Takana on Kalle Keskikurun kymmenvuotisen miksaajauran ensimmäinen vuosi, jonka aikana hänen ei ole kertaakaan tarvinnut jahkailla, voisiko työnteko sujua paremmin jonkin muun äänikortin kanssa. Carbon-äänikortin käyttöönoton jälkeen haaveilut jäivät, ja Keskikuru on saanut keskittyä sataprosenttisesti siihen, missä on paras: miksaamiseen.
Kalle Keskikurun työpöydän kautta kulkee laaja skaala kotimaista pop-musiikkia ja hän miksaa reilusti yli 100 kappaletta vuodessa. Tässä työtahdissa miksaajalla ei ole aikaa eikä varaa säätää tekniikan kanssa. Carbon on tuonut luotettavuutta Kallen työskentelyyn, ja kuluneen vuoden aikana hän on miksannut onnistuneesti kevyellä in the box -set upilla muun muassa Vesalan, Chisun, Abreun, Elastisen, JVG:n, Scandinavian Music Groupin, Benjaminin, Antti Tuiskun, Kaija Koon, Lauri Tähkän ja Vestan kappaleita.
Avid Pro Tools | Carbon on ollut Kallella käytössä jutun kirjoitushetkellä vuoden verran. Uudella äänikortilla hän on ehtinyt miksata kaikki satakunta biisiä, jotka vuoden aikana ovat hänen työpöydälleen tulleet. Kalle kertoi meille, miten Carbon-äänikortti tukee hänen luovaa ja nopeatempoista työskentelyään ja miksi hänen ei ole tarvinnut enää laiteshoppailla.
Kasvu miksaajaksi, joka osaa heittäytyä jokaiseen biisiin
Kalajoen Himangalta kotoisin oleva Kalle Keskikuru tuli vuonna 2012 harjoitteluun The Fried Musicille. Nopeasti kirkastui, että hänen vahvuutensa ja kiinnostuksensa ovat miksaamisessa. Fried Musicin perustajat Jukka Immonen ja Arttu Peljo noteerasivat Kallen kyvyt ja ottivat tulevaisuuden lupauksen siipiensä suojaan. Koulunpenkki vaihtui miksausstudioon. Fried Music tarjosi ympäristön, jossa Kalle sai rauhassa kasvaa yhdeksi tämän päivän kovimmista suomalaisista miksaajista.
“Kymmenen vuotta sitten en olisi osannut kuvitella olevani tällaisessa tilanteessa.” Kallen repertuaari ei olekaan vaatimaton. Suomen ykkösartistien lisäksi Kallen viime aikaisiin kansainvälisiin miksauksiin lukeutuvat muun muassa Kylie Minogue, Studio Killers ja 5MIINUST.
Kallesta aistii hetkessä hänen intohimoisen otteensa työhön. Hän korostaa, miten mahtavaa on, että saa työskennellä erilaisten genrejen ja musiikin parissa. “Isoin rikkaus tässä työssä on se, että jokainen proggis on erilainen. Tulee tehtyä rapista akustisempaan musiikkiin. Se pitää minut terävänä.”’
Kallella on taito intoutua jokaisesta kappaleesta, joka hänen pöydälleen tuodaan. “Jokaisesta biisistä voi löytää jotain itseä inspiroivaa. Biisien äänimaailmat ja soundit tarjoavat paljon erilaisia, kiinnostavia elementtejä. Siihenhän miksaaminen perustuukin. Työni on tehdä biisistä mahdollisimman hyvä ja välittää sen tarina niin hyvin kuin pystyn.
Äänikortin tarkkuus ja neutraalius avainasemassa
Kallen työtapaa tukee se, ettei tekniikasta tarvitse huolehtia. Parhaimmillaan hän on flow-tilassa ja keskittyy vain kappaleeseen, sen tarinaan ja äänimaailmaan. Kalle lähestyy jokaista biisiä yksilönä, oli työn alla singlen tai albumin miksaus.
Kun työpöydällä on erilaisia äänimaailmoja päivän aikana, luo se haastetta miksaustyöhön. Kallen mieleen on jäänyt eräs viikko vuoden 2021 lopulta, kun tuore äänikortti Carbon helpotti viikon työurakkaa. Saman viikon aikana työpöydällä olivat JVG:n Syssymmällä, YOUNGHEARTEDin Mustangi ja Vesalan Pulkka -kappaleet.
“Äänimaailma liikkui JVG:n urbaanista soundista YOUNGHEARTEDin luomusoundin kautta Paulan alternative-metallibiisiin. Tässä Carbonin tarkkuus ja neutraalius oli tärkeässä asemassa. Pystyin keskittymään kunkin biisin vahvuuksiin ja samalla luottamaan siihen, että teen oikeita päätöksiä.”
Äänikortin tarjoamat puitteet eri elementtien tarkalle erottumiselle äänikuvassa saavat kiitosta Kallelta. “Esimerkiksi JVG:n Syssymmällä-tuotannossa oli paljon todella hienoja elementtejä ja biisin loppua kohden paljonkin asiaa. Carbonin tarkkuus oli tärkeässä roolissa, kun sijoitin näitä stereokuvaan.”
Carbon antaa Kallelle mahdollisuuden uppoutua täysillä musiikkiin ja työskennellä juuri hänelle sopivalla tavalla. “Se on tärkein ja hienoin juttu.”
“Carbonin äänenlaatu on A-luokkaa.”
Heti Carbonin käyttöönoton jälkeen tulivat Kallelle miksattavaksi Vesalan Pahanilmanlinnut ja Robinin Curtain Call -kappaleet. “Muistan miettineeni kuinka ”syviltä” ne molemmat alkoivat nopeasti kuulostamaan ja 3D-efekti aiempaan setuppiin verrattuna oli paljon selkeämpi.”
Kalle Keskikuru on siis ollut todella tyytyväinen Carbonin äänenlaatuuun. Hän kuvailee äänenlaatua “törkeän hyväksi”.
“Carbon on äänenlaadullisesti paras kortti, mitä mulla on ollut.”
Kallella on ollut vuosien mittaan työpöydällä erilaisia äänikortteja laidasta laitaan. On ollut äänenlaadullisesti high end -kortteja, joiden luotettavuus on ollut niin ja näin Kallen sanojen mukaan. Ja on ollut helppokäyttöisiä, joiden äänenlaatu ei ole ollut kärkipäästä. Carbon toi muutoksen tähän, ja Kalle on ollut kokonaisuudessaan todella tyytyväinen uuteen äänikorttiin.
“Carbonissa mun mielestä yhdistyy tosi hyvin molemmat – äänenlaatu ja helppokäyttöisyys.”
“Carbon on ensimmäinen äänikortti, jonka kanssa ei ole tullut fiilistä, että olisipa tässä jotain enemmän tai toisin.” Kun Carbon tuli työpöydälle, laiteshoppailu loppui.
Tiukat aikataulut selätetään levänneillä korvilla ja luotettavalla tekniikalla
Aamulla kun Kalle tulee töihin, on hänelle äärimmäisen tärkeää, että tekniikka toimii. Lähes joka päivä työpöydälle tulee uusi biisi ja silloin ei ole varaa alkaa säätämään äänikorttien tai kaiutinten kanssa. Aikataulut ovat tiukkoja, sillä kappale on lähes valmis tullessaan Kallelle. Julkaisupäiväkin on usein jo tiedossa, kun Kalle aloittaa työnsä.
Joskus jos biisillä on kova kiire, Kalle pystyy aamulla aloitettuaan käyttämään päivän siihen, että saa biisistä ensimmäisen version kuunteluun.
“Ideaalitilantessa teen ensimmäisen version biisistä itselle, ja jätän sen hautumaan. Sitten saatan katsoa jotain toista biisiä, joka on ollut jo kuuntelussa. Palaan aloitettuun kappaleeseen vasta seuraavana päivänä, jotta saan itsekin tuoreet korvat siihen, jonka jälkeen laitan vasta version kuunteluun.”
Nollasta Kalle ei aloita montaa biisiä samana päivänä, koska silloin korvatkin väsyvät. Jos aamulla aloittaa uuden, voi iltapäivällä reagoida biisin saamiin kommentteihin, nostaa vaikka tamburiineja kovemmalle. Kalle pyrkii työskentelyssään ketjuttamaan ja antamaan aikaa kappaleille.
Tekniikan luotettavuus korostuu Kallen nopeatahtisessa työnkulussa.
“Aiempien äänikorttien kanssa olen joutunut säätämään. Se vie fiilikset, jos aamulla joutuu kikkailemaan tekniikan kanssa. Carbonin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia!”
Luotettava set-up työpöydällä tukee sitä, että kiireessäkin saa keskittyä vain olennaiseen. Carbon on hänen urallaan ensimmäinen äänikortti, johon on voinut luottaa täydellisesti alusta asti. “Aina uusien laitteiden kanssa ei ole selvää se, että homma toimii. Carbonin kanssa minulle tuli heti fiilis, että voin luottaa ja ainakaan tästä ei työnteko jää kiinni.”
Myös käyttöönotto kävi käden käänteessä. “Käytännössä Carbon otettiin käyttöön “plug and play”-metodilla. Äänikortti oli todella helppo asentaa ja aloittaa työskentely.”
Milloin äänikortti on sitten parhaimmillaan? Keskikurulle vastaus on selkeä: kun kortin olemassaoloa ei edes huomaa. “Nyt on mennyt vuosi, enkä aina edes tiedosta, että Carbon on tuossa pöydällä. Se toimii niin hyvin, että välillä unohdan sen olevan siinä.”
Carbon on täydellinen kumppani in the box -miksaajalle
Kalle kertoo, ettei halua olla välineurheilija. Hän korostaa in the box -miksaamiseen olevan hänelle iso ja tärkeä asia. “Haluan keskittyä vain tekemiseen, en laitteisiin. Siinä onkin Carbonin yksi iso vahvuus.”
Ennen Keskikurun työpäivästä saattoi kulua aikaa siihen, että hän etsi ja katseli erilaisia työvälineitä verkosta miettien, että olisipa kiva, jos olisi tällainen. Kun Carbon tuli työpöydälle, laiteshoppailu loppui samantien. “Carbon on ensimmäinen äänikortti, jonka kanssa ei ole tullut fiilistä, että olisipa tässä jotain enemmän tai toisin.”
Rahaa ja aikaakin on säästynyt. “Olen tehnyt hommia, enkä ole katsellut vuoteen mitään kamoja. Carbon on säästänyt rahaa ja aikaa silläkin tavalla.”
Lisäksi Kalle huomauttaa, että Carbon näyttää hyvältä. Kallen työhuone on minimalistinen. Hän on halunnut pitää sen tyylikkäänä ja sliikkinä. Kalle kuvailee modernin, mutta minimalistisen näköisen äänikortin sopivan huoneen estetiikkaan hyvin.
Koko kymmenvuotisen miksausuransa aikana Kalle on käyttänyt Pro Toolsia ja kertookin kasvaneensa siihen kiinni. Carbonin yhteensopivuus Pro Toolsin kanssa oli hänelle onnenpotku. “Toimii kuin kello. Carbon on ollut täydellinen yhdistelmä Pro Toolsin kanssa.“ Äänikortin lisäksi Kallen studiolta löytyy vain MacBook, Universal Audion Apollo ja kaiuttimet. Kalle käyttää paljon eri valmistajien plugareita, joista erikseen hän mainitsee ahkerassa käytössä olevat Universal audion plugarit.
Kun aamulla tulee töihin, yhdestä napista napsauttamalla saa kaiken päälle ja voi jatkaa siitä mihin eilen jäi. Eikä muusta tarvitse murehtia. Kalle korostaa, että arvostaa tätä todella paljon. “Nyt kun Carbon tuli, niin selkeästi kaikki loksahti paikalleen.”
Kallelle tärkeintä on, että saa keskittyä vain tekemiseen, ei laitteisiin. Parhaimmillaan hän on flow-tilassa ja keskittyy vain kappaleeseen, sen tarinaan ja äänimaailmaan.
Kalle Keskikurun miksaamia artisteja Carbon-äänikortilla 2021-2022
Vesala, Chisu, ABREU, Vesta, SANNI, Ellinoora, Kaija Koo, Studio Killers, Pyhimys, Robin, Lauri Haav, JVG , VIIVI , Lauri Tähkä, YOUNGHEARTED, Isac Elliot, Vesala, Antti Tuisku, Chisu, Elastinen, JVG, Scandinavian Music Group, Benjamin, Kylie Minogue, 5MIINUST
Kuvat: Jaakko Timonen
Teksti: Hurja Media