saapunutta kuulijaa ovat samaa mieltä. 

Filharmonian Puistokonserttia saapui kuulemaan 12 500 kuulijaa. Kuva: Arttu Rantakärkkä
Lisätietoja:

Kuvat: 1 Anna-Kaisa Noki, 2 msonic Oy, 3 msonic Oy, 4 Arttu Rantakärkkä