msonic Ääntä, valoa ja hyvää meininkiä
Photo credit: LICHTBILDER - Reinhard Goldmann
Courtesy of Clay Paky-Lightpower

Popissa mikrofonin yläkerta ei saa olla säröinen

Tapasimme Jonas Olssonin hänen studiollaan Helsingissä. Mies työskentelee päätoimisesti tuottajana, mutta tarvittaessa myös säveltää, äänittää ja miksaa. Tukikohtana hänellä on Helsingin Vallilassa sijaitseva Inkfishin studio.

Jonas Olsson Vallilan Inkfish-studiollaan. Hän aloitti uransa indie-bändien tuottajana, mutta innostui sittemmin popista ja syntikoista.

Aivan 2000-luvun alussa musiikkiuransa aloittanut Olsson tuotti ensin omia ja kavereiden bändejä, mutta ajan mittaan asiakaskunta laajeni. “Siinä 2001-2008 tein pitkälti vain bändijuttuja, indie-bändejä ja sellaisia. Muutamia pieniä radiohittejäkin tuli. Vuonna 2010 alkoi pop-homma kiinnostaa mua enemmän, innostuin syntsoista ja ohjelmoinnista”, Olsson kertoo.

Viime vuosina Olsson on ollut tekemässä monia menestyneitä singlejä ja levyjä genrestä riippumatta. Kädenjälkeään hän on jättänyt yhtä hyvin Nikke Ankaran ja Roope Salminen & Koirien kuin Pauli Hanhiniemen ja Poisonblackin projekteihin.

Viimeisin onnistuminen on ollut Robinin uusin albumi Yhdessä, joka on myynyt tuplaplatinaa. Siinä Olsson on työskennellyt tuottajana ja joissakin biiseissä säveltäjänä. Levy on kolmas yhteinen - ensimmäistä kertaa Olsson oli mukana Robinin Boom Kah -levyllä.

Jonas Olssonin työpisteeltä löytyvät myös EVE Audion studiomonitorit.

Ähinät ja puhinat miellyttävästi esiin

Robinin levyä tehtiin Vallilan studion lisäksi Turussa Noisecampin studiolla ja Helsingissä E-Studiolla. Turussa tehtiin yli puolet lauluäänityksistä. Lisäksi Olsson käytti apunaan muita tuottajia, jotka työskentelivät omissa studioissaan. Vierailevina tuottajina levyllä ovat Jonas W. Karlsson, Henri Lanz ja virolainen Ago Teppand.

Kaikki Yhdessä-levyn äänitykset Olsson teki Pro Toolsissa, HDX-järjestelmällä.

“Täällä studiossa käytin analogisyntikkaa ja kitaroita. Pyrin mahdollisimman paljon tekemään soittamalla ja äänittämällä, en niinkään ohjelmoimalla. Tietysti ohjelmointiakin tuli jonkun verran, softasyntikat ja rumpusamplet lauloi”, Olsson toteaa.

Lauluäänityksissä Olsson hyödynsi kahta erilaista signaaliketjua. Turussa käytettiin Manley Reference Cardioid -putkimikrofonia , josta ääni ajettiin API 512 -etuasteen kautta Pro Toolsin omiin muuntimiin. Vallilan studiolla taas äänitettiin Røde Classic -putkimikillä, josta ääni ajettiin Great Riverin Lunchboxin, mikrofonietuasteen kautta Pro Toolsin muuntimiin.

“Kompuraa en käyttänyt äänitysvaiheessa. Joskus olen käyttänyt, nyt en.”

Olsson käytti Yhdessä-levyllä API Lunchboxia.

Robinin levylle taustoja laulamaan päässeiden fanien lauluäänitykset tehtiin Røde NT1 -kondensaattorimikrofonilla, kun taas Loirin ja Robinin dueton äänityksessä käytössä oli Røde Classic 2 -erikoismalli.

“Kiinnitin huomiota siihen, että Classic 2 oli yläkerraltaan tosi miellyttävä. En ole niin hirveästi Røden mikeillä äänittänyt, mutta tämä pelasi tosi hyvin. Olin yllättynyt soundista. Nämä Røden mallit, joilla nyt äänitettiin, olivat oikein toimivia.”

Robinin levyn fanilaulatus äänitettiin E-studiolla.
Fanilaulatuksessa ääni taltioitiin Røde NT1-kondensaattorimikrofoneilla.

Olssonin mukaan poppia äänittäessä on tärkeää, että mikrofonin yläkerta on vähän korostunut eli “haipattu”. Laatuun on kuitenkin kiinnitettävä suurta huomiota.

“Yläkerta se ei saa olla terävä tai säröinen niin kuin joissain halvemmissa mikeissä. Helposti joku kirkas mikki kuulostaa ekalta kuulemalta tosi hyvältä, mutta yläkerta ei ole kauhean miellyttävä.”

“Poppiin soveltuvissa mikeissä yläkerta tuo kaikki pienet ähinät ja puhinat hyvin esiin, mutta ei ole kuitenkaan epämiellyttävä. Se on se tietty laatu korkeissa taajuuksissa.”

Kysyimme Olssonilta, mikä hänen mielestään oli Yhdessä-albumin äänitysten kohokohta

Lisäksi Robin kertoi meille tunnelmistaan äänitysten aikana sekä työskentelystä Olssonin kanssa

 

Olssonin käyttämä tekniikka Robinin Yhdessä-levyllä

Røde-mikit:

  • Kuoro: 2x RØDE NT1
  • Liidilaulut: Classic 1&2

Rumpusessiot (Se tunne, Ylitit rajan)

Rummut: Saari (22”, 12”, 16”, setin oma puusnare)

Mikrofonit-etuasteet

  • Overhead: 2 Neumann TLM 170R / Millennia HV3C
  • Snare top: Sm57 / Classic Api 312
  • Snare bottom: Sennheiser MD441 / MS Audiotron Multimix-etuaste
  • Kick in : AKG D12 / Classic Api 312
  • Kick out : Gefell UM70 / MS Audiotron Multimix-etuaste
  • Toms: Heil PR30 / Viitalähde SSL 9000
  • Hihat: Beyerdynamic M201 / MS Audiotron Multimix-etuaste
  • Room A: Golden Age active ribbon / MS Audiotron Multimix-etuaste
  • Room B: Akg C414 / Viitalähde NEVE 1272

Kitarasessio (Yö kuuluu meille)

  • Mikki 1: Sennheiser MD421
  • Mikki 2: Golden Age ribbon
  • Mikki 3: SM57

Ribboni osoitti keskelle kartiota ja dynaamiset mikrofonit molemmin puolin ribbonia 45 asteen kulmassa kartioon nähden.

Koskettimet, synat

Hardware:

  • Korg MS20
  • Juno 106
  • Virus TI
  • Roland JP8000
  • Oberheim Matrix 1000

Software:

  • Nexus
  • Omnisphere
  • Addictive keys
  • Sampletron