msonic Ääntä, valoa ja hyvää meininkiä
Photo credit: LICHTBILDER - Reinhard Goldmann
Courtesy of Clay Paky-Lightpower

Vauhdikas aloitus msonicilla ja ISE-messut

Avitan AV-messuilla marraskuussa olin ensi kertaa näytillä msonic-pipo päässä. Alkuperäinen ajatus oli, että aloitan työt varsinaisesti helmikuun alusta, mutta käytännössä tein jo pari virityskeikkaa loppuvuonna 2015 ja olen tehnyt töitä päivittäin jo vuoden alusta. Poikani Ville kysyi, että ”milloin sulla on ollut viimeksi toistaiseksi voimassa oleva työsopimus?” Aika pitkälle piti mennä, että sellainen löytyi. Lahti Sound pesti päättyi Peer Güntin keikkojen lisääntymiseen 1985. Silloin siis. Sen jälkeen olin bändin osakas vuoteen 1990 ja sen jälkeen olen tehnyt duunini toiminimeni Sound Saarisen kautta. Lisäksi olen lyhyillä työsopimuksilla tehnyt töitä, esimerkiksi osan opetuksistani. Viimeisin palkkaduuni oli Suomen Kansallisoopperan kaiutinjärjestelmän sunnittelu parina edellisenä vuotena, mutta Villen kysymys oli siis toistaseksi voimassa olevasta työsopimuksesta.

Telakalla Landskronassa Eckerö m/s Finlandia ja Raumalla taas Tallink m/s Silja Symphony, Ilona ravintolakompleksi Oulussa sekä Saamelaiskulttuurikeskus Inarissa ovat olleet ainakin työmaitani. Asennukset telakoilla hoiti Minor Works ja Ilonan oli asentanut Restasähkö eli todella valmiilta pöydiltä pääsin aloittamaan. Paljon uutta tulee vastaan, mutta on minulla itselläni ollut sellainenkin tunnelma välillä, että olen ollut jopa hyödyksi. Kaikki luetellut duunit ovat ollet d&b audiotechnik -kaiutinasennuksia. Parissa kohteessa on ollut myös QSC:n Q-Sys -prosessorit Santtu Sipilän toimesta alkuun koodailtuna. Team Viewer -etäohjaus oli ahkerassa käytössä kun piti saada ohjauspanelit juttelemaan prosessorin kanssa. Hyvin selvittiin siitäkin.

Minut palkattiin Teron kaveriksi pro audio ”-osastolle”. Tero hoitaa laajaa toimenkuvaa edelleen myynnistä tekniseen tukeen ja minä yritän jeesailla sunnittelussa, joskus kouluttaa loppukäyttäjiä, auttaa potilaita ongelmissa, tarkistaa ja loppuvirittää asennuksia. Nyt me olemme kahdestaan tehneet todella ahkerasti töitä ja silti pino pöydällä ei tunnu paljon pienenevän. Ei voi kuin ihmetellä ja nostaa hattua Terolle siitä, kuinka hyvin hän on selvinnyt tästä kaikesta yksin. Tietysti Tero on käyttänyt alihankkijoita aina ruuhka-apulaisina tarpeen tullen, mutta ei varmasti niin paljon kuin minun panokseni tulee aikanaan toivottavasti olemaan. Paljon suunnitelmia kaiutinjärjestelmistä olemme Teron kanssa kerinneet tekemään alkuvuoden aikana. Paljon tuttuakin duunia on, mutta todella paljon uutta opeteltavaa riittää vielä pitkäksi aikaa. Minulle esitettyihin kysymyksiin vastaus ”en tiedä, mutta otan selvää”, tulee olemaan ahkerassa käytössä vielä pitkään.

Amdsterdamin ISE-messut

Olin ensimmäistä kertaa ISE-messuilla (Integrated Systems Europe 2016). Käytännössä kaikki msonicin ammattiäänimerkit olivat edustettuina messuilla. Messujen suuri koko oli todella iso yllätys minulle. Hienot messut, kannatti taas lähteä reissuun. Illat istuttiin huipputyyppien kanssa ja maailma on taas vähän parempi paikka.

Messutunnelmissa

d&b audiotechnik

Janko Ramuscak ja Wolfgang Schultz d&b audiotechnikiltä kertoivat Array Processingista ja uusista tuotteista. Array Processing (AP) on ollut käytössä jo viime keväästä. Oopperan kaiutinjärjestelmä oli yksi ensimmäisistä AP:lla toteutetuista asennuksista kansainvälisestikin. AP on line array -kaiuttimille suunniteltu filtteri, jolla pyritään saamaan joka jakkaralle sama soundi. Toimiakseen AP vaatii jokaiselle kaiuttimelle oman prosessointi-/vahvistinkanavan. ArrayCalc ohjelmalla suunnitellaan kaikki kuten ennenkin ja lopuksi tilataan kaiutinkohtaiset AP-filtterit. Jankon esitys aiheesta oli todella hyvä.

Yksi uutuuksista oli DS10. DS10 on Dante / AES3 konvertteri. AES3-linjojen on määrä 16 ulos ja 4 sisään. Lisäksi laite toimii 5-porttisena Ethernet-kytkimenä. Tulot ja lähdöt on sijoiteltu Touring rackiä silmälläpitäen.

B22-Subwoofer on päivitetty versio legendaarisesta B2:sta. Lisäksi esittelyssä oli Vi7P ja Vi10P -kaiuttimet. V-sarjan point source -kaiuttimet ovat nyt siis saaneet myös asennusversiot.

Janko Ramuscak d&b audiotechnikiltä esittelee ArrayProcessing -järjestelmää ISE 2016 -tapahtumassa

ASL

Hollantilainen ASL on tunnettu intercom-laitteiden valmistaja. Meissuilla heidän uutuutena oli toisen polven digitaalinen komentojärjestelmä Flexus. Flexus taipuu isoksi setiksi ja sen pystyttäminen ei ole tähtitiedettä. Lupaava uutuus.

DirectOut

DirectOutilla on lämmin suhde Suomeen. Firman pomo ja pääsuunnittelija Stephan Flock käy säännöllisesti tekemässä klassisen musiikin äänityksiä Kuhmo-salissa. Hän on todella ihastunut saliin ja talon henkilökuntaan. Ympäristö ei myöskään haittaa. Ensi kesänä Stephan saapuu turistiksi Kuhmon Kamarimusiikkiin.

Montone.42 on tuhti keskusneiti. 4 Madi-porttia Ravennaan ja AES67:ään, yhteensä siis 256 kanavaa vapaasti kytkettävissä.

Avid

Avid Venue S6L oli jo AV-messuilla tuoreena näytillä. Nyt odotellaan uutta softa versiota ilmestyväksi. Robb Allan ilmestyi messuille Massive Attack keikkojen välipäivänä ja kertoi kokemuksistaan rundilta. Robb oli tosi tyytyväinen mikseriin, no parempi ollakin koska hän on osallistunut vahvasti S6L:n tuotekehitykseen.

Radial

Radial oli tehnyt 2-kanavaiset Dante interfacet DiNET-TX ja DiNET-RX eli 2-kanavaa analogiaudiota sisään tai ulos.

Luminex

Luminex on kyllä hieno firma. Oikeaa nörttiosaamista käyttäjät huomioiden. Verkon ohjelmointi on tehty mahdollisimman helpoksi ja silti ominaisuudet riittävät isoihinkin kokonaisuuksiin. Tämä ei ole helppo yhtälö. Hauskaa oli, että d&b on alkanut tehdä yhteistyötä Luminexin kanssa. Luminex varmistaa aina d&b:n tuotteiden yhteensopivuuden omien laitteidensa kanssa.

Genelec

Kiva huomata Genelecin hyvän menon jatkuvan tuoreellakin sukupolvella. Paljon minulle uusia kasvoja, mutta meno on loistava. Genelec julkaisi messuilla 8430 kaiuttimensa, jonka formaattina on Ravenna/AES67.

Vierailin ensimmäisen kerran Genelecin tehtaalla 1987 ja isäntänäni silloin toimi jo valitettavasti edesmennyt Ari Varla, Genelecin akustinen suunnittelija. Meistä tuli tämän visiitin jälkeen hyvät kaverit. Tämän vierailun syntyminen meni suunnilleen näin. Soitin Iisalmen PK-hallin vahtimestarin puhelimella Genelecin keskukseen. Oli perjantai-ilta ja kello oli lähempänä kahdeksaa. No kukaan ei tietenkään vastannut. Puhelinluettelossa oli seuraavana toimitusjohtaja Ilpo Martikaisen kotinumero. Soitin numeroon ja Ilpo vastasi. Kerroin, että haluaisin huomenna lauantaina tulla aamupäiväksi tutustumaan Genelecin tiloihin. Ilpo kertoi, että tietysti homma järjestyy. Hän itse on lähdössä aamulla Saksaan, mutta hän kehoitti soittamaan pariin ravintolaan ja jättämään vahtimestareille Arille soittopyynnöt. Arilla ei ollut puhelinta, koska Ilpon sanoin ”on vähän taiteilija”. Vartin päästä Ari vastasi soittopyyntööni ja aamulla mentiin tutustumaan tiluksiin.