msonic Ääntä, valoa ja hyvää meininkiä
Photo credit: LICHTBILDER - Reinhard Goldmann
Courtesy of Clay Paky-Lightpower

Transmix Oy:n äänitysautossa nopea livemikseri on elintärkeä

Äänityspalveluyritys Transmix Oy:llä on tiettävästi Suomen suurin äänitysauto. Vuonna 1995 perustettu Transmix Oy on mukana Suomen suurimmissa musiikki- ja tv-tuotannoissa. Vierailimme yrityksen äänitysautossa ja tapasimme äänisuunnittelija Timo Virtasen, joka kertoi meille äänitysauton tekniikasta sekä siitä, miten työskentely Avid VENUE | S6L -livemikserillä sujuu isoissa tv-tuotannoissa.

Transmix Oy:n äänisuunnittelija Timo Virtasen mukaan etenkin suorissa tv-lähetyksissä on tärkeää, että mikseri toimii nopeasti ja ongelmitta.

Vuodesta 1999 Transmixillä työskennellyt Timo Virtanen on pitkän linjan tekijä äänialalla. Virtanen kertoo, että hänellä ja yrityksen johtajalla, Jukka Nykäsellä, on tausta live-miksaamisen puolelta, mikä on helpottanut heitä aikoinaan hyppäämään broadcast-puolelle.

Virtasen mukaan tässä työssä vaaditaan hyvän teknisen tietämyksen lisäksi tarkkoja korvia, ja etenkin hyviä hermoja. Suoria lähetyksiä seuraavat sadat tuhannet, ellei jopa miljoonat katsojat, ja jos virheitä sattuu, niitä ei voi korjata.

“Tässä työssä pitää olla nopea, eikä harjoitteluaikaa juuri ole. Suorissa konserttilähetyksissä voi olla, että jokainen biisi käydään vain kerran läpi harjoituksissa. Sen jälkeen on kenraaliharjoitukset, jossa käydään läpi koko paletti. Sitten on hyvällä tuurilla ehkä tunti aikaa kuunnella soundcheckiä, että mitähän sitä tuli tehtyä. Sitten onkin jo suora lähetys. Koko homman joutuu ottamaan haltuun todella lyhyessä ajassa”, Virtanen kertoo.

“Teemme yleensä yhden päivän aikana kaiken. Aamulla tullaan, rakennetaan, tehdään tsekki, sitten on lähetys ja sen jälkeen kotiin. Ne ovat pitkiä päiviä ja koko ajan pitää olla hereillä missä mennään”, hän lisää.

Transmix Oy työskentelee tällä hetkellä mm. The Voice of Finland, SuomiLOVE ja Tähdet Tähdet -tv-ohjelmien parissa. Virtasen mukaan suurissa tuotannoissa, ja etenkin suorissa lähetyksissä, on tärkeää, että laitteet ja ohjelmistot toimivat nopeasti ja ongelmitta.

Timo Virtasen mukaan Avid VENUE | S6L -livemikseri tuli juuri isojen tuotantojen tarpeeseen. “Pystyn nyt hallitsemaan kaiken helpommin”, hän sanoo.

Avid VENUE | S6L-livemikseri nopeuttaa työtä

Vuoden 2015 lopulla Transmix Oy hankki autoonsa Avid VENUE | S6L -livemikserin. Se oli Virtasen mukaan luonnollinen siirtymä, sillä aiemmin käytössä oli Avid VENUE Profile.

Timo Virtasen mukaan Avid VENUE | S6L on selkeä hyppäys Avid VENUE Profilesta eteenpäin. Mikserin soundi ja modulaarisuus saavat Virtaselta kiitosta.

“Periaatteessa softa on hyvin saman oloinen, mutta mikserin pinta on kuitenkin täysin eri. Avid VENUE | S6L on meidän käyttöön täydellinen. Nyt käytössämme on suurempi määrä i/o:ta ja tehokkaampi prosessointi. Myös E6L:n modulaarisuus muun muassa MADI- ja Dante-kortteineen on tervetullut lisä”, Virtanen kehuu.

Virtanen kertoo Avid VENUE | S6L:n helpottaneen hänen työtään. Kosketusnäyttöä on helppo hallita, ja potikoiden muokattavuus nopeuttaa työtä.

“Avid VENUE | S6L:ssä potikat saa järjesteltyä oman mieltymyksen mukaan. Se nopeuttaa työtä, kun saa rakennettua haluamansa käyttöpinnan”, hän lisää.

“Tässä työssä on oltava nopea. Meillä ei ole aikaa hieroa loputtomiin, kuten studiossa”, Virtanen sanoo.

Transmix Oy:n äänitysautossa on hyvin tilaa. “Isossa ja tutussa tilassa on miellyttävä työskennellä”, Virtanen kertoo.

Virtanen hehkuttaa myös Avid VENUE | S6L:n layoutteja.

“Pystymme valitsemaan fader stripille mitä tahansa inputteja, outputteja, auxeja ja vca:ta. Se on todella tärkeää. Uusimman päivityksen myötä olen ottanut käyttöön myös useita eri layout layereita. Minulla on esimerkiksi yhdellä layoutilla yksi bändi, toisella layoutilla toinen ja näiden alla niiden omat snapshotit. Pystyn helposti ohjaamaan S6L-mikseristä esimerkiksi kahta eri lavaa, valitsemalla joko stage A:n tai stage B:n layoutin. Pro Tools kulkee tässä hienosti mukana”, Virtanen kuvailee.

Avid VENUE | S6L on päässyt tositoimiin Transmixin matkassa. Sitä on käytetty muun muassa Elastisen ja Antti Tuiskun Hartwall Areenan keikoilla, The Voice of Finland, Tähdet, tähdet ja SuomiLOVE -tv-ohjelmissa sekä Eppu Normaalin 40-vuotiskonsertissa, Radio Aallon Helsinki-päivillä ja Roosa nauha -konsertissa.

Virtanen kertoo, että sekä Transmixin väki että musiikkiohjelmien musiikkituottajat kentällä ovat olleet tyytyväisiä Avid VENUE | S6L-livemikserin soundiin. Ero aiempaan on hänen mukaansa merkittävä. Soundi on pehmeämpi ja lämpimämpi.

Virtasen mukaan Avid VENUE | S6L on selkeä hyppäys Avid VENUE Profilesta eteenpäin. “S6L on meidän käyttöön täydellinen”, Virtanen toteaa.

 

Suomen suurimmassa äänitysautossa on soundi kohdillaan

Transmixin äänitysauto on tiettävästi Suomen suurin äänituotantoon käytettävistä autoista. Mercedes Benz Atego 1228 on Transmixin kolmas iso ääniauto.

“Auton koko vaikuttaa positiivisella tavalla soundiin. Tämä on 40 senttiä aiempaa leveämpi ja noin 20 senttiä korkeampi. Auto on akustoitu hyvin ja kuuntelu on viritetty oikein. Syvyyttä on lisätty, joten kaiuttimien ja miksauspisteen välissä on enemmän ilmaa”, Virtanen esittelee.

“Lisäksi autossa on hyvä äänieristys. Ulkoilmakonserteissa ei tule juurikaan ylimääräistä ääntä läpi. Tähän on lisätty myös bitumikatto, eli sateen ropina ei tule läpi”, hän jatkaa.

Virtasen mukaan työskentely autossa on helppoa.

“On helpompaa tehdä työtä tutussa tilassa, tutuilla laitteilla ja ennen kaikkea tutulla kuuntelulla”, hän summaa.

Transmixin äänitysautosta löytyy myös Avid VENUE | S3L-X -mikseri.

Äänitysauton kalustus on Virtasen mukaan mahdollisimman yksinkertainen. Autoon ei ole haluttu mitään ylimääräistä.

Ulkopuolinen rauta on plug-inien vuoksi vähentynyt huomattavasti. Transmixillä on autossa käytössään kaksi Avid | Pro Tools -kovalevytallenninta. Pro Tools ottaa tällä hetkellä 128 sisääntuloa, mikä on isoissa tuotannoissa tärkeää. Virtasen mukaan on tultu siihen, että suurissa tuotannoissa mennään helposti yli 100:n sisääntulon.

“Toiseen Avid | Pro Toolsiin menee varmuuskopio. Lisäksi käytössä on tarvittaessa JoeCo Blackbox Madi -tallennin.”

Monitorimatriisina Transmix Oy käyttää Grace Design m905:tä.

“Sijaitsemme yleensä kuva-auton vieressä, jonne ajamme musiikin omasta autosta. Monitorimatriisilla pystymme valitsemaan kuuntelemmeko paluuohjelmaa, mikseriä vai jotain muuta.”, Virtanen selventää.

Autosta löytyy myös toinen tuotantotila, jossa käytössä on Avid VENUE | S3L-X -mikseri. Tämä mahdollistaa sen, että autosta pystytään ajamaan kuva-autoon kaikki tarvittava ääni. Näin sekä musiikki että puhe pystytään tarvittaessa miksaamaan Transmixin äänitysautossa. Tai inputtien kasvaessa voidaan S3L-X –mikserillä tehdä esim. kuoro- tai jousisummia, kun muut äänet miksataan S6L:llä.

Mercedes Benz Atego on remontoitu Transmixin toimesta täysin. Sisätilat on uudelleen rakennettu, ulkopuoli maalattu ja sähköt sekä ilmastointi vaihdettu.