Legendaarinen Seminaarinmäen mieslaulajat julkaisi 15.4. yhdennentoista studioalbuminsa, ja lähti sen myötä mittavalle Hullun hommaa -kiertueelle, joka sisälsi yhteensä 13 keikkaa Suomen suurimmissa konserttisaleissa. Kiertueesta tullaan julkaisemaan myös musiikkivideo.
Hullun hommaa -kiertueen valaistuksesta ja teknisestä tuotannosta vastasi Lakeus Sound Oy. Lakeus Sound toteuttaa tapahtumien, juhlien, konserttien, kiertueiden ja kokousten ääni,- valo-, ja kuvatekniikkapalveluita. Eero Keskinen Lakeus Soundilta kertoi meille, millaisella tekniikalla Hullun hommaa -kiertueen valaistus toteutettiin.
Spoteilla, beameilla ja washeilla luotiin monipuolisia tunnelmia
Semmareiden kiertueen valosetti muodostui Clay Pakyn Mythoksista ja Martinin lampuista. Etuvaloina käytettiin konserttisalien omia valaisimia. Mythoksia valosetissa oli yhteensä 12 kappaletta. Käytännössä Mythos-valonheittimet oli sijoiteltu siten, että takalinjassa oli neljä heitintä, keskilinjassa neljä ja lavalla trussitolppien päissä oli neljä heitintä.
Clay Paky valikoitui mukaan kiertueelle tehokkuutensa ansiosta.
“Clay Pakyn valaisimissa suunnittelu on onnistunut, koska niistä osataan puristaa ulos runsaasti enemmän valotehoa, nopeutta ja joustavuutta, kuin mitä teknisten tietojen perusteella voisi uskoakaan. Käytössämme olevat Mythos-heittimet on Clay Pakyn uusinta PRIMA-sarjaa. Mythos on uskomaton lamppu koko/valoteho -suhteensa ansiosta”, kertoo Keskinen.
Lisäksi Clay Pakyn tarjoama monipuolisuus erilaisia tyylilajeja tukevana valaisimena vahvisti valintaa.
“Semmareiden musiikissa ja showssa tyylilajit ja tunnelmat vaihtelevat paljon ja myös valaistuksen täytyy taipua tähän vaihteluun. Tässä showssa tarvittiin esimerkiksi teatterimaiseen tarinankerrontaan ja muihin lavalla tapahtuviin elementteihin keskittyvää hillittyä valaisua, perinteikkäämpää rock-valaisua, kuin myös modernia disko/EDM-tyyppistä välkyttelyä."
“Mythoksilla saadaan aikaan tehosta tinkimättä heitintyypeistä spot, beam ja wash, mikä mahdollistaa valosuunnittelussa hyvinkin toisistaan poikkeavien tunnelmien ja näkymien luomisen”, tarkentaa Keskinen.
Hog 4 -pöytä luotettava työkalu valojen ohjauksessa
Valojen ohjauksessa käytössä on High Endin Full Boar 4 –pöytä. Keskinen kiittelee sen toimivuutta kiertueella.
Semmareiden kiertueen valoshow ajetaan teatterityyliin yhdestä ajolistasta. Kommenttimakrojen avulla ajolistaan on lisätty apulistoja ja scene-kansiosta tilanteita, joiden kautta esim. etuvalot saavat käskyn päälle tai pois. Tämä mahdollistaa salista toiseen siirryttäessä sen, ettei yksittäisiä ajolistan tilanteita tarvitse päivittää etuvalokaluston vaihtuessa, vaan muutaman etuvalo-scenen päivitys riittää. Ajotyöstä suurimman osan hoitaa äänipöydästä saatava SMPTE-protokollaa käyttävä aikakoodi.
“Hog 4:sessa aikakoodiin ohjelmointi on mielestäni nopeaa ja helppoa. Olen ohjelmoinut kappaleet ensin käsinajettaviksi ja sen jälkeen “opettanut” ne tottelemaan kappaleiden mukana juoksevaa aikakoodia learn timing -toiminnon avulla. Aikakoodi lisää keikka-ajossa tarkkuutta ja mahdollistaa muun muassa sellaisten valaistuksellisten tapahtumien toteuttamisen, jotka käsin ajettuna olisivat epätarkkoja tai liian nopeita”, kertoo Keskinen.
“Kiertuekäytössä Hog 4 on luotettava työkalu. Tällä turneella se on ollut käytössä ohjelmistoversiolla 3.3.1, enkä ole saanut pöytää kaatumaan kertaakaan”, Keskinen toteaa lopuksi.
Ohjauksessa kiertueella Hog 4:n lisäksi oli Luminex Ethernet-DMX8 MkII.
Valokuvat: Pekko Mustonen