Artistin haluama tunnelma voi löytyä hajusta, mausta tai vaikka väristä – lukuisten artistien lavashown visualisoinnin takana on Pekka Olava

Pekka Olavan kevät etenee rauhallisesti. Normaalisti kalenterin täyttävät kesän festarit, tapahtumat ja konsertit, mutta nyt valosuunnittelijan viikot ovat hiljaisia. Myös keväälle kaavaillun Anna Puun Heartbreak Hotel -kiertueen valaistus ja lavasteet jäivät valmiiksi pakattuina odottamaan kiertueelle lähtöä. 

Pekka Olava suunnittelee ja toteuttaa valaistustekniikan yhtyeiden ja artistien kiertueille, järjestää valaistukset yritystilaisuuksiin, messuille sekä TV-tuotantoihin. Myös klubit kuuluvat Olavan arkeen. Esimerkiksi Tavastia-klubilla on ollut viisitoista vuotta oma valaistuskalusto, jonka ajantasaisuudesta ja kunnosta Pekka on huolehtinut. Lisäksi edelliset seitsemän kesää ovat hurahtaneet Akun Tehtaan tiimissä festareita kiertäen.

Tuhansia kilometrejä, keikkoja ja sähkötauluja kokenut valaistuksen monitoimimies Olava kertoo, mitä kaikkea hänen matkalleen on mahtunut, antaa pientä maistiaista Anna Puun tulevasta kiertueesta ja kertoo, miten työskentelee artistien kanssa. Hän raottaa myös verhoa poikkeusolosuhteissa järjestetyn ennätystuotannon kulisseihin ja vinkkaa, mitä oppeja projekti toi tullessaan.

 

Anna-Puu-Heartbreak-Hotel
Anna Puun kanssa Pekka on työskennellyt koko tämän artistiuran ajan.Kuva: Tero Ahonen

 

 

Ysärillä taitettiin kilometrejä keikkabussissa ja avattiin sähkötauluja

Voiceboys Oy:n Mika Auvisella oli tärkeä rooli Olavan uran alussa. Hän tarjosi nuorelle ja kokemattomalle, mutta sitäkin innokkaammalle ja aiheesta kiinnostuneelle nuorelle miehelle keikkatöitä. Ensimmäiset keikat olivat Leila K:n Manic Panic -keikoilla Suomessa. Voiceboys Oy:n leivissä valo- ja äänitekniikan parissa vierähti vuosia, kunnes 2004 Olava päätti perustaa oman toiminimensä. 2014 toiminimi vaihtui osakeyhtiöksi, Pekka Olava Oyksi.

90-luvulla Olava keikkaili intensiivisesti. Töitä hän teki seitsemän päivää viikossa useamman vuoden ajan. Kun nyt useat keikat sijoittuvat viikonlopuille, tuolloin matkaan lähdettiin keskiviikkona ja reissusta palattiin sunnuntaina. Nylon Beatin huippuvuosina keikkoja kertyi yli 100 keikkaa vuosittain. Koska Suomi on muodoltaan pitkulainen ja Olavan sanoin tehtiin “tikkataulukeikkailua”, parhaimmillaan kiertueautossa istuttiin jopa 200 päivää vuodesta.

Olavaa ajoi nuoruuden palo. Valmistuttuaan automaatiomekaanikoksi hän ei malttanut kauaa työskennellä silloisessa työpaikassaan Pirkanmaan automaatiokeskuksessa suunnittelijana. Vuonna 2001 jäätyään sieltä pois, Olava ajatteli keikkailevansa muutaman vuoden ja palaavansa sitten automaatiosuunnittelijan töihin. 

“Se kelkka taisi mennä jo”, naurahtaa nyt jo 24 vuotta esitystekniikan saralla työskennellyt Olava.

Olavan artistilistaus on kattava. Kilometrejä on taitettu niin Jore Marjarannan, Stratovariuksen, Anna Erikssonin, Gimmelin, Nylon Beatin, Tiktakin ja nykyisin esimerkiksi Anna Puun luottoteknikkona. Erinin syksyinen konserttisalikiertue on tulossa työpöydälle.

Olava muistelee, että alkuvuosinaan keikkailu oli vielä aikamoista selviämistä. Keikkapaikkojen puitteissa oli paljon vaihtelua ja sai kohdata erilaisia haasteita, jotka eivät enää nykypäivänä olisi edes mahdollisia.

“Ei ollut lainkaan ihmeellistä kävellä ravintolan keittiöön, purkaa sähkötaulu ja kytkeytyä sinne suoraan kiinni, jotta saimme riittävän virran kalustoon.”

GrandMA:n valopöytä on ollut Pekka Olavan luottotyökalu jo pitkään.

 

Paras koulu livevalon tekemiseen

Nylon Beatin aikana, vuosituhannen taitteessa keikkamaailma muuttui rajusti. Konsertteihin alettiin nähdä enemmän vaivaa. Nykyään myös uusien valopöytien ja visualisointiohjelmien myötä kiertueet ohjelmoidaan usein pitkälti aikakoodiin etukäteen. 

“Itse olen koittanut olla aina vähän tätä vastaan. Tottakai kun mennään tarpeeksi isoon settiin, on etukäteisohjelmointia aikakoodiin tehtävä. On myös paljon esityksen luonteesta kiinni, kuinka paljon voi ohjelmoida ennakkoon.”

Aina kaikkea ei edes pysty suunnittelemaan etukäteen. Helsingin juhlaviikot ovat tästä erinomainen esimerkki. Olava on ollut mukana Huvilateltan valotehtävissä viimeisimmät kuusi vuotta. Yhden illan aikana on otettava haltuun useamman yhtyeen visuaalinen lavailme. Jotkut artisteista lähestyvät toiveineen Olavaa jo etukäteen ja suurimman osan kanssa rupatellaan soundcheckin yhteydessä. Aina on löytynyt yhteinen sävel.

“Yhtyeillä ei useimmiten ole omia valomiehiä mukana, jolloin tehtäväni on tehdä esityksestä niin artistin näköinen, kuin vain pystyn.”

Olava toteaakin näiden keikkojen olleen parhaita kouluja livevalon tekemiseen – Tavastian keikkojen lisäksi. Tavastia-klubilla viidentoista vuoden aikana hän on tehnyt lukuisia ulkomaan yhtyeitä ja artisteja ja kohdannut tilanteita, joissa on sopeuduttava siihen mitä tapahtuu ja saatava yhtye näyttämään hyvältä. 

“Se on ollut enemmän kuin opettavaista ja erittäin hauskaa.”

Olavan valaistusosaaminen on kasvanut matkalla. “Ymmärrys väreistä, niiden lämpötiloista, laitteista, miltä asiat näyttävät ja mitä kannattaa tehdä, on kaikki tullut kokemuksen kautta.” Myös kollegoilta Pekka on saanut paljon oppeja ja apua. “Esimerkiksi Akun Tehtaan Pekka Martilta voin aina kysyä neuvoa. Hänen avullaan on ollut minulle iso merkitys.”

Pekan varaston seiniä koristavat taulut ovat täynnä työmuistoja. Michael Monroe halusi nimikoida julisteen Pekalle kiertueella vuosituhannen vaihteessa. Kehyksiin päätynyt viesti nostaa yhä hymyn Pekan huulille. ”Michael raapusti tuota toista tuntia.”

 

Hotellihuone hetkessä pakettiin ja lavalle

Anna Puun kanssa Pekka on työskennellyt koko tämän artistiuran ajan. Kun Anna lähti tekemään ensimmäisiä keikkojaan, Pekka pääsi suunnittelemaan Annan ensimmäisen valosetin ja visuaalista maailmaa. 

“Tutustuin Annaan ja kiinnostuin hänen ajatuksistaan. Hänellä oli heti selkeä näkemys mitä haluaa ja millaisina näkee kappaleensa.”

Tuoreen Heartbreak Hotel -konserttisalikiertueen oli määrä alkaa 13.3.2020. Alkukevät on kulunut kiertueen valmisteluissa. Kiertue on nyt paketoituna varastossa, ja se lähtee liikkeelle olosuhteiden salliessa. 

Heartbreak Hotel -kiertueella lavalla tullaan näkemään nimensä mukaisesti hotelli. Lava on läpilavastettu ja sieltä löytyy kaikki, mitä oikeassakin hotellihuoneessa on. Olavan tukena projektissa on ollut hänen luottoaisaparinsa, Goljat Finland Oy:n Sasu Rissanen, jolta luonnistuvat kummallisimmatkin toiveet. Pari vuotta sitten Emma Gaalassa Anna Puun esityksessä lavalla nähty iso ja moottoroidusti pyöritetty kuu, jossa Anna pystyi olemaan sisällä itse, oli Sasun toteuttama. 

Heartbreak Hotel -kiertueen kokonaisuus on Annan ideoima. Anna antoi visionsa Pekalle, joka mietti mikä on mahdollista, miten kokonaisuus voidaan toteuttaa, mitä pitää karsia ja mitä voidaan tuoda lisää. Sasu auttoi toteuttamaan villitkin lavastukselliset ratkaisut. 

“Istuttiin ravintolaan ja Anna piirsi ja kertoi mitä halusi. Siitä lähdettiin miettimään, että mitä tarvitaan, että saadaan halutut asiat esiin.” 

Kokonaisuuden liikuteltavuus ja kuorma-autoon mahduttaminen olivat tärkeä osa suunnittelua.

“Setin pitää olla riittävän iso näyttääkseen lavalla massiiviselta, mutta se pitää myös pystyä rakentamaan ja purkamaan tietyssä ajassa.”

Heartbreak Hotel -kiertueella on paljon kustomina rakennettua lavastetta, johon on upotettu valoja. Koko kiertueen valokalusto kulkee mukana ja talolta käytetään vain etuvaloja. Lisäksi kiertueen matkassa ovat omat trussilinjat ja nostimet. Hotellihuoneessa moni asia on lukittuna toisiinsa, joten linjat on saatava sentilleen oikein.

Katossa on kahdessa eri linjassa kaksitoista Clay Pakyn Axcor 300 -spottia ja kaksitoista Chauvetin Rogue R2 -washia. Chauvetin Nexus 4 x 4 led wash panel -valoja on kuusitoista kappaletta ja usva toteutetaan luonnollisesti MDG:lla. Portman Lightsin P1 deco -valot ovat erityisessä roolissa lavalla. 

“Kuuden Portman Lightsin P1 deco -valaisimen tehtävänä on tukea erityisesti lavastuskokonaisuutta, jopa enemmän kuin toimia varsinaisesti valaisimina.”

Ohjaimena toimii Grand MA 3 full size. Tällä kiertueella kaikkea ei ole kuitenkaan ohjelmoitu etukäteen. 

“Esityksessä ja kiertueella on paljon juttuja, jotka muuttuvat ja tulevat muuttumaan. Kaikkea ei ole ohjelmoitu etukäteen ja haluan pitää siitä kiinni. Meillä ei ole aikakoodia eikä klikkiäkään tule olemaan kaikissa biiseissä”

Anna Puun kanssa Pekka on työskennellyt koko tämän artistiuran ajan. ”Anna Puulla oli heti selkeä näkemys mitä hän haluaa ja millaisina näkee kappaleensa.”

Valosuunnittelijan ja artistin suhteesta

Olavan mukaan valosuunnittelijan työ vaatii hermojen lisäksi laitteiden ja sähkön tuntemusta sekä muokkaantumiskykyä. Valon tehtävä on tukea täysin musiikkia, teosta ja tarinaa, mikä kappaleessa on. 

“Tärkeintä on kuunnella. Niin artistin toiveita kuin musiikkia”, Pekka toteaa ykskantaan. 

Valosuunnittelu alkaa aina kuuntelulla. Olava kuuntelee artistin musiikkia ja sen jälkeen artistia. Harvemmin jos koskaan, ne mielikuvat jotka Olavalle heräävät musiikista, osuvat harhaan artistin ajatusten kanssa. Silloin musiikki on tehnyt tehtävänsä. 

Olavalla on oma tapansa päästä artistin pään sisälle. 

“Pyydän artistia kuvailemaan kolmella sanalla kappaletta. Mitä tahansa sieltä löytyy, on se sitten haju, maku tai väri, joka luo tunnelman, tiedän jo sen pohjalta mitä artisti haluaa.”

Valosuunnittelijan täytyy kuunnella tarkkaan, artistin taas täytyy luottaa. Olava korostaa, että artistin pitää tuntea olonsa hyväksi lavalla. 

“Artistin on luotettava siihen, mitä minä teen. Eihän hän näe lavalta kokonaisuutta. Vain kuvat ja yleisön palaute kertovat hänelle onnistumisesta.”

Luottoihmisillä on valtava merkitys yksinyrittäjälle

Koivuhaantie 3 A:ssa Vantaalla Pekka Olavan ja Akun Tehtaan Helsingin konttori hyötyvät yhteistilojen tarjoamasta synergiasta. Olava kertoo, että tekniikkasettejä täydennetään puolin toisin tarpeen mukaan. Yhteistyö Akun Tehtaan kanssa mahdollistaa Olavalle paljon. Yhdessä pystytään toteuttamaan useammin, monipuolisemmin ja isommin. 

Luottotyypit ovat Olavalle tärkeitä. Hän pystyy reagoimaan yhdessä kumppanien kanssa nopeasti tilanteeseen kuin tilanteeseen. msonicin kanssa Olava on tehnyt yhteistyötä pitkään: 

“msonicilla tehdään, mitä luvataan. Se on tärkeä juttu. Pystyn luottamaan siihen, että tuotteet tulevat silloin kun on sovittu.“

msonicin edustamat brändit ovat Olavalle tuttuja. Hän on hankkinut ensimmäiset laitteensa msonicilta jo yli 10 vuotta sitten eikä yhtäkään laitetta ole tarvinnut poistaa käytöstä. Pekalla on myös suosikkinsa. 

“GrandMA:n valopöytä on käyttölaitteena minulle ehdoton ykkönen. Signaalipuolella Luminexin ArtNet -verkot ovat luottolaitteitamme niin omilla kuin Akun Tehtaan festarikeikoilla. Vehkeiden pitää olla luotettavia, kestäviä ja järkihintaisia.” 

Heittimistä Olava nostaa keskiöön Clay Pakyt, jotka ovat olleet hänellä luottolaitteina viimeiset seitsemän vuotta. Erityisesti kiitosta saavat Axcorit hiljaisuutensa ja erinomaisuutensa puolesta. Myös Chauvetin valoja Pekalta löytyy paljon ja pitkän historian ajalta. 

Yksinyrittäjällä on oltava varmuus siitä, että tuotteet toimivat ja häiriötilanteissa saa heti osaavaa apua nopeasti:

 “Sillä on valtava merkitys, että tiedän mihin soitan, kun tulee tarve. msonicin tyypit on tuttuja ja asiointi on luontevaa.” 

Ideasta ohjelmaksi viikossa, uskomattoman hyvässä hengessä

Koronaepidemia on ravistellut keväällä 2020 koko alaa. Olava kuitenkin uskoo, että kaikki normalisoituu nopeasti, kunhan epidemia rauhoittuu. 

 “Nyt täytyy vain koittaa selvitä siihen hetkeen, että homma alkaa taas pyörimään. Milloin ja missä muodossa, se on jännittävää nähdä.” Olava pohtii, aukeavatko ensin klubit vai massatapahtumat. Striimikeikkailun Olava uskoo kasvavan niin kauan, kuin koronaepidemian aiheuttama poikkeustila jatkuu, mutta onnistuessaan se saattaa jäädä alalle myös pysyväksi. 

Olavan kalenterin tyhjennyttyä keväällä 2020, mielialaa nosti nopeasti tullut työkeikka Ylelle Akun Tehtaan kanssa. Kun maaliskuisena torstaina maa pysähtyi, syntyi saman viikon lauantaina Akun Tehtaan ja Aito Median tiimille idea, jota seuraavana tiistaina alettiin rakentaa ja valmis tuotanto nähtiin kotisohvilla sitä seuraavana lauantaina. Kaikki kotona live  -ohjelma toteutettiin ideasta valmiiksi ennätysajassa Tampereen Mediapoliksella. Kaikki tapahtui alle viikossa. Olava vastasi tuotannon valo-operoinnista. Yle Olohuone -konseptin osaksi otettua ohjelmaa kuvattiin yhteensä seitsemän jaksoa. 

“Kaikki kotona live oli mielenkiintoinen kokemus. Jouduimme työskentelemään erillään toisistamme ja koko toteutus tehtiin pienellä miehistöllä ohjelman kokoon nähden.” 

Koronaepidemian vaikutukset näkyivät myös kulisseissa. Olava korostaakin, että tässä oli sellaista yhteen hiileen puhaltamista, mistä pitäisi oppia. 

“Poikkeustilan luoma kummallinen olo ja tilanne loi uskomattoman hyvän hengen koko tiimin. En muista milloin olisi kaikki mennyt näin jouheasti. Kaikki olivat tosi ystävällisiä toisilleen. Hämmästyttävää, mutta tämä on piirre, joka saisi jäädä pysyväksi.”

Kaikki kotona live  -ohjelma toteutettiin normaalista poikkeavissa olosuhteissa. Pekka vastasi tuotannon valo-operoinnista.

 

Kuvat: Pekka Olava ja Ushma Olava